LP-spelare, vad bör jag tänka på?
Hallå.
Efter något års funderande har jag nu och köpt mig en lp-skiva då det var en riktigt härlig känsla att knalla runt bland vinylplasten och känna sig nostalgisk. Kruxet är att jag ännu inte skaffat mig någon spelare. Höll på att spontanhandla en på Ullared men lyckades rycka mig själv i nacken innan jag kom till kassan och befinner mig nu i en researchfas där jag inser att det finns mycket jag inte vet eller vad jag bör tänka på och prioritera när det kommer till dessa skönheter till klassiska lirare.
Vad jag är ute efter rent kosmetiskt är snyggt och stilrent, hittade något hos Hi-Fi som föll min blick i smaken, https://www.hifiklubben.se/stereo/skivspelare/argon-tt-2-skiv... , gärna vit. Det jag använder mig av för att spela på är ett par audio pro t20 + sub (aktiva högtalare) och ser för mig att använda RCA uttagen. Självklart vill jag att det ska kunna matcha vad högtalarna kan leverera i upplevelse av ljudbilden, men samtidigt så tänker jag mig att jag inte vill lägga mer än just runt 2.5k på spelare. Samtidigt som det är lockande med automatisk mekanik. Så det ena mot det andra hoppas jag med era erfarenheter ska leda till en slutsats.
Läser att de flesta drivs med remmar, vad drivs de med om så inte är fallet och vad är den upplevda skillnaden?
Hit me, vad har ni för åsikter och tankar kring lp-spelare i den lägre prisklassen (får jag väl ändå kalla det)?