Annullerad order på webhallen vs köplagen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Det är väl att ta i att kalla detta för "rätt tydliga och strikta regler". Formuleringar som "kan butiken, om de vill, erbjuda..." är ju knappast strikta.

"Huvudregeln är att varorna ska finnas tillgängliga så länge kampanjen varar."

Innebär ju att om TS beställde dessa i god tid, under tiden kampanjen varar, ska han också få en vara.
De får mao inte räkna med att sälja 10 ex bara på fredagen, och sedan inte ha nog till de andra 100+ fre-lör-sön-mån som kampanjen varade.

Så det är om de misslyckas med detta, så kan de lösa problemet genom att erbjuda likvärdig vara. Men de får mao inte ha en rea där det uppenbarligen sålts slut den 22:e, om kampanjen varar till den 25:e. Då har de brutit mot dessa regler.

Mao, det är inte säkert de kan garantera dig "exakt den produkten". De får lov att ersätta den med likvärdig, är hur det ska tolkas. Inte att de bara kan slopa produkten eller erbjudandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Innebär ju att om TS beställde dessa i god tid, under tiden kampanjen varar, ska han också få en vara.
De får mao inte räkna med att sälja 10 ex bara på fredagen, och sedan inte ha nog till de andra 100+ fre-lör-sön-mån som kampanjen varade.

Så det är om de misslyckas med detta, så kan de lösa problemet genom att erbjuda likvärdig vara. Men de får mao inte ha en rea där det uppenbarligen sålts slut den 22:e, om kampanjen varar till den 25:e. Då har de brutit mot dessa regler.

Mao, det är inte säkert de kan garantera dig "exakt den produkten". De får lov att ersätta den med likvärdig, är hur det ska tolkas. Inte att de bara kan slopa produkten eller erbjudandet.

Sen kan ju varorna ta slut bara för kunder köpte om dom 100 stycken som fanns i lager. Flesta kampanjer gäller antingen så långt lagret räcker eller till vist datum. Finns ingen garanti att du hinner köpa en vara.

I detta fallet verkar webhallen kanske fulat sig rejält (om det nu stämmer, att dom annullerade flesta ordrar kanske för priset var felaktigt).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag noterar att du inte berör min invändning men däremot presenterar en högst egen tolkning av vad som gäller. T ex citerar du vad huvudregeln säger. Bara begreppet "huvudregel" visar att det finns fler, relevanta regler. Vad säger de reglerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Sen kan ju varorna ta slut bara för kunder köpte om dom 100 stycken som fanns i lager. Flesta kampanjer gäller antingen så långt lagret räcker eller till vist datum. Finns ingen garanti att du hinner köpa en vara.

I detta fallet verkar webhallen kanske fulat sig rejält (om det nu stämmer, att dom annullerade flesta ordrar kanske för priset var felaktigt).

Som sagt, till ett visst datum är ju normalt. Och skulle en produkt ta slut sista dagen på en flera dagars rea får man ju acceptera det. Men första dagen... njae, då har man ju räknat helt fel.

Skrivet av Hubertus:

Jag noterar att du inte berör min invändning men däremot presenterar en högst egen tolkning av vad som gäller. T ex citerar du vad huvudregeln säger. Bara begreppet "huvudregel" visar att det finns fler, relevanta regler. Vad säger de reglerna?

Så du tyckte att om du tar ut några få ord ur en hel sektion, och tolkar den, så har du din åsikt?

Jag har skrivit hela sektionen i mitt inlägg, och även källan till dem.
Du väljer att medvetet misstolka dem genom att ignorera delar av meningarna och nu skyller på mig?

Nej.. det står väldigt tydligt.
För att få lov att locka kunder med rea, ska dessa saker uppfyllas.

Regeln är:
"Det är inte okej att locka med reavaror om de inte finns i ett antal som butiksägaren tror motsvarar efterfrågan. Huvudregeln är att varorna ska finnas tillgängliga så länge kampanjen varar."

Sen självklart kan de visa totalt orimligt hög försäljning de inte kunde förutspå, eller om den kanske tar slut i slutet av rea perioden så får man kanske förstå detta, då det inte är 100% gissat. Och därför har jag inte dömt ut Webbhallen, utan snarare undrar vad som skett. För om man får slut på den första dagen på rean, har ju något gått fel, eller hur?

Sedan skrivs:
"Har butiken misslyckats med det och varorna tar slut för fort, kan butiken, om de vill, erbjuda en likvärdig eller bättre produkt till samma pris."

Mao, om de misslyckats med det som var hela denna regeln. Kan de kompensera på detta sätt och fortfarande "göra rätt". Men det är inte okej att misslyckas med regeln... de ska fortfarande följa dessa förutsättningar. Reglerna gäller fortfarande. Mao, om inte webbhallen kan visa varför de fick enormt många fler kort sålda än de tänkt, är detta regelbrott om de inte ger likvärdig produkt.

