Permalänk
Medlem

SkiClockers

Nu är säsongen äntligen i gång, och jag åker till Idre nu i julveckan.
Blir mycket mellow åk, med barnen och frugan.

I grunden gillar jag Kvitfjell (Norge) och Åre bäst, ger mycket varierande skidåkning.
Jag har varit mycket i Hemavan som tonåring, och jag tyckte det var kult då, men det måste vara 20 år sedan sist :D.
Har aldrig varit vid Riksgränsen, skulle gärna testa det en gång.

Av utrustning så har jag 2015 modell av Fischer progressor 900 174cm, och fischer progressor 12 boots, vakuum anpassade.
För i år har jag köpt också Elan Ripstick 106 180cm, främst att jag fick jättebra pris på dom, men också för jag ville ha egna pudder skidor.

Vad är era smultronställen ?:)

Februari blir grym, jag och en kompis åker till Salt Lake City, och då Alta.
Alta har ingen pistad terräng, förutom lite runt liftarna, så man hittar. Älskar det.

Snowbird är kanske lite större, men lite mera pist. Ligger på vägen till Alta, så kommer säkert att åka där också.

Rekommenderas varmt, och flygbiljeter kan hittas för så lite som 3000kr.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Nu är säsongen äntligen i gång, och jag åker till Idre nu i julveckan.
Blir mycket mellow åk, med barnen och frugan.

I grunden gillar jag Kvitfjell (Norge) och Åre bäst, ger mycket varierande skidåkning.
Jag har varit mycket i Hemavan som tonåring, och jag tyckte det var kult då, men det måste vara 20 år sedan sist :D.
Har aldrig varit vid Riksgränsen, skulle gärna testa det en gång.

Av utrustning så har jag 2015 modell av Fischer progressor 900 174cm, och fischer progressor 12 boots, vakuum anpassade.
För i år har jag köpt också Elan Ripstick 106 180cm, främst att jag fick jättebra pris på dom, men också för jag ville ha egna pudder skidor.

Vad är era smultronställen ?:)

Februari blir grym, jag och en kompis åker till Salt Lake City, och då Alta.
Alta har ingen pistad terräng, förutom lite runt liftarna, så man hittar. Älskar det.

Snowbird är kanske lite större, men lite mera pist. Ligger på vägen till Alta, så kommer säkert att åka där också.

Rekommenderas varmt, och flygbiljeter kan hittas för så lite som 3000kr.

http://i.imgur.com/syHc57Gl.jpg

Idre fjäll spenderade jag som yngre 1-2v på varje år , det är iaf min pärla också här i Sverige, Sälen-backarna har man varit en del i också men klientelet tilltalade mig aldrig där, känns mer stressat på något sätt
Tyvärr pga massa olika orsaker (livet hände) så har jag inte kunnat åka iväg, men är både "haschpulke-åkare" och skidor

Kan rekommendera grannlandets Trysil också

Sunne är ett trevligt litet ställe också kan tilläggas

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

Nån som vet om stöten i sälen är ett bra ställe? Ska åka dit efter nyår i 5 dagar

Visa signatur

Gpu:RX 580 8 GB nitro+|CPU:I7-3770k|16gb ddr3|Seasonic focus 650|

Permalänk
Medlem

Är uppvuxen i Gävetrakten så åkt 3-5 veckor varje vinter i Kungsberget så det kan jag starkt rekommendera, dock så har jag inte åkt så mycket sen dom började bygga ut!

Visa signatur

Intel i5-13600K Corsair V 16 GB EVGA RTX 3070Ti FTW3 ULTRA Zowie XL2546K 240hz + XL2536 144hz
Anne Pro 2 Gat. Brown • Zowie FK2 • RØDE NT-USB • Beyerdynamic DT 990 Pro • Behringer U-Phoria UMC22

CITERA FÖR SNABBARE SVAR

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Idre fjäll spenderade jag som yngre 1-2v på varje år , det är iaf min pärla också här i Sverige, Sälen-backarna har man varit en del i också men klientelet tilltalade mig aldrig där, känns mer stressat på något sätt
Tyvärr pga massa olika orsaker (livet hände) så har jag inte kunnat åka iväg, men är både "haschpulke-åkare" och skidor

Kan rekommendera grannlandets Trysil också

Sunne är ett trevligt litet ställe också kan tilläggas

Trysil har jag aldrig varit i, själv om jag har bott i Norge i 15 år. Verkade alltid lite posh och dyrt.. Röldal med sina 9m snö i snitt är alltid kul

Skrivet av thecokeman:

Nån som vet om stöten i sälen är ett bra ställe? Ska åka dit efter nyår i 5 dagar

Stöten är sista anläggningen i Sälen, och jag har varit där en gång. Det är bra skidåkning om dom får snö. Tittade lite på webcams, det ser vitt ut i terrängen också, det blir säkert bra. Tandådalen / Hundfjället är mycket mer nybörjarvännliga.

Skrivet av joppekniven:

Är uppvuxen i Gävetrakten så åkt 3-5 veckor varje vinter i Kungsberget så det kan jag starkt rekommendera, dock så har jag inte åkt så mycket sen dom började bygga ut!

