Permalänk
Medlem

Hög minnes användning

Märkte igår/idag att mina minnen skjuter i taket när jag tittar på aktivitetshanteraren, men jag ser ingen skillnad på det som använder minnet. Allt som drar minne som man kan se kan omöjligt komma upp i dessa mängder. Minnet ligger nu och hoppar mellan 95-97%.
Det kom en uppdatering häromdagen till Windows och funderar på om den kan ha gjort något men är inte säker.

Tack på förhand!

Operativsystem: Microsoft Windows 10 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i7 4790K 4GHz, 8MB
Processorkylare: Corsair Hydro H75
Moderkort: MSI Z97 GAMING 3
Minne: Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600MHz VENGEANCE LP
Grafikkort: ZOTAC GeForce GTX 980 AMP! Omega
Hårddisk: Crucial MX300 525GB 2.5" SSD
Nätaggregat: EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold, Modulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jovinski:

Märkte igår/idag att mina minnen skjuter i taket när jag tittar på aktivitetshanteraren, men jag ser ingen skillnad på det som använder minnet. Allt som drar minne som man kan se kan omöjligt komma upp i dessa mängder. Minnet ligger nu och hoppar mellan 95-97%.
Det kom en uppdatering häromdagen till Windows och funderar på om den kan ha gjort något men är inte säker.

Tack på förhand!

Operativsystem: Microsoft Windows 10 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i7 4790K 4GHz, 8MB
Processorkylare: Corsair Hydro H75
Moderkort: MSI Z97 GAMING 3
Minne: Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600MHz VENGEANCE LP
Grafikkort: ZOTAC GeForce GTX 980 AMP! Omega
Hårddisk: Crucial MX300 525GB 2.5" SSD
Nätaggregat: EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold, Modulär

Troligen felet. Killer Ethernet: Kill Your Lag.

Avinstallera allt och installera ENDAST drivrutinen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X, 32GB@6000MHz DDR5 & Nvidia RTX 5070

Permalänk
Medlem

Ska jag installera om hela windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jovinski:

Ska jag installera om hela windows?

Nej. Ta bort programmet/drivrutinen till killerNIC och sedan installera endast drivrutins delen. Är programvaran till killerNIC som har en minnesläcka i sig.

Det är denna drivrutinen du ska ta hem "Killer Network Driver (driver only)" från https://www.msi.com/Motherboard/support/Z97-GAMING-3.html#down-driver&Win10%2064

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X, 32GB@6000MHz DDR5 & Nvidia RTX 5070

Permalänk
Medlem

@Jovinski

Skrivet av hulkenstrong:

Nej. Ta bort programmet/drivrutinen till killerNIC och sedan installera endast drivrutins delen. Är programvaran till killerNIC som har en minnesläcka i sig.

Det är denna drivrutinen du ska ta hem "Killer Network Driver (driver only)" från https://www.msi.com/Motherboard/support/Z97-GAMING-3.html#down-driver&Win10%2064

^ Behövs inte

Klicka Windows+R (Kör/Run), skriv regedit och klicka på enter, gå sedan till:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet001\Services\Ndu\
Högerklicka på Start och klicka på Ändra...
Under Data skriver du en 4 och klickar på OK
Starta om datorn och och ditt problem bör vara löst.

Notera att större Windows-uppdateringar såsom dom olika Creators Update kan resetta inställningen på NDU, men då är det bara att gå dit och skriva dit en 4 igen om du märker att problemet är tillbaks.

Edit: Vad detta ovan gör är att stänga av "Översikt av Dataanvändning" i Windows. Och detta gör du pga att "Översikt av Dataanvändning" och Killer NICs inte vill leka snällt tillsammans av någon anledning. Ibland helt randomly, oftast när mycket data används som till exempel vid stora nedladdningar eller buffrande av video, så triggas något som gör att minnesanvändningen sakta börjar ticka upp emot 100% vilket tillslut får datorn att sega ner så mycket att den blir oanvändbar tills efter en omstart.

Permalänk
Medlem

Allt har löst sig, tack för svaren!