Routerval för mitt hus...?! Stort monster eller två mindre? I dagsläget 2xDIR-655.

Permalänk
Medlem

@nyllet83: MU-MIMO är bara ett försäljningsjippo. Test på test visar att mu-mimo bara är nått extra som egentligen aldrig kommer till användning (typ som 3d i din TV).

https://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-features/33...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cool Runnings:

Tycker du resonerar klokt.

Men ofta(st) är nyckeln till god täckning över flera våningsplan flera accesspunkter. Tänker att om man köper en "trepack google" så har du en enhet på varje våning.

Sen angående din önskan om att koppla in USB/extern lagring så är fortfarande en NAS det bästa svaret, rätt modell har stöd för övervakningskameror och där finns även USB-portar för att koppla in din älskade sticka/externa hårdisk, LOL

Här finns mycket nyttigt att läsa under rubriken nätverk samt trådlöst nätverk, https://www.kjell.com/se/fraga-kjell

Även denna gamla artikeln är aktuell angående hur man ska tänka för bästa täckning, https://techworld.idg.se/2.2524/1.421652

Jag tycker nog inte Google har så snygg installation. Dem ställena jag kan tänka mig lägga dem synligt på väggar/tak kan jag nå snyggt med Ethernet kabel, men inte med erforderlig strömkabel tyvärr.

Nu när du säger det, så kanske min NAS har USB-ingång också. Har inte ens tänkt på det!!! ska kolla upp det bums! I så fall skulle ett av frågetecknen rätas ut!

//KaliZ

Visa signatur

Lenovo k450
intel i7 3,6 GHz
16 GB RAM, Radeon R9 255

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

@nyllet83: MU-MIMO är bara ett försäljningsjippo. Test på test visar att mu-mimo bara är nått extra som egentligen aldrig kommer till användning (typ som 3d i din TV).

Ja du har rätt, jag har börjat vackla på den punkten.

Har plasma TV!

//KaliZ

Visa signatur

Lenovo k450
intel i7 3,6 GHz
16 GB RAM, Radeon R9 255

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Jo jag vet att MU-MIMO inte är särskilt användbart. Jag svarade bara på frågan om alla APs behöver stöd för detta för att funktionen skall fungera om man använder två eller flera APs.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaliZ:

Jag tycker nog inte Google har så snygg installation. Dem ställena jag kan tänka mig lägga dem synligt på väggar/tak kan jag nå snyggt med Ethernet kabel, men inte med erforderlig strömkabel tyvärr.

Nu när du säger det, så kanske min NAS har USB-ingång också. Har inte ens tänkt på det!!! ska kolla upp det bums! I så fall skulle ett av frågetecknen rätas ut!

//KaliZ

Sant... tänkte inte på att de även kräver ström via extern matning, tänkte mest på att de låg inom budget samt att får tre enheter. Men då har vi minskat på antalet kandiderande alternativ när PoE är ett krav

Börja med en enhet på entréplan och räcker inte det så utöka med en på bottenvåningen. Tänk på att du kanske inte ska montera alla punkterna centralt placerat mitt i huset om du kör med flera enheter, kör du med två enheter så hade jag placerat den på entréplan så det når ut i trädgården och den på bottenvåningen liter mer placerad åt motsatt sida. Kör du med tre enheter så sätt den på ovanvåningen helt centralt. Då bör du minimera antalet blinda hörn med dålig eller obefintlig täckning. Men här får man prova sig fram för att hitta den optimala lösningen för just dina förhållande.

Permalänk
Medlem

Tack för all vägledning... jag har bestämt mig!

Det kommer bli enligt följande:
- Köper en överbliven Asus RT-AC68u där jag stänger av Wifi:t. Denna får routa adresser och sköta NAS samt alla trådade anslutningar via switchen.
- Från en av LAN-portarna (antar jag inte kan utgå ifrån switchen?) kopplar jag in en Ubiquiti UniFi PRO AC. Denna kommer placeras i taket i entréplanet lite förskjutet för att även täcka uterum åt norr.