Kungsberget är bra, om man kan åka på vardagar. Annars träffar man på halva Stockholm där på helgerna / lov. Sportlov är NO NO.

Samme med Romme Alpin, grymt bra anläggning, men det blir packad på helgen.
Det jag kan rekommendera när det gäller Romme, är att ladda skidpasset online, sen parkera längst upp till höger från lodgen, och ta 2 stolsliften. Den är märkt G på kartan. Då släpper man köa första åket, och kan lätt åka till nordberget eller romme syd.

https://www.rommealpin.se/bilder/design/pistkarta20172018_lar...

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Kungsberget är bra, om man kan åka på vardagar. Annars träffar man på halva Stockholm där på helgerna / lov. Sportlov är NO NO.

Jo precis, kvällsåk en onsdag var guld när man var mindre!

Visa signatur

Intel i5-13600K Corsair V 16 GB EVGA RTX 3070Ti FTW3 ULTRA Zowie XL2546K 240hz + XL2536 144hz
Anne Pro 2 Gat. Brown • Zowie FK2 • RØDE NT-USB • Beyerdynamic DT 990 Pro • Behringer U-Phoria UMC22

CITERA FÖR SNABBARE SVAR

Permalänk
Medlem
Skrivet av thecokeman:

Nån som vet om stöten i sälen är ett bra ställe? Ska åka dit efter nyår i 5 dagar

Det är väl i samma nivå som de andra ställena i sälen, mindre i storlek kanske men fortfarande trevliga backar. Finns allting från milda backar till hyffsat branta svarta, dessvärre ingen lös-snös offpist men det är inte iofs så vanligt i Sverige. Överlag, väldigt bra för en kortare resa på några dagar om du enbart tänker åka skidor. Mao, jag märkte inte (letade inte heller iofs) något större festliv. Var där för cirka 5 år sedan.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Brukar åka till Hintertux i österrike ofta. Mycket fina hotel, otroligt fina backar. Skall resa till Whistler i Canada i Jan, någon som har varit där?. Kan rekommendera Japan också.. sjukt trevligt folk, bada i varma källorna när det e -10 och snöstorm med lite iskall sake flytandes i en träbalja vid en.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Kittelfjäll på hösten, nyår, påsk och valborg. Magiskt när man har nära vänner med stuga där. Tradition sedan några år tillbaka är att på nyår, åka till Martin på Handlar'n och köpa potatis och vetemjöl. Sedan göra kroppkakor som äts tillsammans med fläsk ala kittel med soja och lök, så jävla gott, längtar varje år
God Jul!

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem

Trevligt initiativ!

Dock så är jag snowboardåkare men vi kanske också får hänga här

Ska iväg till Val Thorens vecka 11 och glida lite. Sen blir det Vemdalen med några från jobbet vecka 12.

Förhoppningsvis några dagsturer till Romme eller liknande innan dess också bara för att få några åk innan alperna

Alta såg nice ut, lite halvdyra dagspass för skidåkningen men är säkert värt det. Ska definitivt föreslå det till kompisgänget nästa år!

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Trevligt initiativ!

Dock så är jag snowboardåkare men vi kanske också får hänga här

Ska iväg till Val Thorens vecka 11 och glida lite. Sen blir det Vemdalen med några från jobbet vecka 12.

Förhoppningsvis några dagsturer till Romme eller liknande innan dess också bara för att få några åk innan alperna

Alta såg nice ut, lite halvdyra dagspass för skidåkningen men är säkert värt det. Ska definitivt föreslå det till kompisgänget nästa år!

Hade planer att åka till Val Thorens med UCPA. Dom har redan fått över 2m snö.
Men så hittade vi flygbiljetter till Salt Lake för 2998. Vi bor gratis hos en kompis, och hans hus ligger ca 20 min från Alta. Passet är dyrt, men det är fan värt det.

Här är en halvdålig gopro klipp från februari. Detta var min första pudder utflykt på nästan 15 år, no going back. Alla backar i klippet är black diamond eller svårare
https://youtu.be/-KGBGgljVqs

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Hade planer att åka till Val Thorens med UCPA. Dom har redan fått över 2m snö.
Men så hittade vi flygbiljetter till Salt Lake för 2998. Vi bor gratis hos en kompis, och hans hus ligger ca 20 min från Alta. Passet är dyrt, men det är fan värt det.

Här är en halvdålig gopro klipp från februari. Detta var min första pudder utflykt på nästan 15 år, no going back. Alla backar i klippet är black diamond eller svårare
https://youtu.be/-KGBGgljVqs

Skickades från m.sweclockers.com

Såg ju helt fantastiskt ut! Måste verkligen spanas in!

