Är Sweclockers en åsiktskorridor?

Permalänk
Avstängd

Sweclockers är väldigt vänstervinklat som det ser ut nu vilket leder till att folk undviker att skriva för att undvika att bli bannade av moderaterna.

På så sätt kan ju ingen debatt uppstå om man inte får ha några åsikter vilket kanske är det bästa eftersom forumet handlar om elektronik men ibland skriver sweclockers nyheter om ökade skatter som är kopplade till.... ja ni vet alla vad.

EDIT: denna tråd kommer bli låst asap!

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Va du ironisk? Menade att du verkar normal.

Nej jag menade inte vara ironisk jag har bara lite dålig läsförståelse
inga hard feelings så att säga

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biberu:

Var snälla och undvik att politisera diskussionen. SweClockers är ett utrymme för oss som är intresserade av datorer och hårdvara att samlas, utbyta erfarenheter och hjälpa varandra, och modereringen har som mål att främja en trevlig, hjälpsam atmosfär i forumet.

I viss utsträckning tillåts även diskussioner kring övriga ämnen tillsammans med oss som delar de här intressena, men just politik brukar tyvärr leda till okonstruktiva, upphetsade diskussioner och därför behöver de ofta modereras eller låsas. Det är ingen ovanlighet att de som utsätts för en modereringsåtgärd tolkar det som en attack mot vederbörandes åsikter, och efter ett tag som moderator så har man snart blivit anklagad för att vara allt från fascist till vegan. Jag vet inte om @lord_vasagos bokrekommendation har något med hans privata åsikter att göra, men det är fullständigt irrelevant, det är inte så forumet modereras.

Nu anser jag inte att jag politiserar diskussionen, jag påpekar endast att jag ser ett mönster i just exakt denna tråd; De som gnäller över modereringen har samtliga uppvisat en viss politisk samhörighet. Är det inte ganska intressant att diskutera runt hur det kan komma sig ? Sen säger jag inte att man ska diskutera politik i sig, utan snarare just det faktum att samtliga som känner sig orättvist behandlade kommer från samma politiska grupp.

ps. ganska kul att bli "anklagad" för att vara vegan x) Som om det är något att anklaga någon för

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Om jag ska försöka sätta mig in i TS huvud så tror jag det handlar om att han känner sig orättvist behandlad för att han har sett andra som varit otrevliga (och således brutit mot § 1.1) men inte fått avstängningar. Under dom cirka 6-7 åren jag själv varit som läsare på forumet så har jag följt ett antal diskussioner där vissa varit dryga, otrevliga, utan konsekvenser (såvitt jag vet, givetvis kan dom ha fått varningar) vilket beror på hur man är otrevlig, de vill säga, en del är ganska smarta och skriver på ett sådant sätt där du inte lika uppenbart är ett rövhål. Medan andra kanske rakt ut säger saker som direkt uppfattas som otrevligt.

Sedan beror det mycket på om ett inlägg upptäcks, moderatorer är knappast omnipresent och därför behövs anmälningar. Vissa anmäler inte inlägg alls, vissa i extrema fall, vissa för minsta lilla. Ibland kan i alla fall jag tycka att reglerna är lite för ospecifika, det leder till mer fri hand hos moderatorer. Den mänskliga faktorn spelar ju också in där en moderator kanske har överseende för en användare eftersom den är gillad/delar åsikt med moderatorn. Notera att jag inte anklagar nu utan helt enkelt försöker förklara att sådant händer, och det händer i allra högsta grad helt omedvetet.

Mitt tips till TS är helt enkelt att fortsätta uttrycka sina åsikter men innan du publicerar ett inlägg, läs igenom hela inlägget och försök föreställ dig hur det kan uppfattas av andra och om det faktiskt bryter mot forumreglerna. Som en bonus upptäcker man ofta stavfel, delar upp inlägget i stycken bättre och kanske omforumlerar sig för att bli bättre förstådd.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gabriel15:

Sweclockers är väldigt vänstervinklat som det ser ut nu vilket leder till att folk undviker att skriva för att undvika att bli bannade av moderaterna.

