Är Sweclockers en åsiktskorridor?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av serverfel:

Kan bara tala för mig själv här. Men jag har Sweclockers som mitt huvudsakliga forum. Detta för att jag kan läsa och diskutera om det som jag älskar mest förutom musik och min familj. Ett sätt att komma ifrån dagens debatter om invandling, hen och metoo...

Alla är naturligtvis välkommna antar jag, men jag hade föredragit om politik i möjligaste mån förvinner från SweClockers. Varför duger inte flashback eller facebook för sådant? Och om ni vill sprida era åsikter, kan ni inte välja familjeliv eller något annat med lite mer "arg/trött" publik?

Tack för vettigt inlägg!

Finns många kloka medlemmar på Sweclockers som jag säkert skulle kunna umgås med privat. Dock är detta inte huvudsyftet med webbplatsen som jag förstått det. I så fall kan man skicka pm till vald medlem.

Har länge önskat en tillbakagång till tiden innan "övrigt" kategorin i forumet. Lär nog inte hända tyvärr.

Brukade lyssna på 99 mac:s podcast tidigare, men har slutat helt då jag alltför ofta hör tecken på politisk tillhörighet och politisk korrekthet som inte bör ingå i en podd om teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Tack för vettigt inlägg!

Finns många kloka medlemmar på Sweclockers som jag säkert skulle kunna umgås med privat. Dock är detta inte huvudsyftet med webbplatsen som jag förstått det. I så fall kan man skicka pm till vald medlem.

Har länge önskat en tillbakagång till tiden innan "övrigt" kategorin i forumet. Lär nog inte hända tyvärr.

Brukade lyssna på 99 mac:s podcast tidigare, men har slutat helt då jag alltför ofta hör tecken på politisk tillhörighet och politisk korrekthet som inte bör ingå i en podd om teknik.

Nej att bli vän irl har jag inget behov av. Men vissa medlemmar brukar jag läsa oftare än andra.

Man kan nog inte komma ifrån en politisk vinkling helt och hållet. Politik handlar om känslor väldigt mycket.

Men jag brukar bojkotta tramsiga trådar, och hoppas vettigt folk här gör det samma.

Många vill ju bara provocera eller berätta hur kränkta de är. Man häller bara bensin på elden när man svarar.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja vissa går.igång på saker.
Jag vill inte påstå att jag använder ordet hen speciellt mycket.
Men har inget emot att det anväbds heller och genom alla tider har spårk utvecklats med att ord läggs till och byts ut.
Men tja, antar att vissa blir upprörda för minsta lilla.

Ursäkta mina felstavningar (så ingen blir upprörd)
Skickades från m.sweclockers.com

Du blir inte upprörd för att du inte är en bebis i vuxen förklädnad. Vilken idiotisk sak att gå och bli arg över. Shit...

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Du blir inte upprörd för att du inte är en bebis i vuxen förklädnad. Vilken idiotisk sak att gå och bli arg över. Shit...

Jag.måste.erkänna att jag förstår inte vad du skriver

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag.måste.erkänna att jag förstår inte vad du skriver

Skickades från m.sweclockers.com

Va du ironisk? Menade att du verkar normal.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

Så vad använder du för ord för att beskriva en person du ej vet könet på?
Sen har vi personer som varken vill identifiera sig som han eller hon, vad vill du kalla dem om inte hen?

Jag har använt vederbörande framgångsrikt sen barnsben.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja vissa går.igång på saker.
Jag vill inte påstå att jag använder ordet hen speciellt mycket.
Men har inget emot att det anväbds heller och genom alla tider har spårk utvecklats med att ord läggs till och byts ut.
Men tja, antar att vissa blir upprörda för minsta lilla.