Hur i tusan svårt är detta att tolka. Du har källan, läs hela texten så kanske du kan förstå bättre. Misstolkningar sker när man tar saker ur sitt sammanhang, vilket du tydligt gjort. Så nej, jag tänker inte beröra en invändning på något ur sitt sammanhang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Som sagt, till ett visst datum är ju normalt. Och skulle en produkt ta slut sista dagen på en flera dagars rea får man ju acceptera det. Men första dagen... njae, då har man ju räknat helt fel.

Så du tyckte att om du tar ut några få ord ur en hel sektion, och tolkar den, så har du din åsikt?

Jag har skrivit hela sektionen i mitt inlägg, och även källan till dem.
Du väljer att medvetet misstolka dem genom att ignorera delar av meningarna och nu skyller på mig?

Nej.. det står väldigt tydligt.
För att få lov att locka kunder med rea, ska dessa saker uppfyllas.

Regeln är:
"Det är inte okej att locka med reavaror om de inte finns i ett antal som butiksägaren tror motsvarar efterfrågan. Huvudregeln är att varorna ska finnas tillgängliga så länge kampanjen varar."

Sen självklart kan de visa totalt orimligt hög försäljning de inte kunde förutspå, eller om den kanske tar slut i slutet av rea perioden så får man kanske förstå detta, då det inte är 100% gissat. Och därför har jag inte dömt ut Webbhallen, utan snarare undrar vad som skett. För om man får slut på den första dagen på rean, har ju något gått fel, eller hur?

Sedan skrivs:
"Har butiken misslyckats med det och varorna tar slut för fort, kan butiken, om de vill, erbjuda en likvärdig eller bättre produkt till samma pris."

Mao, om de misslyckats med det som var hela denna regeln. Kan de kompensera på detta sätt och fortfarande "göra rätt". Men det är inte okej att misslyckas med regeln... de ska fortfarande följa dessa förutsättningar. Reglerna gäller fortfarande. Mao, om inte webbhallen kan visa varför de fick enormt många fler kort sålda än de tänkt, är detta regelbrott om de inte ger likvärdig produkt.

Hur i tusan svårt är detta att tolka. Du har källan, läs hela texten så kanske du kan förstå bättre. Misstolkningar sker när man tar saker ur sitt sammanhang, vilket du tydligt gjort. Så nej, jag tänker inte beröra en invändning på något ur sitt sammanhang.

Skulle lagt till och/eller, brukar stå båda sakerna samtidigt under en kampanj (för att friskriva sig ansvar). Har sett när butiker har varor som många vill ha (som är rejält/ hyfsat prissatta) försvinner på minuter (när ändå rean håller på ett tag eller hel helg).

Är det ingen bekräftelse på din beställning, så kan man inte gör så mycket heller. Det är när butiken accepterar din förfrågan så att säga man kan säga något (är inte så att webbhallen kan sälja något annat grafikkort med förlust).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Nu blev min order annulerad också...

1.5v efter beställningen när alla kampanjer har varit så meddelar de att de inte kan leverera den och vägrar ersätta med ett annat grafikkort. Väldigt dålig stil av dem. Hade de meddelat på en gång är det ju en sak, men att vänta nästan 2v.

Nä nu ska det mycket till innan jag handlar hos dem igen.

Permalänk
Avstängd

Webhallen blir bara sämre och sämre i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Skulle lagt till och/eller, brukar stå båda sakerna samtidigt under en kampanj (för att friskriva sig ansvar). Har sett när butiker har varor som många vill ha (som är rejält/ hyfsat prissatta) försvinner på minuter (när ändå rean håller på ett tag eller hel helg).

Är det ingen bekräftelse på din beställning, så kan man inte gör så mycket heller. Det är när butiken accepterar din förfrågan så att säga man kan säga något (är inte så att webbhallen kan sälja något annat grafikkort med förlust).

Poängen jag vill göra här är att de kan inte friskriva sig något ansvar. För att få lov att rea ut produkter, ska detta efterföljas. Problemet är snarare att folk inte inser sina rättigheter, och inte anmäler det. Är lite som lagar utan någon som verkställer dem. Du kan skriva 30/40 på skylten, men om ingen någonsin åker fast, kommer folk till slut köra 50/60+ för... varför inte?

Precis samma skit försöker handlarna göra, vilket i sin tur sätter de andra handlarna som är ärliga på pottan. Hur många andra butiker kunde kanske fått en order av personer här som nu fått sitt avbrutet? Är det rätt att sänka priset lite lägre än konkurrenten, och sen inte kunna leverera?

