Förbjuda fyrverkerier eller inte ?

Permalänk

Fyrverkeribranschen bestämde ju redan i februari förra året att de ska sluta sälja raketer på pinnar eftersom "
De anses vara riskabla att skjuta upp och oberäkneliga". Man ville också ha ett förbud mot användandet av sådana
pjäser eftersom man räknar med att oseriösa handlare/importörer inte kommer rätta sig efter överenskommelsen.

Frågan är då om man infört det frivilliga säljstoppet och var raketer då kommer ifrån i fall säljstoppet är infört?
Det kan ju vara så att de raketer som använts vårdslöst är inköpta hos oseriösa försäljare?

Jag skulle nog gärna se att det krävs någon form av tillstånd, som med alkohol, för att få sälja fyrverkerier
(om det inte redan är så). Säljtillståndet skulle innefatta ålderskontroller, förvaring, import m.m.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/sa-vill-branschen-s...

"Klassiska raketer ska inte längre säljas. Det är ett av förslagen som fyrverkeribranschen enats om efter ett krismöte i dag.
– Absolut ett steg i rätt riktning, säger Malmös kommunalråd Andreas Schönström (S).

Raketkaoset på nyårsafton har nu fått konsekvenser. SFB, Sveriges Fyrverkeribranschförbund,vill självmant sluta
sälja fyrverkerier av raket-typ. Det vill säga pjäser på en pinne som flyger iväg med hjälp av en inbyggd drivladdning
för att sedan explodera högt upp i luften."

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

ett förbud skulle bli som att förbjuda sprit på midsommar, helt verkningslöst. eller bara leda till att skador med hemkörda alternativ exploderar som aldrig förr.

det här är en sån där primitiv grej som jag inte heller tror kommer bli så lätt att ersätta med modernare alternativ. det skulle säkert gå att göra välemulerade raketer med laserprojektorer redan idag, (eller särkilllt igår rättare sagt när det var så ovanligt dimmigt på många håll) men även om också lukten och knallarna (lite kontraproducerande kanske) skulle synkas till spektaklet så är det ju liksom inte riktigt på riktigt. som en stor etanolkamin på valborg.

hmm.. nja, raketer används säkert helst av de som gillar att hitta på otyg bara av kostnad och rent praktiska orsaker. så de skulle nog lika gärna använd småtårtor istället om det blev raketbrist. (de där rören är ju redan populära att springa runt med också, de är dessutom lättare att sikta med i farten än raketer) det skulle nog bli lite som att förbjuda pistoler och tillåta automatvapen istället.

sett till vanliga handhavandefel så är jag också tveksam till om vare sig snurror eller tårtor är så mycket bättre. snurrorna spikas alltid upp illa på rangliga pinnar som antingen välter eller så ger sig hjulet iväg och kraschar ofelbart in i något olämpligt. tårtorna placeras aldrig på jämt underlag, välter och sprayar ut merparten av sin kapacitet horisontellt. raketernas enda större riskfaktor är då att de har betydligt längre räckvidd oftast, vilket inte gör någon större skillnad för det mesta av just det där okynnesanvändandet. men den välspridda nedskräpningen är nog det som troligast lär leda till förbud.

smällare har jag för mig var på nergång långt innan de försvann. av bristande underhållningsvärde, för att de mer "effektfulla" alternativen redan blivit relativt billigare än tidigare. att det är rena rama invigningen av nytt nöjesfält på varenda gata idag är för att det blivit så billigt med fyrverkerier. för sprang ungar omkring med knallpulverpistoler också, men det verkar dött ut helt sen surfplattorna kom.

slutsats: om några år till så kommer antagligen varenda pjäs ha inbyggd avfyrningsanordning som aktiveras från iPhone.

Har svårt att se en 12 åring komma gående med en tårta under armen. Ännu mindre 100st. Att 18 åringar inte kan vara ansvariga har ju inte mycket påverkan på vilka de använder. Kan ju lika gärna va bengaliska eldar. Många raketer är onödiga som de som bara smäller. Då kan de lika gärna ta bort dom och återinföra smällarna. Folk kastar ju massa pengar på fyrverkerier varje år. Kanske en höjning på tårtor och framförallt raketer är en bra idé.

