Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Som kortväxt kan du köra stridsvagn

Permalänk

Hehe, ja jag är 165 cm dock ursprungligen från Indien:)

Jag kan med gott samvete säga att mitt IQ är högre än min längd i centimeter, det är inte många som kan:)

Sedan var det en tjej jag var med för måååånga år sedan där jag beklaga min längd, då sade hon "det gör inget, i sängen är alla lika långa" och så log hon:)

Permalänk
Medlem

Visst är man 160-165 i vuxen ålder anses man kort i Sverige. Spelar det någon roll? Nä det tycker jag inte. Min sambo är runt den längden och jag är själv 188cm och stör mig på att man inte nådde upp till 190.
Man kan ju se det som en nackdel att vara lång också, som att luften är något tunnare här uppe

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Det är väl egentligen ganska normal längd nere i Centraleuropa.

Medellängden för kvinnor ja, men då stämmer samma siffra överens med svenska kvinnor.

Jag kan inte bekräfta källornas trovärdighet, men från de resultat jag fick från min googlesökning så verkar det faktiskt som om det är +-0. Vissa studier menar att medellängden är 1cm lägre i exempelvis Tjeckien än vad den är i Sverige, andra sidor hävdar tvärtom.

Även fast det kanske inte är särskilt trovärdiga källor jag hittat så känns det ändå som om det kan stämma. Det är ju trots allt bara 108 mil fågelvägen mellan Prag och Stockholm så det känns rätt löjligt att påstå att det skulle vara så stora genetiska skillnader att vi har en medellängd som är 15cm högre än exempelvis tyskar och tjecker. Jag skulle inte bli så förvånad om en stor del av etniska svenskar har en eller två centraleuropeiska släktingar bara några hundra år tillbaka.

~165cm är dock medellängden på män i flera asiatiska länder (då räknar vi även med "mellanöstern").

Visa signatur

| 4770K @stock | Corsair 2x8GB @1600MHz | Gigabyte 680 OC | Corsair 850W TX | Gigabyte GA-Z87X-UD3H | Samsung 830 120GB | WD 1TB 5200RPM | WD 500GB 7200RPM |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharadkingboy:

Hehe, ja jag är 165 cm dock ursprungligen från Indien:)

Jag kan med gott samvete säga att mitt IQ är högre än min längd i centimeter, det är inte många som kan:)

Sedan var det en tjej jag var med för måååånga år sedan där jag beklaga min längd, då sade hon "det gör inget, i sängen är alla lika långa" och så log hon:)

www.reddit.com/r/iamverysmart
www.reddit.com/r/thathappened

Så du är smartare än Stephen Hawking som har ett IQ på 160? Kappa

Visa signatur

| 4770K @stock | Corsair 2x8GB @1600MHz | Gigabyte 680 OC | Corsair 850W TX | Gigabyte GA-Z87X-UD3H | Samsung 830 120GB | WD 1TB 5200RPM | WD 500GB 7200RPM |

Permalänk
Medlem

2017: Kort = klimatsmart!

Permalänk
Medlem

Svensk medellängd är rätt hög för både män och kvinnor.
Jag är 173cm och har alltid velat vara längre, runt 180 vore lagom.
Men det finns saker man inte kan påverka, kanske hade man velat ha en porr p.... men man är fast me det man har

Permalänk

@Lorault: Så länge du når ned till marken är du alldeles lagom!

Permalänk

Nej, andra är långväxta ! Själv är jag 170 och det har varit bra för mig. Min skolkompis fick ta växthämmande medicin för han var längre än oss andra. Det är med längd som med kläder... du kan ha högre klackar men inte lägre, du kan ta på mera kläder men inte ta av mer än naket. De flesta tjejer är kortare (utan högklackat) och de vill inte bryta nacken för att kyssas. Du kan bli stridsflygare för att du inte är för lång. Där finns fler möjligheter för oss korta än för långa personer.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Tror medellängden stigit något på senare år för ynglingarna, är själv drygt 180cm.
Vuxenlivet har lärt mig att man gärna kunnat varit några cm kortare p.g.a. hälsoskäl.
Även om man som fördel kan flika in med att man ser helt OK på konserter, når hyllor och saker utan stege osv. så kan längden ha sina nackdelar med.

Sommarstugan med låga dörrkarmar, bidrar ofta till huvudvärk i mitt fall. Buss-säten har för lite plats för benen, sitter man innerst får man inta mongo-position så man breder ut sig på båda sidor om det välvda ryggstödet på stolen framför för att inte sitta fastkilad, benen tar upp platsen mittemot om man slår sig ner vid en 4-platsare... Kan låta som ett i-landsproblem men det är min vardag för jobbpendlande, ofta står man hellre.

