Permalänk
Medlem

Har alla skärmar döda pixlar?!?

Hej!

Jag är nu inne på min 4de skärm 2 Acer Predator 27HUA och nu sitter jag med min andra Asus PG278QR. Alla dessa har haft minst 1 död ljus pixel, alltså som lyser vitt på mörk bakgrund. Den första Acer skärmen var den tydligaste. På den första Asusen hittade jag en för jag kollade noggrannare än jag gjort innan och nu när jag synat min nya skärm så tycker jag mig hitta 3. De syns bara i vissa vinklar och när jag tittar väldigt nära men det kan väl inte vara något annat än döda pixlar jag ser? Det är ju 1440P skärmar så dom är ju väldigt små men nog tycker jag dom är där. Har alla dess döda pixlar men inte undersöker dom så millimeter noggrant som jag eller är jag världens mest otursförföljda skärmköpare?

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Mina 4 senaste skärmar har inte haft några döda pixlar alls. De händer ju att skärmar har de, men 4 i rad är rätt extremt.
Om dom har pixelgaranti är de väl bara att skicka tillbaka den och hoppas på att nästa är bättre.

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

Är nog rätt vanligt tyvärr! Eller så har jag samma otur som du. Mitt senaste inköp var dock helt felfri en AOC 271qg utan döda pixlar eller blacklight bleed. Innan de var de 3 skärmar i rad med döda pixlar men på ställen som inte störde mig så mycket.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

Verkar vara ett lotteri, min första PG279Q hade en död pixel och endel backlight bleed. Den andra nästan perfekt.

Permalänk
Medlem

@Jaxione:
Jag känner igen det där!
Har i år gått igenom ett gäng olika skärmar bara i år och nästan alla har haft mer än 1 defekt pixel på något sätt! Har de inte funnits där från första början så är det något som kommit efter några dagars användande, kollar alltid skärmarna extremt noggrant så fort jag kopplat in dom. Spelar ingen roll om det är 1440p eller 4k, har man väl sett pixelfel så är det svårt att låta bli att kolla efter den varje gång man sitter framför skärmen även om pixlarna är mindre på högupplösta skärmar.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av prozzac:

Mina 4 senaste skärmar har inte haft några döda pixlar alls. De händer ju att skärmar har de, men 4 i rad är rätt extremt.
Om dom har pixelgaranti är de väl bara att skicka tillbaka den och hoppas på att nästa är bättre.

Skrivet av Vash:

Är nog rätt vanligt tyvärr! Eller så har jag samma otur som du. Mitt senaste inköp var dock helt felfri en AOC 271qg utan döda pixlar eller blacklight bleed. Innan de var de 3 skärmar i rad med döda pixlar men på ställen som inte störde mig så mycket.

Skrivet av Lemerok:

Verkar vara ett lotteri, min första PG279Q hade en död pixel och endel backlight bleed. Den andra nästan perfekt.

För grejen är att jag måste vara precis framför dom och väldigt nära skärmen för att se dom. Rör jag mig minsta upp/ner eller åt någon sida så ser jag dom inte längre. Men det är ju bara på ett ställe det är så på den andra sidan ser jag ingenting hur noga jag än tittar. Ser dom inte från vanligt avstånd men vill ju inte ha en skärm med döda pixlar ändå.........På min första Acer så syntes pixeln tydligt då det lös runt om, de här är mer osynliga.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

@Jaxione:
Jag känner igen det där!
Har i år gått igenom ett gäng olika skärmar och nästan alla har haft mer än 1 defekt pixel på något sätt! Har de inte funnits där från första början så är det något som kommit efter några dagars användande, kollar alltid skärmarna extremt noggrant så fort jag kopplat in dom. Spelar ingen roll om det är 1440p eller 4k, har man väl sett pixelfel så är det svårt att låta bli att kolla efter den varje gång man sitter framför skärmen även om pixlarna är mindre på högupplösta skärmar.

