Permalänk
Medlem

När jag gick i högstadiet sa sjuksystern att jag skulle bli max 1.81 cm. Idag är jag 1.96 och 23 år på söndag. Jag är en bra bit över medel och tycker själv det är lite jobbigt ibland. Längd spelar inte superstor roll.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Ja du är kort, är själv 167 men tyvärr så finns det inget vi kan göra. Det som som skulle ha gjorts vore att ge hormoner i tidig uppväxt så hade vi blivit ett antal cm längre antagligen. Sen är det ju tyvärr skitsnack att längd inte spelar någon roll. Längd är korrelaterat till framgång. Det är ju också knappast någon hemlighet att många tjejer föredrar längd, du hittar inte en tjej som vill ha en kort kille tex så då faller ett antal bort

Permalänk
Medlem

Är det inte... lite sent att börja oroa sig över detta som 26-åring?

Permalänk
Medlem

Mycket fördelar, mindre ryggproblem, svårare att skada sig vid fall, bättre benutrymme osv osv!

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Är det inte... lite sent att börja oroa sig över detta som 26-åring?

rätt så. det är då närmare kvar tills krympningen påbörjas istället..

såvida inte:

Skrivet av jeppe1990:

Det går alldeles utmärkt, bryt 4 ryggkotor som jag och krymp 3cm

bryta benen upprepade gånger är ju annars ett allt mer populärt sätt att bli lite längre i lästen.

vettefanken om jag skulle rekommendera det dock.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Inaktiv

Jag är 176 och kompenserar lite med att jag är lite tjock (120 pannor medium rare kött + stora saftiga hamburgare) så jag närmast liknar jämnt ut som en fotboll istället för en rugbyboll. Känns mer symmetriskt.

Permalänk
Inaktiv

Kort för att vara kille möjligen, men bör inte vara något direkt problem. Jag är själv 190cm (nej, inte därför mitt nick är som det är (anders190 var första lediga när jag skapade ett konto någonstans för många år sedan(#OriginStory))) och det man inser är att det alltid finns de som är längre hehe. Lättare att slå huvudet i allt möjligt, gamla byggnader med låga tag, skåpluckor på fel höjd osv. Samt att man förstås får en högre vikt pga längden. Samt att det ofta blir svårt att få plats med knän/ben i mindre bilar, eller för den delen att slå huvudet i taket för minsta gupp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Ja du är kort, är själv 167 men tyvärr så finns det inget vi kan göra. Det som som skulle ha gjorts vore att ge hormoner i tidig uppväxt så hade vi blivit ett antal cm längre antagligen. Sen är det ju tyvärr skitsnack att längd inte spelar någon roll. Längd är korrelaterat till framgång. Det är ju också knappast någon hemlighet att många tjejer föredrar längd, du hittar inte en tjej som vill ha en kort kille tex så då faller ett antal bort

Fast det där är inte riktigt sant. Om något så är det väl vanligare med par där mannen är drygt ett huvud längre, inte mer.

Jag hittar ingen statistik, men en tråd på fb verkar hålla med om detta.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

@scienta: Problemet att ett huvud längre medellängd hos kvinnor så snackar vi ju om runt 175-180 vilket är väldigt nära normal längd. Att vara runt 165 en bra bit under medel, tom under svenska kvinnors medel och då blir man utsållad.

Folk förstår inte att det kan vara riktigt drygt att vara kort. Då snackar vi inte 175 utan under 170. Förutom uppväxten där man såklart fått höra att man är kort och blivit lite mobbad för det då barn är elaka så har man ju också tex blivit bortsållad när det kommer till idrott osv. Sen så klart tjejer som ofta inte vill dejta någon som är kortare än dem. Nu säger jag givetvis inte att längd leder till framgång och att bara för man är kort så kan man inte bli lycklig men det är rent skitsnack att längd inte spelar roll. Det är lite som att säga att det inte spelar någon roll om man är snygg eller född med rika föräldrar.

Permalänk
Medlem

Hellre liten och rapp än stor och slapp.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

https://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4nniskans_kroppsl%C3%A4ng...

Ja, du är kort. Men det är inte särskilt viktigt.

Vissa är korta, vissa är smålänningar och vissa är jättenblonda. Det är sånt folk kommenterar på men som är rätt oviktigt.

Klart att det kan spela roll i vissa fall för vissa. Men så är det med allt.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

@scienta: Problemet att ett huvud längre medellängd hos kvinnor så snackar vi ju om runt 175-180 vilket är väldigt nära normal längd. Att vara runt 165 en bra bit under medel, tom under svenska kvinnors medel och då blir man utsållad.