På så sätt kan ju ingen debatt uppstå om man inte får ha några åsikter vilket kanske är det bästa eftersom forumet handlar om elektronik men ibland skriver sweclockers nyheter om ökade skatter som är kopplade till.... ja ni vet alla vad.

EDIT: denna tråd kommer bli låst asap!

Sweclockers är i mycket summan av dess medlemmar. Ett tvärsnitt av Sweclockers medlemmar kommer nog inte att skilja sig nämnvärt ifrån rikets demografiska motsvarighet.

Fast du syftar nog mer på forumets moderatorer och administratörer. Du måste känna dem mycket, mycket bättre än vad jag gör, för jag har ingen aning om vad de har för politiska åsikter! Vad gäller mig själv, så strävar jag efter att vara helt opolitisk och har helt ärligt inga som helst sympatier åt varken vänster eller höger eller för den delen mitten.

Det skulle ju dessutom vara ologiskt att påstå att Sweclockers medlemmar och moderatorer lever i två isolerade ifrån varandra, alternativa världar. Det är en salig och osalig blandning (vi moderatorer kan stå för den osaliga ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten51:

Förstår vad ni säger men nu är detta en tech sida, inte parti A eller ideologi A. Det framställer en skev samhällsbild om röster av oliktänkande tystas utan att de klargörs att så är fallet.

Jag gillar swec just för de har varit neutrala, man har haft möjlighet för lååånga diskussioner utan att sajten har tagit ställning, tystat eller annat. Det är en tech sida, de framställer sig som en tech sida. Tänk istället om de skulle tysta alla som säg inte är LGBTH vänner (jag är f.ö det även om jag inte normalt använder sådan retorik), Sveriges största tech sida(?). En besökare skulle kunna tro att det var ett representativt genomsnitt av sveriges tech befolkning.

Ja, det skulle få en påtaglig åverkan på vårt samhälle. Uppenbarligen är det en absurd jämförelse, men effekten är densamma vilken åsikt det än är. Människan är sociala varelser och vi rättar oss i leden baserat på vad våra gelikar tycker och tänker. En skev bild av samhället påverkar oss/besökare på ett väldigt lömskt vis.

Precis som ni säger så väljer jag att inte associera mig eller besöka sådana sajter där yttrandefrihet inte respekteras. Varav jag hålt mig bort från swec, av princip. Men jag gillar tech och övriga ämnen här på swec så jag vill såklart ha fel, eller att swec har blivit bättre. Vilket som.

Din yttrandefrihet har inte på något sätt begränsats av SweC. Eller har du suttit i fängelse sen 2015?

Permalänk
Avstängd

Instämmer i att detta i första rummet är ett tec forum och det är det som är det främsta skälet till att jag hänger här och de diskusioner jag anser har något mer substantiellt värde när man kan hitta kunskap. Det andra är mer en bonusgrej anser jag.

För övrigt instämmer jag helt med Zipparn

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KimTjik:

Sweclockers är i mycket summan av dess medlemmar. Ett tvärsnitt av Sweclockers medlemmar kommer nog inte att skilja sig nämnvärt ifrån rikets demografiska motsvarighet.

Fast du syftar nog mer på forumets moderatorer och administratörer. Du måste känna dem mycket, mycket bättre än vad jag gör, för jag har ingen aning om vad de har för politiska åsikter! Vad gäller mig själv, så strävar jag efter att vara helt opolitisk och har helt ärligt inga som helst sympatier åt varken vänster eller höger eller för den delen mitten.

Det skulle ju dessutom vara ologiskt att påstå att Sweclockers medlemmar och moderatorer lever i två isolerade ifrån varandra, alternativa världar. Det är en salig och osalig blandning (vi moderatorer kan stå för den osaliga ).

GLÖM INTE VALET I USA!

NÅGON på sweclockers gjorde en tråd om det: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1402862-donald-trump-k...

