Vad har Sweclockers för Appleburkar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alumax:

Haha.. hade en föreställning om att man inte var så Apple. Får tänka om:
iMac 27” 2011 där jag slängt in en SSD. När jag jobbar hemifrån gör jag det på den. Det är något speciellt med skärmen och miljön som gör det. Kan inte sätta fingret på det mer exakt.

MacBook Pro 13” 2011. Grabbens leksak även om den faktiskt fortfarande går att använda hyfsat med en ssd i.

MacBook Pro late 16 wo touch bar. Enklaste modellen som portabel jobb/slösurfande maskin. Jag äger den av framförallt två skäl utöver formfaktorn då: skärmen och pekplattan. Skärmen kan jag sitta med ute i högsommarljus och använd utan problem. Den pekplattan, alltså, det finns ingen konkurrens.

iPhones i överflöd och en iPad mini.

Utöver det här, en gaming-PC såklart. Fan vad skit man äger ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

"Inte är så Apple" brukar jag kallar mig själv också, då jag "endast" har en iPad Air2 och en Apple TV Gen4. Ingen Mac/MB eller Ajfån.

Vet inte exakt hur, men Apple lyckades lirka in sig i mitt liv också, fastän jag aldrig riktigt bett om det

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Har sedan länge en 3,7 GHz i7 iMac 27 (mid 2011), en maxad 2,3 GHz i7 MacBook Pro (late 2013), en gammal iPad 2, en Apple TV4 och en iPhone 6S. Idag kommer dock kronan på verket hem till mig; en iMac Pro med 8-kärnig 3,2 GHz Xeon W-propp, 64 Gb 2666 MHz DDR4 ecc RAM, 16 Gb Radeon Pro Vega 64-grafikkort samt 1 TB SSD. Den kommer förhoppningsvis räcka till i några år...

Visa signatur

MacBook Pro 2,2 GHz Intel i7 Quad Core, 8 GB RAM, 15" hi-res glossy display, 500 GB 7200rpm HDD - iMac 24" 2,8 GHz Intel Core 2 Duo, 4 GB RAM, 2 TB HDD

Permalänk

Jag har en MacBook Pro (late 13), men den kommer inte och har inte varit till så stor användning då jag avskyr deras OS.

Sitter även på två iPad (en iPad 2 samt en iPad Pro). De används mer frekvent än MacBooken, främst till Netflix/Film eller plugg.

Permalänk
Inaktiv

Har en iMac 21.5" från 2009 med den ursprungliga mekaniska disken på 500 GB utbytt till SSD (använde vakuumlyftare från Biltema för att lyfta av skärmen och komma åt inuti). Numera uppställd som mediespelare (Spotify, film etc) isf TV. Också reserv ifall min 'daily driver', en MBA från 2013 skulle fallera.

Inga problem att finansiera en uppgradering till något nyare men har bara ingen vettig anledning. Skillnaden i komfort och funktionalitet är bara så marginell. Har resignerat lite där, alltid kul med något nytt, kanske blir sittande med bägge i flera år till.

Permalänk
Medlem

Jag har en Macbook early 2009 som fick gå i pension våras. Använd nästan varje dag i 7 år och har inte fallit sönder så mycket heller egentligen. Batteriet är dock stendött nu, så den får sova gott i sin låda. Den har under åren fått RAM utbyggt till 4GB och en Intel 330 SSD, som faktiskt gjorde under för batteritiden.

Hade tänkt att byta till en Macbook Air, men kände mig inte riktigt nöjd med konfigurationen så det fick bli en Dell, men nästa gång blir det nog en Apple igen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Datavetare

Har kvar en 13" MBP 2009 (RAM uppgraderat till 8 GB samt originaldisk utbytt mot SSD). Hade en 15" 2011 med "hi-res" skärm (var innan retina), den dog efter batterihaveri som knäckte chassit och modermodemet (batteriet svällde rejält men tog inte eld). Inte så mycket att grina om, 15" MBP användes extremt mycket under strax över 3 års tid så den förtjänade att vila i frid.

