Delida I7 8700K, Vilken pasta är bäst? samt tips på något bra lim?

Permalänk
Medlem

Delida I7 8700K, Vilken pasta är bäst? samt tips på något bra lim?

Tjenare!

Tänkte Delida min I7 8700K. Tänkte använda mig av detta verktyget Der8auer Delid-Die-Mate 2.

Men sen är jag lite osäker på vilken pasta jag senare ska lägga mellan chippet. Någon som har tips?
Sen behöver jag också ett bra lim för att sätta ihop det igen. Någon känner till nåt bra?

/Gott Nytt år!

Permalänk
Hedersmedlem

Rekommenderar att du skippar att limma ihop allt, den sitter ihop ändå när du klämmer fast IHSen i sockeln.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Rekommenderar att du skippar att limma ihop allt, den sitter ihop ändå när du klämmer fast IHSen i sockeln.

Skickades från m.sweclockers.com

Aha okej!
Har du något bra tips på kylpasta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurawn:

Tänkte Delida min I7 8700K. Tänkte använda mig av detta verktyget Der8auer Delid-Die-Mate 2.

Behövs verkligen ett verktyg för 400kr? Det gick bra utan med mitt 6700k, men de ser förstås lite olika ut.
Sen kan jag inte annat än undra om prestanda- och temperaturskillnaden verkligen är värt det på en såpass ny processor. Jag hade i alla fall väntat till garantin gått ut eller tills man märker att prestandan blir för dålig.

Lim kan jag inte tipsa om, jag kör utan. Något jag får fundera på dagen den eventuellt ska säljas.

Pasta kan jag inte heller tipsa om, tog det jag hade hemma som enligt tester åtminstone var i det övre skiktet.
Här är ett omfattande test med 85st pastor. Skillnaden är ganska stor på vissa produkter även om de flesta inte skiljer så jättemycket.

http://www.tomshardware.com/reviews/thermal-paste-comparison,...

Värt att notera är hur de skriver att det för nybörjaren är bättre att välja en pasta som kanske bara är mellanbra men som är lätt att applicera jämfört med den bästa produkten som är väldigt svår att applicera.

Permalänk
Medlem

erbjuder inte dem man sänder processorn till för delid nått alternativ med Thermal Grizzly Conductonaut ? Fick hjälp av en medlem här och delida och det var vad han använde som jag fattat det, och nu kan ja köra 1.4v och idle runt 30 och loadar 45-50.. Dock med custom loop

EDIT: du bör nog använda antagligen Coollaboratory Liquid Ultra eller Thermal Grizzly Conductonaut.

Permalänk
Medlem

Hej igen och Gott Nytt år på er!

Har kollat runt lite och har kommit fram till att jag ska köra på detta verktyget Rockit-88. Samt köra på Thermal Grizzly Conductonaut pastan mellan IHSen och chippet. Sedan Thermal Grizzly Kryonaut mellan CPUn och Kylaren.

Men undrar lite vad som är bra att använda när man ska rensa bort den gamla pastan? Funderar över t.ex T-röd och Tops eller liknande. Tips?

Permalänk
Medlem

Coollaboratory Liquid Ultra Kör jag mellan cpu o ihs o har gjort på senaste 4 delidd.
Finns produkter o köpa avsett för rengöring , kostar ca 100kr. Dessa kör jag på och tops samt torky papper.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

@Gurawn: Inte ska du väl ha Thermal Grizzly Kryonaut mellan kylare och ihs?? ska du köra på flytande kväve?
Det är vad den pastan är byggd för..

Jag skulle nog rekommendera Arctic Silver 5 mellan kylare och ihs.
en pasta är inte bättre bara för den har ett flashigt namn.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Skrivet av p_stman:

@Gurawn: Inte ska du väl ha Thermal Grizzly Kryonaut mellan kylare och ihs?? ska du köra på flytande kväve?
Det är vad den pastan är byggd för..

Jag skulle nog rekommendera Arctic Silver 5 mellan kylare och ihs.
en pasta är inte bättre bara för den har ett flashigt namn.

kan du använda flytande metall kan du nog lugnt använda kryonaut va?=)

Visa signatur

MSI MPG Z490 GAMING CARBON WIFI | Intel Core i9 10850K@5.0 Ghz | LIAN-LI GALAHAD AIO 360 | Corsair DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO 32Gb | MSI Geforce RTX 2080 Super Gaming Trio | Samsung 970 PRO 500GB M.2 | Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem
Skrivet av p_stman:

@Gurawn: Inte ska du väl ha Thermal Grizzly Kryonaut mellan kylare och ihs?? ska du köra på flytande kväve?
Det är vad den pastan är byggd för..

Jag skulle nog rekommendera Arctic Silver 5 mellan kylare och ihs.
en pasta är inte bättre bara för den har ett flashigt namn.

Dock är nästan allt bättre än den gamla och dyra arctic silver 5 i dagens läge.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurawn:

Tjenare!