Ursäkta mina felstavningar (så ingen blir upprörd)
Skickades från m.sweclockers.com

Använder aldrig ordet hen heller. Främst för att mina språkkunskaper inte begränsar mig till ett - som jag anser - mer politiskt ord än språklig nödvändighet. Ett ord som avdelning icke-binär av generation kränkt använder när de inte får den uppmärksamhet de förväntar sig? Jag är relativt övertygad om att slutar föräldrar curla sina barn från vagga till grav så utvecklas inte dessa narcissistiska egenskaper och ständiga bekräftelsebehov i samma utsträckning och hen skulle i slutändan självdö. Kanske också försäljningen av GoPros....

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Använder aldrig ordet hen heller. Främst för att mina språkkunskaper inte begränsar mig till ett - som jag anser - mer politiskt ord än språklig nödvändighet. Ett ord som avdelning icke-binär av generation kränkt använder när de inte får den uppmärksamhet de förväntar sig? Jag är relativt övertygad om att slutar föräldrar curla sina barn från vagga till grav så utvecklas inte dessa narcissistiska egenskaper och ständiga bekräftelsebehov i samma utsträckning och hen skulle i slutändan självdö. Kanske också försäljningen av GoPros....

Använder själv hen ganska ofta, då jag ofta måste beskriva hypotetiska fall där en användare kommer i olika situationer där hen måste göra olika saker. Eftersom jag i dessa situationer fullständigt skiter i könet hos användaren är det då mycket enklare att skriva hen än att skriva "han eller hon" alternativt "användaren" 25 gånger.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

Så vad använder du för ord för att beskriva en person du ej vet könet på?
Sen har vi personer som varken vill identifiera sig som han eller hon, vad vill du kalla dem om inte hen?

Den, denne.

Alternativt "höna" istället för Hen

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Den, denne.

Alternativt "höna" istället för Hen

Jag ska minsann lära mina lada att inte hålla på med sånt spårvagnar som könsneutrala benämningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Jag ska minsann lära mina lada att inte hålla på med sånt spårvagnar som könsneutrala benämningar.

What?

Du förstod inte min ordlek och humor där engelska ordet hen är höna. Och jag tycker att det var tråkigt att ta in det i svenskan som ett låneord när det finns ordet höna redan.

För övrigt slutade hen vara ett användbart ord när det främst började användas som ett politiskt statement istället för ett försök att förenkla språket.

Edit: Ahh skåning... Ni brukar inte förstå ordlekar

Permalänk
Avstängd

Modereringen känns minst sagt vänsterliberal och en del moderatorer ser sig själv som moralens väktare och gillar att peka sina pinnar i ögat på dom som inte håller en politiskt korreckt standrard och bann hammaren får dom att känna sig lite speciell

Det finns dom som är bättre och dom som är sämre men ofta ska man behöva linda in orden i en snuttefilt så ingen ska känna sig förnärmad och är jävligt feg moderering här på swec och man använder ofta trivselregler som moralkakor för skit saker

Jag skiter i om man är invandrare, homo, transa eller tillhör nån grupp och är en enkal ärlig människa och tycker jag nån har kassa åsikter så säger jag det och jag har inget över för femenister eller religösa som lever i en låtsasvärld och ser ingen orsak att anpassa mig efter dom eller genus "lära" och har fått några banningar i sånna trådar och sist var rekommendera en bok till en 11 åring

1v ban för den boken men hade det varit en om gudrun shyman eller vänsterpartiets ett kollektiv av röster hade det säkert gått utmärkt att rekommendera boken

Ett forum må styras av regler från skaparna men är fortfarande användarna som gör forumet och utan dom är det ingenting på samma sätt som politiker inte är någonting utan folket och piskas folket för hårt så blir det revolt vilket dom flesta säkert märkt av i trådar med ämnän där modereringen håller sig för politiskt korrekt som blivit lite av en sjukdom här på swec och man behöver släppa tyglarna lite

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

What?

Du förstod inte min ordlek och humor där engelska ordet hen är höna. Och jag tycker att det var tråkigt att ta in det i svenskan som ett låneord när det finns ordet höna redan.