Gillade OSX skarpt ett tag, men tycker att det inte riktigt utvecklats på ett bra sätt alt. så är det Windows som gått i rätt riktning (för det jag använder datorn till). Har de senaste 4 åren kör XPS15 samt numera Surface Pro 4 och längtar inte direkt tillbaka till MBP/OSX (även det stod mellan en 13" MBP och Surface Pro vid senaste bytet, är helnöjd med valet).

Sitter ändå fast en del i Apple-träsket, har två Ipads (Ipad4 samt andra generationen Ipad-mini "retina", används egentligen inte efter SP4 köpet, gillar plattor bl.a. för att läsa böcker på).

Har också en Iwatch3 samt en Iphone8. Iwatch är rätt värdelös om man inte har en Iphone, är ändå nöjd med klockan som träningshjälpmedel.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skäggig legend

Rullar en Macbook Pro 13" tidig 2015. i5 på jobbet.

Jag skulle bara ha den en snabbis tills den nya kom in i lager men efter ett år känner jag att den tuffar på rätt bra. Dock blir det när det väl kommer fler kärnor till dom, en ny. Fläskar på rätt ordentligt då, vi snackar 15", i7 (antagligen 6c12t), 32GB minne 512GB (eller liknande) så jag slipper känna mig instängd.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Jag har varit med i OS X-världen i princip sedan det startade.
Men använde knappt macar innan OS X existerade. Körde Linux/FreeBSD på mina PCs och min far hade skaffat sig en powermac g3 (beige) som han behövde få OS X Server 1.0/10.0 installerat på för att köras som server.

När jag confade upp det blev jag fast...
Det lustiga är att jag köpt fler macar som student på gymnasiet/högskola/universitet än som jag gjort som "vuxen" (slutade plugga 2008).
Den MBP 15" som jag köpte i somras kostade i princip densamma som powerbooken jag köpte i gymnasiet 2003...

De som har ström anslutna:
MBP 15" 2017 - Laptop
Mac Mini i7 2011? - HTPC (HTMac?)
iPhone 7 (privat mobil)
iPhone 6 (jobbmobil)

De som inte har ström längre:
Powerbook G4 12" 1GHz (2003) - Laptop under gymnasiet/högskola/universitet
Powermac G4 Dual 1.33GHz (QS2002) - Workstation under gymnasiet/högskola/universitet

De som jag gett/slängt bort:
Macbook Air 13" C2D 1.8GHz (2010) - Laptop under massa år, ersatte powerbook 12"
iMac 24" (2007) - Workstation under ett par år
Xserve Dual G4 - Server under ett par år
Mac Mini G4 1.2GHz - Server under ett par år
Powermac Dual G4 450MHz - Server under gymnasiet/högskola/universitet
Powermac G3 300MHz - OS X Server Labb-maskin
Quadra 950 (helt maxad maskin) - Labbade med Apple UNIX (A/UX)
Mängder med Performas och andra modeller
iPad 2
iPhone 2G (privat mobil (import från usa))
iPhone 3Gs (Jobbmobil)
iPhone 4s (Jobbmobil)
iPod Mini 16GB?
iPod 4 (2004) 8Gb

Kommande:
Mac Pro 2018?
Inväntar nästa Mac Pro så jag kan ersätta min Intel NUC med Debian som är min workstation i dagsläget.
Har också en speldator men den kommer inte bli ersatt...

Edit: Glömde imac och macbook air

Permalänk
Medlem

Kör på en MacBook Pro 2012 13" som är uppgraderad till 16GB RAM, mekaniska disken flyttad till den optiska bayen och satt i en 250 gig SSD. Helt sjukt hur bra denna flytter på trots att det (i mars) är 5 år sedan jag köpte datorn för 8000 i Chicago. Utan tvekan ett av de bästa köpen jag gjort.

Jämför det med att jag köpte en iPhone 8 för 7.5 för någon månad sen...

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Hedersmedlem

*Meninglösa inlägg raderade (§1.6)*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Just nu en 2017 MBPr 13", 3,5GHz i7, 16GB, 512GB, Touch Bar.
Våldsamt najs maskin.

