Miningrig med ~15 kort går det att tjäna några pengar?

Permalänk
Avstängd

Miningrig med ~15 kort går det att tjäna några pengar?

Vad skulle man gå + på ett ungefär med ~15 grafikkort (rx 580 exempel)?
Mvh Fredde

Permalänk
Skrivet av datanooben1:

Vad skulle man gå + på ett ungefär med ~15 grafikkort (rx 580 exempel)?
Mvh Fredde

Helt ärligt, gå in på CoinMarketCap och gör din egen bedömning.

Skulle alla dagar i veckan investera de pengarna istället.

Visa signatur

Speldator: [Intel Core i7 4790K] [ASUS Matrix GTX 780Ti x2] [ASUS MAXIMUS VII HERO] [Corsair Dominator Platinum 32GB] [Windows 7] [Logitech G400S] [Microsoft Ergonomic 4000] [BenQ XR3501 35" (HDMI)] [BenQ G900W 19" (VGA)]

Serverdator: [Intel Core i7 6850K] [ASUS X99-E WS] [Corsair Vengeance LPX 64GB] [2x Crucial MX300 1TB] [Cooler Master V1200] [CentOS 7]

Permalänk
Medlem

Kolla här så ser du på ett ungefär vad du kan tjäna https://whattomine.com/

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem

Ett rx580 ger dig, BIOS-moddat ofc., en profit på ca 780kr/månad med dagens värde på ETH och DCR och ca 1kr/kWh. Om du då inte har betalt något.
Räkna ut vad du kommer behöva lägga på riggen, pengaväg, och jämför med din "profit" för att få en ROI, först därefter tjänar du pengar. Tänk på att denna profit då är före skatt och väldigt volatila pengar, som imorgon kan ha ett helt annat värde än du beräknat.

Visa signatur

Computa: CPU: Intel 6850K Kylare: Nocuta NH-D15S RAM: 16GB 3000MHZ Grafikkort: GTX 1070x2 Nätagg: Corsair RM750X Mobo: MSI x99A Gaming Pro Carbon Lagring: SSD1 SanDisk Extreme II 240GB + SSD2(spel-disk) Kingston HyperX 240GB

Permalänk
Avstängd

@frekish: Okej tack.
En annan sak jag undrar är det här med blockchain och när man får pengar i t.ex. ETH och BTC,
För om jag har fattat det rätt så skapas det 1 block var 16:e sekund i ETH vilket tilldelas till en person som minar just Ethereum.
Borde det då inte ta flera dagar (veckor ?) att få ett block?
Antar att jag ine har fattat det rätt men du får gärna förklara, får man pengar frekvent eller är det lite då och då det händer?

Permalänk
Avstängd

Just det glömde fråga.
Ska man köra på en stor rigg där man har alla kort eller funkar det lika bra att ha två riggar?

Permalänk
Avstängd

Och räcker det med 4 gb ram och en processor för 500kr? Eller behövs det bättre grejer när man stackar flera kort?

Permalänk
Medlem

Kolla upp skillnaden mellan pool-mining och solo-mining.

Spelar nog ingen stor roll egentligen, skall du köra groteskt stor rigg eller beroende på om du kör nvidia eller amd, så finns det gränser av hur många gpuer du kan köra i samma.

4GB RAM räcker. Processor för 500kr beror på vad det är för någon, det räcker helt klart, kolla mer på strömförbrukningen. Jag kör med en Celeron.

Visa signatur

Computa: CPU: Intel 6850K Kylare: Nocuta NH-D15S RAM: 16GB 3000MHZ Grafikkort: GTX 1070x2 Nätagg: Corsair RM750X Mobo: MSI x99A Gaming Pro Carbon Lagring: SSD1 SanDisk Extreme II 240GB + SSD2(spel-disk) Kingston HyperX 240GB

Permalänk
Avstängd

En amd a10 skulle funka va? Och hur stor hdd behöver man?
För en ssd minar väl inte effektivare eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Absolut, det viktiga är ju hur många PCI-e platser du har. Jag har 60GB SSD, räcker gott. Så nej, ssd har inget med mining att göra.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Hur fan investerar man utan att köpa och sälja manuellt i tid och otid för att tjäna mer än det per månad om det rör sig om mindre summor i sammanhanget?

(Frågar därför att jag också vill veta...)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

tänk även över följande scenarion innan du börjar:
Värme
Värme
Värme
Ljudnivå

Har sju kort som minar etherium i dagsläget, inte ett enda element igång i lägenheten och får vädra då och då för att det är för varmt.

Permalänk

Jag skulle inte rekommendera att köpa RX580 i dagsläget, leta kort med bättre ROI (återbetalningstid) vegakort eller kanske GTX 1060 eller 1070

Permalänk
Skrivet av Mizzarrogh:

Hur fan investerar man utan att köpa och sälja manuellt i tid och otid för att tjäna mer än det per månad om det rör sig om mindre summor i sammanhanget?

(Frågar därför att jag också vill veta...)

köp och håll, om du spekulerar i en större stinging. börja tradea i den mest volatila investeringsformen som finns idag är kanske inget för nybörjare?
sedan, läs läs och läs lite till.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mackmackan:

köp och håll, om du spekulerar i en större stinging. börja tradea i den mest volatila investeringsformen som finns idag är kanske inget för nybörjare?
sedan, läs läs och läs lite till.

Ok, hade hoppats att det fanns någon latmansväg här, där man bara kunde köpa en gång och sedan se det förränta sig...:D
Nu blev man ju faktiskt sugen att börja igen mest för kul skull.

Synd inte kryptovalutorna bar sig, det är ju alltid roligare när det involverar coola byggen man kan visa upp här och för polarna, en maskin som typ bara står och tickar in pengar, det vore inte fel om en sö säg...