Sannolikt är jag i mål, då jag har endast isolering och trä mellan denna och resterande bo-ytorna (upp och ner i huset).
Men behöver jag komma åt även garage och bottenvåning så kommer jag utöka med en Ubiquiti UniFi Lite AC på bottenvåningen men något förskjuten åt söder.

Tack för all hjälp. Nu återstår utmaningen sedan att konfigurerar upp PRO:n (detta är jag lite nervös för)! men det måste lösas på något sätt!
Genom att behålla en "vanlig" router så fixar jag DDNS samt portforwarding och grejer till min övriga utrustning och behöver inte krångla allt för mycket till att börja med.

BTW: Synology NAS:en hade två USB ingångar...så den saken löser sig i vilket fall!!!

//KaliZ

Visa signatur

Lenovo k450
intel i7 3,6 GHz
16 GB RAM, Radeon R9 255

Permalänk
Medlem

Har en sista fråga dock...

Två av mina övervakningskameror sitter otillgängligt och går på Wifi ifrån min router i dagsläget.

Om jag förstår korrekt så blir Unifi PRO som en ny antenn till min router (när jag stänger av mitt wifi i routern)...?
Dvs övervakningskamerorna kommer väl fortfarande dyka upp i routern och kunna konfigureras därifrån... även om den nu framöver tas upp av Unifi PRO:n och inte min router direkt?
IP kamerorna ansluter ju till Nätverksnamn och Lösenord. Borde ju inte spela någon roll om signalen kommer ifrån Unifin eller Routern... tänker jag fel?

Eller behöver jag konfigurera kamerorna i Unifi PRO:s mjukvara framöver?

//KaliZ

Visa signatur

Lenovo k450
intel i7 3,6 GHz
16 GB RAM, Radeon R9 255

Permalänk
Medlem

@KaliZ: Har du bara samma SSID samt lösenord så ska det inte spela någon roll.

Permalänk
Medlem

@Flexbert: En long range AP har en antenn med högre förstärkning (gain i dB). Denna förstärkning fungerar på både sändning och mottagning så det funkar lika bra mot alla typer av klienter. Det du tänker på rör uteffekter där det kan bli assymetri om AP:n har en högre uteffekt än den "svagaste" trådlösa klienten t.ex. en iphone. Dock måste man förstå att denna högre förstärkning kommer ifrån att antennen ger mer täckning i viss riktning på bekostnad av MINDRE täckning i annan riktning. I regel för en high-gain omni (vilket jag antar att detta rör sig om) så strålar antennen betydligt mindre på elevationsplanet (tänk uppåt och nedåt) till fördel för det horizontella-planet (tänk höger/vänster). Detta förutsätter att antennerna är vinklade rakt upp vilket dom skall vara.

Så en high-gain omni AP gör sig bra i en hemma miljö om man bara behöver täcka vårningsplanet AP:n själv befinner sig på. Finns behov av flera vårningsplan behövs en AP per vårning.

Visa signatur

Networking geek, #28735

Permalänk
Medlem
Skrivet av thadizzy:

@Flexbert: En long range AP har en antenn med högre förstärkning (gain i dB). Denna förstärkning fungerar på både sändning och mottagning så det funkar lika bra mot alla typer av klienter. Det du tänker på rör uteffekter där det kan bli assymetri om AP:n har en högre uteffekt än den "svagaste" trådlösa klienten t.ex. en iphone. Dock måste man förstå att denna högre förstärkning kommer ifrån att antennen ger mer täckning i viss riktning på bekostnad av MINDRE täckning i annan riktning. I regel för en high-gain omni (vilket jag antar att detta rör sig om) så strålar antennen betydligt mindre på elevationsplanet (tänk uppåt och nedåt) till fördel för det horizontella-planet (tänk höger/vänster). Detta förutsätter att antennerna är vinklade rakt upp vilket dom skall vara.

Så en high-gain omni AP gör sig bra i en hemma miljö om man bara behöver täcka vårningsplanet AP:n själv befinner sig på. Finns behov av flera vårningsplan behövs en AP per vårning.

Finns denna information om produkterna i sig? Jag tänker att i mitt exempel kopplat till en Unifi Pro produkt. Om den strålar mest i det horisontella planet så vore det ju direkt förödande att väggmontera den istället för takmontera den.
Hur vet man om produkten strålar lika bra runt om eller om den strålar mest i horisontalplanet?

