Är det möjligt att överklocka GPU på alla moderkort?

Permalänk
Avstängd

Är det möjligt att överklocka GPU på alla moderkort?

Hej undrar om det är möjligt att överklocka gpu på vilken motherboard som helst?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Permalänk
Avstängd

Svarar ja, som övriga.

Dock, två faktorer att tänka på:
Har grafikkortet någon extra strömkabel som går till det?
Om inte, så bör du inte gå över 75 Watt i strömförbrukning på grafikkortet, då det är max vad PCI-express-bussen klarar av att leverera, beroende då på vilken generation av PCI express det är även vad jag vill minnas.

Samt, om du har extra strömmatning till grafikkortet som ska överklockas i fråga, så bör du se till att ha ett stabilt nätaggregat som klarar av att leverera ordentligt med ström.

Och det ser du på 12 volt-specifikationerna för nätaggregatet.

Var länge sen grafikkort var strömtörstiga, så inte behövt kolla alltför mycket på spec efter hur mycket ampere ett nätaggregat kan klara av att leverera.

Då jag mest, på nyare nätaggregat enbart gått med lite överdrift över hur mycket watt ett nätaggregat klarar av att levera nominellt, och överklockat problemfritt.

Men förr, minns när jag satt på äldre hårdvara, så var en måttstock att nätaggregatet, totalt på 12 volt skulle kunna klara av runt 60 ampere om jag inte missminner mig.

I dagens läge vet jag inte hur mycket ampere som man bör kolla efter för respektive grafikkort, då jag kör lite överklockning, men känner inte att behovet finns i lika stor utsträckning ju mer tiden går, det jag finner intressantare idag är att överklocka processorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.