Visa signatur

Mvh
David

Permalänk
Skrivet av bagfalls:

Faller för trenden och skapar en sån här tråd. Kul att veta vilken Apple-produkt som Sweclockarna sitter och ruvar på!

På jobbet så är jag påtvingad en MacBook Pro, och har därför lärt mig att programmera i den miljön. När jag fick chansen att skaffa en Mac hem till grottan så slog jag till och är hittills positivt överraskad! Skönheten är en 2009 Mac Pro med dubbla E5520 och 16GB RAM, plus ett passivt Nvidia GT610. Den duger som utvecklingsmaskin för tillfället, men den går som tur är att uppgradera ganska våldsamt för mer eller mindre inga pengar

Vad kör ni för maskiner och vad använder ni dom till?

Sitter med en MacBook Pro 13" Retina Mid 14, 8GB DDR3 och i5 på 2,6GHz.

Använder den på resande fot, i plugget, fotoredigering och sedan till webbutveckling och UX på jobbet. Börjar väl bli lite trött när man sitter med stora projekt och tillhörande testsuiter dock.

Visa signatur

Chassi: CM NR200P White | PSU: CM V550 SFX | MoBo: B550 | CPU: R5 5600 | RAM: 32GB | GPU: RTX 4060

Permalänk
Medlem

iPhone, iMac, Mac Pro och MacBook Pro

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Den enda appleprodukt jag äger är en maxad Macbook Pro Retina 15" Mid 2014 med 1TB SSD och 16GB RAM.

Permalänk

Har kört iPhone sen 2008, har haft några olika iPad och just nu 2 iPad Pro 10,5. Har ett par ATV3 som rullar på, och ett par gamla iPod i nån låda.

Min primära vardagsdator är en MacBook Pro 15” mid 2009 som jag uppat med en 1TB Samsung Evo 850 SSD och maxad RAM, tror det var 16GB i den nu, eller om det är 8...? Kör MacOS High Sierra på den fast den inte är kompatibel (fått trixa lite...) och den funkar löjligt bra än idag. Bytt batteri en gång på den efter 1000 cykler och det nuvarande har gått drygt 600 cykler och ligger på 91-92%. Kör med laddaren inkopplad nästan jämt då det spar på batteriet. Extremt nöjd med denna MBP som kostade nästan 20k ny 2009

Blir sannolikt en ny nästan maxad 15” MBP med Touchbar under året

Permalänk
Medlem

En 2010 Macbook, vit sådan, 5gb ram, 320gb hdd.
Används som kaffebord / surfdator. Eftersom att jag fick den mot sådan löjligt låg kostnad (ca 60kr) så har den fungerat bra, stoppade in ny hdd och 4gb ram sticka. Kan ej köra 1333mhz så måste ha en av originalstickorna kvar. Har en 8gb sticka jag ej kan använda då den är max 8gb och min sticka är 1333mhz.

Den är fantastiskt bra baserat på specs. Skulle kunna tänka mig en stationär Mac som arbetsdator och kanske som dator vid en sommarstuga/camping där man inte vill krabba och bråka med uppdateringar mm. Mycket tyst, bra batteri, okej tangentbord.
Men, gillar inte Mac på samma nivå som Debian eller windows. Därför blir det inte av att jag att jag köper en mac till mig själv. Rekommenderar gärna Macs till folk som absolut inte bryr sig om datorer och bara vill ha något som fungerar.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag en Macbook Pro 13" late 2017 och använder den betydligt mer än min andra dator. anledningen är väl att jag gillar eko systemet mer då jag har både ipad och iphone 6s och synkar allt med icloud. funkar riktigt bra måste jag säga!

