Permalänk

problem att överklocka ramminnen !!

tjenare!!
måste starta en tråd (tyvärr)då jag läs och läs med jag får det inte att fungera ändå så jag blir tokig snart va då joo :
jag har köpt ett moderkort Asus Prime Z370-a med Corsair Vengeance lpx 2x8gb 3000mhz minnen och en intel i5 8600k
(känner säkert igen mig pga andra trådar )
alltså 3000mhz minnen men jag får dom bara att gå i 2133mhz !!!! (det jag förstår är det lägsta värdet på dom om inte xmp är aktiverad)

jag har uppdaterat bios och jag har gått in i bios och satt/aktivera på X.M.P och den sätter den på en
profile 1 xmp ddr4-3000 15-17-17-35-1.35v

detta ser jag på första sidan Ez mode:
DRAM Status dimm_A2 Corsair 8192mb 2133 mhz
DRAM Status dimm_b2 Corsair 8192mb 2133 mhz

och på sidan Advanced Mode under Ai Tweaker
Ai Overclock tuner xmp
xmp xmp ddr4-3000 15-17-17-35-1.35v
BCLK frequency 100.0000

Vad gör jag för fel ??
har man köpt 3000mhz minnen vill man att dom ska köras i det också =/

Med vänlig hälsning peter

Permalänk
Medlem

@hollowman71:

Vad säger CPU-Z?

Visa signatur

Computer says no...

Permalänk
Hedersmedlem

Vad händer när du sparar och startar om då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@hollowman71:

Tror inte du gör nått fel alls, ladda ner CPU-Z gå till flik memory där får du svart på vitt reda på om allt är rätt. CPU-Z ska visa ca 1500MHz + 15-17-17-35 i timings, om allt är rätt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag har ASUS Prime Z370-P med samma lika minnen som du och i BIOS/UEFI visas det sådär för mig med. Väl i Windows så står det rätt värden i CPU-Z så jag antar att det antingen är en bugg i BIOS/UEFI eller att det av någon anledning är meningen att det ska stå standardvärden där.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hollowman71:

tjenare!!
måste starta en tråd (tyvärr)då jag läs och läs med jag får det inte att fungera ändå så jag blir tokig snart va då joo :
jag har köpt ett moderkort Asus Prime Z370-a med Corsair Vengeance lpx 2x8gb 3000mhz minnen och en intel i5 8600k
(känner säkert igen mig pga andra trådar )
alltså 3000mhz minnen men jag får dom bara att gå i 2133mhz !!!! (det jag förstår är det lägsta värdet på dom om inte xmp är aktiverad)

jag har uppdaterat bios och jag har gått in i bios och satt/aktivera på X.M.P och den sätter den på en
profile 1 xmp ddr4-3000 15-17-17-35-1.35v

detta ser jag på första sidan Ez mode:
DRAM Status dimm_A2 Corsair 8192mb 2133 mhz
DRAM Status dimm_b2 Corsair 8192mb 2133 mhz

och på sidan Advanced Mode under Ai Tweaker
Ai Overclock tuner xmp
xmp xmp ddr4-3000 15-17-17-35-1.35v
BCLK frequency 100.0000

Vad gör jag för fel ??
har man köpt 3000mhz minnen vill man att dom ska köras i det också =/

Jag har samma moderkort och minnen, och jag har också problem med dom, jag kan dock köra dom i 2660 Mhz men allt över den magiska gränsen gör datorn ohyggligt instabil...

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

@hollowman71:

Tror inte du gör nått fel alls, ladda ner CPU-Z gå till flik memory där får du svart på vitt reda på om allt är rätt. CPU-Z ska visa ca 1500MHz + 15-17-17-35 i timings, om allt är rätt.

KANON precis så visar den på CPU-Z puh slitit mitt hår idag på det här

tack alla för era svar

Permalänk

Jaha nu när vi klockat minnerna så vill vi ju klocka processorn också! 😀
Hur går man då tillväga? Har aldrig gjort det förut
Är det bara attgå ini bios och typ ändra på Ez System Tuning?
Den står på normal men det går ju att ändra till fast tunning eller extreme tunning?
Eller ska man använda något asus program i Windows?
Såg även i manualen att man kunde trycka f11 i avancerad mode och komma in på Ez tuning wizard är det en bättre väg att gå och oc cpun?
Är lite feg att testa grejer innan någon talat om hur och vad jag ska göra så man inte gör något dumt
😉
Mvh peter

Permalänk
Medlem

Finns guider på YT. Här är en... https://www.youtube.com/watch?v=EQ15NW1qaxs

Visa signatur

Ryzen 5600x| Asus strix B550-F| 32gb Corsair 3600 MHz| RTX 3070 Ti| Wd 850 M.2

Permalänk
Skrivet av J0daa:

tack så mycket tyckte det var mycket bra nu är det bara att testa =).

Permalänk

En fråga innan jag testar och oc processor med Asus Dual Intelligent Processors 5 (nybörjare oc 😀)
Om man vill ta bort överklockningen hur gör man då?
Alltså gå tillbaka till orginal klockningen!
Mvh peter

Permalänk
Medlem

Antingen får du ha koll på alla inställningar du gjort och reversera dessa eller så väljer du helt enkelt bara att resetta allt med "Load Defaults". Dock får du klocka upp minnena igen efter en sådan reset men det är ju en baggis.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Antingen får du ha koll på alla inställningar du gjort och reversera dessa eller så väljer du helt enkelt bara att resetta allt med "Load Defaults". Dock får du klocka upp minnena igen efter en sådan reset men det är ju en baggis.

okej tack för svaret ska testa lite senare få se hur det går =P
"load Defaults" i bioas då ?