När jag var liten fanns de 8tums jubeleums bomber. Tacka fan att de är borta nu när man såg yt klippet.

Alt en kurs likt moped kort skulle vara bra. Blir lättare för polisen att bötfälla användare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem

Jag bor nära den plats där alla på området samlas för att smälla av sina raketer.
Förrutom allt busande innan så lämnar båda vuxna och barn kvar allt skit på marken varenda jäkla år. Man bara rafsar upp förpackningar, slänger dessa omkring sig och sedan bränner de av allt och går hem utan att reflektera över hur det ser ut efteråt.

Jag arbetar med äldre och det är alltid väldigt oroligt vid nyår pga alla smällare.
Jag själv och katterna lider inte det minsta av ljudet men det är trist när det ser ut som en soptip efteråt.

Jag skulle gärna se ett förbud där bara kommuner får handla in för deras egna bruk (eller företag som ska anordna åt dem).
Det skulle spara miljö, minska skador och lindra oron för djur och äldre/krigsflyktingar.
Då kan kommunen välja ut lämplig plats och tid, gratis bussar den kvällen så alla kan titta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Ironi, anta'r jag?

Man kan ju hoppas att de är ironiska. Men något säger mig att så inte är fallet...

Insåg också nu hur slarvigt skrivet mitt inlägg var :-/

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Hjälper ju inte, då det redan nu är olaglig o köpa inneha eller skjuta fyrverkerier för personer under 18 år i Sverige

Mm, men tror du dessa föräldrar verkligen är lika sugna på att köpa saker när det är olagligt t.om. för dem själva att inneha sakerna då? Det tror inte jag iaf. Klart vissa kommer köra på ändå, men majoriteten tror jag kommer sluta rätt snabbt.

*edit* sorry för dubbelpost men vet inte hur man Citerar flera på mobilen, om det ens går :-/

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Förbud och de som vill anordna kan söka tillstånd så det blir endast seriösa parter + färre som gör det. Har både husdjur och barn som kommit ifrån krigsdrabbade områden som har ett rent h-vete på nyårsafton och det känns inte OK!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Jag mår riktigt dåligt av hundar som går lösa och skiter överallt. Hundar som springer till mig och terroriserar min familj. Ska vi förbjuda hundar med?

Allt det du skriver är förbjudet redan, men jag antar du vet det och det bara var ett trollförsök.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zemlan:

Man kan ju hoppas att de är ironiska. Men något säger mig att så inte är fallet...

Insåg också nu hur slarvigt skrivet mitt inlägg var :-/

Hähä, menade ditt inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Allt det du skriver är förbjudet redan, men jag antar du vet det och det bara var ett trollförsök.

Trots att hundar inte får springa lösa, så finns det ägare som låter dem göra det iaf. Trots att ägarna ska plocka upp skiten efter sina hundat så finns det ägare som struntar blankt i det och låter skiten ligga kvar så att ett litet barn kan leka med det och stoppa i munnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haker:

Nyår är ett jävla helvete för många husdjursägare. Många tänker inte på dem

Tror det är ännu värre för husdjuren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jag är för ett förbud, eller snarare nån form av licensplikt. Jag vill inte ta bort fyrverkerier, men vilken tjomme som helst ska inte kunna köpa dem på ICA. Företag och evenemang ska kunna ordna fyrverkerier, men då ska det ske under ordnade former. Det är sånt här jag vill ska bort:
https://www.youtube.com/watch?v=d1KzCa7E7hk

Det är nog något annat än fyrverkerier som behöver förbjudas för att slippa dessa problem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Det är dock inte förbjudet att konsumera alkohol.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Inaktiv

Förbjuda? Vad svartvitt och trångsynt.

Utveckla fyrverkerier till säkrare former. Ljudlösa, batteridrivna, ofarliga ljusprojektiler etc. Sedan en dag så kommer ingen längre ihåg krutet, och ingen efterfrågar det heller. Problemet löst.

Permalänk
Medlem

Förbjuda för allmänheten låter som en bra idé men förmodligen inte hållbar.
Kan vara bättre, att enbart kommunen i fråga har tillgång till fyrverkeripjäser, d.v.s att det skjuts på ett bestämt ställe i staden.
Men blir lite knepigt för de som bor utanför, antingen på en mindre ort eller långt ute på landsbygden, som kanske inte kan ta sig in till stan.