Vid 180cm och längre är det bara att ligga i med ryggträningen, annars åker man lätt på ryggproblem då man belastar den hårt vid tunga lyft osv. (gäller också att vara noga med att "lyfta rätt")

Gräset är inte alltid grönare...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Tur jag inte är någon centimeter längre, på gränsen med sänglängder redan vid 190cm. Kanske skulle titta på någon längre säng nästa gång jag skaffar nytt faktiskt.

Och det där med skor håller jag med om. Går inte att gå efter måtten utan måste prova och se hur de passar. De bra online-priserna missar jag samt att jag dessutom hatar att prova skor. Lukten i butikerna men också att det blir ett par storlekar att testa och de som passar bäst ofta inte finns inne eller kanske inte öht. Nu kanske inte just det med skostorlekar är ett problem enbart för längre personer men jag har upplevt det vara ett lite större problem för oss med.

Jag är 188cm och köpte 210cm säng sist, rekommenderas.

Skor tycker jag inte har varit problem nu, var värre för 10-20 år sen.
Fast jag är rätt märkestrogen och då är storlekarna samma

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Jag är 26 år gammal. Men mina arbetskollegor som jag har träffat påstått att jag är kort. Det är inte bara arbetskollegor men också "utanför" arbetet. Dem är yngre men också längre. Jag är mellan 160-165cm. Men alltså jag hålla med lite. Jag är väl kort för att vara en 26-åring. Något att bli orolig över?

Jag är 162cm. Hade dock varit ännu kortare om jag inte fått tillväxthormon i barn och ungdomsåren. Men i mitt fall beror det på en förlossningsskada.

Hur långa är dina föräldrar? Om du är ungefär lika lång som dem så ligger det väl bara i släkten.

Hur som helst så spelar det ju ingen roll hur lång man är, och säger någon något annat så be dem vänligt men bestämt att dra åt helvete.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

För kort är svårt att säga. När jag fick möta fotbollsspelaren Anders Svensson så vart jag förvånad över att han var en skalle och lite till kortare än mig(184cm). Han ser betydligt större ut i rörlig bild(Tom Cruise-fenomenet) och kan ändå vinna nickdueller mot längre herrar.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

@Lorault: Om du jämför med dina kollegor eller folk ute så kan du se om du är kortväxt, du kan också söka på nätet efter "medellängd". Om du är orolig över din längd så får du väl göra något åt det, kanske stå på tå? Ja jösses...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SW00N:

Medellängden för kvinnor ja, men då stämmer samma siffra överens med svenska kvinnor.

Jag kan inte bekräfta källornas trovärdighet, men från de resultat jag fick från min googlesökning så verkar det faktiskt som om det är +-0. Vissa studier menar att medellängden är 1cm lägre i exempelvis Tjeckien än vad den är i Sverige, andra sidor hävdar tvärtom.

Även fast det kanske inte är särskilt trovärdiga källor jag hittat så känns det ändå som om det kan stämma. Det är ju trots allt bara 108 mil fågelvägen mellan Prag och Stockholm så det känns rätt löjligt att påstå att det skulle vara så stora genetiska skillnader att vi har en medellängd som är 15cm högre än exempelvis tyskar och tjecker. Jag skulle inte bli så förvånad om en stor del av etniska svenskar har en eller två centraleuropeiska släktingar bara några hundra år tillbaka.

~165cm är dock medellängden på män i flera asiatiska länder (då räknar vi även med "mellanöstern").

Ok, det kan nog mycket väl stämma, hade för mig det var typ 176 eller någonting sådant förr, men verkar som att medellängden har ökat ganska mycket sedan 50 talet i hela Europa, också i Norden.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Terrell:

Som kortväxt kan du köra stridsvagn

Tornförare i stridsfordonen...
Brorsan säger att han har knäna typ uppe vid ansiktet i tornet... Själv är jag imponerad att han ens kommer in i det... ha ha!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Json_81:

Jag är 188cm och köpte 210cm säng sist, rekommenderas.

Skor tycker jag inte har varit problem nu, var värre för 10-20 år sen.
Fast jag är rätt märkestrogen och då är storlekarna samma

Får nog faktiskt bli så. Har en 140cm bred madrass i min Ikea Malm och den är i smalaste laget med sällskap. Var en kompromiss då det var det bredaste som gick in i gamla lägenheten och 120cm kändes lite för smalt. Så blir nog faktiskt att snegla lite extra på.

Enklare med samma märke, de borde ju vara bättre med att hålla storleken. Samtidigt, en tidsfråga innan man kan stoppa in foten i 3D-printern och skriva ut en passande sko direkt formad för foten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hehe, finns alltid någon som är längre.

För att längd över det ordinarie, kan räcka med en decimeter mer, ger en del vardagsproblem. Se inläggen ovan exempelvis men även tidigare. Fördelar finns också men de är rätt få och i många fall ganska överdrivna.