Hur är det ologiskt att påstå att Sweclockers medlemmar och moderatorer lever i 2 olika världar.
När man påstod samma sak om folket i USA men när de väl visade vad de egentligen tyckte så vart resultatet något helt annorlunda än vad massmedia/svenska politiker etc sagt.

Det är lite som att tro att Nordkorea är summan av dess befolkning där alla avgudar kim jong un.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

GLÖM INTE VALET I USA!

NÅGON på sweclockers gjorde en tråd om det: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1402862-donald-trump-k...

Hur är det ologiskt att påstå att Sweclockers medlemmar och moderatorer lever i 2 olika världar.
När man påstod samma sak om folket i USA men när de väl visade vad de egentligen tyckte så vart resultatet något helt annorlunda än vad massmedia/svenska politiker etc sagt.

Det är lite som att tro att Nordkorea är summan av dess befolkning där alla avgudar kim jong un.

Det var fler i USA som röstade på Clinton, nästan 3 miljoner fler. Trump blev inte vald tack vare att en majoritet av amerikanerna röstade på honom utan för att valsystemet ser ut som det gör, valresultatet visade definitivt inte vad väljarna ville. Sen då att Trump och en hel del anhängare vägrade att tro på det utan ägnar sig åt att hävda att Clinton fick mängder av illegala röster osv...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gropenator:

Det var fler i USA som röstade på Clinton, nästan 3 miljoner fler. Trump blev inte vald tack vare att en majoritet av amerikanerna röstade på honom utan för att valsystemet ser ut som det gör, valresultatet visade definitivt inte vad väljarna ville. Sen då att Trump och en hel del anhängare vägrade att tro på det utan ägnar sig åt att hävda att Clinton fick mängder av illegala röster osv...

Vad jag menar var att Fake-news TV-kanalerna,sweclockers vänterelit,svensk media och svenska politiker mm påstod att han var chanslös.
Bettingsiter gav ca 5ggr pengarna för ingen trodde han skulle vinna.

När folket fick säga sitt så var det uppenbart en helt annan sak än vad man tidigare trodde eftersom det var så fult att gå ut med sina åsikter så visste man inte att stödet var så stort.
Man hade utan problem kunnat trycka in några miljarder till i Clintons kampanj för att vinna valet men man var för säker på att man redan vunnit.

Samma sak med SD som aldrig skulle ta sig in i riksdagen och nu är ett av våra största partier.

Min poäng är att även om folk inte orkar gå ut med sina åsikter för allt gnäll som uppstår så har det fortfarande åsikter.

Permalänk
Medlem

Definitivt en åsiktskorridor. Väldigt ensidigt på forumet. Man ser det klart och tydligt. Vissa åsikter skriks ner direkt. Titta bara på hur vissa höjs till skyarna ständigt. 1080 där och 1060 här. nVidia-elitens fokus på energisnålhet får en att kräkas. Vakna upp och förstå att Hairworks smälter stålbalkar.

Visa signatur

“It’s not that you can’t speak. It’s that other people can hear you. And they’re telling you what you’re saying is crazy.” -Elizabeth Gumport

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gabriel15:

GLÖM INTE VALET I USA!

NÅGON på sweclockers gjorde en tråd om det: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1402862-donald-trump-k...

Hur är det ologiskt att påstå att Sweclockers medlemmar och moderatorer lever i 2 olika världar.
När man påstod samma sak om folket i USA men när de väl visade vad de egentligen tyckte så vart resultatet något helt annorlunda än vad massmedia/svenska politiker etc sagt.

Det är lite som att tro att Nordkorea är summan av dess befolkning där alla avgudar kim jong un.

STARTA INTE EN POLITISK DISKUSSION OM VALET I USA I DEN HÄR TRÅDEN! Försök nu respektera ämnet för tråden.

Du belyser en viktig sak, fast motsatsen av vad du kanske ville ha sagt. Att försöka förutspå valutgången är ingen politisk åsikt, lika lite som att en bra statsvetares uppgift är att vara en åsiktsmaskin. Vi kan gissa och diskutera saker utan att för den skull blanda in laddade åsikter.