I framtiden blir det säkert svärmar med drönare som formerar olika typer av former/effekter os.v.
Men så länge, inte förbjuda men försvåra köpet av fyverkerier. Som en tråden skrev.
Precis innan nyårsafton. Dagen innan eller samma dag.

I min stad så har det skjutits bland lägenhetshus/bakom affärer mitt på ljusa dagen eller på natten, from typ i onsdags av små skitungar i 13-14 årsåldern på olika ställen. Tyvärr verkar det som att föräldrarna inte har någon större koll på vart fyrverkerierna tar vägen hemma/köper ut åt ungarna.
Lås in skiten och ta ut det när det är dags, eller låt bli att köpa överhuvudtaget.

Det är just de smällarna som kommer helt spontant från ingenstans, som gör att ingen kan förbereda sina husdjur eller småbarn. Annars så ser jag ingen anledning till att helt förbjuda det, om man bara kunde få folket att fatta, att det är vid tolvslaget(00:00) som det ska skjutas på NYÅRSAFTON.

Mvh

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Jag förstår vad du menar med att förbudet inte skulle bita men jag håller inte med faktiskt. För det fina med ett förbud är att om du då köper från annat land och sen försöker skjuta gör du det ju olagligt.

Du menar helt bortsett från att det redan är tillståndspliktigt att skjuta fyrverkerier inom tätbebyggt område?

Skrivet av AndreaX:

det fungerade ju inte så bra sist de faktiskt gjorde det.

När då?

Skrivet av AndreaX:

håller med om raketplast. fast pappskräpet ligger allt kvar bra mycket längre än ett regn det med, men försvinner eventuellt tills nästa laddning dimper ner åtminstone.

Problemet är väl knappast det som skjuts upp, utan bitarna folk lämnar kvar på marken. Något som åtminstone jag tycker är ett personligt ansvar att röja upp efter sig när man skjutit. Jag gick en runda i dag, mest för att få frisk luft, och kunde konstatera att graden av städning skiljer sig kraftigt beroende på var man är. Vila områden, rent och snyggt, hyresrätter, kaos, bostadsrätter fläckvis kaos, mestadels städat. Endast undantagsvis har folk städat efter sig vid hyresrätterna... Antagligen för att man tycker att det fixar hyresvärden, och skiter i det. Men min poäng var närmast att rören som skiten skjuts från, inte hamnar i naturen oavsett, så nedskräpningsaspekten är inte speciellt markant. Och konfettin från effekten som briserat, har jag nog aldrig sett på marken i efterhand, så första regnet var en överdrift. Skiten klarar sig inte så länge.

Skrivet av tBiorrith:

Sälj det den 31 December enbart, så smälls det bara den ena dagen. Ja, jag förstår att det blir ett jävla tryck på försäljarna men då kanske även vissa köpare självmant backar och inte köper alls av eget val.

Fast... För ett par år sedan började man ju med att man säljer fyrverkeri mellan jul och nyår. För 20 år sedan när jag var med och sålde fyrverkerier, började vi sälja i början på december. Nå, det är inte riktigt sant. Tillståndet gäller hela året, så vi sålde, hela året. Men vi hade inte grejerna framme i butik året runt, utan sålde cyklar, tillbehör, luft och jaktvapen, tillbehör, och ammunition, som "året runt" verksamhet, och fyllde butiken med fyrverkerier till säljstarten första veckan i december.
Att man kortat ned försäljningsperioden har inte gjort det bättre.
Inte säker på att det gjort det sämre i heller, jag skyller snarare på att typen fyrverkerier som används genom lagtvång har ändrats.
Inget hindrar någon från att gå och handla den 31'a december, och skjuta långt in i mars, om det bara är det... Om du förstår vad jag menar?

Skrivet av ThunderboltDrgn:

Frågan är då om man infört det frivilliga säljstoppet och var raketer då kommer ifrån i fall säljstoppet är infört?
Det kan ju vara så att de raketer som använts vårdslöst är inköpta hos oseriösa försäljare?