Just därför är det viktigt att detta efterföljs. Ingen tvingar dem till att ha en Rea. Men de ska tvingas att följa reglerna för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Poängen jag vill göra här är att de kan inte friskriva sig något ansvar. För att få lov att rea ut produkter, ska detta efterföljas. Problemet är snarare att folk inte inser sina rättigheter, och inte anmäler det. Är lite som lagar utan någon som verkställer dem. Du kan skriva 30/40 på skylten, men om ingen någonsin åker fast, kommer folk till slut köra 50/60+ för... varför inte?

Precis samma skit försöker handlarna göra, vilket i sin tur sätter de andra handlarna som är ärliga på pottan. Hur många andra butiker kunde kanske fått en order av personer här som nu fått sitt avbrutet? Är det rätt att sänka priset lite lägre än konkurrenten, och sen inte kunna leverera?

Just därför är det viktigt att detta efterföljs. Ingen tvingar dem till att ha en Rea. Men de ska tvingas att följa reglerna för det.

Och dessa regler är inte så entydiga som du låtsas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Och dessa regler är inte så entydiga som du låtsas.

Jo jag hör det....
...bara från dig visserligen, men jag hör det.

Permalänk
Medlem

@jonasohl: Har du tänkt att dra det här vidare på något sätt?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

@Hurtigbullen: Hej. Förhoppningsvis blir det något, allt i mån av tid. Har fått ett par till goddag-yxskaftsvar från @Webhallen som knappast fått mig på bättre humör. Känner starkt att det måste bli tydligt för omvärlden vilka skojare de är.

Har dock fullt upp med jobb och tänker inte skicka in något förrän jag skrivit en någorlunda begriplig inlaga och läst på lite lagstiftning. Förbannelsen av att jobba med liknande sakar hela dagarna antar jag... så i mån av tid hoppas jag få ihop något innan jul. Annars får det bli efter nyår. Känns som det står och väger 50/50 nu.

Läser med intresse alla andra vittnesmål i saken. Det bör läggas till ev. anmälan även om andra inte har lust att driva det. Men jag kommer i så fall fråga först såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasohl:

@Hurtigbullen: Hej. Förhoppningsvis blir det något, allt i mån av tid. Har fått ett par till goddag-yxskaftsvar från @Webhallen som knappast fått mig på bättre humör. Känner starkt att det måste bli tydligt för omvärlden vilka skojare de är.

Har dock fullt upp med jobb och tänker inte skicka in något förrän jag skrivit en någorlunda begriplig inlaga och läst på lite lagstiftning. Förbannelsen av att jobba med liknande sakar hela dagarna antar jag... så i mån av tid hoppas jag få ihop något innan jul. Annars får det bli efter nyår. Känns som det står och väger 50/50 nu.

Läser med intresse alla andra vittnesmål i saken. Det bör läggas till ev. anmälan även om andra inte har lust att driva det. Men jag kommer i så fall fråga först såklart.

Jag förstår besvikelsen men är det verkligen värt att gå och vara arg på och lägga en massa energi och kraft på? Jag tror du kommer få väldigt svårt att få rätt i detta så jag tror på att släppa det och njuta av en god jul istället. Tycker du det är kul så är det ju en annan sak men annars hade jag släppt det och hoppats på ett billigt kort på mellandagsrean

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

@Jaxione: Jag vet inte om syftet är att få ekonomisk kompensation längre. Det kommer ekonomiskt inte att bli en plusaffär hur jag än gör. Det kommer inte bli en plusaffär för Webhallen heller jämfört med att ge en rimlig kompensation till de som drabbats. Så frågan är varför de beter sig som 18-åringar som öppnats sin första källaraffär. Nu kanske vi måste hålla på och processa en massa, det gör jag varje dag på jobbet så inte har jag lust att göra det på fritiden.

Så du har ju rätt i att det inte finns ett ekonomiskt motiv för mig att göra det. Men det är väl mycket som man gör utan att få pengar för det eller hur? Och det finns ett behov av att konsumenters rättigheter bevakas.

Som sagt jag har klargjort för Webhallen redan från början att allt de behöver göra är att ge en rimlig kompensation. Hur svår ska det vara att göra det när de dabbat sig...

Permalänk
Medlem

@ramdm5: varför håller folk på och hänvisar till köplagen? I detta fall gäller den inte, utan istället konsumentköpslagen. Dom har i allmänhet friskrivit sig i sådana situationer, precis som dom har om fel pris ligger ute.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

@ramdm5: varför håller folk på och hänvisar till köplagen? I detta fall gäller den inte, utan istället konsumentköpslagen. Dom har i allmänhet friskrivit sig i sådana situationer, precis som dom har om fel pris ligger ute.

