Miningrig med ~15 kort går det att tjäna några pengar?

Permalänk
Medlem

Beror på hur bra du bygger den, jag lägger ingen tid alls. Bara när jag lägger till nya kort, resten kör jag remote om jag skulle behöva.

Billigaste är 2790 i Sverige.

Visa signatur

Computa: CPU: Intel 6850K Kylare: Nocuta NH-D15S RAM: 16GB 3000MHZ Grafikkort: GTX 1070x2 Nätagg: Corsair RM750X Mobo: MSI x99A Gaming Pro Carbon Lagring: SSD1 SanDisk Extreme II 240GB + SSD2(spel-disk) Kingston HyperX 240GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frekish:

Beror på hur bra du bygger den, jag lägger ingen tid alls. Bara när jag lägger till nya kort, resten kör jag remote om jag skulle behöva.

Billigaste är 2790 i Sverige.

Öh vart ser du det? Enligt prisjakt ligger det absolut billigaste (i lager) på 3100

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Eller skrev du för 4gb kanske?

Permalänk
Medlem

@datanooben1:

Spel? Du kan inte spela när du minear. Men om du skall spela när du inte minear så har jag svårt att se lönsamhet över 2st kort samtidigt. Visst får du mer råkraft men dålig SLI och CF gör att det inte är värt det, i min mening. Jag kör 2st kort, tjänar mig bra.

Visa signatur

Computa: CPU: Intel 6850K Kylare: Nocuta NH-D15S RAM: 16GB 3000MHZ Grafikkort: GTX 1070x2 Nätagg: Corsair RM750X Mobo: MSI x99A Gaming Pro Carbon Lagring: SSD1 SanDisk Extreme II 240GB + SSD2(spel-disk) Kingston HyperX 240GB

Permalänk
Medlem

@datanooben1: Jap skrev för 4gb.

Visa signatur

Permalänk

@frekish: Ska du mina för tillfället bör man inte låsa sig till enbart Eth. Det finns kryptovalutor som har haft och har dubbla lönsamheten jmf Eth. Väljer du Vega kort över 580 får du galen prestanda på XMR och även Eth.

Väljer du Nvidia får du topp prestanda på equihash och "ok" prestanda på Eth.

Då man just nu är rätt "sen" in i miningcrazen föreslår jag att man tittar på alternativ till Eth och inte enbart stirrar på detta.

Permalänk
Avstängd

Är vega 56 dock värd 5000 kr? Och sen kostar säkert frakten också..

Permalänk
Skrivet av datanooben1:

Är vega 56 dock värd 5000 kr? Och sen kostar säkert frakten också..

Vega kort har för tillfället dubbla lönsamheten jmf. Med RX580, du får leta med ljus och lykta för att finna dem dock

Permalänk
Avstängd

Okej får väl kolla efter såna då.
Syftade du på 56- eller 64 kort?

Permalänk
Medlem

@datanooben1: Båda är mycket bra

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Skrivet av datanooben1:

Okej får väl kolla efter såna då.
Syftade du på 56- eller 64 kort?

Har både 64 och 56 själv, har identisk prestanda för XMR, du får nog vänta någon vecka innan det finns några att köpa.

Vill du köpa nu hade jag tittat på dagens priser för 580 vs GTX 1060 eller 1070/1070ti. Finns massor att läsa på internet eller se på youtube i frågan innan du bestämmer dig.

Har du helt gratis ström kan begagnade r9 390/380 vara alternativ, de har nästan samma prestanda som RX580 men drar MYCKET mer ström.

Permalänk
Medlem

Utan att googla för mycket så har ett RX580 högre hashrate för CryptNight än 1070, däremot som ni säger både Vega modellerna avsevärt mer effektiva vid den algoritmen.

Finns många aspekter att tänka på vid mining. Mina inte bara korsiktigt, jag tror på ETH och minar det. Monero har fördelen att vara helt anonym, men jag tror ändå mer på ETH över tid. Ripple är intressant, men även så Cardano och IOTA.

