Postnord - en logistisk katastrof

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Har fått två av fem saker beställda från Ebay, där samtliga beställdes innan den 14:e september. Ska bli intressant att vad som kommer fram i slutändan.

Känns som att PostNord förhalar det så långt som möjligt.

mitt står också still sen i fredags,

11:38
Stockholm utr,Sverige SVERIGE
Försändelsen har kommit från avsändarlandet till Postens utrikesterminal för sortering

sover dom däruppe eller? man börjar undra..

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

mitt står också still sen i fredags,

11:38
Stockholm utr,Sverige SVERIGE
Försändelsen har kommit från avsändarlandet till Postens utrikesterminal för sortering

sover dom däruppe eller? man börjar undra..

Det har ökat lavinartat med utrikespaket om jag hajjat det rätt, säkerligen svårt att hänga med.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

mitt står också still sen i fredags,

11:38
Stockholm utr,Sverige SVERIGE
Försändelsen har kommit från avsändarlandet till Postens utrikesterminal för sortering

sover dom däruppe eller? man börjar undra..

Beställt säkert 7 paket senaste månaden nu dock inte samtidigt, alla har kommit 1-2 dagar efter beställning
Har dock aldrig haft de problemen folk har

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Beställt säkert 7 paket senaste månaden nu dock inte samtidigt, alla har kommit 1-2 dagar efter beställning
Har dock aldrig haft de problemen folk har

Undra om det beror på vilken region man bor i om man blir drabbad eller ej.

Permalänk

Älskar när jag jag skulle hämta min 3d skrivare förra veckan så var jag ej hemma när postmord kom så ringde kumtjänst och dom sa att dom märkte paketet med något och så kunde jag bara köra bort till terminalen och hämta det. Kommer dit och då säger dom att paketet har gått upp i "maskinen" och då är det försent. Så sa jag att kundtjänst sa att det skulle gå att hämta (ringde till o med två gånger) då svarar hon "äsh du ska inte lyssna på kundtjänst"....... ja men va i helvete har ni kundtjänst till om man nu inte ska lyssna på dom?!?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

mitt står också still sen i fredags,

11:38
Stockholm utr,Sverige SVERIGE
Försändelsen har kommit från avsändarlandet till Postens utrikesterminal för sortering

sover dom däruppe eller? man börjar undra..

Nope, min ankom till Stockholm utr, Sverige i torsdag och kom till mitt ombud i tisdags, ska dock hämta paketet idag

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv

http://forumbilder.se/GA564/22886048-10155788939049362-340590...

Permalänk
Medlem

Sånt där brukar kallas fake news. Trump är informerad.

Permalänk
Medlem

Va i ?!?!

Detta kanske kan förklara varför vissa har kört med öppen baklucka på E4an...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzeww:

Va i ?!?! https://youtube.com/watch?v=wUGZ6Fiov2I

Detta kanske kan förklara varför vissa har kört med öppen baklucka på E4an...

Skickades från m.sweclockers.com

MM, såg det häromdagen också Så om det stämmer att posten garanterat låser alla släp, så kan det vara en stöldliga i farten ja.

Kan ju även förklara tomma paket/försvunna paket på vägen.

Riktigt sjukt, hur långt bovar kan gå. Ja menar öppna ett släp i farten utan veta hur fullt det är (kan ju få paket över sig) sen trilla ner på vägen eller lastbilen plötsligt stannar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hubertus:

Sånt där brukar kallas fake news. Trump är informerad.

Hehe, därför jag hade först

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Det har ökat lavinartat med utrikespaket om jag hajjat det rätt, säkerligen svårt att hänga med.

Enligt posten får de i snitt 150.000 paket per dag till Arlanda från Kina.
Där problemet inte är mängden egentligen utan vissa dagar (då det funnit plats på planen) kommer en halv miljon. Andra dagar betydligt mindre än snitt.

Då Kina räknas som U-land får de skicka post extremt billigt till I-världen. Men enligt posten är det inte detta som gör att det är problem med dessa paket utan snarare svårplanerad verksamhet.

Permalänk
Medlem

Frågan är hur intressant det blir att handla från Kina när de måste betala normalt porto.

