LP-spelare, vad bör jag tänka på?

Permalänk

LP-spelare, vad bör jag tänka på?

Hallå.

Efter något års funderande har jag nu och köpt mig en lp-skiva då det var en riktigt härlig känsla att knalla runt bland vinylplasten och känna sig nostalgisk. Kruxet är att jag ännu inte skaffat mig någon spelare. Höll på att spontanhandla en på Ullared men lyckades rycka mig själv i nacken innan jag kom till kassan och befinner mig nu i en researchfas där jag inser att det finns mycket jag inte vet eller vad jag bör tänka på och prioritera när det kommer till dessa skönheter till klassiska lirare.

Vad jag är ute efter rent kosmetiskt är snyggt och stilrent, hittade något hos Hi-Fi som föll min blick i smaken, https://www.hifiklubben.se/stereo/skivspelare/argon-tt-2-skiv... , gärna vit. Det jag använder mig av för att spela på är ett par audio pro t20 + sub (aktiva högtalare) och ser för mig att använda RCA uttagen. Självklart vill jag att det ska kunna matcha vad högtalarna kan leverera i upplevelse av ljudbilden, men samtidigt så tänker jag mig att jag inte vill lägga mer än just runt 2.5k på spelare. Samtidigt som det är lockande med automatisk mekanik. Så det ena mot det andra hoppas jag med era erfarenheter ska leda till en slutsats.

Läser att de flesta drivs med remmar, vad drivs de med om så inte är fallet och vad är den upplevda skillnaden?

Hit me, vad har ni för åsikter och tankar kring lp-spelare i den lägre prisklassen (får jag väl ändå kalla det)?

Permalänk

@Jurkelized:

Vet inte hur Argon är som skivspelare däremot så finns det ett märke som heter Rega som liknar den från Argon. Rega har funnits länge och har allt från helt okej entry-level speciellt om man tänker spela som du gör till mer high end, självklart finns det bättre och ballare märken också. Det du måste kolla efter är om skivspelaren har en inbyggd RIIA-förstärkare, finns inte detta så måste du komplettera med en sådan då outputen från en skivspelare så pass svag att det inte blir någon hit direkt om du kopplar en enkel skivspelare direkt till högtalarna alternativt en stereo. RIIA-förstärkare kan kosta allt från några hundra till tusentals kronor. Allt handlar om hur pass audiofil du är.

Vidare finns det två vanliga typer av skivspelare, rem-driver vilket ofta dom enklaste spelarna är och sen har du direktdriven skivspelar.
Rem-driver fungerar som man tänker sig, sitter en rem som får tallriken att snurra. Köper man en sån så håll koll på att det är enkelt att få tag på nya remmar, för du kommer behöva byta ut dom allt eftersom. Ska du spela fulllängds-skivor och singlar så så kolla hur man ändrar varv-antalen på spelaren, vissa spelare måste du fysiskt flytta på remmen för att antigen höja eller sänka antal varv spelaren ska spela.

Direktdrivet är ofta dyrare och som det låter så sitter motorn direkt i anknytning till tallriken och får på så sett den att snurra. Direktdrivna modeller av finare sort är ofta väldigt pålitliga och håller i många år. Ett exempel på en sådan är Technics produkter, SL1200 i olika utföranden och såvidare. Kanske inte så estiskt vackra men arbetshästar å det grövsta och har varit en stapelvara hos DJs i årtioenden.
Jag ärvde min fars som jag har spelat utan problem i säkert 5-6 år, min far i sin tur hade den 20 + år. Han jobbade som DJ under 70-80-90 tal.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic EVO, Seasonic Focus GX 850 W , Asus ROG Strix Z370-F, Intel i9 9900K, custom vattenkylning med distroplate, Team Group Xtreme ARGB 32 GB (4000 Mhz), Gainward Geforce RTX 3080 Phantom

Permalänk
Medlem

Jag har inte heller koll på spelaren du länkar till. Den har inte RIAA-steg, vilket du måste ha både för att förstärka och frekvenskorrigera signalen.

Utöver Rega som nämns ovan så finns även Project som dels har sina två serier Debut och Essential som ligger vettigt i pris. Deras Debut-serie har länge varit ansedda som bra budgetspelare men både Rega och Project blir nog lite dyrare än du tänkt dig då de billigare modellerna, som är i ungefär den prisklass du tänkt, inte har inbyggt RIAA-steg.

Du skulle kunna kolla på denna, tex som är utgående/utgången och nedsatt i pris:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3534194

Den har RIAA-steg och även optisk digital ut (däremot inte USB som det står på prisjakt).

Annars går det ju, som sagt, att köpa lösa RIAA-steg åxå men dels blir det ju en extra låda som ligger nånstans och så får du göra research på sådana åxå. Annars finns det ju relativs billiga sådana, men man får nog räkna med 200-300kr iaf.

Permalänk

@andreashalestorm
@dumbo

Härligt skrivet. Då är jag definitivt ute efter en spelare med inbyggd RIIA då jag vill minska ner på mängden krungutrustning så mycket aom möjligt, och börjar inse att jag kanske måste höja ribban lite på kostnaden. Som alltid så får man ju vad man betalar för

Permalänk

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3968335,3970179,3556916...