Fast om ett huvud i längdskillnad är standard så spelar det ingen roll om en person är 190 eller 160, eftersom dessa båda män högst troligen kommer bli tillsammans med kvinnor ur lika olika längdgrupper.

Om något så kan man kanske anta att en längre person har fler kvinnor i sin lämpliga längdgrupp, om man antar att längd-statistik kan presenteras i en klockkurva.

Och detta är ju grova generaliseringar där det självklart finns kvinnor som föredrar kortare män osv.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

@scienta: Jag skulle vilja ha en riktig källa på den.
Det finns ju studier som visat att längre människor är mer framgångsrika, typ http://www.bmj.com/content/352/bmj.i582
Av egna erfarenheter så har jag blivit nekad tjejer som har varit ungefär lika långa som mig och fått det sagt att de aldrig skulle dejta någon under 175. Jag tror knappast någon på 180 skulle bli nekad av en 180 tjej om jag säger så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Jag tror knappast någon på 180 skulle bli nekad av en 180 tjej om jag säger så

jodå, dom väntar såklart på anders190.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

@scienta: Jag skulle vilja ha en riktig källa på den.
Det finns ju studier som visat att längre människor är mer framgångsrika, typ http://www.bmj.com/content/352/bmj.i582
Av egna erfarenheter så har jag blivit nekad tjejer som har varit ungefär lika långa som mig och fått det sagt att de aldrig skulle dejta någon under 175. Jag tror knappast någon på 180 skulle bli nekad av en 180 tjej om jag säger så

Framgång har ju mycket lite med saken att göra. Den här undersökningen bekräftar att de flesta män och kvinnor söker längdskillnad där mannen faktiskt är längre: http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0192513X13519256

Dock säger den inget om hur stora skillnader som man finner acceptabla. Det enda man med säkerhet kan säga då är att om man är kortare än kvinnornas medellängd så minskar antalet potentiella partners kraftigt.

Jag vill ändå vidhålla min hypotes om att ett huvud i längdskillnad bör vara rätt standard.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Jag är 26 år gammal. Men mina arbetskollegor som jag har träffat påstått att jag är kort. Det är inte bara arbetskollegor men också "utanför" arbetet. Dem är yngre men också längre. Jag är mellan 160-165cm. Men alltså jag hålla med lite. Jag är väl kort för att vara en 26-åring. Något att bli orolig över?

Som jag brukar säga till min dotter som är ganska kort, det finns fördelar med att inte vara så lång, tex om man ramlar så är det närmare till marken...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Prince var ju 157 cm lång och han rockade rätt hårt. Själv är jag 194 cm och det har sina för och nackdelar precis som det mesta i livet...

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

@Lorault

Gå runt och oroa dig över att du är 165cm är onödigt. I världen finns det både låga och korta människor, alla inte lika långa och det är tur det. Alla behövs och man kan rocka alla längder.

Säg mig, når dina armar ner till runt mitten på dina lår eller endast ner till dina höfter? Om längden till dina armar endast når ner till höfterna när du står rak i ryggen och armarna rakt ner kan du ha akondroplasii (dvärgväxt) i generna men som inte riktigt fick någon större inverkan på dig.

T.ex är jag 186cm lång och mina armar når ner till mina lår. Så om detta inte är fallet så kan du kanske få svar på din fråga VARFÖR du är kortare än medelmåttet i Sverige. Men som sagt, når dina armar ner till låren är du helt enkelt lite kortare än vanligt.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Avstängd

När jag var 10 år gammal var jag 160-165 cm lång så ja, du är ganska kort. Dock är det väl kanske jag som är freaket i sammanhanget.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag tycker det är spännande att så många långa säger "längd spelar ingen roll". Det är precis samma erfarenhet jag har ut i vardagen att de som säger att längden inte spelar roll har en tendens att vara långa själv. Hur kommer detta sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Framgång har ju mycket lite med saken att göra. Den här undersökningen bekräftar att de flesta män och kvinnor söker längdskillnad där mannen faktiskt är längre: http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0192513X13519256

Dock säger den inget om hur stora skillnader som man finner acceptabla. Det enda man med säkerhet kan säga då är att om man är kortare än kvinnornas medellängd så minskar antalet potentiella partners kraftigt.

Jag vill ändå vidhålla min hypotes om att ett huvud i längdskillnad bör vara rätt standard.