Visa signatur

Spel dator: |Intel Core i5 4770K @4,4GHz 1,25V |Zalman CNPS 9900 |Asus Maximus VI hero |Corsair Vengence 4x4GB 1600 mHz |Gigabyte GTX 970 G1 |Samsung 850 evo SSD|Corsair RMX 750W |Razer Deathadder chroma | Bose QC35| Corsair K65|

Allt annat datorn: Macbook Pro 13" late 2017 i5 @ 3,1GHz

Min YouTube Kanal: https://www.youtube.com/user/maxxsorensen

Permalänk
Medlem

Har en Macbook Air 2017 till plugget, en Mac Mini 2015 som HTPC och en Iphone X. kört Mac parallellt med PC sen 2006

Permalänk
Geeks Gaming

Hos päronen finns det några burkar, Power mac G3 blue & White, iMac G4 Globe (för snygg för att slängas), Mac Pro från 2006, och lite nyare enheter. Sen har jag personligen en iPod video 32GB (trasig, gissar kraschad hdd), ipod shuffle gen 1, iPhone 3G, iPhone 4S. Kör numera Windows och Android (förutom en iPad Air 2)sen ett par år innan jag körde Linux och laptops.

Permalänk
Medlem

Mac mini.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag kör två, en laptop och en stationär / all-in-one

MacBook Pro 13" (early 2015) ("Retina" skärm)
2.7Ghz Core I5 + Intel HD 6100 1,5GB
8GB 1866Mhz DDR3
128GB PCI-E NVME SSD
+ 256GB slim SD-kort

iMac 27" (late 2012) (27" @ 2560x1440 - 60hz)
3,5Ghz Core i7
Nvidia GTX 675M 1GB
16GB 1600mhz DDR3
1TB 7200RPM SATA

Funderar dock på att uppdatera iMac'en med en 512GB SSD och skippa den mekaniska disken för att lyfta den till dagens spec...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Min maskin:
Macbook Pro Retina 15" (tidig 2013)
2,7 GHz Intel Core i7
16 GB 1600 MHz DDR3
NVIDIA GeForce GT 650M 1024 MB
500 GB SSD

Oerhört nöjd med denna maskin. Köpte den begagnad för 2 år sedan till ett bra pris. Har använts flitigt till studier, bild- och videoredigering och tycker att den fortfarande håller måttet! Redigering av rörligt 4K-material går att genomföra men kan vara aningen tungarbetat vid mycket effekter. Hoppas på fler år tillsammans!

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd lätt rensad*

Om man inte har några Appleburkar och enbart känner för att skapa en tråkig stämning, är det uppmuntrat att avstå från att posta

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

MBP retina 13" början av 2015 köptes ny 2017 då min air fick en mugg kaffe över sig

Visa signatur

Aka Specialized på irc

Permalänk

Skriver detta inlägg från min MacBook Air 11" Mitten 2012. Har en iBook G4 800 MHz i källaren av nostalgiska skäl. Kvar inom familjen finns en MacBook Alu 2008 som tuffar på i förvånansvärt bra hastighet.

Visa signatur

Tjo Göingar!

Permalänk

sitter på en gammal luftburk aka macbook air, 13,3 tummare från hösten 2012, bytt batteri på den en gång då den användes mest som stationär dator med laddare kopplad 24/7. men efter batteribytet fungerar den super! dock börjar SSD:ns 256 GB tryta...

Permalänk
Medlem

Har en Macbook white early 2009. Tyvärr har den mer eller mindre gett upp, åtminstone batteriet. Men den släpade jag med mig överallt i typ 8 år... Får väl bli en ny Mac nån gång framåt, men kör på en vanlig Dell nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Mac mini 2011 i5@2,5GHz, 16GB ram.
MBP 15” late 2011 16GB ram 256GB SSD + 750GB snigeldisk. Defekt, troligen grafikkortet men ska prova byta diskar osv när ork finns.

Övrigt:
iPad Pro 12,9 (2017) 256GB
iPhone 6S+ 128GB
iPhone SE 16GB
ATV 3
ATV 4 64GB
iPod mini 6GB

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag är inte så inne på Appleprylar, men bärbara datorer och TV-prylar kan dem. Så jag har en MBP och en Apple TV. Datorn är bland mina bästa teknikköp någonsin. Rätt mycket liv kvar i den trots att den är 4.5 år gammal. Förhoppningsvis håller den lika länge till.

Permalänk
Medlem

Fick den här fräsiga burken i förra veckan.

Sen har jag
iPhone 7 Plus 128GB
ATV 4
iPad Air Gen1
MBP mid 2015 16GB ram och 512GB SSD