Postnord - en logistisk katastrof

Permalänk
Medlem
Skrivet av Microapple:

Brorsan köpte en bok från amazon.co.uk, fick hem paketet men inget mer. En tom kartongbit med en lapp där dom ursäktade sig för att det blivit skadat under transport

Då ska man inte ta emot paketet utan säga till, i det här fallet, postnord att paketet är skadat och att du inte accepterar det.

Då returnerar de paketet till avsändaren som får fixa nytt till dig.

Permalänk

Postnord lyckas som vanligt.. Suck.

Beställde ett Ps4 Pro under Black Friday från Tyskland.
Skickades med DHL men togs över av Postmord vid Sverige på måndagen.
Första dagen så låg den och fick nya statusar i lagret under 5 timmar. Sedan lyckades dem få iväg paketet. Sista lagret så bokades paketet in på en vagn och vagnen transporterades till Norrköping. Jag vart otroligt glad när den hamnade på postterminalen nära mitt jobb kl 06.37på fredagen. Kl 16.40 ringde jag kundtjänst för att höra om jag kunde hämta ut paketet efter jobbet. Inte förvånad att det typ var "blablabla ledsen men kan inte göra ett skit" Gick iallafall dit efter jobbet där dem säger "Ja ditt paket är inbokad på denna vagn men ditt paket ligger kvar i malmö" -"Vi kan inte göra ett skit och vi är ledsna"

Jag som hade planerat att spela med mina kompisar den helgen :(.

/ David

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lekman:

Då ska man inte ta emot paketet utan säga till, i det här fallet, postnord att paketet är skadat och att du inte accepterar det.

Då returnerar de paketet till avsändaren som får fixa nytt till dig.

Låter som om han fått hem det genom brevlådan.

Skrivet av TheNewsV2:

Postnord lyckas som vanligt.. Suck.

Beställde ett Ps4 Pro under Black Friday från Tyskland.
Skickades med DHL men togs över av Postmord vid Sverige på måndagen.
Första dagen så låg den och fick nya statusar i lagret under 5 timmar. Sedan lyckades dem få iväg paketet. Sista lagret så bokades paketet in på en vagn och vagnen transporterades till Norrköping. Jag vart otroligt glad när den hamnade på postterminalen nära mitt jobb kl 06.37på fredagen. Kl 16.40 ringde jag kundtjänst för att höra om jag kunde hämta ut paketet efter jobbet. Inte förvånad att det typ var "blablabla ledsen men kan inte göra ett skit" Gick iallafall dit efter jobbet där dem säger "Ja ditt paket är inbokad på denna vagn men ditt paket ligger kvar i malmö" -"Vi kan inte göra ett skit och vi är ledsna"

Jag som hade planerat att spela med mina kompisar den helgen :(.

/ David

Skickades från m.sweclockers.com

Men du fick iaf paketet tillslut?

Skrivet av FANTEN:

Det är lite vilda western med postnord märker jag.
Jag beställde en mus på black friday och angav brorsans hemadress som leveransadress då jag inte visste ifall jag kunde hämta ut det själv. På nätet står det än idag att det "är på väg". Senaste notisen på nätet är att det varit i Alvesta för sortering.
I fredags när han gick hem på jobbet så gick han inom utlämningsstället och kollade om det hade kommit vilket det inte hade enligt dom. Han gav dom den där långa koden man kan följa leveransen med. När han väl kommer hem så ligger musen nertryckt i hans brevlåda men enligt nätet så är den fortfarande på väg.

Jag hade anmält paketet som saknat. Ni har ju aldrig kvitterat ut paketet så...

Skrivet av SimpanDirr:

Undrar om de är att jag bor i Örebro som gör att posten fungerar bra? (Brukar väl fastna här annars)

Aldrig väntat mer än 2-3 dagar på inrikes paket. DAHL däremot där talar vi veckor

Jag bor i Helsingborg och har inte heller några större problem, beställer nåt paket i månaden iaf - sällan jag får vänta längre än 24-48h. I nåt enstaka fall 72h.

Permalänk
Medlem

Jag har förstått att många har problem med Postnord men jag måste säga att trots att jag beställer hem en hel del både från svenska sidor, Ebay och Kinasidor så har jag aldrig haft ETT enda problem!