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk

Åker några gånger om året, oftast sälen fjällen för vänner och familjs skull. Har nog åkt skidor i 20 år och uppskattar oftast breda, enklare skidor som just går överallt. Gör idag ett par Atomic Vantage Panic twintips, lite lek och skoj i hopp, bredare skidor än standard carving för det allra roligaste, är faktiskt ta en 10 minuter en kvart och gå förbi den sista backen och åka offpist ner. Gillar skarpt om det kommit mycket snö att gå förbi Adam backen i Lindvallen (Sälen) Precis i slutet sneddar man bara ner mot liften igen, innan dess finns ett stort utbud av terräng för alla svårighetsgrader

http://www.ekosport.co.uk/atomic-panic-15-p-1-29309.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

Brukar åka till Hintertux i österrike ofta. Mycket fina hotel, otroligt fina backar. Skall resa till Whistler i Canada i Jan, någon som har varit där?. Kan rekommendera Japan också.. sjukt trevligt folk, bada i varma källorna när det e -10 och snöstorm med lite iskall sake flytandes i en träbalja vid en.

Japan? Låter ju sjukt intressant. Något tips på specifikt resmål?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apan:

Japan? Låter ju sjukt intressant. Något tips på specifikt resmål?

Jag var i Niseko - Japan 2015. Heeelt fantastisk skidåkning. Mycket pudersnö och trevliga människor där.

Tyvärr är det nästan inga japaner som driver restauranger och pubbar i området utan det är enbart australiensare/nyzeeländare där och matkvaliteten sjönk otroligt från vår vecka i Tokyo Men man kan inte få allt.

Troligtvis den bästa brädåkning jag någonsin upplevt.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Benchmaskin 🍞

*inlägg borttagna*

Håll er i spåret. (*ba-dum tiss*)

Permalänk

Ska åka till salt lake city,ogden och new park nu den 26e december, första gången man åker snowboard i USA så dte blir skiskoj. Har hört att snön är annorlunda i USA så dte blir med kul o se om dte verkligen stämmer.

Annars älskar jag alpern och speciellt i österrike!

Mitt favoritställe i sverige blir nog ändå lofsdalen, även om vi inte åker så mycket på skidsemster inom gränserna längre.

Nästa år hoppas jag att vi kan åka till japan, det har varit drömmen sen jag var 10 år gammal typ!

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C White || Phoenix gtx 1070 (GS) || i7 6700k (med en corsair h45)|| 16gb (2x8gb) ddr4 @ 2666mhz ||MSI Z170A GAMING PRO CARBON || Crucial® MX300 525GB|| EVGA Supernova P2 750W Platinum || Acer XB270HU ||

Permalänk
Medlem

@gustavwester: Grymt Rekommenderar Alta / Snowbird för riktig pudder och opistade backar.
Skall dit själv sista vecka i februari.
Vi vär där i mitten av februari i år också, då fick vi nästan 2m snö på 3 dagar. Det var nära att centret inte öppnade alls.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Har inte åkt på 10 år (snowboard) men har varit sugen på en resa ungefär lika länge.
Nästa år kanske.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@Selmalagerlöf:

Har spenderat en par dagar i whistler, tyvärr sommar tid. Men en jättefin och intressant stad.. massor med svartbjörnar sommartid som strosar runt på vandringslederna. De är ju förstås i Ide när ni åker dit, men det var väldigt intressant hur människor vana de var.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apan:

Japan? Låter ju sjukt intressant. Något tips på specifikt resmål?

Åkte till Nagano (Där dom hade OS byn -98) och jag måste säga... det var som taget ur en film, sjukt trevligt folk, vädret var 99% dunder (hade snöstorm 1 dag, dagen efter så såg det ut som man levde i ett sagoland.. helt sjukt fin miljö), Dom varma källorna där är superba (se bara till att ha med dig hög kvalité sake medans du är där och badar i källorna på kvällen, jag dricker inte mycket alkohol men jag hade blivit en alkis om jag hade stannat längre)

Skrivet av Wyver:

@Selmalagerlöf:

Har spenderat en par dagar i whistler, tyvärr sommar tid. Men en jättefin och intressant stad.. massor med svartbjörnar sommartid som strosar runt på vandringslederna. De är ju förstås i Ide när ni åker dit, men det var väldigt intressant hur människor vana de var.

Najs får hoppas på att man inte stöter på en jävel i backen bara

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Åkte en del skidor förr om åren.

Numer åker jag mest lift, med bygeln i knävecken:

Så det blir nog inga nya skidor i år. Heller.

Permalänk
Medlem

@zeleni: Har åkt till Val Thorens de senaste åren (liftkort i alla systemen), svårt att åka tillbaka till Sverige efter att ha smakat alperna, men Kläppen kommer alltid ha en plats i hjärtat då vi oftast åkte dit när man var mindre. Har dessutom sen två år tillbaka åkt alla deras backar (tvingade ut skidorna i Vargtjutet XD )

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Snittade runt 50 skiddagar/år från 20 till 27års ålder, tre vänder till usa, sex till alperna, riksgränsen, sommarkskidåkning etc. Sen fick jag klippa mig å skaffa mig ett jobb. Ska va glad om jag kommer upp i femton nu mer.

Jaja ska iaf till alperna i februari (kommer iaf väg en gång om året) så man ska väl inte vara allt för bitter på "vuxenlivet" eller rättare sagt storstadslivet Märkligt att desto mindre pengar man hade, desto mer kunde man åka skidor