Alla varumärken har tillhandahållit raketer i år, och kommer göra det nästa år. Möjligen efter det, har man tömt lagerna, och kan överväga att faktiskt inte sälja raketer. Men vid det laget tror jag ingen kommer ihåg det löftet, och man skiter i vilket...

Skrivet av ThunderboltDrgn:

Jag skulle nog gärna se att det krävs någon form av tillstånd, som med alkohol, för att få sälja fyrverkerier
(om det inte redan är så). Säljtillståndet skulle innefatta ålderskontroller, förvaring, import m.m.

Så är det redan. Iofs en massa undantag i ADR regelverket när det kommer till transport och förvaring av sprängämne som förpackats som fyrverkerier, men det finns gott om regelverk som ska följas. Och handlarna gör nog sin del, mer eller mindre enligt boken. Problemet är att vuxen får handla, och sedan lämnar denna glatt över det till barnen, sina yngre syskon, polarna, osv. Precis som med langad sprit, så är det här något man aldrig kan komma ifrån. Lagstiftarna stiftar lagar som gör det här till ett problem när man tar bort de relativt harmlösa smällarna, och flyttar lägstanivån till Thunderkings... Jag fick också "langad sprit" i form av 1 & 3 öres smällare när jag var liten. Efter att man hade bränt sig med tändaren, och fått ett par av smällarna att smälla medan man fortfarande höll i dem, levlade (?) man och låste upp 5 öres, ryssar och kinapuffar.
Först ett par levels senare låste man upp magnum och liknande, och då fick man spendera sina egna pengar. Thunderkings, airbombs osv fanns då med, men de användes inte som smällare... Vilket gjorde stor skillnad på närmiljön, mängden oväsen, och riskerna...

Skrivet av Xarion:

Alt en kurs likt moped kort skulle vara bra. Blir lättare för polisen att bötfälla användare.

Nu förstår jag inte hur du menar. ALLT skjutande av fyrverkerier inom tätbebyggt område, är tillståndspliktigt. Har du inget tillstånd, är det en ordningsbot, förverkande av fyrverkerierna, och avslutat. En del kommuner, har ett "undantag" ett par timmar före, och en timma efter nyår, men just då är snuten inte intresserad i alla fall, så det gör varken till eller från.
Intressant i sammanhanget är kanske att egentligen finns det inget som hindrar en från att ställa upp ett jätte fyrverkeri utan för tättbebyggt område, och skjuta för kung och fosterland. Det finns med andra ord fördelar med att bo på landet...

Skrivet av DaBone:

Nu är ju inte problemet begränsat till enbart hundar... utan det är allehanda husdjur, hästar, kor etc. förutom alla vilda djur...

Vilda djur har som regel inte det problemet. De har sin trygga håla, grop under en häck, eller vad fan de nu söker sin trygghet i. Problemet är tamboskap där ansvariga skiter i, att ta sitt ansvar. Trygga djur är inte rädda för fyrverkerier i den utsträckningen att de ligger under sängen och hyperventilerar. Eller bryter benen av sig för att de försöker hoppa ut ur boxen. osv. Hundägare är tveklöst överrepresenterade i de här frågorna. De är hemskt oroliga för lilla majsan, men bara den här veckan mellan jul och nyår, resten av året, när man vet att det är ett problem, så kunde man ha tränat med jycken, men nä. Det skiter man i, för det vore ju jobbigt...

Skrivet av davvarn:

Annars så ser jag ingen anledning till att helt förbjuda det, om man bara kunde få folket att fatta, att det är vid tolvslaget(00:00) som det ska skjutas på NYÅRSAFTON.

Ska jag vara helt ärlig, anser jag att man måste vara rent dum i huvudet för att skjuta fyrverkerier på nyårsafton. Födelsedagar, midsommar, eller när man vunnit på lotto (gäller inte mig, eftersom jag inte spelar) må vara hänt, men just nyårsafton är det nog snart 20 år sedan jag sköt någonting på, för egen räkning.
Helt meningslöst. Alla andra skjuter så in i helvete mycket att man inte ser sitt eget i alla fall, det är på tok för kallt för att det ska vara roligt, osv.

