Förbjuda fyrverkerier eller inte ?

Permalänk
Rekordmedlem

Krut är gammalt men laser är modernt, militären har ju också börjat gå över till laser så varför inte pensionera krutet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Förbud eller inte, det beror till stor del på vilka de missbrukande är, vilken typ
av smällare/fyrverkerier de använder och vart de har köpt fyrverkerierna.

Lösfyrverkerier kan man förbjuda om det inte redan är det och enbart tillåta större
färdiggjorda tårtor/lådor som då bör ha en lite dyrare prislapp och åldersgräns för att
minska den lagliga tillgången till fyrverkerier.

Detta kommer dock inte att lösa problemet då de som missbrukar fyrverkerierna
antingen har fått dem utköpta eller har köpt dem svart/illegalt. De som redan idag
köper fyrverkerier illegalt kommer inte att bry sig om eventuella förbud.

Polisen har ju som bekant redan dåliga resurser som det är och de lär knappast
hinna jaga alla de som skjuter fyrverkerier på ett vårdslöst sätt/utanför eventuella
lagstadgade tidsramar.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Krut är gammalt men laser är modernt, militären har ju också börjat gå över till laser så varför inte pensionera krutet.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=5&v=0ck20Xg2g6Q

Rätt coolt, men sen om 20 år börjar vissa människor även klaga på lasershowerna, den kan skada fåglars ögon typ eller flygplan..?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Rätt coolt, men sen om 20 år börjar vissa människor även klaga på lasershowerna, den kan skada fåglars ögon typ eller flygplan ?

Ja naturligtvis kan de påverka sånt, Lidköping har nog kollat det med försvaret då Såtenäs ligger strax utanför, jag var på Valle Hovin på Pink Floyd och när de började spela så hade de inte fått till flygförbud över ett tillräckligt stort område ännu men efter ett par timmar så var det klart och de kunde börja köra på ordentligt med ljus/laser och det är fortfarande den spelning jag rankar högst, det var oerhört mycket ljus där och man hade nog knappt set eller hört ett krutfyrverkeri utan bara kunnat lukta sig till det.
I framtiden så kanske vi lägger till AR/VR men det är dags att skärpa reglerna så att inte vem som helst får köpa vapen och sprängämnen på det sätt som sker idag eftersom det uppenbarligen blir fler och fler som använder det som vapen. att slå ner någon och skjuta raketer på denna borde ses som mordförsök.
https://www.expressen.se/kvallsposten/flera-utryckningar-efte...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har inga husdjur, dricker inte alkohol och har knappt kollat ut genom fönstret de senaste nyåren. Har personligen inte ont av fyrverkerier som jag lever just nu.

Tycker gott det kan förbjudas eller regleras så att privatpersoner inte kan få tag på det utan vidare eller alls. Det funkar inte att "förbjuda idioter", och jag ser inte vad som skulle vara så himla tragiskt om vi gick miste om det hela.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ja naturligtvis kan de påverka sånt, Lidköping har nog kollat det med försvaret då Såtenäs ligger strax utanför, jag var på Valle Hovin på Pink Floyd och när de började spela så hade de inte fått till flygförbud över ett tillräckligt stort område ännu men efter ett par timmar så var det klart och de kunde börja köra på ordentligt med ljus/laser och det är fortfarande den spelning jag rankar högst, det var oerhört mycket ljus där och man hade nog knappt set eller hört ett krutfyrverkeri utan bara kunnat lukta sig till det.
I framtiden så kanske vi lägger till AR/VR men det är dags att skärpa reglerna så att inte vem som helst får köpa vapen och sprängämnen på det sätt som sker idag eftersom det uppenbarligen blir fler och fler som använder det som vapen. att slå ner någon och skjuta raketer på denna borde ses som mordförsök.
https://www.expressen.se/kvallsposten/flera-utryckningar-efte...