//KaliZ

Visa signatur

Lenovo k450
intel i7 3,6 GHz
16 GB RAM, Radeon R9 255

Permalänk
Medlem

@KaliZ: Absolut, finns för alla seriösa produkter.

https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/115005212927-UniFi-UA...

Där kan du se rätt tydligt varför dessa accesspunkter är tänka att takmonteras (horizontellt) då dom knappt strålar någonting bakåt.

Visa signatur

Networking geek, #28735

Permalänk
Medlem
Skrivet av thadizzy:

@KaliZ: Absolut, finns för alla seriösa produkter.

https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/115005212927-UniFi-UA...

Där kan du se rätt tydligt varför dessa accesspunkter är tänka att takmonteras (horizontellt) då dom knappt strålar någonting bakåt.

Toppen Tack!
Så länge man vistas framför en väggmonterad rackare så ska det funka ok också vad jag kan förstå så jag har en plan.

//KaliZ

Visa signatur

Lenovo k450
intel i7 3,6 GHz
16 GB RAM, Radeon R9 255

Permalänk

Behåll router och två st EAP245 AP från Tp-link, + en poe-switch/injector för de två.

Visa signatur

IT-farbror 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk
Hedersmedlem

Jag gillar Ubiquitis grejer skarpt och körde länge på en USG + 2 AC-Pro + deras lilla sticka som ger admin-gränssnitt utan att du behöver köra det på en dator.

På sistone har jag dock graviterat mer mot Mesh-nätverk. Har haft linksys Velop (3 st) ett bra tag och gillat det skarpt och bytte nyligen på kul till Netgears AC3000 orbi som har mer inställningsmöjligheter och den har också fungerat väldigt bra i vårt gamla hus.

Det jag gillar med både Orbi och Velop är att de tillåter dig har Backhaul, d v s anslutningen mellan mesh-enheterna, via ethernet. Så jag får full hastighet på alla mina enheter och de täcker alla våningar plus delar av trädgården utan problem. Jag har inte noterat några problem med att mina enheter hoppar mellan dom när jag rör mig runt i huset.

Det kostar lite mer men det skulle annars också kunna vara ett alternativ för dig. Bor du i Stockholm hade du t om dessutom fått bra pris på mina Velop's ;).

När du skaffat det du vill ha kan jag rekommendera något program som t ex NetSpot som låter dig mappa signalen. Då är det lätt att se om det finns ställen där signalen är dålig och se om du kan flytta accesspunkten för bättre täckning.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Jag gillar Ubiquitis grejer skarpt och körde länge på en USG + 2 AC-Pro + deras lilla sticka som ger admin-gränssnitt utan att du behöver köra det på en dator.

På sistone har jag dock graviterat mer mot Mesh-nätverk. Har haft linksys Velop (3 st) ett bra tag och gillat det skarpt och bytte nyligen på kul till Netgears AC3000 orbi som har mer inställningsmöjligheter och den har också fungerat väldigt bra i vårt gamla hus.

Det jag gillar med både Orbi och Velop är att de tillåter dig har Backhaul, d v s anslutningen mellan mesh-enheterna, via ethernet. Så jag får full hastighet på alla mina enheter och de täcker alla våningar plus delar av trädgården utan problem. Jag har inte noterat några problem med att mina enheter hoppar mellan dom när jag rör mig runt i huset.

Det kostar lite mer men det skulle annars också kunna vara ett alternativ för dig. Bor du i Stockholm hade du t om dessutom fått bra pris på mina Velop's ;).

När du skaffat det du vill ha kan jag rekommendera något program som t ex NetSpot som låter dig mappa signalen. Då är det lätt att se om det finns ställen där signalen är dålig och se om du kan flytta accesspunkten för bättre täckning.

Alltså, varför köpa mesh och sen använda kabel? Det du får är exakt samma lösning som ubiquiti.

Mesh styrka är deras backhaul på wifi men kör man endå med kabel så varför inte köra på en beprövad teknologi?