Och. Handen på hjärtat. Om jag river av ett riktigt brakfyrverkeri klockan 9 på andra fredag kvällen i mars, som varar 10 minuter, är det inte en människa som bryr sig på riktigt. Det finns säker någon surskata som ringer polisen, helst via 112, för att någon bryter mot reglerna, men det får ingen verklig effekt i folks vardag. Inga hundar får nervösa sammanbrott, osv.
Problemet är inte att folk skjuter fyrverkerier. Problemet är att folk skjuter fyrverkerier 24/7, i en eller flera veckor.
Hade man inte skapat problemet genom att helt avsiktligt tvinga folk till ett mer koncentrerat skjutande via propaganda, och regelverk, hade det inte varit ett problem...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Hähä, menade ditt inlägg!

You lost me

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Du menar helt bortsett från att det redan är tillståndspliktigt att skjuta fyrverkerier inom tätbebyggt område?

Vet de knappast ens, eller bryr sig inte. De får ju köpa sakerna i dagsläget och många andra gör det också så det är bara att skjuta utgår alla från.

Men om fyrverkerier och smällare blir olagliga att inneha, punkt, lär många rätt snabbt lägga ner det. Ser inte föräldrar till barn öppet köpa droger eller vapen på gatorna i vart fall. Tror på samma vis inte folk vill köpa hem fyrverkeri när det är olagligt att ens äga.

Men vad vet jag. Är kanske helt ute och cyklar, utesluter inget

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Vilda djur har som regel inte det problemet. De har sin trygga håla, grop under en häck, eller vad fan de nu söker sin trygghet i. Problemet är tamboskap där ansvariga skiter i, att ta sitt ansvar. Trygga djur är inte rädda för fyrverkerier i den utsträckningen att de ligger under sängen och hyperventilerar. Eller bryter benen av sig för att de försöker hoppa ut ur boxen. osv. Hundägare är tveklöst överrepresenterade i de här frågorna. De är hemskt oroliga för lilla majsan, men bara den här veckan mellan jul och nyår, resten av året, när man vet att det är ett problem, så kunde man ha tränat med jycken, men nä. Det skiter man i, för det vore ju jobbigt...

Klart dem har, men de har större möjligheter att fly eländet.. som du säger. Så hundägare skiter i att ta sitt ansvar, genom att de inte tar ledigt i 6-8 veckor runt nyår och flyttar ut i en stuga på landet, som de måste hyra för 3-4 tusen/veckan..? Och då vet de inte om det är andra festsugna stollar, som hyrt en grannstuga och laddat kofferten full med raketer.
Min bror brukar åka ut på landet med deras hund, men det är inte lugnt där heller. Dock lugnare än inne i staden.

Själv har jag två katter, som förra året inte brydde sig något under deras första nyårsafton. I år fick den yngsta panik och låg i ett par timmar under sängen och skakade. Vad jag vet så har de aldrig skrämts av smällare eller liknande under året som gått..
Mina förra katter var vettskrämda så fort något smällde, men det berodde på mina tidigare trevliga grannar som smällde av en raket utanför vårat fönster.

Problemet är inte raketer och smällare, utan problemet är att det smälls 3-4 veckor innan nyår och lika länge efter, dygnet runt. Därav tycker jag att Svenssons har förbrukat förtroendet och kommunen ska ha ensamrätt på fyrverkerier vid nyår.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av Zemlan:

Jag förstår vad du menar med att förbudet inte skulle bita men jag håller inte med faktiskt. För det fina med ett förbud är att om du då köper från annat land och sen försöker skjuta gör du det ju olagligt.

Så direkt där kommer många sluta köpa och skjuta. Sen med tiden självdör det tror jag. Tar säkert ett tag förstås, men för de allra flesta kommer det räcka med att det är olagligt för att framförallt inte köpa till barnen.

Ja, men polisen har ju inte ens idag resurser/tid att ha hand om dom som skjuter i tätbebyggd område. Dom som gör det oloves kommer inte hindras av ett förbud så länge (kan ju bli garage försäljning av det hela och då blir det väldigt okontrollerad försäljning jämfört med idag).

Är och inte varit tillåtet under lång tid att barn ska handskas med smällare oavsett krutvikt (även om det gjorts små smällare riktad mot yngre, var det inte mer lagligt utan man valde titta åt andra hållet (om vi håller oss till dom närmaste 20 åren i alla fall)).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Vet de knappast ens, eller bryr sig inte. De får ju köpa sakerna i dagsläget och många andra gör det också så det är bara att skjuta utgår alla från.

