Permalänk

Hdmi-Skalning funkar inte AMD

Hej Sweclockers
Försöker koppla in min dator i en TV via hdmi och stötter på det gamla "Overscan" problemet där bilden går utanför sjävla skärmen. Har ett Sapphire R9 390 och amd ska ha något som heter HDMI-Skalning i Radeon-settings som ska lösa denna overscan. Men när jag försöker ändra så händer det inget. Har försökt backa till tidigare versioner som folk rekomenderat men krashar vid inloggning även efter en DDU.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Dave15: Du måste stänga av overscan i TV:n också. Vilket kan vara ett projekt eftersom tillverkarna av någon anledning verkar döpa liknande reglage till allt annat än det uppenbara, lik "Overscan: OFF" vilket hade gjort det begripligt.

Nu måste du lista ut hur genom att söka igenom menyer och googla. Jag vet på ett ungefär hur det fungerar hos varje tillverkare men kan inga menyer innantill. Med undantag för Panasonic då, vilka har ett "Overscan: ON/OFF"-reglage.

PC-läget på TV:n brukar också fungera. Men även det kan vara ett detektivjobb att finna.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Dave15: Du måste stänga av overscan i TV:n också. Vilket kan vara ett projekt eftersom tillverkarna av någon anledning verkar döpa liknande reglage till allt annat än det uppenbara, lik "Overscan: OFF" vilket hade gjort det begripligt.

Nu måste du lista ut hur genom att söka igenom menyer och googla. Jag vet på ett ungefär hur det fungerar hos varje tillverkare men kan inga menyer innantill. Med undantag för Panasonic då, vilka har ett "Overscan: ON/OFF"-reglage.

PC-läget på TV:n brukar också fungera. Men även det kan vara ett detektivjobb att finna.

Har kollat flertal gånger i inställningarna på TV:n men kan inte hitta något förutom en positionsinställning men desvärre ingen zoom.
TV:n är en gammal Pioneer PDP-xx7X.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Dave15: Är det en så gammal modell att den inte har full hd är det troligtvis en fast overscan som inte kan justeras. Då blir det genast meckigare att få det att fungera. Normalt är att ändra till underscan i drivrutinen så att grafikkortet lägger på en svart ram runt bilden som TV:n sedan zoomar bort.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Dave15: Är det en så gammal modell att den inte har full hd är det troligtvis en fast overscan som inte kan justeras. Då blir det genast meckigare att få det att fungera. Normalt är att ändra till underscan i drivrutinen så att grafikkortet lägger på en svart ram runt bilden som TV:n sedan zoomar bort.

Den tar emot 1080i så inte full hd. Vet du vart underscan inställningarna finns? För testade ju i Radeon Settings men funkade tyvärr inte.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Dave15: Ingen aning, kan aldrig menyer innantill. Jag letar och svär varje gång över hur uselt planerade de där gränsnitten är. Det är som att spela Memory.

Permalänk

@Laxpudding: Som sagt trodde det var inställningen HDMI-skalning på bilden nedan men funkar inte.