Det har aldrig gjorts, och kommer med största sannolikhet aldrig att göras, en statistiskt säker undersökning av vilka politiska åsikter Sweclockers medlemmar har. Här råder samma ordning som på andra forum: några hörs mer, och kanske är en av dessa denne mystiske "NÅGON" med stora bokstäver!

statiskt --> statistiskt
Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Vad jag menar var att Fake-news TV-kanalerna,sweclockers vänterelit,svensk media och svenska politiker mm påstod att han var chanslös.
Bettingsiter gav ca 5ggr pengarna för ingen trodde han skulle vinna.

När folket fick säga sitt så var det uppenbart en helt annan sak än vad man tidigare trodde eftersom det var så fult att gå ut med sina åsikter så visste man inte att stödet var så stort.
Man hade utan problem kunnat trycka in några miljarder till i Clintons kampanj för att vinna valet men man var för säker på att man redan vunnit.

Samma sak med SD som aldrig skulle ta sig in i riksdagen och nu är ett av våra största partier.

Min poäng är att även om folk inte orkar gå ut med sina åsikter för allt gnäll som uppstår så har det fortfarande åsikter.

Attityder och sympatier ändra över tid, inget konstigt med det. Däremot tycker jag är det symptomatiskt att de som klagar på vänstervriden moderering ofta verkar vara de som har störst behov av att dra in sina politiska åsikter och/eller använda uppenbart politiskt vinklade termer i sina inlägg. Exempel på det skulle då kunna vara: "Fake-news TV-kanaler" och "sweclockers vänsterelit". Man slänger alltså in sina argument lite bakvägen sådär, då slipper man argumentera för varför man tycker som man gör men ändå konstaterar saker som ett faktum. Och om någon ifrågasätter de påståendena så hamnar man OT. Personligen skulle jag önska betydligt hårdare moderering av den typen av beteende, inte pga åsikterna i sig utan beroende på sättet man för in det i många trådar där det inte hör hemma.

Så att folk gnäller när man använder den typen av "argumentation" får man nog acceptera och har i mitt tycke mindre med åsikterna i sig och mer med hur och var man framför dom.

Permalänk
Medlem

Jag startade denna tråd för ett tag sen: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1451049-invandring-och...

Det förekom sjukt mycket åsikter och många låg väldigt höger på den politiska skalan. Jag tycker inte att moderatorerna agerade dåligt eller "PK" då alla fick säga sitt så länge det inte var några personangrepp. Dock så tycker jag att moderatorerna i ditt fall agerade konstigt och lite för "PK" för min smak

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

Beroende på var man befinner sig på en vänster-högerskala så kan allt annat se ut att vara vänstervridet (eller högervridet för den delen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

GLÖM INTE VALET I USA!

NÅGON på sweclockers gjorde en tråd om det: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1402862-donald-trump-k...

Hur är det ologiskt att påstå att Sweclockers medlemmar och moderatorer lever i 2 olika världar.
När man påstod samma sak om folket i USA men när de väl visade vad de egentligen tyckte så vart resultatet något helt annorlunda än vad massmedia/svenska politiker etc sagt.

Det är lite som att tro att Nordkorea är summan av dess befolkning där alla avgudar kim jong un.

Du argumenterar utan argument, VAD är det du vill?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cappe97:

Jag startade denna tråd för ett tag sen: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1451049-invandring-och...

Det förekom sjukt mycket åsikter och många låg väldigt höger på den politiska skalan. Jag tycker inte att moderatorerna agerade dåligt eller "PK" då alla fick säga sitt så länge det inte var några personangrepp. Dock så tycker jag att moderatorerna i ditt fall agerade konstigt och lite för "PK" för min smak

Nu var jag inte med under tiden din tråd var aktuell, men ser man tillbaka på den så kan man tycka att vissa individer borde ha fått sina inlägg raderade och erbjudits ofrivillig semester - och dessa tillhör då den högerkritiska skaran.