Det brukar sitta information om det vid försäljningsställena, och är man inte helt nyhetsresistent, så har man fått det via media. Sen är det ju inte någon som helst ursäkt att man inte visste, när polisen kommer. Faktum kvarstår, man har lagstiftat korkat, och skapat ett regelverk som inte går att följa upp. Vilket gör att respekten för regelverket, och då inte bara i just den frågan, utan över lag, tryter.

Skrivet av Zemlan:

Men om fyrverkerier och smällare blir olagliga att inneha, punkt, lär många rätt snabbt lägga ner det. Ser inte föräldrar till barn öppet köpa droger eller vapen på gatorna i vart fall. Tror på samma vis inte folk vill köpa hem fyrverkeri när det är olagligt att ens äga.

Jag tror du har en felaktig uppfattning om hur många som köper hem alkoholhaltiga drycker och bjuder minderåriga på dem. Och jag ser faktiskt hellre att det är butiker som säljer fyrverkerier som vi kan ställa krav på, än att det är svartimport, och smuggelsprängämnen som de polska riv/plån-smällarna som briserar i handen på folk när de försöker tända dem...

Skrivet av DaBone:

Så hundägare skiter i att ta sitt ansvar, genom att de inte tar ledigt i 6-8 veckor runt nyår och flyttar ut i en stuga på landet, som de måste hyra för 3-4 tusen/veckan..?

Varför är lösningen att göra något vid nyår? Rimligtvis, om man vet att det är ett problem, så tar man tag i det när djuren i fråga inte är stressade, och löser det. Trä-ning? Årsringarna kommer inte med en gång, utan behöver tid på sig. Det kan vara så enkelt som att träna din numera tydligen rädda katt att en viss plats är helt fredad. Det kan marschera en blåsorkester genom hallen, ligger katten där, ska den känna sig helt säker. Det kan även vara så illa att katten aldrig kommer vara helt symptomfri, efter att den blivit skrämd, och att du skulle hanterat det innan det blev ett faktiskt problem. Jag vet, skitsvårt, offra tid på något som man inte vet om det någonsin behövs eller inte...
Återigen, eftersom det vanligen är hundar, och hundar är väldigt lätt tränade, så är det inte orimligt att din bror gör just det. Men det kräver 1-3 dagar i veckan, möjligen livet ut för hunden i fråga, och det är få hundägare intresserade av att lägga. Vilket jan anser är vanvård av djur, och personen ska beläggas med djurförbud.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Varför är lösningen att göra något vid nyår? Rimligtvis, om man vet att det är ett problem, så tar man tag i det när djuren i fråga inte är stressade, och löser det. Trä-ning? Årsringarna kommer inte med en gång, utan behöver tid på sig. Det kan vara så enkelt som att träna din numera tydligen rädda katt att en viss plats är helt fredad. Det kan marschera en blåsorkester genom hallen, ligger katten där, ska den känna sig helt säker. Det kan även vara så illa att katten aldrig kommer vara helt symptomfri, efter att den blivit skrämd, och att du skulle hanterat det innan det blev ett faktiskt problem. Jag vet, skitsvårt, offra tid på något som man inte vet om det någonsin behövs eller inte...
Återigen, eftersom det vanligen är hundar, och hundar är väldigt lätt tränade, så är det inte orimligt att din bror gör just det. Men det kräver 1-3 dagar i veckan, möjligen livet ut för hunden i fråga, och det är få hundägare intresserade av att lägga. Vilket jan anser är vanvård av djur, och personen ska beläggas med djurförbud.

Varför skulle det vara rimligt att folk skjuter raketer och smällare dygnet runt i 6-8 veckor runt nyår? Räcker med 20 minuter vid tolvslaget, det är väl det som firas?

Denna artikel ger ju ändå ett visst hopp, men tror inte det är tillräckligt.
https://www.expressen.se/nyheter/krav-pa-tillstand-for-anvand...