Hoppas jag inte jinxade nåt nu...!

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

God jul önskar Postnord

Skickades från m.sweclockers.com

Här dumpas julklapparna i regnet

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/6nj6VL/har-dumpas-jul...

Hoppas inte våra julklappar ligger där

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Här dumpas julklapparna i regnet

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/6nj6VL/har-dumpas-jul...

Hoppas inte våra julklappar ligger där

#17149980

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeeJay1:

Jag har förstått att många har problem med Postnord men jag måste säga att trots att jag beställer hem en hel del både från svenska sidor, Ebay och Kinasidor så har jag aldrig haft ETT enda problem!

Hoppas jag inte jinxade nåt nu...!

Samma.
Beställer massor av saker varje månad ifrån EU, Ebay/Aliexpress som skickas ifrån Japan,Kina, och såklart paket ifrån Sverige.
Haft 1 paket som försvunnit under alla år jag beställt, så 1 paket av tusentals, rätt ok felmarginal skulle jag säga lol.

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på vad Postnord menar med:
"Försändelsen tullklareras av oss" ?
Betyder det att paketet är fast i tullen och skickas vidare så fort den är klar där igenom? Eller ska tull betalas innan det skickas vidare?
Osäker på vad exakt dom menar.

Är en musmatta skickad från Japan

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Någon som har koll på vad Postnord menar med:
"Försändelsen tullklareras av oss" ?
Betyder det att paketet är fast i tullen och skickas vidare så fort den är klar där igenom? Eller ska tull betalas innan det skickas vidare?
Osäker på vad exakt dom menar.

Är en musmatta skickad från Japan

Har för mig att det skcias vidare ändå. Men när du ska hämta ut paketet behöver du betala tullen plus en kostnad för att Posten har tullat det åt dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Haft 1 paket som försvunnit under alla år jag beställt, så 1 paket av tiotusentals

Tiotusentals=minst 20000. Du har alltså fått hem ett paket om dagen i drygt 54 år. Eller mer än 10 paket om dagen i fem år..?

Sitter just nu och försöker nå Postnord angående ett paket till jobbet. Skickades onsdag förra veckan. Idag kom det till Uppsala och 11:13 lastades på bil för leverans till firman. Tvivlar på att det kommer idag...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av lekman:

Då ska man inte ta emot paketet utan säga till, i det här fallet, postnord att paketet är skadat och att du inte accepterar det.

Då returnerar de paketet till avsändaren som får fixa nytt till dig.

Du kan INTE reklamera paketet på utlämningsstället längre.

Nu ska man ta emot det och reklamera i efterhand (Och man kan bara reklamera genom den som skickat paketet). Puckat men det är så posten fungerar,.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Tiotusentals=minst 20000. Du har alltså fått hem ett paket om dagen i drygt 54 år. Eller mer än 10 paket om dagen i fem år..?

Sitter just nu och försöker nå Postnord angående ett paket till jobbet. Skickades onsdag förra veckan. Idag kom det till Uppsala och 11:13 lastades på bil för leverans till firman. Tvivlar på att det kommer idag...

Kanske var lite överdrivet tusentals är nog mer rätt

Blir dock en hel del paket ifrån ebay/ali då allt skickas enskilt, beställde saker till mossans campervan nyligen så där var typ 50+ paket som dök upp med 1-2 veckors intervall.

Permalänk
Skrivet av cider123:

Låter som om han fått hem det genom brevlådan.

Men du fick iaf paketet tillslut?

Jag hade anmält paketet som saknat. Ni har ju aldrig kvitterat ut paketet så...

Jag bor i Helsingborg och har inte heller några större problem, beställer nåt paket i månaden iaf - sällan jag får vänta längre än 24-48h. I nåt enstaka fall 72h.

Nope, ligger hos mitt postombud som jag besökt 2 gånger idag för att fölsöka hämta skiten. Tydligen ligger den på en pall som "Vi inte packat upp än" . Hatar allt just nu. Vill bara hem och spela med mina kompisar :(. Vad gör jag?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNewsV2:

Nope, ligger hos mitt postombud som jag besökt 2 gånger idag för att fölsöka hämta skiten. Tydligen ligger den på en pall som "Vi inte packat upp än" . Hatar allt just nu. Vill bara hem och spela med mina kompisar :(. Vad gör jag?