Vad är det som säger att mannen ska vara längre än kvinnan..? Kan inte komma på mer än att det är någon sorts tradition och det något som bara ska vara så..
Kan tänka mig att förr i tiden när mannen på riktigt var familjens "överhuvud", kanske det såg konstigt ut om han var liten i jämförelse med kvinnan som skulle vara underdånig. Men i dagens jämställda samhälle..?
Traditioner kan vara rätt starka..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Jag är 173cm lång..ingen bryr sig om man är kort eller lång..allt skötes av maskiner idag ändå så

Min systers söner har växt om mig..och de är bara 11-14år gamla och jag 31år..

Träna tungt, ta lite kreatin och BCAA, fixa breda axlar och grova armar, tjejerna älskar det.

Folk bryr sig om man är kort, men varför bry sig om vad de bryr sig om, i längden, du kan ändå inte göra något åt det. Klart det finns en hel del tjejer som bryr sig som tusan, men vad ska man göra.
Penis, bröst, rumpa, mage, längd. komplex har folk oavsett.

Lev med det du har och var glad över benutrymmet du fått på köpet.

Men angående rådet att gymma, "korta" discogymmande personer har automagiskt mindre respekt från mig än korta personer som inte försökt "kompensera".
Du blir inte nödvändigtvis manligare för att du byggt på bredden istället. Får det dig att må bättre, kör hårt, men för respektens skull, njae.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk

Ja du är väldig kort för att vara normalväxt, tror inte jag känner någon kille som är 160cm och över 20.
Men detta betyder ju inte att du är sämre på något sett, alla är vi olika på något sett.
Orolig tror jag itne du behöver vara, du har ju ändå levt i 26 år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Vad är det som säger att mannen ska vara längre än kvinnan..? Kan inte komma på mer än att det är någon sorts tradition och det något som bara ska vara så..
Kan tänka mig att förr i tiden när mannen på riktigt var familjens "överhuvud", kanske det såg konstigt ut om han var liten i jämförelse med kvinnan som skulle vara underdånig. Men i dagens jämställda samhälle..?
Traditioner kan vara rätt starka..

Jag håller med, det är märkligt. Men studien visar ju tydligt att det är så kvinnorna också vill ha det. Här kan man läsa: http://www.esquire.com/lifestyle/sex/a26348/date-a-taller-wom...

"Right now, many men incorrectly believe that women want a taller man for evolutionary reasons—to protect us and our offspring. But if you ask women, it's about feeling feminine."

Kvinnornas "motargument" är ju precis vad de menar att männen felaktigt antar. Att vara mindre är synonymt med att vara feminin. Varför? Jo, för att vara stor och stark är mannens "jobb".

Det jag med min hypotes menar är alltså att det rent naturligt förefaller sig så att de flesta par har en medelskillnad på cirka en huvudlängd. Det går ju helt i linje med både det studien visar och det faktum att kortare män känner att det är svårare att hitta partner - eftersom det rent statistiskt finns färre kvinnor som kan tänka sig vara med en man som är under en viss längd.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

When will they learn?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bellerefon:

Folk bryr sig om man är kort, men varför bry sig om vad de bryr sig om, i längden, du kan ändå inte göra något åt det. Klart det finns en hel del tjejer som bryr sig som tusan, men vad ska man göra.
Penis, bröst, rumpa, mage, längd. komplex har folk oavsett.

Lev med det du har och var glad över benutrymmet du fått på köpet.

Men angående rådet att gymma, "korta" discogymmande personer har automagiskt mindre respekt från mig än korta personer som inte försökt "kompensera".
Du blir inte nödvändigtvis manligare för att du byggt på bredden istället. Får det dig att må bättre, kör hårt, men för respektens skull, njae.

Jag är 51 år ung, och tycker det här är det bästa som skrevs inatt, och, jag är 1.83m lång, det spelar ingen roll, jag gillar kraftigt min 20 år yngre väninna som är kortare än dig!

Saken är det, att om man är kort/lång så spelar det ingen roll, alla hittar någon, och det är faktiskt inte "hur många likes man får i sociala media" som bestämmer.
Om du är kort, fortsätt att ha roligt, och om du söker jobb, framhäv att du är kort på ett bra sätt.

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Medlem

är 196cm lång och även om det har sina fördelar så kommer det med massor av nackdelar.