Tänkte Delida min I7 8700K. Tänkte använda mig av detta verktyget Der8auer Delid-Die-Mate 2.

Men sen är jag lite osäker på vilken pasta jag senare ska lägga mellan chippet. Någon som har tips?
Sen behöver jag också ett bra lim för att sätta ihop det igen. Någon känner till nåt bra?

/Gott Nytt år!

Om du vill ha den med bäst värmeavledningsförmåga och det inte gör något att den är konduktiv så är det coollaboratory liquid ultra som är bäst idag.

Att rekommendera Arctic Silver 5 är ett skämt. Jämfört med dagens pastor är värmeavledningsförmågan usel, den expanderar och "blöder" ofta efter ett tag, tappar värmeavledningsförmåga efter något år, och kräver "inkörning", dvs att du kör hårt belastning ett tag och sedan har datorn avstängd, och sedan repeterar detta ett antal dagar. Mätt med dagens mått är det helt enkelt en mycket usel och besvärlig kylpasta. Jag skulle inte rekkomendera Arctic Silver 5 till min värsta fiende.

http://www.tomshardware.com/reviews/thermal-paste-comparison,...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Om du vill ha den med bäst värmeavledningsförmåga och det inte gör något att den är konduktiv så är det coollaboratory liquid ultra som är bäst idag.

Att rekommendera Arctic Silver 5 är ett skämt. Jämfört med dagens pastor är värmeavledningsförmågan usel, den expanderar och "blöder" ofta efter ett tag, tappar värmeavledningsförmåga efter något år, och kräver "inkörning", dvs att du kör hårt belastning ett tag och sedan har datorn avstängd, och sedan repeterar detta ett antal dagar. Mätt med dagens mått är det helt enkelt en mycket usel och besvärlig kylpasta. Jag skulle inte rekkomendera Arctic Silver 5 till min värsta fiende.

http://www.tomshardware.com/reviews/thermal-paste-comparison,...

Vilken kylpasta skulle du rekommendera för CPUn? Är Thermal Grizzly Kryonaut det bästa alternativet? Räcker verkligen 1g för att få det ordentligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lolrudelola:

Vilken kylpasta skulle du rekommendera för CPUn? Är Thermal Grizzly Kryonaut det bästa alternativet? Räcker verkligen 1g för att få det ordentligt?

Kryonaut eller Gelid GC Extreme imo. 1g är tillräckligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lolrudelola:

Vilken kylpasta skulle du rekommendera för CPUn? Är Thermal Grizzly Kryonaut det bästa alternativet? Räcker verkligen 1g för att få det ordentligt?

1G räcker för. Ja, det är i så fall Kryonaut, om du måste ha icke-ledande. Det stämmer överhuvudtaget inte att den bara är gjord för flytande kväve, utan den är också utmärkt för luft och vatten.

Här kan du se hur man applicerar:

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lolrudelola:

Vilken kylpasta skulle du rekommendera för CPUn? Är Thermal Grizzly Kryonaut det bästa alternativet? Räcker verkligen 1g för att få det ordentligt?

Thermal Grizzly Conductonaut under ihs och på cpu.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Tänk på att en del pastor presterar jättebra fast under "kort" tid för att sedan bli sämre. Tillverkarna brukar ange tiden mellan nyapplicering för sina produkter.

Det beror ju på hur ofta man byter cpu/kylare då klart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av hg:

Kryonaut eller Gelid GC Extreme imo. 1g är tillräckligt.

Grymt, tack!

Skrivet av Ozzed:

1G räcker för. Ja, det är i så fall Kryonaut, om du måste ha icke-ledande. Det stämmer överhuvudtaget inte att den bara är gjord för flytande kväve, utan den är också utmärkt för luft och vatten.

Här kan du se hur man applicerar:

https://www.youtube.com/watch?v=TRytGgmdeQM

Tack så mycket! Har inte tänkt att delida min processor så var mest ute efter det bästa alternativet för vanlig luftkylning

Skrivet av Defender:

Thermal Grizzly Conductonaut under ihs och på cpu.

Ska som sagt inte delida min processor, bara allmän fråga för kylpasta till processor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lolrudelola:

Grymt, tack!

Tack så mycket! Har inte tänkt att delida min processor så var mest ute efter det bästa alternativet för vanlig luftkylning

Ska som sagt inte delida min processor, bara allmän fråga för kylpasta till processor

Den är fortfarande bäst, oavsett delid eller ej.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Skrivet av SuperNova:

Tänk på att en del pastor presterar jättebra fast under "kort" tid för att sedan bli sämre. Tillverkarna brukar ange tiden mellan nyapplicering för sina produkter.

Det beror ju på hur ofta man byter cpu/kylare då klart.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur ofta bör man byta? Har nollkoll på detta!

Permalänk
Skrivet av Defender:

Den är fortfarande bäst, oavsett delid eller ej.

Alright, tack