Sitter nu och väljer mellan dessa sex, varav fyra är Pro-Ject spelare i olika utföranden. Men kan inte låta bli att lägga märke till att Teac'en både har en "switch" för att ändra hastighet (som annars görs manuellt genom att flytta remmen frågas?) samt bluetooth (inte för att jag egentligen har några planer på att använda det i dagsläget, men det finns där ). I övrigt känns alla spelarna väldigt lika, bortsett från att några inte har USB (vilket inte heller egentligen spelar mig någon större roll). Är det nu endast tycke och smak som avgör?

Permalänk
Medlem

Ouschh!

Jag växte upp med den analoga skivspelaren (född i mitten av sextiotalet) och kan inte begripa denna nya vurm för LP-skivor. När mitt musikintresse exploderade sent 70-tal så var det största problemet hur jäkla illa skivorna lät med knaster, knäpp och skippade spår. Det var rent uselt. Vi la tjogvis med pengar på rengöringsborstar som fan gjorde noll.

När CD:n till slut dök upp i början av åttiotalet var jag en av de första som bytte medium. Jäklar vad mycket bättre! Har aldrig blickat tillbaka sedan dess...

Hipstersvängen (som är död nu?) med vinyl är enbart en modegrej. Snacket om bättre ljud på vinyl kontra digitalt är väl också en myt (nu kommer säkert flera så kallade "experter" opponera sig). Det enda som var bättre med vinyl var de stora fina omslagen.

Eftersom jag är en sur gammal gubbe så borde jag givetvis säga tvärt om men det finns gränser...

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem

I prisklassen ca 3k är det mest Rega eller Project som gäller. De dyrare spelarna har finare arm, tallrik, nål, plint med mera.
RIAA behöver du för att förstärka signalen.
En del nämner även en bra tvätt för att rensa skivorna.

Tycker det är för mycket jobb därför tycker CD är bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Audio Technica AT-LP120USBHC får goda omdömen oxo.

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Medlem

Jag är jättenöjd med min teac tn-300. Köpte till riktigt bra pris på tyska amazon.

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jurkelized:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3968335,3970179,3556916...

Sitter nu och väljer mellan dessa sex, varav fyra är Pro-Ject spelare i olika utföranden. Men kan inte låta bli att lägga märke till att Teac'en både har en "switch" för att ändra hastighet (som annars görs manuellt genom att flytta remmen frågas?) samt bluetooth (inte för att jag egentligen har några planer på att använda det i dagsläget, men det finns där ). I övrigt känns alla spelarna väldigt lika, bortsett från att några inte har USB (vilket inte heller egentligen spelar mig någon större roll). Är det nu endast tycke och smak som avgör?

De är ju alla rätt lika. Bortsett att några av dem har lite extra lull så skiljer ju pickupen.
Eftersom jag inte lyssnat och jämfört dem så kan jag inte uttala mig om hur de faktiskt låter men TEAC:en har ju, sett till priset, billigast pickup och tittar man blint på specarna så verkar den ju även där något sämre än OM5E som de flesta av de andra har.

Project Essential III har ju en OM10 monterad, vilken anses snäppet bättre än OM5E

Pro-Ject Debut Carbon DC har den mest påkostade Pickup:en och bör rimligen låta bäst men dubbelkolla så att den verkligen har ett RIAA-steg. Jag såg inget om det på deras hemsida men kolladet bara väldigt snabbt.

Jämförelse mellan OM5E, 10 och 30:
https://www.youtube.com/watch?v=GjiGaYI-HF0

Här är en jämförelse mellan billigaste och dyraste pickup:en i "din" lineup:
https://www.youtube.com/watch?v=dfOixvd5yzg

Nu är det ju väldigt "farligt" att lyssna och veta vad man lyssnar på för hårdvara, så jag rekommenderar att du lyssnar utan att titta på bilden första gången.

Skrivet av Bascule666:

Ouschh!

Jag växte upp med den analoga skivspelaren (född i mitten av sextiotalet) och kan inte begripa denna nya vurm för LP-skivor. När mitt musikintresse exploderade sent 70-tal så var det största problemet hur jäkla illa skivorna lät med knaster, knäpp och skippade spår. Det var rent uselt. Vi la tjogvis med pengar på rengöringsborstar som fan gjorde noll.

När CD:n till slut dök upp i början av åttiotalet var jag en av de första som bytte medium. Jäklar vad mycket bättre! Har aldrig blickat tillbaka sedan dess...

Hipstersvängen (som är död nu?) med vinyl är enbart en modegrej. Snacket om bättre ljud på vinyl kontra digitalt är väl också en myt (nu kommer säkert flera så kallade "experter" opponera sig). Det enda som var bättre med vinyl var de stora fina omslagen.

Eftersom jag är en sur gammal gubbe så borde jag givetvis säga tvärt om men det finns gränser...