Tycker det är så sjukt!!! Har haft sån otur nu................Trodde jag inbillade mig först när jag såg flera stycken. Men i och med att dom alltid dyker upp på samma ställe så är det ju fel. Orkar inte.....Webhallen måste ju tro att jag är galen.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Inaktiv

Nej, men jag gissar det är lite som när de platta skärma var nya. I början var det väldigt vanligt med pixelfel, men alt eftersom åren gick blev de bättre. Nu har större och mer högupplösta skärmar kommit och då är det större andel med pixelfel igen.

Vid tillverkningen gör de väl som med cpuer, där bara de bästa för blev en 7700K. Och med skärmar så blir de bästa till helt andra skärmar än den TS köpte, sedan bland de billigare skärmarna finns det lite olika brister. För var ska de göra av alla de skärmar med ett enda pixelfel?

Permalänk
Medlem

@Jaxione:
Förstår din frustration! Är det inte pixelfel så är det bleed eller glow... Tycker absolut du ska byta tills du får en "perfekt" skärm, eller så perfekt man kan få åtminstone. Tillverkarna måste nån gång lära sig att ha bättre kvalitetskontroll! Det är ju inte direkt några billiga saker!

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk

Min första PG279Q hade massa BLB. Den jag har nu har fortfarande en del BLB men orkar inte gå igenom skärmbyte igen plus att asus verkade lite trött på mig o ville istort sätt inte skicka en skärm till. Köpte min på Dreamhack förra året och har ingen webhallen butik i närheten, så orkade inte krångla med dem heller.

Inga döda pixlar dock!

Visa signatur

| CPU: Intel i7 2600K 4,5Ghz | CPU-Kylare: Corsair H60 | MB: Gigabyte G1.SNIPER |
| GPU: Asus GTX 980ti DC3 OC | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16GB |
| PSU: Corsair AX850 | Chassi: FD Define Mini C |
| SSD: Samsung EVO 850 250gb, Samsung EVO 850 500gb |
| Lagring: WD Caviar Green 3x2TB 1x4TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

@Jaxione:
Förstår din frustration! Är det inte pixelfel så är det bleed eller glow... Tycker absolut du ska byta tills du får en "perfekt" skärm, eller så perfekt man kan få åtminstone. Tillverkarna måste nån gång lära sig att ha bättre kvalitetskontroll! Det är ju inte direkt några billiga saker!

Men kan det vara skillnad på en död ljus pixel och en död ljus pixel om ni förstår vad jag menar? vet inte hur tekniken fungerar men dessa syns som sagt enbart precis rakt framifrån och när jag är väldigt nära skärmen, den på Acern kunde jag se från andra sidan rummet trots att den var lika liten, det var för det lyste runtom.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 220volt:

@Jaxione:
Förstår din frustration! Är det inte pixelfel så är det bleed eller glow... Tycker absolut du ska byta tills du får en "perfekt" skärm, eller så perfekt man kan få åtminstone. Tillverkarna måste nån gång lära sig att ha bättre kvalitetskontroll! Det är ju inte direkt några billiga saker!

Jag tror inte problemet är kontrollen i första hand utan att så få "felfria" skärmpaneler tillverkas. Och att tillverkna på de billigare större högupplösta skärmar medvetet släpper igenom skärmar med brister för att få klagar.
Alternativet, ja vad ska de göra av alla andra skärmar? I den skärm TS köpte så hade nog den bästa panelen gått till en helt annan skärm.

*edit*
Jag ser det som hela tiden köpa ej den bästa processorn utan en billigare av samma waffer, sedan undra varför hittar jag ingen cpu som går över 5GHz på luft? Jag har prövar hur många som helst, de finns nog inga såna processorer.