Lugn lugn, jag är trådskaparen, och det jag menade med ditt inlägg var ett rent skämt om lasershow ifrån min sida, men sen får du givetvis ha din åsikt i forumet därför jag starta tråden Förstår du inte poängen så läs mitt första inlägg hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

https://www.youtube.com/watch?time_continue=5&v=0ck20Xg2g6Q

Lol vad meningslöst. Det där ser man ju på vilket discotek som helst....

Dubai är ett föredöme hur man kan få en riktig bra show genom att kombinera 3D laser och fyrverkerier till nyår.

Samt att ta upp militären är bara larvit.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk

Om 10-20 år har kanske VR-fyrverkerier tagit över såpass mycket att vanliga fyrverkerier inte längre är populära?

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem

Jag säger bort med raketerna. Det var bättre för med smällare och tårtorna, fontäner o snurror. Då var det mindre risk att man skadade någon annan. Vilket nästan alltid orsakas numera av en raket som är felaktigt skjuten av en gravt packad individ.

Har husdjur men de skiter i oväsendet. Själv är man raketrädd efter fått en smälld 30cm från ansiktet av en skrattande 12 åring som fått sina knallraketer utköpta av sina oanvariga föräldrar. Knappt så man vågar gå ner på torget på nyår.

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Skrivet av Xarion:

Jag säger bort med raketerna. Det var bättre för med smällare och tårtorna, fontäner o snurror. Då var det mindre risk att man skadade någon annan. Vilket nästan alltid orsakas numera av en raket som är felaktigt skjuten av en gravt packad individ.

Har husdjur men de skiter i oväsendet. Själv är man raketrädd efter fått en smälld 30cm från ansiktet av en skrattande 12 åring som fått sina knallraketer utköpta av sina oanvariga föräldrar. Knappt så man vågar gå ner på torget på nyår.

Mmm....men raketer var mer populärt förr jag är 34 år så jag vet, tvärtom raketer har minskat, eller du delar ej den meningen ?

Permalänk
Rekordmedlem

Mmm....men raketer var mer populärt förr jag är 34 år så jag vet, tvärtom raketer har minskat, eller du delar ej den meningen ?

Raketer har ökat rejält sedan smällarna slutade säljas för i princip ingen yngre var intresserad av raketer förr då smällare fanns, raketer var för de äldre och rika då 1 raket ofta kostade mer än 100 smällare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

när det ser ut sådär är det dags att förbjuda skiten.. När jag var yngre så fanns inte detta problem vad jag minns, inte att idioter kastade raketer med flit på människor osv.. nu behövs det polisbevakning för att idioter siktar på människor och skadorna från pjäserna kan bli rätt så grova..

Permalänk
Medlem

Hur kan raketer ha minskat när det är enda alternativet på marknaden? Tårtor är dyrt så inga minderåriga eller ynglingar "köper" de. Tigerskott back in the day var typ 50kr. Eller 200 "ryssar" för 100kr. Nu är det tårtor för 3-500+ eller knallraketer som flyger överallt som brukar va 100st+ för 20spänn på ÖB.

Poängen är att förr så var det fingrarna på individen som var i riskzonen. Nu är det alla runtom. Är 36 förövrigt

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Skrivet av Xarion:

Hur kan raketer ha minskat när det är enda alternativet på marknaden? Tårtor är dyrt så inga minderåriga eller ynglingar "köper" de. Tigerskott back in the day var typ 50kr. Eller 200 "ryssar" för 100kr. Nu är det tårtor för 3-500+ eller knallraketer som flyger överallt som brukar va 100st+ för 20spänn på ÖB.

Poängen är att förr så var det fingrarna på individen som var i riskzonen. Nu är det alla runtom. Är 36 förövrigt

Okej, om jag säger såhär har inte kollat upp statisk i andra län ni har kanske rätt, men om jag utgår ifrån min egen stad så har jag inte hört många raketer jämfört med för 25 år sedan, det har varit så tyst 2 veckorna innan att jag började ifråga sätta mig själv om det verkligen var nyår. Men men man är väl van vid det gamla har svårt att släppa det kanske Men vad jag själv upplever här jag bor, så köper mest en tårta eller två och skjuter upp nuförtiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valonen:

Man kan varken välja skotträdda eller inte skotträdda hundar när man införskaffar dem. Även en hund som kanske inte varit rädd tidigare, kan bli det i ett senare skede. Allt är inte svart eller vitt i världen. För övrigt så är det som du skriver mitt ansvar att jycken inte är i en skadlig miljö, vilket gör att vi åker bort till ställen som är fredade från fyrverkerier vid dessa högtider. Det största problemet är väl att det är slumpvis skjutande dagarna innan och dagarna efteråt.