Permalänk

Finska posten fungerar ungefär lika brasom postmord.

Trevligt att de upplyser att jag bott i Järvenpää så måste ha någon ordentlig minneslucka.
Blir inga HDMI-sladdar till mig & kompisen men kanske till nästa helg eftersom det är ca 20 mil att transportera till rätt adress...

Går att få postnord här med men finns billigare och pålitligare alternativ.

Plus på att det verkligen är rek och spårbart eftersom jag betalat ca 15kr extra för det.

Permalänk
Medlem

Så här blev det med 15" subwoofern jag köpte, såg tyvärr inte när jag hämtade ut paketet, elementet var intryckt.
Som tur är fick jag en ny subwoofer där jag köpt så nu har jag 2 lådor, inbyggt slutsteg så får fixa nytt element till ena lådan

edit: ser dock ut som det inte är gjort med flit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Undra om det beror på vilken region man bor i om man blir drabbad eller ej.

Förstår inte folk att post nord skickar ett ganska stort antal brev och paket? Närmare bestämt "Under 2016 levererade PostNord 5 miljarder brev och försändelser, 142 miljoner paket till Nordens 25 miljoner invånare och två miljoner företag.".

Kör paketen som ett exempel från ovan: Har vi 142 miljoner paket och postnord gör rätt i 99.99 procent av fallen så är det endå 14000paket som går fel. Och som vi alla vet, är de mest högljudda de som är missnöjda. De 99.99 procenten som fått sina paket skiter lite i vilket.

Permalänk
Hedersmedlem

Fick ett felsorterat brev förra veckan, från Polisen, till någon helt annan, annan adress och annat namn som inte ens är likt, på samma ort. La det på brevlådan igår. Idag får jag samma brev igen. Duktigt jobbat PostNord!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Nu verkar jag äntligen hamnat i samma träsk som ni andra

Om inte butiken skrivit fel adress, hamnade brevet rätt många mil fel (inte ens rätt landskap) Har nära till posten så kan ju höra med dom direkt (telefon verkar gå rätt segt vad jag hört här).

Kan inte se någon adress på postens hemsida (eller i appen), ska bli spännande och se om jag får något dom närmaste veckorna

Det mest komiska är att brevet ska egentligen inte vara spårbart (rätt tur att det är det). Får se om allt är med (väntar på en leverans till från samma företag, undrar om det är sammleverans).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Jag har en fin historia idag!
Ett av mina moderkort pajade, kontaktade support och fick skicka in det för RMA
Skickade med Postnord, gick fint och enkelt att fylla i all information, tejpa allt på lådan och lämna in
Kollade på spårningen när jag kom hem och efter en dag så lämnade det stan
sen går det en och en halv vecka utan att det ändras något i spårningen
börjar tänka att Postnord slängt paketet i Östersjön nu så jag kontaktar supporten och frågar just det
De kommer tillbaka till mig, på en förvånansvärt snabba, 8 timmar, och säger att paketet varit levererat i en vecka nu.

Kul att en sån sak som att få veta vart paketet man har skickat är inte fungerar!

Permalänk

Jag jobbar extra på paketterminalen på PostNord i en av Sveriges största städer och jag kan ju säga som så att det är underbemannat utav helvete och att personalen nästan uteslutande är studenter och riktigt konstiga typer från bemanningsbolag. Människorna som arbetar där är väl inte problemet egentligen, även om några av dem stjäl saker lite hela tiden. Du arbetar halvt ihjäl dig, folk slutar i tvåveckorsintervaller efter att ha fått jobb där och kaoset är totalt. Hälften av paketen går sönder för att lätta paket blir krossade av tyngre som rasar ned ovanpå dem i rännan som leder ned till bandet som går ut i trailern, resterande saker går sönder för att alla kastar paketen åt helvete. Det är ingenting man kan göra något åt, egentligen. De flesta anställda sköter sig och försöker stapla paket i den mån det går men allting kommer så snabbt och att stå och stapla och spela tetris med paket i olika form och storlek fungerar inte med 200 paket i kö och när du ansvarar för två till tre likadana band. Jag har varit med om arbetsledare som kommer in och hjälper till och börjar kasta paket själva, med orden "Du skall inte göra såhär men vi har inget val. Bara kämpa in det." Det är lite den vardagen som existerar på PostNord.