/peter

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

okej tack för svaret ska testa lite senare få se hur det går =P
"load Defaults" i bioas då ?

/peter

Japp, i BIOS/UEFI. Står något med Default(F5). Klicka där eller tryck F5 så kommer det upp en ruta där du bekräftar att ladda default-värden.

Visa signatur

Permalänk

vad tror ni är realistisk att klocka upp den i om man utgår från min dator
som man har någon riktlinje att gå efter när man sätter oc
Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB
ASUS PRIME Z370-A
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance
Samsung 960 EVO 250GB
Cryorig H5 Ultimate
600w nätaggregat
mvh peter

Permalänk

Har nu pillat runt/testat lite det där med oc körde inte bios oc utan asus egna dual intelligent processors 5 och 5-way optimization och satt värderna på
*all core
*target cpu voltage tuning 1300mV.
*Target cpu frequency tuning 4800mhz
*Target cpu temperature tuning 80 grader
Och körde fick resultat att den la sig på 4600"mhz men pendlar/går upp och neråt mot 4300mhz?

Programet har ett Digi+vrm som jag fattar så håller den nivån på datorns mhz på cpu så den ska vara stabil funkar det så?
Ska man kanske slå av den?

Fick en svartskärm 2gånger och datorn startade om sig
Det jag reflekterade på att volten var ganska hög när den optimerade på typ 4800mhz där av kanske den la sig på 4600"mhz när jag satt ett gräns på 1300mV? Kanske det som gjorde omstarten 2g av datorn?

Iallafall så körde jag en defult på systemet och då börjar cpu ligga på 4300mhz utan oc men kom fram till stt det lagt sig i "turbo mode" i bioas är det skadligt att köra turbo mode?
Då har man ju ett litet oc fast man inte gjort det på riktigt då att säga
Vet ju inte om den var på vid oc ska testa igen imorgon få se hur det går
Annars ska jag försöka mig på bios oc
Tips mottages

Permalänk

@hollowman71:
Problemet med att du kör OC med en mjukvara i Windows är att det itne alltid är lika lätt att återställa om nåt blir fel och du har Mjukvaran på autostart.
Kolla därför att mjukvaran du överklockar med inte startar med windows, för då kan itne en BIOS reset hjälpa dig.

1.30 volt på vad?
1.30 v på CPU är inte överdrivet, men 1300v är

Och nej, Turbon är inte skadlig och den ska gå på 4.3ghz om den inte får problem med volt/värme osv osv och klockar ner sig.

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Skrivet av Lineri:

@hollowman71:
Problemet med att du kör OC med en mjukvara i Windows är att det itne alltid är lika lätt att återställa om nåt blir fel och du har Mjukvaran på autostart.
Kolla därför att mjukvaran du överklockar med inte startar med windows, för då kan itne en BIOS reset hjälpa dig.

1.30 volt på vad?
1.30 v på CPU är inte överdrivet, men 1300v är

Och nej, Turbon är inte skadlig och den ska gå på 4.3ghz om den inte får problem med volt/värme osv osv och klockar ner sig.

okej mjukvaran dual intelligent processors 5 går inte på autostart och peppar peppar inte varit några problem att reset allt när jag testat

man kan sätta ett värde på vilken volt man vill ha på cpu tunningen och i programmet står det
target cpu voltage tuning som jag satt på 1300 mv vad m står för vet jag inte och klart det inte ska vara 1300v

okej vad bra det där ang turbo mode för det är det stabila värden på när det var på ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

okej mjukvaran dual intelligent processors 5 går inte på autostart och peppar peppar inte varit några problem att reset allt när jag testat

man kan sätta ett värde på vilken volt man vill ha på cpu tunningen och i programmet står det
target cpu voltage tuning som jag satt på 1300 mv vad m står för vet jag inte och klart det inte ska vara 1300v

okej vad bra det där ang turbo mode för det är det stabila värden på när det var på ..

mV står ju för millivolt så 1300mV = 1,3V

Visa signatur

Permalänk

👍 😀 lärt mig något nytt fast jag hade det på känn att det var något sånt..

Permalänk
Skrivet av hollowman71:

@hollowman71

Visste vad du menade med 1300v, skulle bara vara dryg
Precis. Turbo läget är det den ska gå på, dock är det beroende av hur många av kärnorna som belastas.
dvs belastas 1 kärna så går den i:
4.3GHz
2-4 kärnor: 4.2GHz
5-6 kärnor : 4.1GHz
Vill du se mer och bättre beskrivet så finns det många sidor / videos för det.
Annars finns en enkel sida här Explaining How Coffee Lake Turbo Works (8700K, 8600K)

Visa signatur

Permalänk

👍 jätte bra förklaring och länk hsr man lärt sig något idag med 😀 tack!

Permalänk
Skrivet av hollowman71:

👍 jätte bra förklaring och länk hsr man lärt sig något idag med 😀 tack!

@hollowman71

Hoppas du får till en bra överklock

Visa signatur