Självklart är det så. Jag förstår problematiken du beskriver, absolut. Det kan dock aldrig vara andras problem att din hund blir rädd, det är allt jag säger.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Mitt förslag är att förbjuda privatpersoner att använda fyrverkerier och låt istället proffs anordna shower så blir det både finare och mer säkert.

Håller som sagt med om detta och att du får raketer in i din trädgård är givetvis inte okej.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Medlem

Jag är inte emot fyrverkerier, men jag vittnade igår om att vissa inte borde få ha tillgång till dom.
Jag tycker man borde försöka reglera som med majbrasan görs i vissa kommuner, att man inte får bränna på offentligplats utan tillstånd osv.
Och självklart förstår jag att det blir svårt att hålla folk i ordning iallafall men någonstans måste man börja.

Permalänk
Medlem

Klart det finns en baksida, folk får egendom förstört, fingrar bortsprängda och det skräpas ner något otroligt. Dock skulle tolvslaget vara väldigt tråkigt utan raketer, när det faktiskt sköts tycker jag att det är ett väldigt trevligt tillskott till nyårsfirandet.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Hedersmedlem

Efter att ha firat nyår i Köpenhamn den här gången så har min åsikt i att man bör ha tillstånd för att skjuta förstärkts. Danskarna var helt galna och det flög raketer överallt, rena krigszonen stundtals. En minskning av fyrverkerierna hade dessutom underlättat enormt för djur.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Jag kom just hem från en stuga mitt ute i ingenstans.
Ett gäng med vänner med hundar som varje år är tvingade att fly städerna bara på grund av fyrverkerierna.

Hade det bara varit en liten stund vid midnatt hade det väl varit en sak men här i Gbg börjar det redan veckor innan.

Så jag är för straffansvar för den som säljer fyrverkerierna, försäljning endast på nyårsafton och en åldersgräns på minst 21.
Dessutom kriminalisera innehav av fyrverkerier på andra dagar än nyår och för alla under 21.
En extra straffskatt för att höja priserna kanske kan vara tänkbart med.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk

Tycker företag eller kanske eventföretag borde hålla i sådant. Det vill säga förbjuda försäljning till allmänheten. Tror det kan bli mäktigare och mycket hemska saker undvikas. Och de kommuner som inte vill ha det, slippa det.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem

ett förbud skulle bli som att förbjuda sprit på midsommar, helt verkningslöst. eller bara leda till att skador med hemkörda alternativ exploderar som aldrig förr.

det här är en sån där primitiv grej som jag inte heller tror kommer bli så lätt att ersätta med modernare alternativ. det skulle säkert gå att göra välemulerade raketer med laserprojektorer redan idag, (eller särkilllt igår rättare sagt när det var så ovanligt dimmigt på många håll) men även om också lukten och knallarna (lite kontraproducerande kanske) skulle synkas till spektaklet så är det ju liksom inte riktigt på riktigt. som en stor etanolkamin på valborg.