*edit2*
Priset på TS skärmkan tyckas vara skithögt, men tänk på att det är en ovanligt stor och högupplöst skärm. Det är ingen 24" med fullhd för över 10 000kr, utan man ska sätta priset i perspektiv till vad man får. Och skärmen TS köpte hör till det nyaste, som jag själv nog inte ens kommer köpa nästa år-

Permalänk
Medlem

@Jaxione: Inte för att vara sån, men om du måste anstränga dig för att se den så kan de ju inte göra så mycket att den är där?
Är lite som back light bleed för mig, självklart finns de lite där när man har en helsvart skärm och man letar efter det, men vid normalt bruk och spelande så syns de inte alls, så de är inget jag bryr mig om.
Har en Dell U2917W om de är nån som undrar

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Rekordmedlem

Döda pixlar är de som inte lyser alls så det är fel felbenämning eftersom det är en ständigt ljus pixel.
https://sv.wikipedia.org/wiki/ISO_13406-2
Väljer man en bättre skärm från klass 1 så...kostar de mer än billigare skärmar med lägre klassning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Döda pixlar är de som inte lyser alls så det är fel felbenämning eftersom det är en ständigt ljus pixel.
https://sv.wikipedia.org/wiki/ISO_13406-2
Väljer man en bättre skärm från klass 1 så...kostar de mer än billigare skärmar med lägre klassning.

Asus har dock Zero bright pixel garanti på dessa så dom anser ju åtminstone att det ska vara bra paneler. Den kostar ju ändå 6700kr ca

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Digital fyndjägare

@Jaxione: Kan du filma det eller ta en bild? Kan jue säga att jag bytt uppåt 10 skärmar innan jag fick en som var OK (fortfarande fel). Olika fel från grön bild vid 165hz till döda pixlar o vitt ljus som lyser igenom plast panelen på sidan till blacklightbleed o annat ghost ljus ... blått starkt ljus ner till m.m. Säger bara De kan dra åt Xx¤%?xX hela bunten. Antingen bör de sälja sitt skit med olika priser eftersom deras paneler är olika och beter sej olika eller så får de lägga ner. PUNKT

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

98% av alla datorskärmar, TV, surfplattor, projektorer har haft pixelfel, helt otroligt. På jobbet kan de beställa in 30 skärmar utan pixelfel. Och nej, jag har inte mina Luck -10 dojjer på mig...

Dock om det alltid är samma område/pixel som blir fel kan det vara kabeln eller grafikkortet som inte ger en ren signal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

@Jaxione: Kan du filma det eller ta en bild? Kan jue säga att jag bytt uppåt 10 skärmar innan jag fick en som var OK (fortfarande fel). Olika fel från grön bild vid 165hz till döda pixlar o vitt ljus som lyser igenom plast panelen på sidan till blacklightbleed o annat ghost ljus ... blått starkt ljus ner till m.m. Säger bara De kan dra åt helvete hela bunten. Antingen bör de sälja sitt skit med olika priser eftersom deras paneler är olika och beter sej olika eller så får de lägga ner. PUNKT

Dom är svåra att få på bild, men denna fastnade iaf, den är grönaktig i färgen, men det syns bara på bilden, för mig är den bara ljus. Nog för dom inte syns så mycket men dom är många, har räknat till minst 5. Frågan är ju om det är någon ide att hålla på. Har knappt hunnit använda min dator sen jag köpte den pga all pisskärmar.......

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Digital fyndjägare

@Jaxione: Ta pengarna eller byt om du orkar... får du testa skärmen innan och välja så gör det... fråga, så gjorde jag till sist. Testa noga med vit, svart, grön, gul, röd, och blå bakgrund.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig någonsin under hela min livstid haft en enda död pixel... Tur?

Visa signatur

MSI RTX 3080 Gaming X | R7 3800X | 16 GB RAM @ 3600 MHz | Seasonic Prime Ultra 850W | Corsair MP510 960GB + Crucial MX 300 525GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

@Jaxione: Ta pengarna eller byt om du orkar... får du testa skärmen innan och välja så gör det... fråga, så gjorde jag till sist.

Jag har tyvärr inte möjlighet att titta innan och ska man behöva syna så nogrannt för att se dom som jag gjort så går det knappt att göra i butik. Men visst är det en död pixel på bilden?

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Digital fyndjägare

Kan jue tillägga att de skärmar jag testat och fått utbytta är INTE enbart pixelfel på.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Digital fyndjägare

@Jaxione: Ja... BYT eller ta pengarna.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

@Jaxione: Ja... BYT eller ta pengarna.

