Skrivet av Zemlan:
Jag förstår vad du menar med att förbudet inte skulle bita men jag håller inte med faktiskt. För det fina med ett förbud är att om du då köper från annat land och sen försöker skjuta gör du det ju olagligt.
Du menar helt bortsett från att det redan är tillståndspliktigt att skjuta fyrverkerier inom tätbebyggt område?
Skrivet av AndreaX:
det fungerade ju inte så bra sist de faktiskt gjorde det.
När då?
Skrivet av AndreaX:
håller med om raketplast. fast pappskräpet ligger allt kvar bra mycket längre än ett regn det med, men försvinner eventuellt tills nästa laddning dimper ner åtminstone.
Problemet är väl knappast det som skjuts upp, utan bitarna folk lämnar kvar på marken. Något som åtminstone jag tycker är ett personligt ansvar att röja upp efter sig när man skjutit. Jag gick en runda i dag, mest för att få frisk luft, och kunde konstatera att graden av städning skiljer sig kraftigt beroende på var man är. Vila områden, rent och snyggt, hyresrätter, kaos, bostadsrätter fläckvis kaos, mestadels städat. Endast undantagsvis har folk städat efter sig vid hyresrätterna... Antagligen för att man tycker att det fixar hyresvärden, och skiter i det. Men min poäng var närmast att rören som skiten skjuts från, inte hamnar i naturen oavsett, så nedskräpningsaspekten är inte speciellt markant. Och konfettin från effekten som briserat, har jag nog aldrig sett på marken i efterhand, så första regnet var en överdrift. Skiten klarar sig inte så länge.
Skrivet av tBiorrith:
Sälj det den 31 December enbart, så smälls det bara den ena dagen. Ja, jag förstår att det blir ett jävla tryck på försäljarna men då kanske även vissa köpare självmant backar och inte köper alls av eget val.
Fast... För ett par år sedan började man ju med att man säljer fyrverkeri mellan jul och nyår. För 20 år sedan när jag var med och sålde fyrverkerier, började vi sälja i början på december. Nå, det är inte riktigt sant. Tillståndet gäller hela året, så vi sålde, hela året. Men vi hade inte grejerna framme i butik året runt, utan sålde cyklar, tillbehör, luft och jaktvapen, tillbehör, och ammunition, som "året runt" verksamhet, och fyllde butiken med fyrverkerier till säljstarten första veckan i december.
Att man kortat ned försäljningsperioden har inte gjort det bättre.
Inte säker på att det gjort det sämre i heller, jag skyller snarare på att typen fyrverkerier som används genom lagtvång har ändrats.
Inget hindrar någon från att gå och handla den 31'a december, och skjuta långt in i mars, om det bara är det... Om du förstår vad jag menar?
Skrivet av ThunderboltDrgn:
Frågan är då om man infört det frivilliga säljstoppet och var raketer då kommer ifrån i fall säljstoppet är infört?
Det kan ju vara så att de raketer som använts vårdslöst är inköpta hos oseriösa försäljare?
Alla varumärken har tillhandahållit raketer i år, och kommer göra det nästa år. Möjligen efter det, har man tömt lagerna, och kan överväga att faktiskt inte sälja raketer. Men vid det laget tror jag ingen kommer ihåg det löftet, och man skiter i vilket...
Skrivet av ThunderboltDrgn:
Jag skulle nog gärna se att det krävs någon form av tillstånd, som med alkohol, för att få sälja fyrverkerier
(om det inte redan är så). Säljtillståndet skulle innefatta ålderskontroller, förvaring, import m.m.