Skickades från m.sweclockers.com

Har lite tålamod och visar lite förståelse för ditt ombud. De gör säkert vad de kan men många ombud har inte plats för att hantera de enorma paketvolymer som är just nu.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Skrivet av pi:

Det håller jag med om. Ville bara nyansera debatten med att visa på att det faktiskt finns individer som mig som inte har haft några problem överhuvudtaget. Tur? Ja, förmodligen. Klart postnord har en del att jobba på...

har faktiskt inte haft problem jag heller ...

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223471 = gillar :P

!OBS dyslektiker OBS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

"Får ligga några dagar ute i regnet"

Skrivet av Falcon:

" De kan ligga några dagar i regnet, men paketen klarar sig, säger Postnords kommunikationschef Thomas Backteman i SvD:s Ekonomistudion. "

Tycker själv att det Postnord gör är helt förkastligt, men i intervjun säger han faktiskt att postsäckarna är väderbeständiga och tål att ligga ute i ett par dagar. Jag fattade det som att han menar att postsäckarna är vattentäta och skyddar innehållet, för att själva säckarna tål vatten är ju liksom ointressant om dom inte skyddar innehållet...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

Tycker själv att det Postnord gör är helt förkastligt, men i intervjun säger han faktiskt att postsäckarna är väderbeständiga och tål att ligga ute i ett par dagar. Jag fattade det som att han menar att postsäckarna är vattentäta och skyddar innehållet, för att själva säckarna tål vatten är ju liksom ointressant om dom inte skyddar innehållet...

Alla Kina-paket är i sig själva väderbeständiga. De levereras i hoplimmade plastkuvert (stört omöjliga att öppna utan sax). Problemet jag ser med upplagen är att utdelningarna fördröjts. Jag har väntat på paket i tre veckor efter att leveransen anlänt/spårats till Arlanda.

Jag beställer en massa småsaker från Wish och får julklappar i lådan flera gånger i veckan.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av cider123:

Låter som om han fått hem det genom brevlådan.

Men du fick iaf paketet tillslut?

Jag hade anmält paketet som saknat. Ni har ju aldrig kvitterat ut paketet så...

Jag bor i Helsingborg och har inte heller några större problem, beställer nåt paket i månaden iaf - sällan jag får vänta längre än 24-48h. I nåt enstaka fall 72h.

Kvittering via paket som kommer i dörren har dom arbetat bort och det noteras digitalt (ska göras jämt, sker inte alltid.) av brevbäraren när det ligger i lådan.

Jag har fått flera noteringar ifrån ebay, aliexpress, wish där det står att paketet är utlämnat (neheru tänker jag) men då ligger det i brevlådan hemma och är levererat precis som infon sa.

Permalänk
Skrivet av Math-ematics:

Kvittering via paket som kommer i dörren har dom arbetat bort och det noteras digitalt (ska göras jämt, sker inte alltid.) av brevbäraren när det ligger i lådan.

Jag har fått flera noteringar ifrån ebay, aliexpress, wish där det står att paketet är utlämnat (neheru tänker jag) men då ligger det i brevlådan hemma och är levererat precis som infon sa.

Allt som är spårbart och hamnar i vår brevlåda blir aldrig utkvitterat, det står kvar i min app som på väg månader efter att det kommit fram.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Skrivet av gaminggirl:

Allt som är spårbart och hamnar i vår brevlåda blir aldrig utkvitterat, det står kvar i min app som på väg månader efter att det kommit fram.

Och då gör brevbäraren fel och du kan hävda att det inte är levererat

Permalänk
Skrivet av Math-ematics:

Och då gör brevbäraren fel och du kan hävda att det inte är levererat

Hänt mig att dom kvitterat leveransen och statusen blivit "Försändelsen är levererad till mottagarens brevlåda" eller dylikt, men sedan finns inget paket/försändelse i brevlådan.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Apropå posten och deras fasoner....
Detta mötte en kompis när hon kom hem idag.
Så kan man ju också göra...