Visa signatur

Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag tror du har en felaktig uppfattning om hur många som köper hem alkoholhaltiga drycker och bjuder minderåriga på dem. Och jag ser faktiskt hellre att det är butiker som säljer fyrverkerier som vi kan ställa krav på, än att det är svartimport, och smuggelsprängämnen som de polska riv/plån-smällarna som briserar i handen på folk när de försöker tända dem...

Är alkoholhaltiga drycker olagliga för alla att inneha i Sverige menar du? Mina exempel handlade om helt förbjuda/olagliga saker. Inte saker som vuxna får hantera lagligt och då kan köpa ut till sina barn.

Är man sen så trög att man köper saker på en svart marknad om det förbjuds i Sverige och sen skadar sig någon överlåter jag det åt det naturliga urvalet....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Varför skulle det vara rimligt att folk skjuter raketer och smällare dygnet runt i 6-8 veckor runt nyår? Räcker med 20 minuter vid tolvslaget, det är väl det som firas?

Visst är det mer än rimligt, att man skjuter vid 12 slaget, men eftersom man nu har svårt att påverka folk i sin omgivning, men trots det har påtagit sig ansvaret, det fulla ansvaret, för ett annat livs väl och ve, är det ens förbannade plikt och skyldighet att göra vad man kan för att det ska ha det så bra som möjligt. Ligga på rygg och böla som en bäbis för att man inte orkar göra något som faktiskt är verkningsfullt, är fan under all kritik, djurplågeri, och borde som sagt leda till djurförbud.

Skrivet av DaBone:

Denna artikel ger ju ändå ett visst hopp, men tror inte det är tillräckligt.
https://www.expressen.se/nyheter/krav-pa-tillstand-for-anvand...

Det påverkar ju inget alls. Merparten av det som skjuts i dag är så kallade bombrör, och påverkas inte av det här. Som jag skrev tidigare, så kommer man sälja slut på vad raketer man kan till nästa nyår, för att förbruka det lager av delar man har för att producera dem. I mitten på 2019, kommer man förbjuda raketer, om lagförslaget går igenom, och brukligt är att man tillåter försäljning av vad som finns i lager, men att nyproducerat därefter kommer klassas som 1.3G, och därmed vara licenspliktigt, precis som all annan 1.3G pyroteknik är.
Kostar runt 1500:- för en licens, /år, krav på utbildning finns inte, men det är betydligt lättare att få tillstånd om man har gått exempelvis någon av Smålandskrutbruks kurser. Som plus i kanten är 1.3G fyrverkerier som regel betydligt billigare än de vanliga, om man jämför effekt mot effekt, och jag har för mig att gränsen för vad som är "lätt" att få tag på går vid 10" i stället för de 2.4" (?) som är vad lagen begränsar de licensbefriade effekt bomberna till i dag.
Jag känner att det här nog snarast är ännu ett steg på samma stig som tidigare. Man förbjuder något, utan att riktigt ha klart för sig vad konsekvenserna blir. Hur många här tror att NÅGON, någonstans, kommer gå och skaffa sig licens, bara för att få skjuta raketer, och när de i alla fall är och handlar plockar på sig något större, bara för att "fy fan va ball!" ...? Jag vet folk i mitt bostadsområde som sköt 1.3G, och har handlat dem i fullt laglig ordning. Fan, JAG har haft licens, men eftersom det inte är värt pengarna att förnya vart år, så väljer jag lite när jag känner att det är viktigt. Och jag är sjukpensionär för att jag är "lite mer tokig än normen tillåter".
Jag vet inte om vi behöver FLER galningar som skjuter licensbelagda pyro-produkter.

Skrivet av Zemlan:

Är alkoholhaltiga drycker olagliga för alla att inneha i Sverige menar du? Mina exempel handlade om helt förbjuda/olagliga saker. Inte saker som vuxna får hantera lagligt och då kan köpa ut till sina barn.

Jag var väl snarast inne på att du trodde att huruvida något var lagligt hade någon som helst påverkan.

Skrivet av Zemlan:

Är man sen så trög att man köper saker på en svart marknad om det förbjuds i Sverige och sen skadar sig någon överlåter jag det åt det naturliga urvalet....