Kollektiv trafik, sittplatser, bio, flygplanet, små bilar, lampor som hänger lågt i cafér, hitta kostym i vanlig affär finns inte, skor är otroligt olika ibland funkar 45, ibland funkar inte ens 48, har storlek 46,5 typ.

behövde special säng då dem flesta sängar är 2m...
samt att en ikea säng funkar inte heller då man har vägt från 16 åring till 30 mellan 95-120kg så en säng ser ut som en böjd banan, har knäckt flera sängar efter aktiviteter.

många middagsbord, så får du inte plats med benen, du sitter oftast på sidan och har ett ben utanför bordbenet.

ah top of my head, så det är mina problem att vara lång, men jag är väldigt tacksam att jag är lång.
så att även om du är kort, det spelar ingen roll du fortfarande lika go som person.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

Har märkt att korta killar ibland tänker eller tycker si och så om långa killar. Vi ska vara schyssta mot varandra, same team. Ingen av oss har kunnat bestämma hur vi ser ut eller vad vi har för egenskaper. Jag tror heller inte att en analys av en person helt kan bestämmas av en faktor, som längd.

Många har fått mycket goda förutsättningar fysiskt, men färre mentalt, de är kanske tråkiga eller osmarta eller har anlag för psykiska sjukdomar eller nedstämdhet och så vidare. Då hade jag valt en kort kropp men en skön insida, vilken dag som helst.

Överlag så tror jag att de flesta har fått en eller fler drawbacks och en eller fler mycket positiva gåvor. Jag tror inte att livets gåvor fördelar sig jämt och rättvist, livet är inte rättvist, men jag tycker att man ska sätta en egenskap som längd i dess rätta kontext. Ja, tjejer är ofta benhårda med att de vill ha en kille som åtminstone är lika lång som de själva. Men när väl hela den frågan är ur vägen så är längd inte så viktigt när man väl tänker på det (men jag fattar att är du kort som kille, är det en big deal för dig som du kanske kommer tänka på nästan varje dag). Killar respekterar varandra över tid på grund av din inställning och vad du gör, vad du kan bidra med. Är du grym och hjälpsam är du med, är du inte det så är du inte med, och ingenting av det har med längd att göra. Vad tjejer gör, det är ett mysterium ändå.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AndreaX:

jodå, dom väntar såklart på anders190.

Hehe, finns alltid någon som är längre.

Skrivet av Karazhan:

Måste säga att jag tycker det är spännande att så många långa säger "längd spelar ingen roll". Det är precis samma erfarenhet jag har ut i vardagen att de som säger att längden inte spelar roll har en tendens att vara långa själv. Hur kommer detta sig?

För att längd över det ordinarie, kan räcka med en decimeter mer, ger en del vardagsproblem. Se inläggen ovan exempelvis men även tidigare. Fördelar finns också men de är rätt få och i många fall ganska överdrivna.

Skrivet av hurrai:

är 196cm lång och även om det har sina fördelar så kommer det med massor av nackdelar.

Kollektiv trafik, sittplatser, bio, flygplanet, små bilar, lampor som hänger lågt i cafér, hitta kostym i vanlig affär finns inte, skor är otroligt olika ibland funkar 45, ibland funkar inte ens 48, har storlek 46,5 typ.

behövde special säng då dem flesta sängar är 2m...
samt att en ikea säng funkar inte heller då man har vägt från 16 åring till 30 mellan 95-120kg så en säng ser ut som en böjd banan, har knäckt flera sängar efter aktiviteter.

många middagsbord, så får du inte plats med benen, du sitter oftast på sidan och har ett ben utanför bordbenet.

ah top of my head, så det är mina problem att vara lång, men jag är väldigt tacksam att jag är lång.
så att även om du är kort, det spelar ingen roll du fortfarande lika go som person.

Tur jag inte är någon centimeter längre, på gränsen med sänglängder redan vid 190cm. Kanske skulle titta på någon längre säng nästa gång jag skaffar nytt faktiskt.

Och det där med skor håller jag med om. Går inte att gå efter måtten utan måste prova och se hur de passar. De bra online-priserna missar jag samt att jag dessutom hatar att prova skor. Lukten i butikerna men också att det blir ett par storlekar att testa och de som passar bäst ofta inte finns inne eller kanske inte öht. Nu kanske inte just det med skostorlekar är ett problem enbart för längre personer men jag har upplevt det vara ett lite större problem för oss med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lorault:

Jag är 26 år gammal. Men mina arbetskollegor som jag har träffat påstått att jag är kort. Det är inte bara arbetskollegor men också "utanför" arbetet. Dem är yngre men också längre. Jag är mellan 160-165cm. Men alltså jag hålla med lite. Jag är väl kort för att vara en 26-åring. Något att bli orolig över?

Det är oviktigt, såvida inte snabeln är i samma längd. Då har du bekymmer. Är längden viktig för självkänslan? Det finns bättre saker än längden att bygga självkänsla på.