En gång i tiden hade enheter zero handoff men det ställde till fler problem än det löste så i dagsläget är det noll skillnad mellan klassiska ap med kabel eller mesh med kabel. Jag ser bara nackdelar med lösningarna Google etc lanserar.. om några år kommer dom överges pga nya produkter medans ubnt kommer fortsätta uppdatera sina enheter med säkerhet stil med krack osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaliZ:

Tack för all vägledning... jag har bestämt mig!

Det kommer bli enligt följande:
- Köper en överbliven Asus RT-AC68u där jag stänger av Wifi:t. Denna får routa adresser och sköta NAS samt alla trådade anslutningar via switchen.
- Från en av LAN-portarna (antar jag inte kan utgå ifrån switchen?) kopplar jag in en Ubiquiti UniFi PRO AC. Denna kommer placeras i taket i entréplanet lite förskjutet för att även täcka uterum åt norr.

Sannolikt är jag i mål, då jag har endast isolering och trä mellan denna och resterande bo-ytorna (upp och ner i huset).
Men behöver jag komma åt även garage och bottenvåning så kommer jag utöka med en Ubiquiti UniFi Lite AC på bottenvåningen men något förskjuten åt söder.

Tack för all hjälp. Nu återstår utmaningen sedan att konfigurerar upp PRO:n (detta är jag lite nervös för)! men det måste lösas på något sätt!
Genom att behålla en "vanlig" router så fixar jag DDNS samt portforwarding och grejer till min övriga utrustning och behöver inte krångla allt för mycket till att börja med.

BTW: Synology NAS:en hade två USB ingångar...så den saken löser sig i vilket fall!!!

//KaliZ

Installera Unifi appen på en android eller iOS enhet så kan du konfa upp din ubnt accesspunkt på några minuter. Även uppdatera firmware. Enklare blir det inte.

Tips är att låta din Asus wifi vara kvar tills du konfat din ap, annars kan man scanna qr koden på ap och ansluta till det dolda wifi nätet den sänder ut.. men är man redan ansluten till samma nätverk via ett annat WLAN så hittas enheten automatiskt i appen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som nybliven mesh-ägare (köpte tp-links trepack på black Friday) kan jag flika in med att användbarheten inte är att underskatta. Bor i en gammal tvåvåningskåk, med två puckar på nedervåningen samt en uppe. Är nu helt utan radioskugga i hela huset. Tidigare hade jag två routers, varav ena konfigurerad som AP. Detta var iofs äldre Netgear routers (N standard), men det var stor skillnad efter uppdateringen även då man inte befann sig i radioskugga.

Men det som imponerade mest var enkelheten att installera och underhålla (ex sätta olika prio , imternettider för barnens enheter). Jag skulle idag inte välja ett system som kräver mycket handpåläggning, mer än 30 min internetavbrott och det blir myteristämning i familjen...

Ena pucken är kopplad med ethernet medan andra kör helt trådlöst, tror fler tillverkare har möjlighet för hybrid-uppsättningar.

Permalänk
Hedersmedlem

@boibo:Som sagt, jag gillar Ubiquitis grejer. Mesh för mig ger mig dock lite mer flexibilitet. Jag har tråd till några rum så jag kunde ställa en av mesh-noderna med ethernet backhaul. Men den tredje Velop kunde jag lätt ställa på ett ställe på nedervåningen som gav mig bra hastighet på några ställen som ubiquitin hade lite problem med.

Om man har trådat till alla rum så funkar Ubiquiti AP's utmärkt. Dock som sagt behöver man ha koll på att du antingen måste ha deras mjukvara på en dator för att kunna administrera eller köpa deras lilla mini-dator-sticka. Jag har för mig att du visserligen kan konfa via app men om du t ex vill använda deras gäst-portal behövs en dedikerad klient på dator eller sticka (men det var något år sedan jag lekte med dessa så jag kan minnas fel). Vet bara att då räckte det inte med app i telefon för att kunna administrera AP.

Just nu är jag lite sugen att testa AiMesh ändå i några av mina äldre ASUS-routrar som ligger så allt kommer nog ändå bytas ut. Och Ubiquiti har ju lite nya grejer ..... jag behöver ett större hus inser jag :).

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com