Och att vara kort ger inte massor med vardagsproblem? Finns i min mening 0 fördelar med att vara så kort som under 170. Hade varit bra mycket lättare att vara 177 än 167, det tvekar jag inte en sekund om.

Permalänk
Medlem

Ja, du är kortväxt men det är inget att göra åt, lev med det o gå vidare, vissa är flint vid 25, vissa är feta livet igenom osv. Finns mycket jag skulle tycka var värre än att vara kortare än genomsnitt.

Se fördelarna istället, du sitter aldrig trångt på flyg eller i baksätet på en bil exempelvis, att vara lång är trevligt i vissa lägen (jag är själv 188cm) men oftast hade jag själv önskat att jag var något kortare.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av SW00N:

www.reddit.com/r/iamverysmart
www.reddit.com/r/thathappened

Så du är smartare än Stephen Hawking som har ett IQ på 160? Kappa

finns många med högre IQ än stephen Hawking inom alla områden och branscher så hans påstående är inte orimligt bara för att det är otroligt. IQ =/ Smart.

några kändisexempel

James Woods 184
Rowan Atkinson 178
Lisa Kudrow 160
Aston Kutcher 160

det första jag tänker på är i vart fall inte att de har lika eller högre IQ än Stephen Hawking

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Själv är jag 169cm enligt passet och har bitvis fått höra att jag är lång som en 12-åring. Kanske inte det roligaste att höra när man passerat 40-strecket.

Visst blir man ständigt diskriminerad som under medellängd. Främst av det motsatta könet, där lång och ståtlig gäller än idag. Det är nog just detta som varit jobbigast, då även tjejer under 160 tycker att man är för kort.

Däremot finns en del positiva saker med att vara lite kortväxt. Jag är exempelvis en av få västerlänningar som kan gå på marknader i Thailand och shoppa loss som thailändarna själva. Jag får även plats i valfri sportbil utan problem och har aldrig behövt fundera över benutrymmet på flyget. Barnkläder är även billigare på H&M

Sedan faller man inte lika hårt när man åker bräda (skateboard/snowboard)

När jag är i sydostasien så smälter jag fint in i mängden, på gott och ont. Där är jag helt plötsligt medellängd Inte så konstigt att min sambo är från ett annat land än Sverige.

Permalänk
Medlem

Det sitter mycket i "huvudet" oxå. jag själv är 172 och mina vänner är i stort ca 10cm längre, problemet är att jag aldrig märkte av det då jag tyckte att jag var typ nästan lika lång som dem, jag såg alltid dem rakt i ögonen men nu när jag inte är lika "positivt lagd" som förr så fick jag en chock när jag märkte att jag måste titta upp för att kunna se dem i ögonen. Shit vilken kalldusch det var att inse att man var bra mycket kortare än ens vänner

Tillägger

Sen om du e kort så har du nog lite lättare att bli typ vältränad än de som är längre, de måste ju käka som fan å gymma som bara den men de som är lite kortare behöver oftast inte träna lika mycket eller ens äta lika mycket för att det ska synas.

Så är du inte nöjd med längden biffa till dig lite så kommer du se att det skapar många blickar ute på krogen bara några få månader efter att du börjat gymma. Vet inte om det e så för alla kortisar men verkar stämma för mig iaf.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Avstängd

När jag var i Kina tänkte jag faktiskt aldrig på det mer än de första dagarna...
Kineserna är dock inte alls så små och korta som det sägs, åtminstone inte uppe i de kalla norra delarna, de var tvärtom ganska vältränade och inte så mycket kortare, (och, ja, detdär med snopplängden stämmer inte heller, eller så hade alla män i tighta gröna camobrallor suspensoar i kalsongerna... )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Hahahah hittade precis denna xD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Karazhan:

Och att vara kort ger inte massor med vardagsproblem? Finns i min mening 0 fördelar med att vara så kort som under 170. Hade varit bra mycket lättare att vara 177 än 167, det tvekar jag inte en sekund om.

Borde inte ge några problem, är ett vanligare längdmått än för oss som är någon decimeter längre. Vardagen bör vara bättre anpassad för er.

Jag, och säkert andra längre, är nyfiken på vilka vardagsproblem som ni lite kortare upplever. Tiden jag låg runt 160-170cm var nog 20 år sedan så dessa tider och upplevelser är förbi för längesedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Borde inte ge några problem, är ett vanligare längdmått än för oss som är någon decimeter längre. Vardagen bör vara bättre anpassad för er.

