Routerval för mitt hus...?! Stort monster eller två mindre? I dagsläget 2xDIR-655.
Hej!
Jag har försökt att förstå för- och nackdelar med olika typer av routers.
Min situation är enligt följande:
Bor i ett souterränghus där vi huvudsakligen vistas i entréplanet som är mitt i huset.
Kvar är en våning upp och en våning ner.
Huvudinstallationen sitter i dagsläget i entréplanet där jag har en DIR-655.
Kör jag enbart denna så ligger jag på ca 10 Mbit/s trådlöst i bottenvåningen.
I utkanterna har jag i stort sett radioskugga.
För att få bukt med radioskuggan så har jag dragit ner en kabel och kör ytterligare en DIR-655 som accesspunkt.
På så vis fick jag täckning överallt och även upp hastigheten till 25Mbit/s trådlöst.
Jag har i nuläget 100/10 Mbit/s så detta är dåligt.
På sikt ska jag gå upp till 250Mbit men det är inte behov av 1000mbit/s känner jag.
Nu till saken... under renoveringens gång så har jag försett med CAT uttag i hela huset (via en 24ports patchpanel på vinden).
Dvs TV/TV-spel/Datorer/NAS har jag anslutna via CAT6-kabel. Så kvar är att ta hänsyn till i stort sett enbart surfplattor/mobiler/övervakningskameror/Ljudstreaming.
DIR-655:orna har varit bra under en lång tid, men dem är svingamla nu och dags att byta ut.
Samtidigt inbillar jag mig att räckvidden är ljusår bättre i dagens routrar. Kan någon dela med sig av erfarenheten räckviddsmässigt vid byte ifrån DIR-655 till någon annan router?
Har snöat in på en ny monsterrouter och sneglar därför på bland annat Linksys EA9500 eller Asus RT-AC5300.
Frågan är om detta är att skjuta över målet???
Är det effektivare att gå på EN monsterrouter eller är det bättre att sätta en bra router (typ Asus RT-AC87u eller Linksys WRT1900ACS) samt att ha en annan OK router som accesspunkt?
Ser i nuläget inte att jag behöver upp till 3 band då jag kör mycket kabel, känns som 2 band räcker gott.
Samtidigt vill man väl sannolikt ha en med MultiUser MIMO funktionalitet.
Om jag går på alternativet med två routrar... behöver även accesspunkten ha MultiUser MIMO eller räcker det med att mastern har det?
Många frågor... hoppas det finns lite svar här ute..
//KaliZ
Lenovo k450
intel i7 3,6 GHz
16 GB RAM, Radeon R9 255