Men precis som denna tråd tar upp så fick dessa fortsätta med personangreppen, eftersom de "håller på rätt lag". Oavsett om några reprimander utdelades så fick det hela gå för långt och det stämmer ju därför in med vad den här tråden handlar om.

Att vara objektiv är omöjligt och därför kommer alltid någons åsikt att främjas även på ett "neutralt" forum.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

@Valonen: Tror vi behöver skicka Klagomuren på turné mest.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sKRUVARN:

Ojoj, satan så triggad, och sicken irrelevant utsvävning. Vem är det som blir upprörd egentligen?

Aja jag gav mig väl in i leken så får väl ta det. Nej, det gör mig inte upprörd, jag väljer dock se den praktiska funktionen av ordet istället för att lägga fokus på någon genusdebatt runtomkring.

Ja jösses. Du får gärna tycka att det är irrelevant och att jag blir triggad och upprörd

Den praktiska funktionen av detta feministkapade nya ord har varit onödig ända fram till den galna tid vi lever i nu, där en könsförvirrad minoritet ska få tas på allvar snarare än att skickas på psykoanalys.

Genusdebatten följer med på köpet så att säga, vare sig du vill eller ej.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Biberu:

Var snälla och undvik att politisera diskussionen. SweClockers är ett utrymme för oss som är intresserade av datorer och hårdvara att samlas, utbyta erfarenheter och hjälpa varandra, och modereringen har som mål att främja en trevlig, hjälpsam atmosfär i forumet.

I viss utsträckning tillåts även diskussioner kring övriga ämnen tillsammans med oss som delar de här intressena, men just politik brukar tyvärr leda till okonstruktiva, upphetsade diskussioner och därför behöver de ofta modereras eller låsas. Det är ingen ovanlighet att de som utsätts för en modereringsåtgärd tolkar det som en attack mot vederbörandes åsikter, och efter ett tag som moderator så har man snart blivit anklagad för att vara allt från fascist till vegan. Jag vet inte om @lord_vasagos bokrekommendation har något med hans privata åsikter att göra, men det är fullständigt irrelevant, det är inte så forumet modereras.

Men det där med viss utsträckning landar ofta mot vänster fördel i politiska debatter och i religion så kan man komma undan så länge man inte argumenterar mot islam och man måste akta sig för feministiska debatter och gud förbjude om man skulle diskutera homosexualitet ur ett biologiskt perspektiv där det framställs som en defekt för fortlevnad

Om man ska kunna komma någonstans i en debatt så måste man attackera andras åsikter även om det är känsliga ämnen eller inte för man kommer ingenstans att stoppa huvudet i sanden och det finns alltid 2 sidor av ett mynt oavsett om det är politiska eller vad det handlar om så är det viktigt att kunna hålla samma nivå från båda sidor och med vänstervridet PK klimat blir det tråkigare debatter

Jag tror inte människor är så känsliga att dom inte kan diskutera saker och vist om det hettar till lite men det inte så människor hatar andra resten av livet för en argumentation och en lättare moderering vore roligare för alla och vi alla har defekter på ett eller annat sätt som kan kränkas och är bättre att lära sig leva med dom och sluta vara så jävla känslig är min åsikt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Blir alltid lika fascinerad av att "vuxna" människor sitter och blir upprörda över att ett ord tillkommer som gör många meningar betydligt mindre tilltrasslade. Men utöver det så räcker det inte med att helt sonika inte använda ordet, som dessutom gör att människor som redan ligger ner får det lättare att hitta en gemenskap och tillhörighet, nej, det ska dessutom aktivt motarbetas. Får alltid en känsla av att kämpa mot just det här ordet är den enda kamp som de här "vuxna" människorna tagit i hela sina liv. Vad är det som så fatalt hotar er livsstil att det här kan ta upp så mycket energi? Som sagt, helt fascinerande. Innan någon kommer dragandes med vänsterstämpeln så erkänner jag villigt att jag röstar på M, men tack och lov har inte vänstern patent på öppensinnighet och ödmjukhet inför att allt som alltid har varit är det enda rätta. Kanske snarare tvärtom.