Det är väl ingen som hänvisat köplagen förutom jag som skrev köplagen i första inlägget. Tråden kom snarare till att handla huruvida Webhallen ingått ett avtal eller ej. Personen efter dig har en bra länk som även dykt upp tidigare.

Jag tycker det känns som tydlighet behövs kring när ett avtal ingåtts av säljaren (som jag skrivit tidigare). Det var nog inte tänkt från början att en säljare tar betalt och sen 1.5 veckor senare hör av sig om att en order är annullerad. I så fall kringgås ju konsunentköplagen i princip helt.

Permalänk
Medlem

Jag är helt på butikens sida när det gäller att man beställer något som är felaktigt lågt pris eller om produkten utgått och lagersaldot inte hunnit med. Men det tar inte 1.5v att meddela detta och i det här fallet anser jag att @Webhallen har gjort fel. De kan inte lura mig i 1.5v att beställningen var utan problem och sedan inte leverera något. Är det något problem ska de höra av sig inom max ett par vardagar.

Det oavsett om deras automatiska beställningsbekräftelse inte är en i lag bindande orderbekräftelse. Det handlar helt enkelt om att sköta sig som butik och ifall man gör fel stå för det och ge lite goodwill mot kunden som lurats att beställningen var korrekt. Speciellt som det i det här fallet var under en av årets största shoppingveckor där prissänkta produkter är vardagsmat.

Nä jag kommer låta bli att handla hos dem. Jag känner att de i det här fallet skulle ha gett mig ett ersättningskort. De har lurat mig att beställningen var korrekt i 1.5v och jag har låtit bli alla andra bra erbjudanden som varit.

Bara för att lura mig extra mycket så får jag först ett mail av dem där de skriver:

"Vi går genom ordrar som inte kan skickas på grund av att en eller flera produkter har utgått, och din order xxxxxxx är tyvärr en av dem. Ordern innehåller följande produkt(er):

248433: Palit GeForce GTX 1070 8GB GameRock (NE51070T15P2GP) + G-Panel [DK] | HAR UTGÅTT

Vill du göra en ändring i ordern ber vi dig kontakta vår kundtjänst via mail eller telefon. Se gärna till att ha ditt ordernummer tillhands, samt artikelnummer på eventuell(a) utbytesprodukt(er).

Om du vill avbeställa din order gör du det enklast genom att genom att logga in med dina användaruppgifter på www.webhallen.com och gå in på din medlemssida."

När jag fick det mailet hade de inte plockat bort min beställning. Så då när jag läser om utbytesprodukt så kontaktar jag dem och ger dem exempel på motsvarande grafikkort som blir bra som utbytesprodukt. Efter det så plockar de helt enkelt bara bort min order med svaret att de ersätter inte produkter som utgått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasohl:

Så du har ju rätt i att det inte finns ett ekonomiskt motiv för mig att göra det. Men det är väl mycket som man gör utan att få pengar för det eller hur? Och det finns ett behov av att konsumenters rättigheter bevakas.

Jag håller helt med dig. Handlarna tänjer på gränserna hela tiden och varje gång dom gör det och kommer undan så flyttas ju gränsen successivt. Jag har inget problem med att en handlare skickar ett automatiserat ordererkännande och straxt därefter en orderbekräftelse, men det blir ju sjukt när orderbekräftelsen i princip blir när dom skickar varan (det vore väl ok om det handlar om ett kort dröjsmål mellan ordererkännande och orderbekräftelse) Samtidigt går det hos en del handlare inte ens att ändra beställningen fem minuter efter man gjort den för att den är "för långt gången", men sen när det skiter sig på deras sida, ja då har dom inte ingått något avtal.

Skrivet av ramdm5:

Jag tycker det känns som tydlighet behövs kring när ett avtal ingåtts av säljaren (som jag skrivit tidigare). Det var nog inte tänkt från början att en säljare tar betalt och sen 1.5 veckor senare hör av sig om att en order är annullerad. I så fall kringgås ju konsunentköplagen i princip helt.

Det vore väl en sak om det klart framgick att man förskottsbetalade, men om man handlar med kort så är det jävligt fräckt att dom drar pengarna och sen efter 10-12 dar "ångrar sig" och hävdar att inget avtal ingåtts. Det finns absolut inget bra skäl till att dra pengarna innan avtalet är ingånget.

Personligen tycker jag att handlare får stå sitt kast om dom delegerar ansvaret för att ingå avtal å sin räkning åt helautomatiserade system. Jag fattar inte riktigt hur det kan anses vara ok att göra som dom gör nu. Hur jäkla svårt kan det vara att vänta med att skicka en orderbekräftelse och att dra pengar tills dess att man faktiskt vet om man kan leverera.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"