Skrivet av Xarion:

hmm.. nja, raketer används säkert helst av de som gillar att hitta på otyg bara av kostnad och rent praktiska orsaker. så de skulle nog lika gärna använd småtårtor istället om det blev raketbrist. (de där rören är ju redan populära att springa runt med också, de är dessutom lättare att sikta med i farten än raketer) det skulle nog bli lite som att förbjuda pistoler och tillåta automatvapen istället.

sett till vanliga handhavandefel så är jag också tveksam till om vare sig snurror eller tårtor är så mycket bättre. snurrorna spikas alltid upp illa på rangliga pinnar som antingen välter eller så ger sig hjulet iväg och kraschar ofelbart in i något olämpligt. tårtorna placeras aldrig på jämt underlag, välter och sprayar ut merparten av sin kapacitet horisontellt. raketernas enda större riskfaktor är då att de har betydligt längre räckvidd oftast, vilket inte gör någon större skillnad för det mesta av just det där okynnesanvändandet. men den välspridda nedskräpningen är nog det som troligast lär leda till förbud.

smällare har jag för mig var på nergång långt innan de försvann. av bristande underhållningsvärde, för att de mer "effektfulla" alternativen redan blivit relativt billigare än tidigare. att det är rena rama invigningen av nytt nöjesfält på varenda gata idag är för att det blivit så billigt med fyrverkerier. för sprang ungar omkring med knallpulverpistoler också, men det verkar dött ut helt sen surfplattorna kom.

slutsats: om några år till så kommer antagligen varenda pjäs ha inbyggd avfyrningsanordning som aktiveras från iPhone.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentagram:

Jag kom just hem från en stuga mitt ute i ingenstans.
Ett gäng med vänner med hundar som varje år är tvingade att fly städerna bara på grund av fyrverkerierna.

Hade det bara varit en liten stund vid midnatt hade det väl varit en sak men här i Gbg börjar det redan veckor innan.

Så jag är för straffansvar för den som säljer fyrverkerierna, försäljning endast på nyårsafton och en åldersgräns på minst 21.
Dessutom kriminalisera innehav av fyrverkerier på andra dagar än nyår och för alla under 21.
En extra straffskatt för att höja priserna kanske kan vara tänkbart med.

Du tror inte folk vill köpa sina fyrverkerier några dagar innan?
Händer att folk åker iväg en bit för att fira nyår och kanske vill ha sakerna med sig.

Fyrverkerier är som med hundar borde vara tvång på att man får gå en kurs eller nåt innan man får ha något av det.
För det är väldigt många som inte kan ta hand om sina hundar precis som det finns massor med folk som inte ska använda fyrverkerier.

Så länge det finns någon som kan använda en hund eller ett fyrverkeri på fel sätt som kommer någon göra det.

Så att förbjuda fyrverkerier kommer inte att funka folk kommer få tag i det på något annat sätt då.

Folk föreslår laser men hur många kommer då att sikta med det på folk och det kommer bli massa ögonskador istället.

Men nu ska ju alla raketer förbjudas att säljas i Sverige och bara bombtårtor ska vara till salu men hur många kommer inte då skaffa fyrverkeri i något annat land?

Själv förredrar jag bomb tårtor för då tänder man en gång och sedan kan man stå och titta.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem

Nja... Problemet är tvärt om faktiskt.
Man har gått in och reglerat vikter på den pyrotekniska satsen, och de är stadigt minskande, men som vanligt, när lagstiftare inte vet vad de håller på med, så hittar någon en väg runt det. Man har gått från svartkrutsmotorer, och burst, till ammoniumperklorats motorer, och flashpulver som burst. Mycket kraftigare sprängämne, med effekten att man klarar sig med mindre. I år har det gått till ytterlighet, och många raketer har snålat in på lyftkapaciteten för att få en större smäll, så till den grad att raketerna knappt orkar 25 meter upp, och stjärnorna studsar i marken när effekten briserar. En trend som garanterat bara kommer bli tydligare.