Försök åtminstone lyfta blicken från er "det ska vara man och kvinna och leva lyckliga hela livet med 1,5 barn och en hund, ev katt om man bor i lägenhet" och åtminstone fundera ett varv kring om det kan vara så att människor vill leva på ett annat sätt, men att konstruktionerna som bottnar i horribelt gamla texter kanske inte är det rätta för alla. För att ta bort ytterligare fördomar, så är jag man, 28 år gammal, hetero och så normativ att jag dessutom är ingenjör. Men trots detta så vill jag inte hindra andra från att leva sina liv som de finner lämpligt. Varför vill ni det?

Mod: Feel free att ta bort om det var en rant som inte tillför något till tråden. Men det är lite för mycket pinsamma yttringar från stuprörsgluttare i den här tråden för att gå obemött. Godnatt!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Ingen kan väl tycka att SweC är vänstervridet efter att ha läst den här tråden?

Det är rätt uppenbart efter att ha sett ett antal Radiotjänst/SVT etc trådar att den vridningen är rent inbillad, det är massvis med SD supportrar som vräker ur sig hån och hat utan att varken bli bannade eller modererade.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av lord_vasagos:

... komma undan så länge man inte argumenterar mot islam och man måste akta sig för feministiska debatter och gud förbjude om man skulle diskutera homosexualitet ur ett biologiskt perspektiv där det framställs som en defekt för fortlevnad ...

Men varför i hela friden ska du diskutera detta i en klubb för datorintresserade alls? Om du inte är nöjd med alternativen som finns för att diskutera de ämnen du är intresserad av så starta ett eget forum. Det gjorde vi. Behöver du hjälp så rekommenderar jag programmering och digitalt skapande.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem

@Choffe: Bra inlägg!
Jag tror folk har missförstått ordet hen, de tror att det skall användas för att ta ifrån dem deras manlighet. När det egentligen bara är ett behändigt ord att använda i text, eller att identifieras som, om man så önskar. Men det är inget krav.

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av Nätälskare:

Under dom cirka 6-7 åren jag själv varit som läsare på forumet så har jag följt ett antal diskussioner där vissa varit dryga, otrevliga, utan konsekvenser (såvitt jag vet, givetvis kan dom ha fått varningar) vilket beror på hur man är otrevlig, de vill säga, en del är ganska smarta och skriver på ett sådant sätt där du inte lika uppenbart är ett rövhål. Medan andra kanske rakt ut säger saker som direkt uppfattas som otrevligt.

Sedan beror det mycket på om ett inlägg upptäcks, moderatorer är knappast omnipresent och därför behövs anmälningar. Vissa anmäler inte inlägg alls, vissa i extrema fall, vissa för minsta lilla. Ibland kan i alla fall jag tycka att reglerna är lite för ospecifika, det leder till mer fri hand hos moderatorer. Den mänskliga faktorn spelar ju också in där en moderator kanske har överseende för en användare eftersom den är gillad/delar åsikt med moderatorn. Notera att jag inte anklagar nu utan helt enkelt försöker förklara att sådant händer, och det händer i allra högsta grad helt omedvetet.

Bra inlägg. Jag vill tillägga att i många fall så räcker det med en radering och en tillsägelse (en diskussion med moderatorerna) innan det övergår till avstängningar (som även brukar vara tidsbegränsade), så det kan vara svårt att se utifrån om något gjorts eller ej. För att försöka få modereringen så jämn som möjligt så är det även väldigt transparent internt: alla moderatorer ser vilka åtgärder som vidtas, och alla eventuella klagomål på modereringen är öppna för alla som hjälper till att sköta forumet.