Det är svårt att punktmarkera lösningar men underbemanning är ett av problemen och att ersätta anställda med lite robotar hade nog fan gjort underverk. En annan sak är väl att ledningen sitter och räknar pengar och att bolaget går med förlust. Det senare har jag inte direkt någon koll på eftersom jag inte brytt mig om att kolla upp det så noga men det är väl snarare allmän kännedom. Fråga gärna om ni har några frågor så skall jag försöka besvara dem i den mån jag kan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stiftpenna:

Jag jobbar extra på paketterminalen på PostNord i en av Sveriges största städer och jag kan ju säga som så att det är underbemannat utav helvete och att personalen nästan uteslutande är studenter och riktigt konstiga typer från bemanningsbolag. Människorna som arbetar där är väl inte problemet egentligen, även om några av dem stjäl saker lite hela tiden. Du arbetar halvt ihjäl dig, folk slutar i tvåveckorsintervaller efter att ha fått jobb där och kaoset är totalt. Hälften av paketen går sönder för att lätta paket blir krossade av tyngre som rasar ned ovanpå dem i rännan som leder ned till bandet som går ut i trailern, resterande saker går sönder för att alla kastar paketen åt helvete. Det är ingenting man kan göra något åt, egentligen. De flesta anställda sköter sig och försöker stapla paket i den mån det går men allting kommer så snabbt och att stå och stapla och spela tetris med paket i olika form och storlek fungerar inte med 200 paket i kö och när du ansvarar för två till tre likadana band. Jag har varit med om arbetsledare som kommer in och hjälper till och börjar kasta paket själva, med orden "Du skall inte göra såhär men vi har inget val. Bara kämpa in det." Det är lite den vardagen som existerar på PostNord.

Det är svårt att punktmarkera lösningar men underbemanning är ett av problemen och att ersätta anställda med lite robotar hade nog fan gjort underverk. En annan sak är väl att ledningen sitter och räknar pengar och att bolaget går med förlust. Det senare har jag inte direkt någon koll på eftersom jag inte brytt mig om att kolla upp det så noga men det är väl snarare allmän kännedom. Fråga gärna om ni har några frågor så skall jag försöka besvara dem i den mån jag kan!

Felet var vi sålde det till danskarna, som hade stora problem och förluster. Vår svenska post var intrimad och bra, men det körde danskarna i botten. För att gå med vinst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

mitt står också still sen i fredags,

11:38
Stockholm utr,Sverige SVERIGE
Försändelsen har kommit från avsändarlandet till Postens utrikesterminal för sortering

sover dom däruppe eller? man börjar undra..

Jobbar på PostNord. Det är en kopiös ökningen i mängden utrikespaket. Särskilt då folk köper massa småprylar från Wish, Aliexpress och liknande sidor. Dessa saker skickas i separata paket och det går åt mycket tid till att sortera dessa i alla led de skall sorteras.

EDIT: Bör tillägga att din den lilla kommun jag jobbar (timanställd) så fungerar det ganska bra och jag är rätt nöjd med jobbet trots en del övertid. Det flesta klagomålen är då något inte fått reklam och liknande. Men vet såklart att det kan vara totalt kaos på andra platser.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Stora problem med PostNord här i Danmark.
Folk missar både förfallodatum och svarfrister, då brev inte når fram i tid.
Det snackas om att PostNord vill dra ner på utdelningen av brev till en gång om veckan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal sliten MSI GT70-0ND.
Raspberry Pi 3 (OSMC).

Permalänk
Medlem

Beställde en dator i delar inkl. skärm förra veckan. Skickades i tre paket från samma ställe, samtidigt. Två av paketen kom fram i onsdags förra veckan utan problem, men det tredje paketet (skärmen) kom inte alls. Har stått "Härryda Sverige: Försändelsen är på väg" sen dess. Kontaktade PostNord, och de har lagt ett spårärende och tilldelat en handläggare mitt ärende.

Men vad händer om dom inte hittar mitt paket? Får jag ersättning?