Det jag tog med i beaktning när jag valde att börja minea, både val av valuta och vad för kort var:

Globalhashrate för att se hur snabbt svårigheten ökar och när DAG Size blir över 4GB
Temperatur
Ball-bearing fläktar
Tekniken bakom valutan
ROI för vald valuta men även för andra valutor om det skiter sig, för mig var det ZCash
Investeringskostnad
Andrahands värde
Elpris, nuvarande och snitt
Köpa nytt eller begagnat
Underhåll
Stabilitet
Pool fees
Miner fees
Skatter eller mer korrekt hur får jag mest valuta (höhö) för det jag minar in på kontot. Det är ju beskattat sedan ett tag tillbaka med detta så hur går man tillväga måste man fråga sig
Typ av wallet
M.m

Så just nu om du skall minea köp RX580. Du kan minea effektivt både ETH och Monero jämfört med 1070. Vega är bättre men tillgänglighet sämre. Dual-minea DCR eller SIA gör 580 bättre än 1070 också så där har du några dollar till/månad.

Sen får du också tänka på hur volatilt det hela är, jag gör det som hobby

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Vid vilken prisskillnad blir ett vega 56 kort ovärt att köpa jämfört med ett rx580?
Vänta 1-3 månader kan jag göra så om jag hittar ett vega kort för säg 5000 borde jag då köpa det?

Permalänk
Medlem

Omöjligt att svara på hur valutorna liger om 1-3månader. Skulle du köpa det idag för 5000kr skulle du med ETH, singel-mining, ha en ROI på 8.3mån, jämfört med ett 580 som ligger på 5.5mån.

Med monero så går ROIn för ett Vega 56 ner till ca 6mån.

Detta är räknat utan pool fees, skatt, men med el på 1kr/kwh.

Har du två Vega som mina monero jämfört med 2st RX580 som minar ETH så har du ROI på 5.4mån på Vega och 4,9 på RX580. Där har du ett hum om läget.

Återigen, tänk på att markanden går som en jojo och detta är NU värden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo längre du väntar desto svårare blir det är mina.
Dvs, du får räkna med "förlusten" för du inte minar idag samt ökning av svårighetsgrad.
Detta är om valutan ligger stabil, tyvärr svänger den rejält.
Jag valde en rigg med 4x1060 för de är lätta att få tag på och 3-4 månaders rio
Visst blir vinsten mindre i längden, men får börja någonstans.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Avstängd

Tack för utförliga svar, tror jag kommer köra på ett vega kort.

Permalänk

@frekish: Vega 56/64 har betydligt kortare ROI än 6 månader som det är just nu och som det varit sedan i oktober. Hur det ser ut i framtiden är dock som du säger omöjligt att förutspå. Lönsamheten har stigit avsevärt sedan i oktober men den har också sjunkt de senaste 2 veckorna.

Som jag ser det just nu är de flesta korten från AMD 470/570 eller bättre samt Nvidias 1060 eller bättre samtliga lönsamma (just nu).

Permalänk
Medlem

@datanooben1: Tänk om den valutan du skall minea dagen efter du börjar om 3månader rasar då? Kanske bättre att göra som ovan skribent nämnde och köra på kort med kortare ROI men mindre vinst?

Sen är det en sak att på papper bygga en, skall du kräma ut så mycket som möjligt ur den är det BIOS modding och lekande med frekvenser och strömbudget för att få det optimalt. Stort exceldokument och mycket trial and error, samt en hel del läsning om själva valutorna, pooler, avgifter m.m. Mycket google

Lycka till!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbelibobbann:

@frekish: Vega 56/64 har betydligt kortare ROI än 6 månader som det är just nu och som det varit sedan i oktober. Hur det ser ut i framtiden är dock som du säger omöjligt att förutspå. Lönsamheten har stigit avsevärt sedan i oktober men den har också sjunkt de senaste 2 veckorna.

Som jag ser det just nu är de flesta korten från AMD 470/570 eller bättre samt Nvidias 1060 eller bättre samtliga lönsamma (just nu).