För övrigt slutade hen vara ett användbart ord när det främst började användas som ett politiskt statement istället för ett försök att förenkla språket.

Edit: Ahh skåning... Ni brukar inte förstå ordlekar

Jag ville bara visa hur jobbigt det blir om man kör argumentet "Hen betyder höna!", det ställer till det rätt rejält med det vardagsliga språket. Göteborgarna är för övrigt kungarna av ordlekar, så ingen av oss verkar förstå...

Barn = lada
Trams = spårvagnar

Permalänk
Medlem

oavsett vart man står i denna frågan så tycker väl jag att sweclockers är ett forum för datorentusiaster och ser inte behovet i att diskutera politik här, och eftersom SweC själva inte recenserar spel så tycker inte jag att gamergate problemen appliceras här ändå.

sköna grabbar och tjejer här, extremt hjälpsamma, trevliga, glada, och man slipper debatt om politik och liknande som bara gör folk sura och otrevliga.

spelar ingen roll för mig ifall modsen är literal kommunister eller fascister, för då jag pratar spel, hårdvara och överklockning så kommer det ändå inte bli någon politiskt-motiverad moderering av mina inlägg

Visa signatur

AMD 5900x | ASUS 3080GTX | ASUS Xonar Essence STX | 32GB | Fractal R5
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

<Nuvarande år> -argumentet Denna sortens högfärdighet med icke giltiga argument gör mig helt skogstokig!

Vi vill ha ett Sweclockers med så högt i tak som möjligt. Där inga heliga kor finns, inga åsikter eller yttringar är förbjudna eller trycks ner. Det är vad jag vill för Sweclockers, som jag håller av så mycket. Jag hoppas att alla kan instämma med detta.

Problemet med denna inställningar är att de som är låter mest och/eller är mest aggresiva kommer att trycka ner de som inte är intresserade av att diskutera i det tonläget. I mitt tycke är det lämpligt att hålla god ton så alla sidor får en chans att göra sig hörd. Skulle tro att många av de vars inlägg modereras bort inte alltid har den infallsvinkeln...

Angående åsiktskorridor...såklart det är en åsiktskorridor här. Precis som på alla andra ställen. Oavsett var man skriver/pratar så kommer det att finnas en verbal kultur med mer eller mindre specifika åsikter som är mer dominant än andra. Lustigt nog så skulle jag säga exempelvis flashback är extremare på den fronten. Visserligen få alla skriva vad dom vill, men där är det uppenbart att det finns vissa åsikter som propageras betydligt mycket mer högljutt än andra och de som inte har lust att delta i det uppskruvade tonläget eller inte uppskattar personangrepp om man har en avvikande åsikt väljer att diskutera någon annanstans = påtaglig åsiktskorridor.

Så ja, såklart det finns en åsiktskorridor här.

Permalänk
Legendarisk

@lord_vasagos: Där andra valde att föreslå böcker som t.ex. Harry Potter, Narnia eller Sagan om Ringen till trådskaparens 11-åriga dotter så valde du alltså att svara med endast en bild Jimmie Åkessons "10 år som partiledare". Det är inte hjälpsamt och riskerar — som du säkert är fullt medveten om — att politisera en vanlig, trevlig diskussion i onödan. Det är inte den attityd vi vill ha på forumet, och du hade fått exakt samma behandling oavsett vilken flagga du försökte hissa, och oavsett hur många lager folie du virar in dig i.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Fast den kan ju också syfta på en sak, det kan inte hen. Som exempelvis om en MC kör om dig på motorvägen så kan du säga: "Vad fort han körde, vilken idiot" eller: "Vad fort hon körde, vilken idiot" men om du säger: "Vad fort den körde..." så syftar du ju på motorcykeln snarare än föraren.

då säger man vad fort den personen körde.

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223471 = gillar :P

!OBS dyslektiker OBS!