Rent tekniskt är ju CD totalt överlägsen. Mindre distortion, större dynamiskt omfång,l bättre kanalseparation, mindre wow/flutter osv osv osv. Det är inget snack om att CD, rent tekniskt är bättre.
Subjektivt kan man ju dock tycka att vinyl låter bättre.

Min egen vinylsvarv är förpassad till källarförrådet men jag kan ändå förstå att man kan tycka om formatet och charmen. Mycket fin cover art som inte gör sig alls i det mindre formatet på CD osv.
Jag skaffade min i slutet av 90-talet, har jag för mig, och kunde då få tillgång till lite mer "udda" musik som var svårt att hitta på CD men som fanns på vinyl i begagnat-butikerna. För mig har det dock mycket spelat ut sin roll när väldigt mycket sådan musik numera går att hitta på tex Spotify istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jurkelized:

Hallå.

Efter något års funderande har jag nu och köpt mig en lp-skiva då det var en riktigt härlig känsla att knalla runt bland vinylplasten och känna sig nostalgisk. Kruxet är att jag ännu inte skaffat mig någon spelare. Höll på att spontanhandla en på Ullared men lyckades rycka mig själv i nacken innan jag kom till kassan och befinner mig nu i en researchfas där jag inser att det finns mycket jag inte vet eller vad jag bör tänka på och prioritera när det kommer till dessa skönheter till klassiska lirare.

Vad jag är ute efter rent kosmetiskt är snyggt och stilrent, hittade något hos Hi-Fi som föll min blick i smaken, https://www.hifiklubben.se/stereo/skivspelare/argon-tt-2-skiv... , gärna vit. Det jag använder mig av för att spela på är ett par audio pro t20 + sub (aktiva högtalare) och ser för mig att använda RCA uttagen. Självklart vill jag att det ska kunna matcha vad högtalarna kan leverera i upplevelse av ljudbilden, men samtidigt så tänker jag mig att jag inte vill lägga mer än just runt 2.5k på spelare. Samtidigt som det är lockande med automatisk mekanik. Så det ena mot det andra hoppas jag med era erfarenheter ska leda till en slutsats.

Läser att de flesta drivs med remmar, vad drivs de med om så inte är fallet och vad är den upplevda skillnaden?

Hit me, vad har ni för åsikter och tankar kring lp-spelare i den lägre prisklassen (får jag väl ändå kalla det)?

Köp begagnat! Technics har dominerat i decennier och har bra skit. Sl 1200 i olika modeller är toppmodellen, jag har en technics stereostapel i garderoben sedan typ 6 år och jag har tänkt sätta upp igen då jag har plats bredvid, den mer moderna hembion. Ska spela igenom all mina vinyl och sälja dom då jag har dom flesta i datorn eller på spotify. Har en sl QD22 (direktdriven) med ortofonpickup som om jag inte har fel är den bästa vinylspelaren efter sl1200. Låter riktigt bra. Bästa stereoförstärkaren från den tiden är su v90d med optisk utgång till högtalarna som givetvis måste ha optisk ingång. Finns det några som har detta idag? Jag har modellen under den. Bra skit. http://www.hifi-classic.net/review/technics-su-v90d-480.html

Permalänk
Medlem

Provat att rengöra med trälim?
https://m.youtube.com/watch?v=_gyvipBs6Vs

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Ouschh!

Jag som är född precis före 60-talet håller med i allt men jag saknar LP-fodralen där man kunde läsa texten utan glasögon. Iofs var man yngre och hade bättre syn, men men.

Permalänk
Medlem

En SoundWagon ska det vara..

Permalänk
Medlem

Ser inte att du skriver vad du har för förstärkare? Om den har en ingång märkt phono så har den ett inbyggt RIIA-steg. Då är det bara att plugga in och köra.

Edit: Aha, den är inbyggd i högtalarna. Ja då lär den inte ha det.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk

@andreashalestorm
@dumbo
@buddaz

Efter ytterligare research så visade det sig att som någon redan har nämnt så verkar ett helt gäng av modellerna som prisjakt säger ha inbyggd RIIA, faktiskt inte har det (bland annat Pro-Ject's DEBUT och ESSENTIAL III). Och det verkar nästan ovanligt med inbyggd RIIA generellt. Så de två alternativ som är kvar (Efter att ha valt bort Teac'en) är Pro-Ject Essential II Digital
( https://www.brl.se/sv/artiklar/pro-ject-essential-ii-digital-... ) och Argon TT-2
( https://www.hifiklubben.se/stereo/skivspelare/argon-tt-2-usb-... ). Då de är utrustade med samma modell av pickup (OM5e) så verkar den största skillnaden vara att den ena modellen har USB medan den andra har en Optiskt utgång. Men när man tittar på Project spelaren så ser skälva "tallriken" som skivan ligger på ut att vara betydligt mer massiv än på Argon-spelaren, som istället är i glas. Antar att detta gynnar ljudet pga. färre vibrationer? Samt att man även på Argon-spelaren behöver flytta drivremmen manuellt för att ändra hastighet, men den är ju inte synlig, som på Project-spelaren?