Med värden på ca 2000h/s för ett Vega 56, rätta mig gärna om jag googlar för dåligt, så blir ROIn 5.2, sen om det är betydligt lägre än 6mån går ju att diskutera. Det första jag räknade på baserades rakt av från whattomines siffror, dock med sänkt energiförburkning till 250W.

För att få det till 5.2 så googlade jag mer och fann Cast XMR som i oktober fick ca 2000h/s för ett enskilt Vega 56, detta tillsammans med 250w i strömförbrukning á 1kr/kwh och inköp på 5000kr ger en ROI på 5.27983mån. Och det är räknat såhär:

"Vinst i sek"-((förbrukning/1000)*24*30) = ROIvärde
Inköpskostnad/ROIvärde = ROI månader

Med ovan siffror blir det:
1127-((250/1000)*24*30 = 947
5000/947 = 5.27983

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av frekish:

Med värden på ca 2000h/s för ett Vega 56, rätta mig gärna om jag googlar för dåligt, så blir ROIn 5.2, sen om det är betydligt lägre än 6mån går ju att diskutera. Det första jag räknade på baserades rakt av från whattomines siffror, dock med sänkt energiförburkning till 250W.

För att få det till 5.2 så googlade jag mer och fann Cast XMR som i oktober fick ca 2000h/s för ett enskilt Vega 56, detta tillsammans med 250w i strömförbrukning á 1kr/kwh och inköp på 5000kr ger en ROI på 5.27983mån. Och det är räknat såhär:

"Vinst i sek"-((förbrukning/1000)*24*30) = ROIvärde
Inköpskostnad/ROIvärde = ROI månader

Med ovan siffror blir det:
1127-((250/1000)*24*30 = 947
5000/947 = 5.27983

Jag nämner ogärna siffror då de fluktuerar men inkomsten är högre än det du räknat med och förbrukningen ligger på ca 140 - 150 watt per kort, jag körde Jag körde 2 Vega 64 samt 1 vega 56 (totalt ca 5950 h/s) med moderkort, processor etc, på ett Corsair RM 550x , drog totalt 530W enligt min mätare i vägguttaget.

Permalänk
Avstängd

Om man skulle köpa t.ex. 4 vega kort eller 7 rx 580 kort från t.ex. Webhallen eller elgiganten kan man då få rea pga. att man köper så många?

Stavfel
Permalänk
Skrivet av datanooben1:

Om man skulle köpa t.ex. 4 vega kort eller 7 rx 580 kort från t.ex. Webhallen eller elgiganten kan man då rea pga. att man köper så många?

Det tror jag inte att du får.

Permalänk
Avstängd

Okej men om man köper det genom ett företag kan man iaf skippa momsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbelibobbann:

Jag nämner ogärna siffror då de fluktuerar men inkomsten är högre än det du räknat med och förbrukningen ligger på ca 140 - 150 watt per kort, jag körde Jag körde 2 Vega 64 samt 1 vega 56 (totalt ca 5950 h/s) med moderkort, processor etc, på ett Corsair RM 550x , drog totalt 530W enligt min mätare i vägguttaget.

Sedär ja, hands on experience är bäst! Shysst, ja då blir helt klart ROIn lägre än jag nämnt. 2000h/kort vart ju ganska nära då iaf, men strömmen var off. Shysst att det går att dra ner de så mycket i förbrukning och upprätthålla såpass höga siffror. Jag har 6st 580 och ligger kring 900-930W för hela systemet, när jag DUAL-minar.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Alltså borde jag köra på vega kort då eller?
Kanske vill använda nåt kort o gamea med i framtiden så det är ju en faktor också

Permalänk
Medlem

@datanooben1: Du har fått väldigt mycket info för att kunna göra ett kalkylerat beslut, baserat på det vi skrivit tillsammans med en del eget letande. Finns för många faktorer för att vi skall säga vad du skall köpa. 1070 kan du köpa nu och presterar bra för gaming om man ser det så, vega kan du inte köpa nu.