Till råga på allt så har Asus valt att håna mig genom att skriva QC Passed på kartongen, katastrof.............

Har luskollat min gamla skärm och det finns inte en enda död pixel på denna 5år gamla klenod. Finns inget som kan försvara denna kassa kvalitetskontroll. Var nästan så sambon fick se en vuxen man gråta över datorskärm här hemma Pallar snart inte mer strul, vid varje skärm har jag tänkt att nu, nu är oturen slut, men ikke. Nu blir det en öl för att lugna nerverna.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Jösses va otur ni har. Har en på z35 som kom efter något år och det är första jag haft på en 6 LCD monitorer genom åren.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Jag har fått döda (svarta) pixlar två gånger. En gång en laptop och den andra gången en TV.
Både gångerna löste jag problemet med "pixel-massage" och detta "lagade" pixeln helt ut (den/de fungerade med alla 3 färgerna).

Vet inte om det fungerar med vita pixlar men det är klart värt ett försök innan byte (givetvis med försiktighet och tyghandskar).

/MrK

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Tycker det är så sjukt!!! Har haft sån otur nu................Trodde jag inbillade mig först när jag såg flera stycken. Men i och med att dom alltid dyker upp på samma ställe så är det ju fel. Orkar inte.....Webhallen måste ju tro att jag är galen.

Ärligt talat så tänkte jag tanken också men men du verkar bara ha extremt mkt otur. Jag kan bara komma på en endaste gång senaste 10 åren när jag fått pixelfel och då är jag ändå rätt frekvent skärmköpare. Trist

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ärligt talat så tänkte jag tanken också men men du verkar bara ha extremt mkt otur. Jag kan bara komma på en endaste gång senaste 10 åren när jag fått pixelfel och då är jag ändå rätt frekvent skärmköpare. Trist

Haha ja det var så att jag var tvungen att få dom att fastna på bild för att jag skulle lita på mina egna ögon, börjar bli löjligt nu.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Har 2-3 till synes döda (svarta) pixlar på min skärm (kan vara subpixlar, svårt att se), vilket så vitt jag minns är första gången jag råkat ut för det. Men eftersom det är en 27" 4K-skärm så är pixlarna löjligt små, och eftersom de är nästan längst ut i övre högra hörnet lägger jag aldrig märke till dem (inte ens med helvit bakgrund). Har därför inte orkat bry mig om att göra något bytesförsök, och jag har ändå ingen koll på tillverkarens pixelpolicy heller - kan tänka mig att det räknas som ett fullt acceptabelt fel.

Skrivet av MrKnackebrod:

Jag har fått döda (svarta) pixlar två gånger. En gång en laptop och den andra gången en TV.
Både gångerna löste jag problemet med "pixel-massage" och detta "lagade" pixeln helt ut (den/de fungerade med alla 3 färgerna).

Vet inte om det fungerar med vita pixlar men det är klart värt ett försök innan byte (givetvis med försiktighet och tyghandskar).

Aldrig hört talas om detta, men tackar för tipset. Sökte lite efter pixelmassage och hittade detta:

https://www.wikihow.com/Fix-a-Stuck-Pixel-on-an-LCD-Monitor

Gäller förstås att se upp som sagt, risken finns att det bara blir värre och tillverkaren kan mycket väl vägra ta emot en retur med fysisk åverkan.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Nej, men jag gissar det är lite som när de platta skärma var nya. I början var det väldigt vanligt med pixelfel, men alt eftersom åren gick blev de bättre. Nu har större och mer högupplösta skärmar kommit och då är det större andel med pixelfel igen.

Vid tillverkningen gör de väl som med cpuer, där bara de bästa för blev en 7700K. Och med skärmar så blir de bästa till helt andra skärmar än den TS köpte, sedan bland de billigare skärmarna finns det lite olika brister. För var ska de göra av alla de skärmar med ett enda pixelfel?

De säljer väl de till något företag i sydkora som sedan säljer skärmar till en tredjedel av priset.