Jag, och säkert andra längre, är nyfiken på vilka vardagsproblem som ni lite kortare upplever. Tiden jag låg runt 160-170cm var nog 20 år sedan så dessa tider och upplevelser är förbi för längesedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan ju nämna några problem jag stött på senaste året. Det klassiska är ju att man inte når upp någonstans. Både hemma och i affären. Man känner sig lagom dum när man står där på en pall på ICA och ändå inte når tills någon lång nisse förbarmar sig över en och kommer och hjälper. Att sitta bakom någon i föreläsningssalar kan vara en omöjlighet, Man sitter där och så kommer någon och sätter sig framför en så ser man plötsligt inget längre och så får man sitta där och förstöra ryggen för att kunna se något. Skulle köpa en cykel för några månader sen. Var runt i ca 20 butiker och det var en som hade en cykel som passade. De köper inte in så mycket mindre cyklar helt enkelt av herrmodell. Sen är ju vardagsproblem bara vardagsproblem så dessa kan man ju hantera. Det man mår dåligt över är hur många tjejer som direkt väljer bort en pga sin korta längd.

Permalänk
Medlem

Svar: nej. En person måste vara 150 cm, eller mindre, vid vuxen ålder för att per definition vara kortväxt. Du är dock en bra bit under medel, men det är inget att grubbla över! Nästan allt kan placeras på en normalfördelningskurva. En person som är medellång kanske har riktigt små händer istället, eller så löper personen ovanligt stor risk för benbrott. Grejen är väl att längden blir mer uppenbar, ingen skulle direkt se det sistnämnda exemplet

Det handlar om att kunna leva med det man har, det man är, för det kommer inte att förändras. Jag grubblade faktiskt över min längd när jag var yngre - och då står det 197 cm i passet från året jag fyllde 15... Jag tror att vi alla hittar något att grubbla över. Tänk om du var 180 cm, vad hade det löst för problem? Troligtvis så hade du hittat något annat att gå ned dig i. Tyvärr så fungerar vi på det sättet.

Men i dagsläget så är jag nöjd med min längd, även fast jag mycket ofta dras med problem relaterat till den. Allt handlade om att finna rätt "mindset"! Lycka till

Visa signatur

MSI RTX 3080 Gaming X | R7 3800X | 16 GB RAM @ 3600 MHz | Seasonic Prime Ultra 850W | Corsair MP510 960GB + Crucial MX 300 525GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Karazhan:

Kan ju nämna några problem jag stött på senaste året. Det klassiska är ju att man inte når upp någonstans. Både hemma och i affären. Man känner sig lagom dum när man står där på en pall på ICA och ändå inte når tills någon lång nisse förbarmar sig över en och kommer och hjälper. Att sitta bakom någon i föreläsningssalar kan vara en omöjlighet, Man sitter där och så kommer någon och sätter sig framför en så ser man plötsligt inget längre och så får man sitta där och förstöra ryggen för att kunna se något. Skulle köpa en cykel för några månader sen. Var runt i ca 20 butiker och det var en som hade en cykel som passade. De köper inte in så mycket mindre cyklar helt enkelt av herrmodell. Sen är ju vardagsproblem bara vardagsproblem så dessa kan man ju hantera. Det man mår dåligt över är hur många tjejer som direkt väljer bort en pga sin korta längd.

Tack, samma problem fast omvänt på vissa punkter då. Vissa kan jag ju känna igen mig i också, typ att någon sätter sig i vägen. Just att nästan behöva kolla på prylar avsedda för barn och ungdomar kan jag tänka mig är lite störande med, även om du är lång nog för att inte behöva det, i vuxen ålder men någon var innan på något liknande innan med.

Förstår dock känslan du har i sista meningen, inte pga min längd utan att jag är tunnhårig. Nu vet jag inte vad som är "värst" att vara, "kort" eller tunnhårig, men många väljer ju bort oss som inte har tjockt heltäckande hår på skallen med. Sen finns det förstås alltid de som gillar det med men jag hade nog gärna varit en decimeter kortare och haft bättre hårväxt.

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Lorault:

Jag är 26 år gammal. Men mina arbetskollegor som jag har träffat påstått att jag är kort. Det är inte bara arbetskollegor men också "utanför" arbetet. Dem är yngre men också längre. Jag är mellan 160-165cm. Men alltså jag hålla med lite. Jag är väl kort för att vara en 26-åring. Något att bli orolig över?

Nej, du är inte kort. Jag är 155 cm, 27 år. (jag är tjej) Sluta oroa dig om du är kort eller inte. Alla vara kort har sina fördelar ibland, man kommer förbi folksamlingar lätt t.ex.

Visa signatur

Välkomna in på Geeks Discord! :) Geeks's Discord!
Admin för Spelclockers.
Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Permalänk
Medlem

Om du vill bli längre så finns det lösningar på det problemet.

Själv är jag nu 172cm efter att ha följt hans råd

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440