Visa signatur

Permalänk

Jag kan inte säga vad du ska köpa men som jag ser det just nu:

Vega 56/64 är för tillfället miningkungar, och har bra ROI förutsatt att du kan tänka dig att mina annan kryptovaluta än Eth (XMR). Vill du spara Eth måste du således växla in till Eth. Vega är också snabbast på att mina Eth jag hade ca 42 MH/s och kort när jag provat mina ETH med de inställningar jag har på korten nu. Ska du direkt mina Eth så överväger dock inte det priskillnaden från ett 570/580. Korten drog även något mer ström då jag provade mina Eth.

Vill du bara mina Eth och spara har du nog bäst ROI och förtjänst med RX570 eller RX580, vet inte hur skillnaden mellan de ser ut i dag.

Nackdelen med Radeon kort är att du måste mickla en del och byta Bios mm, du slipper flasha bios med Vega 64, vet inte hur det ser ut med RX570/580 idag, tror man fick flasha bios på RX480 iaf.

En aspekt som jag tycker att man inte ska glömma är att om lönsamheten sjunker avsevärt och det blir olönsamt att mina (har hänt förut kommer troligtvis hända igen men svårt säga när) så tror jag att priset på Nvidia kort kommer minska mindre till följd av det då de är mer populära bland gamers.

Sedan finns det även andra kryptovalutor att mina som Nvidia är bra på.

Du bör kolla runt lite på internet och youtube, finns drösvis med tester av olika kort för mining innan du bestämmer dig för vad som känns rätt.

Permalänk
Medlem

Låg energiförbrukning, låg värme, i stort sett ljudfritt..

http://www.legitreviews.com/silent-ethereum-mining-evga-gefor...

Kostnad strax under 20K eller med lite tur under 19K om man hittar en bra beg 1150 CPU.
Bör ge vinst redan efter 7 eller 8 månader om nu alla "värden" ser lika dan ut sommaren/sensommaren nästa år. Jag funderar starkt på att samköpa en rigg med äldsta grabben. Har en matkällare (inomhus i källaren) som idag bara agerar förråd åt lite krukor och skit.
Läste nånstans att AMD korten kommer prestera sämre efter tid än vad 1060 kommer göra, även om att mina med "liten" rigg kanske inte är en framtidsgrej. Men kan man göra vinst from månad 8 nånting och sen skrota allt efter totalt 24 månader så är det kanske en säkrare och mer lönsam affär än aktier....?

Visa signatur

ASUS Strix laptop | R9 5900HX | RTX3070 | 32GB RAM | 17,3" 300 Hz IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Låg energiförbrukning, låg värme, i stort sett ljudfritt..

http://www.legitreviews.com/silent-ethereum-mining-evga-gefor...

Kostnad strax under 20K eller med lite tur under 19K om man hittar en bra beg 1150 CPU.
Bör ge vinst redan efter 7 eller 8 månader om nu alla "värden" ser lika dan ut sommaren/sensommaren nästa år. Jag funderar starkt på att samköpa en rigg med äldsta grabben. Har en matkällare (inomhus i källaren) som idag bara agerar förråd åt lite krukor och skit.
Läste nånstans att AMD korten kommer prestera sämre efter tid än vad 1060 kommer göra, även om att mina med "liten" rigg kanske inte är en framtidsgrej. Men kan man göra vinst from månad 8 nånting och sen skrota allt efter totalt 24 månader så är det kanske en säkrare och mer lönsam affär än aktier....?

Jag la ca 20K på min rig bestående utav 6st RX580. Nu är ljudnivå för mig inte en variabel, ej heller värme. Så för mig var det "lätt" att hitta rätt saker till min rigg. Ca 930W drar den, när jag började räknade jag med profit/mån på 300-350USD och nu ligger jag på ca 700USD, så so far so good

Över tid att nvidia skulle prestera bättre var sant tills AMD släppte sin driverfix. Pratar vi ETH så är det som spelar roll längre fram mängden minne, du klarar dig på 4GB ett bra tag till och jag tror att svårigheten alt. PoS kommer att bita innan DAG-sizen är för stor.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Kommer köra på rx 580 eller vega beroende på pris, dock är det lite roligare att köpa rx 580:or pga. Fler=roligare haha men får se