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Nu får väl även jag passa på att gnälla, bestälde ett paket via en UK hemsida med 3-5 dagars leverans inom Europa.
Senaste uppdateringen när jag söker på kollinr är att det anlände till Sverige den 8 november, det är för katten 16 dagar sen och det för ett paket från inom Europa och inget superlågprio kina-paket..

Jag fick slutligen en avi den 28 november om att paketet fanns att hämta ut. Då hade det legat på utlämningsstället i över en vecka för att de misslyckats skicka ut att det fanns att plocka upp tidigare. Tur de lyckades bättre andra gången så inte paketet gick i retur i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Apropå posten och deras fasoner....
Detta mötte en kompis när hon kom hem idag.
Så kan man ju också göra...
http://forumbilder.se/GAFAO/img-9045.jpg

Det där har hänt mig ett par gånger. Favoriten var när de först kilat ner en alldeles för stor bok som fastnat totalt, för att sen placera resten av posten ovanpå den lilla hylla som boken skapade där den satt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Någon som har koll på vad Postnord menar med:
"Försändelsen tullklareras av oss" ?
Betyder det att paketet är fast i tullen och skickas vidare så fort den är klar där igenom? Eller ska tull betalas innan det skickas vidare?
Osäker på vad exakt dom menar.

Är en musmatta skickad från Japan

Jag beställde en trackball från japan och den tullades i över tre veckor.. påslag 50kr + "postens avgifter"
Har inget mot att betala tull men blir förbannad när slöpittarna låter det ligga nästan en månad.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Jag fick slutligen en avi den 28 november om att paketet fanns att hämta ut. Då hade det legat på utlämningsstället i över en vecka för att de misslyckats skicka ut att det fanns att plocka upp tidigare. Tur de lyckades bättre andra gången så inte paketet gick i retur i alla fall.

Hade också en sen sändning. Mitt stackars ICA i närheten sliter som sjutton för att få ut alla avier och SMS:er för annars får de inte plats i butiken snart
Black Friday med följande julhysteri ser till att de flesta utlämningsställen hatar November till December skulle jag tro...

Själv fick jag ett litet brev från UK med en ny penna och så som skulle kommit enligt gängse normer för cirka en vecka sedan. Hade precis hunnit skicka ett mail till användarna samt kollat upp reglerna för online handel i EU (kan vara värt att kolla. Vi som konsumenter har mer eller mindre samma rättigheter i hela EU - inte så pjåkigt faktiskt) så kom den stackars brevbäraren cyklade uppför backen, ett par timmar försenad och langade över paketet.

Med det vill jag säga att jag inte gillar Postnord särskilt mycket, men jag tycker synd om de stackars brevbärarna och ombuden som faktiskt sliter på för att dela ut vår post. (Utom de som spräcker brevlådan eller låter brev och värdehandlingar hänga utanför i regnet... dom taskmörtarna ger jag inte mycket för.)

Permalänk
Medlem

Postmords ”nya” sökfunktion (vet inte hur gammal) verkar ju lite halvtrasig i alla fall. Antingen det eller så har någon stackars lastbilsförare suttit i bilkö mellan Härryda och Göteborg sedan 30 November, tvärdött i häbdelseförloppet. Trött blir man.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av RaZman:

Postmords ”nya” sökfunktion (vet inte hur gammal) verkar ju lite halvtrasig i alla fall. Antingen det eller så har någon stackars lastbilsförare suttit i bilkö mellan Härryda och Göteborg sedan 30 November, tvärdött i häbdelseförloppet. Trött blir man.

Härryda är en omlastningsstation... så där hamnar paketen i något hörn tills man efterlyser via telefon !

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Härryda är en omlastningsstation... så där hamnar paketen i något hörn tills man efterlyser via telefon !

Ah, tackar! Får ringa och tjafsa lite med dem då. Lagom fult att det listas som transport.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Härryda är en omlastningsstation... så där hamnar paketen i något hörn tills man efterlyser via telefon !

Fläskeboterminalen är en enda röra. Tydligen bara en massa bemanningsfolk

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------