Så är det redan. Iofs en massa undantag i ADR regelverket när det kommer till transport och förvaring av sprängämne som förpackats som fyrverkerier, men det finns gott om regelverk som ska följas. Och handlarna gör nog sin del, mer eller mindre enligt boken. Problemet är att vuxen får handla, och sedan lämnar denna glatt över det till barnen, sina yngre syskon, polarna, osv. Precis som med langad sprit, så är det här något man aldrig kan komma ifrån. Lagstiftarna stiftar lagar som gör det här till ett problem när man tar bort de relativt harmlösa smällarna, och flyttar lägstanivån till Thunderkings... Jag fick också "langad sprit" i form av 1 & 3 öres smällare när jag var liten. Efter att man hade bränt sig med tändaren, och fått ett par av smällarna att smälla medan man fortfarande höll i dem, levlade (?) man och låste upp 5 öres, ryssar och kinapuffar.
Först ett par levels senare låste man upp magnum och liknande, och då fick man spendera sina egna pengar. Thunderkings, airbombs osv fanns då med, men de användes inte som smällare... Vilket gjorde stor skillnad på närmiljön, mängden oväsen, och riskerna...
Skrivet av Xarion:
Alt en kurs likt moped kort skulle vara bra. Blir lättare för polisen att bötfälla användare.
Nu förstår jag inte hur du menar. ALLT skjutande av fyrverkerier inom tätbebyggt område, är tillståndspliktigt. Har du inget tillstånd, är det en ordningsbot, förverkande av fyrverkerierna, och avslutat. En del kommuner, har ett "undantag" ett par timmar före, och en timma efter nyår, men just då är snuten inte intresserad i alla fall, så det gör varken till eller från.
Intressant i sammanhanget är kanske att egentligen finns det inget som hindrar en från att ställa upp ett jätte fyrverkeri utan för tättbebyggt område, och skjuta för kung och fosterland. Det finns med andra ord fördelar med att bo på landet...
Skrivet av DaBone:
Nu är ju inte problemet begränsat till enbart hundar... utan det är allehanda husdjur, hästar, kor etc. förutom alla vilda djur...
Vilda djur har som regel inte det problemet. De har sin trygga håla, grop under en häck, eller vad fan de nu söker sin trygghet i. Problemet är tamboskap där ansvariga skiter i, att ta sitt ansvar. Trygga djur är inte rädda för fyrverkerier i den utsträckningen att de ligger under sängen och hyperventilerar. Eller bryter benen av sig för att de försöker hoppa ut ur boxen. osv. Hundägare är tveklöst överrepresenterade i de här frågorna. De är hemskt oroliga för lilla majsan, men bara den här veckan mellan jul och nyår, resten av året, när man vet att det är ett problem, så kunde man ha tränat med jycken, men nä. Det skiter man i, för det vore ju jobbigt...
Skrivet av davvarn:
Annars så ser jag ingen anledning till att helt förbjuda det, om man bara kunde få folket att fatta, att det är vid tolvslaget(00:00) som det ska skjutas på NYÅRSAFTON.
Ska jag vara helt ärlig, anser jag att man måste vara rent dum i huvudet för att skjuta fyrverkerier på nyårsafton. Födelsedagar, midsommar, eller när man vunnit på lotto (gäller inte mig, eftersom jag inte spelar) må vara hänt, men just nyårsafton är det nog snart 20 år sedan jag sköt någonting på, för egen räkning.
Helt meningslöst. Alla andra skjuter så in i helvete mycket att man inte ser sitt eget i alla fall, det är på tok för kallt för att det ska vara roligt, osv.
Och. Handen på hjärtat. Om jag river av ett riktigt brakfyrverkeri klockan 9 på andra fredag kvällen i mars, som varar 10 minuter, är det inte en människa som bryr sig på riktigt. Det finns säker någon surskata som ringer polisen, helst via 112, för att någon bryter mot reglerna, men det får ingen verklig effekt i folks vardag. Inga hundar får nervösa sammanbrott, osv.
Problemet är inte att folk skjuter fyrverkerier. Problemet är att folk skjuter fyrverkerier 24/7, i en eller flera veckor.
Hade man inte skapat problemet genom att helt avsiktligt tvinga folk till ett mer koncentrerat skjutande via propaganda, och regelverk, hade det inte varit ett problem...