Permalänk
Avstängd

@Biberu: Ser inte problemet att rekommendera en politisk bok som knappast är skadligt för en 11 åring och är ganska oväsentligt vad andra rekommenderar och hade jag varit ute efter trollande hade jag kunnat ta bibeln eller koranen med våldtäkter, mord o.s.v och är samma i både harry potter och sagan om ringen och min rekommendation är humanare

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

sen har vi ju även denna diskution

https://www.skrattnet.se/roliga-bilder/hen-eller-hum

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223471 = gillar :P

!OBS dyslektiker OBS!

Permalänk
Medlem

Att denna debatt ens finns tyder på att vi har ett högt välstånd i Sverige. I min inskränkta värld så finns det problem och så finns det riktiga problem. Upp till var och en att komma fram till sin åsikt.

Jag använder aldrig hen då jag tycker att man förminskar människan bakom. I min bubbla så räcker det med han eller hon.

Jag besöker dock Sweclockers för att kolla av läget inom hårdvara inom IT etc. Inget annat.

Visa signatur

MS-DOS 6.22 | Windows 3.11 | Windows 95A/B | Windows 98 A/B | Windows 2000 | ME | Windows XP | Windows Vista | Windows 7 | Windows 8 | Windows 8.1 | Windows 10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av track_666:

då säger man vad fort den personen körde.

Eller så säger man: "vad fort han körde" eftersom endast 10,8% av mc-ägarna är kvinnor. Varför detta anpassande till en minoritet?

De kvinnor som tar illa upp över generaliseringen, kanske ska ta ett snack med en psykolog?

Källa till statistiken: http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Statistik/

Utdrag från sidan: "Av SMC-medlemmarna 30 juni 2015 var 13 % kvinnor och 87 % män. Av MC-ägarna 30 juni 2016 var 10,8 % kvinnor"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Eller så säger man: "vad fort han körde" eftersom endast 10,8% av mc-ägarna är kvinnor. Varför detta anpassande till en minoritet?

De kvinnor som tar illa upp över generaliseringen, kanske ska ta ett snack med en psykolog?

Källa till statistiken: http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Statistik/

Utdrag från sidan: "Av SMC-medlemmarna 30 juni 2015 var 13 % kvinnor och 87 % män. Av MC-ägarna 30 juni 2016 var 10,8 % kvinnor"

Varför ska man säga något som eventuellt är inkorrekt i ett fall av tio? Jag vet inte hur det är för dig, men jag försöker undvika att ha fel när jag öppnar käften.

Tycker nog nästan det är märkligare att ordet hen verkar skapa så mycket känslor hos vissa än att folk blir kränkta av generalisering. Tycker hen är ett toppen-ord, och det handlar inte om att stryka folk medhårs eller könsidentifiering/LGTBQ, utan för att det fyller en språklig funktion, speciellt när man pratar om hypotetiska personer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Varför ska man säga något som eventuellt är inkorrekt i ett av tio? Jag vet inte hur det är för dig, men jag försöker undvika att ha fel när jag öppnar käften.

Tycker nog nästan det är märkligare att ordet hen verkar skapa så mycket känslor hos vissa än att folk blir kränkta av generalisering. Tycker hen är ett toppen-ord, och det handlar inte om att stryka folk medhårs eller könsidentifiering/LGTBQ, utan för att det fyller en språklig funktion, speciellt när man pratar om hypotetiska personer.

Så om jag ser en person som jag uppfattar som en kille på en motorcykel så tycker du att man ska säga att det var en h*n? För att inte förringa de tio procent av kvinnorna som också kör motorcykel eller missuppfattade jag dig?

För att det inte ska finnas några oklarheter så hade jag givetvis kallat en tjej för tjej också.