Lagstiftare är tydligen bara gamla gubbar, som själva inte längre minns hur kreativa de var när de var unga. De köpte smällare för att de ville smälla något. Ungdomar i dag är inte sämre, men i stället för att köpa smällare, måste de köpa små saluter, eftersom smällarna inte längre finns. Personligen är jag rätt säker på att de gamla gubbarna kastade magnum-smällare (10 pack, innehöll flashpulver.) mot saker, och folk, men eftersom de inte vägde så mycket så var 5-10m räckvidden. De var dessutom reglerade av specifik lagstiftning, som sa hur mycket pyroteknisk sats det fick vara i en smällare. I dag, får motsvarande ungdom alltså "nöja sig med" små saluter, vars lagstiftning är max 2", och 75 gram pyroteknisk sats, om jag inte minns fel... En Thunderking / Airbomb, är ur lagstiftningens perspektiv inte annorlunda än en palmträdseffekt.
Jag vet inte... Men jag fr hellre kastat en magnum efter mig, än en Thunderking skjuten efter mig. Kastaren når, högt räknat, 10 meter. En Thunderking når det dubbla. Magnumen var inte lika kraftig, så där har CFSsss en poäng, men maxvikt har mer än halverats sedan JAG var liten, och så gammal är jag fan inte än...

Problemet är tveklöst korkad lagstiftning utan konsekvenstänkande, och utan möjlighet att faktiskt följa upp regelverket så att det följs. Polisen vågar inte ens kliva ur bilarna för att de är rädda för stenkastning, och runt nyår? Glöm det, de kör inte ens ut på de flesta larmsamtalen, de har ingen lust att få bilarna svartbrända av fyrverkerier, när de i alla fall inte kan göra något åt saken...
Egentligen inte samma problem, men fyrverkerierna får ta skiten, för att man inte vågar ta tag i det faktiska problemet.
Stenkastning är resande av livsfarligt vapen. Låt polisen skjuta ett par stenkastare, så lugnar det nog ned sig...

Skrivet av DevilsDad:

1. Det är dåligt för miljön. Massa otrevliga ämnen som släpps ut för att skapa alla dessa olika färger, och dessutom skräpar det ned.

Vilka då? Så vitt jag vet är det få otrevliga ämnen som används, mest för att de är fullständigt förbjudna. Folk brukar dra till med "tungmetaller" som en generalisering, och det är sant... Titan, vismut, koppar, zink, järn, alla väldigt vanliga i fyrverkerier, och inte speciellt farliga, varken före eller efter förbränning av fyrverkerierna. Vill du klaga på otrevliga ämnen tror jag sjöfarten och flyget fortfarande är vad du bör fokusera på. Om inget annat så släpper de ut mer faktiskt farliga tungmetaller, exempelvis bly, och svavelutsläppen därifrån är överlägset större än från fyrverkerierna.
Skräpar ned, kan jag dock gå med på. Jävla ofog att ha plast till allt i dag. Bombrör med papperspjäs, ger konfetti, som försvinner första gången det regnar, och röret bär man med sig till soprummet.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Förbjuda kommer inte hjälpa, utan bara förvärra det hela. Folk kommer då få tag i/försöka i andra länder där raketer inte är lika hårt reglerade (t.ex sämre säkerhet och mer miljögifter kan bli problemet).

Felet är inte att reglerna tydliga, utan ingen ser till att dom efterlevs. Laser show är inte i närheten av samma sak. Fyrverkerier håller någon minut/sekunder, blir mer av en upplevelse än en ljusshow som kan hålla på i timmar.

Personligen är det rätt festligt och kul att skjuta upp raketer/tårtor (men jag gör det inte mitt i en stad).

Jag förstår vad du menar med att förbudet inte skulle bita men jag håller inte med faktiskt. För det fina med ett förbud är att om du då köper från annat land och sen försöker skjuta gör du det ju olagligt.

Så direkt där kommer många sluta köpa och skjuta. Sen med tiden självdör det tror jag. Tar säkert ett tag förstås, men för de allra flesta kommer det räcka med att det är olagligt för att framförallt inte köpa till barnen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Tar säkert ett tag förstås, men för de allra flesta kommer det räcka med att det är olagligt för att framförallt inte köpa till barnen.

Skickades från m.sweclockers.com

Hjälper ju inte, då det redan nu är olaglig o köpa inneha eller skjuta fyrverkerier för personer under 18 år i Sverige

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zemlan:

Sen drar ju några i tråden förstås det hela till sin spets och som vägrar se saker genom andras ögon. Ser saker som: Förbjud alkohol! och allt vad jag läst i tråden...kommentarer från folk som vet att det egentligen inte finns något bra argument för fyrverkerier men de försöker trots allt försvara det och förlöjligar sig själva i samma veva, enligt mig i alla fall.