Men anade också att det bara var en dröm att detta skulle bära sig även om man inte haft vinstkrav.

Edit, jag vill ha riggen! men det måste ju åtminstone gå jämns upp inklusive investeringskostnader om det skall vara någon mening.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbelibobbann:

Jag skulle inte rekommendera att köpa RX580 i dagsläget, leta kort med bättre ROI (återbetalningstid) vegakort eller kanske GTX 1060 eller 1070

Varför? 580 har endast baserat på ETH mining bättre ROI än 1070 och bara snäppet sämre än 1060. Pratar vi dual-mining så vinner 580 över 1060 också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Ok, hade hoppats att det fanns någon latmansväg här, där man bara kunde köpa en gång och sedan se det förränta sig...:D
Nu blev man ju faktiskt sugen att börja igen mest för kul skull.

Synd inte kryptovalutorna bar sig, det är ju alltid roligare när det involverar coola byggen man kan visa upp här och för polarna, en maskin som typ bara står och tickar in pengar, det vore inte fel om en sö säg...

Men anade också att det bara var en dröm att detta skulle bära sig även om man inte haft vinstkrav.

Edit, jag vill ha riggen! men det måste ju åtminstone gå jämns upp inklusive investeringskostnader om det skall vara någon mening.

Köper du smart och tänker på alla kostnader innan så kommer mining vara "lönsamt" förhoppningsvis efter du uppnått din ROI, om inte PoS kommer som ett brev på posten innan dess.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frekish:

Köper du smart och tänker på alla kostnader innan så kommer mining vara "lönsamt" förhoppningsvis efter du uppnått din ROI, om inte PoS kommer som ett brev på posten innan dess.

Ok, var mest nyfiken på det som en kul grej, aktier lär ju ge avsevärt mer (de har i allafall finansierat nya möbler förra året, vilket är mer än banken gjorde...), även om det inte heller där är några drömsummor, men brukar vara bättre än bankräntan åtminstone.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Ok, var mest nyfiken på det som en kul grej, aktier lär ju ge avsevärt mer (de har i allafall finansierat nya möbler förra året, vilket är mer än banken gjorde...), även om det inte heller där är några drömsummor, men brukar vara bättre än bankräntan åtminstone.

Aktier är mer "säkra" pengar, men om du kollar utveckling i år på vissa valutor så slår de aktiemarknaden ganska hårt.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frekish:

Aktier är mer "säkra" pengar, men om du kollar utveckling i år på vissa valutor så slår de aktiemarknaden ganska hårt.

Måste faktiskt kolla upp fysiska valutor, föregående år har det skett en heldel intressanta förändringar, jag tror att det kan finna sännu mer att hämta där året som kommer.
Fast det gäller ju att inte vila för mycket på hanen eller fega ur när det går dåligt.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Avstängd

Aktier köper jag i stort sett enbart när det går dåligt, om man vet vad man gör, då tjänar man bäst på dem faktiskt, men det kräver ju också att man läser på om specifika typer innan man börjar köpa så att man inte rusar iväg planlöst.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Måste faktiskt kolla upp fysiska valutor, föregående år har det skett en heldel intressanta förändringar, jag tror att det kan finna sännu mer att hämta där året som kommer.
Fast det gäller ju att inte vila för mycket på hanen eller fega ur när det går dåligt.

Så är det ju. Köpa mer när det går dåligt Jag ligger skönt med ca 6-8% avkastning på fonder, utan ansträngning och mining på sidan

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jag köpte några poster direkt av säkra aktier för en tid sedan, de kan ge ännu bättre än fonder, men är mer noga att man pejlar in rätta köplägen och inte bara går på dedär massutskicken.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Avstängd

Tjänade för visso inte så mycket mer än 750 spänn heller, det var mest ett experiment jag ville följa över tid, men då har jag åas inte förlorat några pengar alls och inte heller haft några utgifter.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag köpte några poster direkt av säkra aktier för en tid sedan, de kan ge ännu bättre än fonder, men är mer noga att man pejlar in rätta köplägen och inte bara går på dedär massutskicken.

Visst. Aktier kan ge mycket mer än fonder, men för mig så funkar det bättre med fonder. Fonder, buffertspar, mining, bra kreditkort och många excel-ark för optimering av utgifter samt jämförelsesajter är mina recept på ett bra sparande och en vettig ekonomi

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Fonder kan man ju lägga mer tryggt kapital i sett till relativ vinst, de aktier man vågar investera mer i långsiktigt brukar ligga och pendla inom ungefär samma värde så man gör inga jättekap på den kategorin aktier, jag sket i att sälja av dem, tyckte inte det var värt det, då årsutdelningen var bättre än förtjänsten på köp och sälj på just dem.

Höga hästar fegade jag ur på...

(Det var som sagt ett experiment med en mindre summa)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk

@Robbelibobbann: 1060 är bra sålänge man inte får hynix-minne som alla kort jag köpt på senaste tiden varit. Samsung och micron ger 20mh/s och hynix ger 15mh/s i ethereum.

Permalänk
Avstängd

Tack för svar, tror det kan bli hyfsat lönsamt pga att jag kommer ha gratis el eftersom att farfar har solpaneler på sin gård där riggen är planerad att vara
Hur mycket tid behöver man lägga efter det att riggen är färdig?

Permalänk
Avstängd

Billigaste rx 580 kortet (8gb) som går att köpa i sverige ligger på 3300kr.
Borde man köpa eller vänta en månad eller två?

Permalänk
Avstängd

En till fråga av ren nyfikenhet, hur många grafikkort kan man stacka innan spelprestandan slutar höjas?
Olika i olika spel antar jag men men