**
Visa signatur

MS-DOS 6.22 | Windows 3.11 | Windows 95A/B | Windows 98 A/B | Windows 2000 | ME | Windows XP | Windows Vista | Windows 7 | Windows 8 | Windows 8.1 | Windows 10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sKRUVARN:

Varför ska man säga något som eventuellt är inkorrekt i ett av tio? Jag vet inte hur det är för dig, men jag försöker undvika att ha fel när jag öppnar käften.

Tycker nog nästan det är märkligare att ordet hen verkar skapa så mycket känslor hos vissa än att folk blir kränkta av generalisering. Tycker hen är ett toppen-ord, och det handlar inte om att stryka folk medhårs eller könsidentifiering/LGTBQ, utan för att det fyller en språklig funktion, speciellt när man pratar om hypotetiska personer.

Lika fel som att kalla klockan för "hon". Eller att kalla fartyg/båtar för henne. Blir du upprörd av detta också? Dessutom inte ens personer, utan materiella ting...

Att kalla manliga sjukskötare för sjuksköterska är det ingen som reflekterar över, men att fackman, brandman, ombudsman och så vidare inte längre får kallas det de alltid gjort är tydligen något att väsnas över.

När jag tänker på en sjuksköterska, så ser jag en kvinna framför mig! Helst klädd i kjol också! Visst är jag hemsk och har ett föråldrat synsätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Modereringen känns minst sagt vänsterliberal och en del moderatorer ser sig själv som moralens väktare och gillar att peka sina pinnar i ögat på dom som inte håller en politiskt korreckt standrard och bann hammaren får dom att känna sig lite speciell

Det finns dom som är bättre och dom som är sämre men ofta ska man behöva linda in orden i en snuttefilt så ingen ska känna sig förnärmad och är jävligt feg moderering här på swec och man använder ofta trivselregler som moralkakor för skit saker

Jag skiter i om man är invandrare, homo, transa eller tillhör nån grupp och är en enkal ärlig människa och tycker jag nån har kassa åsikter så säger jag det och jag har inget över för femenister eller religösa som lever i en låtsasvärld och ser ingen orsak att anpassa mig efter dom eller genus "lära" och har fått några banningar i sånna trådar och sist var rekommendera en bok till en 11 åring

https://s2.adlibris.com/images/28740717/tio-ar-som-partiledare-2005-2015.jpg
1v ban för den boken men hade det varit en om gudrun shyman eller vänsterpartiets ett kollektiv av röster hade det säkert gått utmärkt att rekommendera boken

Ett forum må styras av regler från skaparna men är fortfarande användarna som gör forumet och utan dom är det ingenting på samma sätt som politiker inte är någonting utan folket och piskas folket för hårt så blir det revolt vilket dom flesta säkert märkt av i trådar med ämnän där modereringen håller sig för politiskt korrekt som blivit lite av en sjukdom här på swec och man behöver släppa tyglarna lite

Alltid lika kul att se att de absolut enda människor som klagar på SweC's moderering är de som råkar tillhöra SD's väljargrupp. Man börjar ju undra vad det har för rotorsak.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Alltid lika kul att se att de absolut enda människor som klagar på SweC's moderering är de som råkar tillhöra SD's väljargrupp. Man börjar ju undra vad det har för rotorsak.

Löjligt argument. Nu har jag ingen aning om hur det är här och jag bryr mig inte men; om gruppen högst upp i hierarkin på sidan ej delar samma uppfattningar som en viss grupp på forumet är det självklart att dessa kommer känna sig orättvist behandlade mer ofta än andra.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av Mithras:

Alltid lika kul att se att de absolut enda människor som klagar på SweC's moderering är de som råkar tillhöra SD's väljargrupp. Man börjar ju undra vad det har för rotorsak.

Skrivet av frong:

Löjligt argument. Nu har jag ingen aning om hur det är här och jag bryr mig inte men; om gruppen högst upp i hierarkin på sidan ej delar samma uppfattningar som en viss grupp på forumet är det självklart att dessa kommer känna sig orättvist behandlade mer ofta än andra.