Vi är även mycket tacksamma för de som hjälper till att uppmärksamma oss genom att anmäla inlägg. Förutom att det är svårt att hinna med att läsa allt som skrivs själva så är det hjälpsamt att få in flera perspektiv och höra hur andra upplever stämningen.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem

Sen på bollen, men vill också påpeka att det här först och främst är ett teknikforum. Man får acceptera att det för trevnadens skull är lite lägre i tak gällande andra, känsligare ämnen. Det blir lite som att ställa sig på en teknikmässa och gapa om politik. Det finns en mängd andra, lämpligare sammanhang att göra det i.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dosman:

Definitivt en åsiktskorridor. Väldigt ensidigt på forumet. Man ser det klart och tydligt. Vissa åsikter skriks ner direkt. Titta bara på hur vissa höjs till skyarna ständigt. 1080 där och 1060 här. nVidia-elitens fokus på energisnålhet får en att kräkas. Vakna upp och förstå att Hairworks smälter stålbalkar.

I see what you did there! Heh heh

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TotalF:

Ska jag vara gravallvarlig en kort stund så upplever jag att swec modereras med en något för hård hand men jag försöker anpassa mig eftersom jag värderar tillgången på den samlade kunskapen här miltals högre än mitt ego vad gäller det förra. Det är swecs sida, de moddar som de vill. Passar det inte mig är jag fri att vända mig nånannanstans.

Den här bilden brukar dyka upp på amerikanska forum titt som tätt:

http://i.imgur.com/fMdol4U.jpg

Den bilden måste vara ännu värre än den om lösenord. Tekniks korrekt men fullständigt idiotisk i dagens verklighet. Med tanke på att google och liknande har betydligt mer makt att tysta ner någon än staten har. Liknande här Swec är en av få tech forum och blir du nertystad med ursäkten "privatföretag får göra vad fan de vill" så har du inte så mycket val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Den bilden måste vara ännu värre än den om lösenord. Tekniks korrekt men fullständigt idiotisk i dagens verklighet. Med tanke på att google och liknande har betydligt mer makt att tysta ner någon än staten har. Liknande här Swec är en av få tech forum och blir du nertystad med ursäkten "privatföretag får göra vad fan de vill" så har du inte så mycket val.

Fast du kan ju inte argumentera genom att komma med påståenden som du a)saknar belägg för eller b) inte bevisar och sedan dra slutsatser ifrån.

Det jag enkelt ville visa med bilden var att folk ibland skriker om att de blir tystade och får sin åsiktsfrihet kränkt när det i själva verket beror på HUR man har framfört sina åsikter, inte åsikten i sig självt. Exakt som verkar vara fallet med OP i denna tråden. Trots att han fortsätter hävda att han blev avstängd för sina åsikters skull visar ju hans kommunikation med moderatorerna tydligt att han blir avstängd för att han betett sig olämpligt, inte för sina åsikter...

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

Så vad använder du för ord för att beskriva en person du ej vet könet på?
Sen har vi personer som varken vill identifiera sig som han eller hon, vad vill du kalla dem om inte hen?

Vederbörande är ett alldeles förträffligt ord!

Vad gäller avvikande könstillhörigheter, eller avsaknad av densamme så känner jag personligen att det är upp till personen ifråga att välja själv, men att de bör acceptera omedvetna, misstag eller felsägningar som inte är illvilliga, eller åtminstone inte göra en stor grej av det hela. Vill någon vara kallad hen och jag respekterar personen ifråga så är det ju absolut lösbart.

@TS
Förstår dock inte varför detta är uppe för diskussion här överhuvudtaget.
Varför bråka med folk i onödan, ett techforum är ett techforum, och det är ju inte överdrivet svårt att skriva homosexuell istället för bög om det nu känns relevant i en tråd. Det har ju använts en hel del som förolämpning.

Nu vet jag inte kontexten kring varför du var blockerad, men utifrån ditt första inlägg så gick det ju att tolka som provocering för sakens skull, och då är den ju inte helt omotiverad.

Ditt inlägg nu är första gången jag överhuvudtaget stöter på "problematiken" eller ämnet här hursomhelst.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com