Ironi, anta'r jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Polisen vågar inte ens kliva ur bilarna för att de är rädda för stenkastning, och runt nyår? Glöm det, de kör inte ens ut på de flesta larmsamtalen, de har ingen lust att få bilarna svartbrända av fyrverkerier, när de i alla fall inte kan göra något åt saken...
Egentligen inte samma problem, men fyrverkerierna får ta skiten, för att man inte vågar ta tag i det faktiska problemet.
Stenkastning är resande av livsfarligt vapen. Låt polisen skjuta ett par stenkastare, så lugnar det nog ned sig...

Skräpar ned, kan jag dock gå med på. Jävla ofog att ha plast till allt i dag. Bombrör med papperspjäs, ger konfetti, som försvinner första gången det regnar, och röret bär man med sig till soprummet.

det fungerade ju inte så bra sist de faktiskt gjorde det. ett väldigt snävt underlag visserligen, men ska vi gå på andra länder där det skjuts mot stenkastare dagligdags så verkar det inte ens stävja intresset för det. vattenkanoner har ju däremot en utmärkt verkan att lugna ner både folk och fyrverkerier, särskilt vid den här årstiden. så polisen borde kanske ha några brandsprutor i bilflottan också, kan ju vara bra ändå med tanke på att brandkåren ändå vill ha poliseskort när det är relevant vid de här tillfällena likosm.

håller med om raketplast. fast pappskräpet ligger allt kvar bra mycket längre än ett regn det med, men försvinner eventuellt tills nästa laddning dimper ner åtminstone.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Ett totalförbud är inte rätt lösning tycker jag. Men man kan begränsa det.
Liksom varför sälja fyrverkerier en vecka innan nyårsafton? Alla ungdomar med kli i fingrarna kan ju inte hålla sig. Sälj det den 31 December enbart, så smälls det bara den ena dagen. Ja, jag förstår att det blir ett jävla tryck på försäljarna men då kanske även vissa köpare självmant backar och inte köper alls av eget val.

Och så har vi alla gnälliga hundägare också. Nej, ni kan inte få en hel befolkning att sluta smälla bara för att ni inte vill det. Istället för att ändra på alla andra så anpassa er själva. Fira nyår på landet tex. Eller be en veterinär pm sömnpiller till hunden så den sover in i det nya året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Liksom varför sälja fyrverkerier en vecka innan nyårsafton? Alla ungdomar med kli i fingrarna kan ju inte hålla sig. Sälj det den 31 December enbart, så smälls det bara den ena dagen. Ja, jag förstår att det blir ett jävla tryck på försäljarna men då kanske även vissa köpare självmant backar och inte köper alls av eget val.

Och så har vi alla gnälliga hundägare också. Nej, ni kan inte få en hel befolkning att sluta smälla bara för att ni inte vill det. Istället för att ändra på alla andra så anpassa er själva. Fira nyår på landet tex. Eller be en veterinär pm sömnpiller till hunden så den sover in i det nya året.

Nu är ju inte problemet begränsat till enbart hundar... utan det är allehanda husdjur, hästar, kor etc. förutom alla vilda djur...

Fyrverkeri bör anordnas i kommunal regi eller inte alls.

Ser t.ex. varje nyårsdag om hästar som fått avlivas, pga. att de blivit skrämda.. Själv flyger jag drönare i mitt jobb och ser jag/vet jag om att det är hästhagar eller stall i närheten, så hör jag alltid av mig till ägaren innan jag ens funderar på att lyfta.
Det är med en drönare..!

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Den dagen alla hundägare kopplar sina hundar på naturreservaten så är jag för ett förbud mot fyrverkerier (kommer alltså aldrig att ske...?)
"-Han är så snäll", "Han är bara glad", "jag har koll", jag har nog hört alla ursäkter när man fått en hund hoppande upp i barnvagnen där de absolut inte får gå lösa.