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A ~ Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB ~ Noctua NH-D15 ~ Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance ~ ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC ~ Corsair RM750x 750W ~ Samsung 850-Series EVO 1TB ~ ASUS 27" ROG SWIFT PG278QR G-Sync 165Hz

Permalänk
Medlem

@Stiftpenna stort tack för din feedback. Helt sjukt att det får fortsätta såhär och att denna fråga inte lyfts.
Det handlar ju både om underbemanning, att personal "körs sönder" samt att kunderna knappast får en bra service, dvs det borde ju "styras" upp från flera led/håll, inte ett isolerat problem.

Dock är det ju även helt sjukt att det en vanlig dag passerar 150k paket in från t ex Kina, det är ju helt stört hur konsumtionssamhället fullständigt ballat ur. Horribla mängder varor som folk sitter och klickar hem online.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazhax:

Beställde en dator i delar inkl. skärm förra veckan. Skickades i tre paket från samma ställe, samtidigt. Två av paketen kom fram i onsdags förra veckan utan problem, men det tredje paketet (skärmen) kom inte alls. Har stått "Härryda Sverige: Försändelsen är på väg" sen dess. Kontaktade PostNord, och de har lagt ett spårärende och tilldelat en handläggare mitt ärende.

Men vad händer om dom inte hittar mitt paket? Får jag ersättning?

Kontakta företaget som skickat paketet.

Permalänk
Medlem

Väntat paket från Postnord, ursprungligen från DPD, Storbritannien. Jag har lagt in portkod på andra adressraden som rimligen borde kommit med från DPD. Hela förmiddagen har jag varit hemma och lagat mat i köket som vetter mot gatan och hyffsat ofta har jag sneglat ut för att kolla efter eventuell bil. Jag har inte sett någon bil, fått något telefonsamtal (telefonnummer har garanterat hängt med då jag fått sms) eller hört något på dörren, men däremot har jag fått uppdatering i appen om att leverans inte var möjlig.

Hyffsat övertygad om att de inte ens försöker...

Ringde redan igår och bad dem skippa försöket men det gick inte för butiken som jag köpt från hade beställt hemkörning och vad slutkund vill är mindre viktigt, de måste genomföra hela ritualen. Jag gillar ritualer, när det handlar om kaffe eller dylikt...

[/Rant]

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazhax:

Beställde en dator i delar inkl. skärm förra veckan. Skickades i tre paket från samma ställe, samtidigt. Två av paketen kom fram i onsdags förra veckan utan problem, men det tredje paketet (skärmen) kom inte alls. Har stått "Härryda Sverige: Försändelsen är på väg" sen dess. Kontaktade PostNord, och de har lagt ett spårärende och tilldelat en handläggare mitt ärende.

Men vad händer om dom inte hittar mitt paket? Får jag ersättning?

Postnord har en månad på sig att hitta ett paket de slarvat bort innan avsändaren (företaget) får sina pengar för värdet.
Du i sin tur får antingen ny skeppning eller pengarna tillbaka av företaget.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Dock är det ju även helt sjukt att det en vanlig dag passerar 150k paket in från t ex Kina, det är ju helt stört hur konsumtionssamhället fullständigt ballat ur. Horribla mängder varor som folk sitter och klickar hem online.

Håller med! Tycker det hade varit ok om detta "bara" varit från Ebay och AliExpress, men numera känns det som att även CDON.com ( http://cdon.se/marketplace/ ) och Tradera bidrar till detta.

Känns helt enkelt inte lönt att försöka sälja/köpa något online inom Sverige längre, då portokostnaden blir mångdubbelt högre inom Sverige jfm totalkostnaden från Kina.

Själv har jag svårt att motstå frestelsen att klicka hem skärmskydd på Ebay för under 7 SEK (inkl. frakt) när motsvarande kostar nära 100-lappen (exkl. frakt) på Kjell.com (om de nu hade haft skärmskydd för min telefon).

Permalänk
Medlem

Hämtade ut ett paket häromdagen som hade blivit avgångsscannat vid 10 olika tillfällen i samma terminal för utkörning till butik.

Visade sig att de enbart scannat utkörningslistan och sedan struntat i att köra ut buren till butiken

Visa signatur

: )