Var snälla och undvik att politisera diskussionen. SweClockers är ett utrymme för oss som är intresserade av datorer och hårdvara att samlas, utbyta erfarenheter och hjälpa varandra, och modereringen har som mål att främja en trevlig, hjälpsam atmosfär i forumet.

I viss utsträckning tillåts även diskussioner kring övriga ämnen tillsammans med oss som delar de här intressena, men just politik brukar tyvärr leda till okonstruktiva, upphetsade diskussioner och därför behöver de ofta modereras eller låsas. Det är ingen ovanlighet att de som utsätts för en modereringsåtgärd tolkar det som en attack mot vederbörandes åsikter, och efter ett tag som moderator så har man snart blivit anklagad för att vara allt från fascist till vegan. Jag vet inte om @lord_vasagos bokrekommendation har något med hans privata åsikter att göra, men det är fullständigt irrelevant, det är inte så forumet modereras.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biberu:

Var snälla och undvik att politisera diskussionen. SweClockers är ett utrymme för oss som är intresserade av datorer och hårdvara att samlas, utbyta erfarenheter och hjälpa varandra, och modereringen har som mål att främja en trevlig, hjälpsam atmosfär i forumet.

I viss utsträckning tillåts även diskussioner kring övriga ämnen tillsammans med oss som delar de här intressena, men just politik brukar tyvärr leda till okonstruktiva, upphetsade diskussioner och därför behöver de ofta modereras eller låsas. Det är ingen ovanlighet att de som utsätts för en modereringsåtgärd tolkar det som en attack mot vederbörandes åsikter, och efter ett tag som moderator så har man snart blivit anklagad för att vara allt från fascist till vegan. Jag vet inte om @lord_vasagos bokrekommendation har något med hans privata åsikter att göra, men det är fullständigt irrelevant, det är inte så forumet modereras.

Sorry. Första och sista.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av droid002:

Så om jag ser en person som jag uppfattar som en kille på en motorcykel så tycker du att man ska säga att det var en h*n? För att inte förringa de tio procent av kvinnorna som också kör motorcykel eller missuppfattade jag dig?

För att det inte ska finnas några oklarheter så hade jag givetvis kallat en tjej för tjej också.

Nu tror jag nog att du missuppfattade mig, jag antog att det inte gick att identifiera könet på personen i detta scenario. Om det inte framgick så var det främst i samband med hypotetiska och könsoidentifierade personer där jag ser en positiv tillämplig av ordet (och med könsoidentifierad så menar jag där man inte vet, inte att personen i fråga inte vet).

Skrivet av Crockett:

Lika fel som att kalla klockan för "hon". Eller att kalla fartyg/båtar för henne. Blir du upprörd av detta också? Dessutom inte ens personer, utan materiella ting...

Att kalla manliga sjukskötare för sjuksköterska är det ingen som reflekterar över, men att fackman, brandman, ombudsman och så vidare inte längre får kallas det de alltid gjort är tydligen något att väsnas över.

När jag tänker på en sjuksköterska, så ser jag en kvinna framför mig! Helst klädd i kjol också! Visst är jag hemsk och har ett föråldrat synsätt.

Ojoj, satan så triggad, och sicken irrelevant utsvävning. Vem är det som blir upprörd egentligen?

Aja jag gav mig väl in i leken så får väl ta det. Nej, det gör mig inte upprörd, jag väljer dock se den praktiska funktionen av ordet istället för att lägga fokus på någon genusdebatt runtomkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Löjligt argument. Nu har jag ingen aning om hur det är här och jag bryr mig inte men; om gruppen högst upp i hierarkin på sidan ej delar samma uppfattningar som en viss grupp på forumet är det självklart att dessa kommer känna sig orättvist behandlade mer ofta än andra.

Eller också får den gruppen kolla sig i spegeln och fundera på hur de upplevs på forumet...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD