Permalänk
Medlem

Nätverkskort paj laptop?

Tja. Märkte idag att min internetuppkoppling inte fungerade. Varken wi-fi eller sladd. Får felmeddelandet "Ethernet doesn't have a valid ip configuration". Har gått igenom det mesta på denna lista för troubleshooting: http://troubleshooter.xyz/wiki/fix-ethernet-doesnt-have-a-val.... Men det funkar ändå inte. Kan det vara så att nätverkskortet har gett upp helt? Hur ofta händer det? Datorn är en Acer Aspire Nitro VN7-591G.

Permalänk
Medlem

Ladda ner och installera om drivrutinerna. https://www.acer.com/ac/en/US/content/support-product/5615?b=...

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Funkar inte :/

Permalänk
Medlem

@omfgz: Här är någon med liknande bekymmer som monterat i och ur kortet så det funkade
http://www.tomsguide.com/answers/id-2948160/acer-nitro-black-...

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Kan du ansluta till routern med andra klienter, eller fungerar det inte på någon?

Eftersom det varken fungerar via kabel eller trådlöst känns det troligast att routern spökar. Har du provat göra en fabriksåterställning av den?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Rekordmedlem

Det är ovanligt att de går sönder och att båda wifi och kabel dör samtidigt är nog ännu ovanligare då det för det mesta är fysiskt olika kretsar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

@omfgz: Här är någon med liknande bekymmer som monterat i och ur kortet så det funkade
http://www.tomsguide.com/answers/id-2948160/acer-nitro-black-...

Får testa detta när jag har tid. Tack för googlandet Blir sista gången jag köper en Acer laptop, får bli stationärt i framtiden. Trots det dyra priset har den inte levererat. Utöver detta har den haft performanceproblem, temperaturproblem(trots bytt kylpasta!), kass bluetoothuppkoppling. Kanske fick ett måndagsex...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Kan du ansluta till routern med andra klienter, eller fungerar det inte på någon?

Eftersom det varken fungerar via kabel eller trådlöst känns det troligast att routern spökar. Har du provat göra en fabriksåterställning av den?

Kör med sladd direkt in i jacket så routerproblematik ska inte vara en faktor. Wi-fi är helt dött också. Gjorde en lättare återställning till tidigare datum men ingen hel återställning. Helt ärligt ser jag inte hur det skall lösa problemet men får väl testa det om inget annat fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omfgz:

Kör med sladd direkt in i jacket så routerproblematik ska inte vara en faktor. Wi-fi är helt dött också. Gjorde en lättare återställning till tidigare datum men ingen hel återställning. Helt ärligt ser jag inte hur det skall lösa problemet men får väl testa det om inget annat fungerar.

Dubbelkollat så att de båda är aktiverade i bios och i enhetshanteraren? Det första e väl inte troligt iom det har fungerat. Sen brukar det finnas programvara som stänger av nätverkskorten samt en fysisk knapp på datorn, samt en tangenbordskombo. Så det finns 5-6 olika sätt som nätverkskortet kan sluta fungera på en laptop. Vanligaste är om det finns en fysisk knapp på själv datorn, i regel i fronten.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är ovanligt att de går sönder och att båda wifi och kabel dör samtidigt är nog ännu ovanligare då det för det mesta är fysiskt olika kretsar.

Hmm ok. Jo men man hoppas ju att det verkligen inte är pga en fysisk skada. Har dock transporterat datorn i en väska på resande fot från det att de funkade och inte funkade men kan verkligen inte se/minnas att väskan varit inblandad i någon stöt/fall eller liknande. Och borde isåfall flera/andra grejer gå sönder känner man väl spontant. Var lite problematik precis innan jag skulle resa men det kan likväl vara ISP-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Dubbelkollat så att de båda är aktiverade i bios och i enhetshanteraren? Det första e väl inte troligt iom det har fungerat. Sen brukar det finnas programvara som stänger av nätverkskorten samt en fysisk knapp på datorn, samt en tangenbordskombo. Så det finns 5-6 olika sätt som nätverkskortet kan sluta fungera på en laptop. Vanligaste är om det finns en fysisk knapp på själv datorn, i regel i fronten.

Skulle du kunna utveckla det senare lite mer? Enhetshanteraren påstår att enheten fungerar korrekt(installerat om drivrutinerna som sagt). Hur menar du med fysisk knapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omfgz:

Skulle du kunna utveckla det senare lite mer? Enhetshanteraren påstår att enheten fungerar korrekt(installerat om drivrutinerna som sagt). Hur menar du med fysisk knapp.

Finns att man kan stänga av funktioner såsom WIFI, bluetooth och annat genom t.ex. FN (kommandoknapp) + f6

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Avstängd

@omfgz: varför skicka du inte tillbaka den då om den var så dålig?

Permalänk
Medlem

@JSvanberg: De stora problemen uppkom efter garantitiden tog slut.

Permalänk
Medlem

Men det går ju såklart att skicka in den ändå. Men antar att det blir en ganska saftig kostnad efter garantitid? Någon som har erfarenhet?

Permalänk
Medlem

Nu funkar det helt plötsligt. När jag startade den första gången för dagen. Tack för hjälpen.