Så kan man också se det. Jag å andra sidan ser det som en kostnad för samhället. Nu ska vi betala någon som ska rehabiliteras, efter flera väldigt kostsamma operationer, och troligtvis kommer gå sjukskriven i åratal, om inte resten av livet. Skademinimering är kanske inte populärt i Sverige, men principen är inte helt okänd...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Visst är det mer än rimligt, att man skjuter vid 12 slaget, men eftersom man nu har svårt att påverka folk i sin omgivning, men trots det har påtagit sig ansvaret, det fulla ansvaret, för ett annat livs väl och ve, är det ens förbannade plikt och skyldighet att göra vad man kan för att det ska ha det så bra som möjligt. Ligga på rygg och böla som en bäbis för att man inte orkar göra något som faktiskt är verkningsfullt, är fan under all kritik, djurplågeri, och borde som sagt leda till djurförbud.

Skulle inte vara så svårt att lagstagda att man inte får störa sin omgivning, förutom just runt tolvslaget. Finns redan idag lagar om störande, när det gäller högmusik etc. inom vissa tidpunkter.
För egen del skulle jag mycket väl kunna sträcka mig att kalla det ofredande och kanske psykisk misshandel, när folk smäller av raketer och dylikt varje dag dygnet runt i flera veckor.

Det går inte att lära alla djur som är skotträdda att det är ofarligt.. det är ett faktum. Men om folk kunde tänka lite och faktiskt visa hänsyn, så hade vi inte detta problem. Men vi lever i en egoistisk värld, där allt kretsar kring egots behov och känslor.

Personligen hade jag hellre sett en större fyrverkeri från kommunen på utsatt tid och som är planerat och utfört av proffs, än spridda raketer här och där och snorungar som skjuter på fasader och folk.
Alternativt att man plockar bort smällarna, då alla som är positiva ändå bara säger att det är så vackert.. inte att det låter så ljuvligt.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Det påverkar ju inget alls. Merparten av det som skjuts i dag är så kallade bombrör, och påverkas inte av det här. Som jag skrev tidigare, så kommer man sälja slut på vad raketer man kan till nästa nyår, för att förbruka det lager av delar man har för att producera dem. I mitten på 2019, kommer man förbjuda raketer, om lagförslaget går igenom, och brukligt är att man tillåter försäljning av vad som finns i lager, men att nyproducerat därefter kommer klassas som 1.3G, och därmed vara licenspliktigt, precis som all annan 1.3G pyroteknik är.
Kostar runt 1500:- för en licens, /år, krav på utbildning finns inte, men det är betydligt lättare att få tillstånd om man har gått exempelvis någon av Smålandskrutbruks kurser. Som plus i kanten är 1.3G fyrverkerier som regel betydligt billigare än de vanliga, om man jämför effekt mot effekt, och jag har för mig att gränsen för vad som är "lätt" att få tag på går vid 10" i stället för de 2.4" (?) som är vad lagen begränsar de licensbefriade effekt bomberna till i dag.
Jag känner att det här nog snarast är ännu ett steg på samma stig som tidigare. Man förbjuder något, utan att riktigt ha klart för sig vad konsekvenserna blir. Hur många här tror att NÅGON, någonstans, kommer gå och skaffa sig licens, bara för att få skjuta raketer, och när de i alla fall är och handlar plockar på sig något större, bara för att "fy fan va ball!" ...? Jag vet folk i mitt bostadsområde som sköt 1.3G, och har handlat dem i fullt laglig ordning. Fan, JAG har haft licens, men eftersom det inte är värt pengarna att förnya vart år, så väljer jag lite när jag känner att det är viktigt. Och jag är sjukpensionär för att jag är "lite mer tokig än normen tillåter".
Jag vet inte om vi behöver FLER galningar som skjuter licensbelagda pyro-produkter.

Jag var väl snarast inne på att du trodde att huruvida något var lagligt hade någon som helst påverkan.

Så kan man också se det. Jag å andra sidan ser det som en kostnad för samhället. Nu ska vi betala någon som ska rehabiliteras, efter flera väldigt kostsamma operationer, och troligtvis kommer gå sjukskriven i åratal, om inte resten av livet. Skademinimering är kanske inte populärt i Sverige, men principen är inte helt okänd...

Tror mycket väl att användandet minskar om det finns en rejäl påföljd.. Folk i allmänhet är inte dumma, men det finns ett fåtal som inte ser längre en sin egen näsa och där brukar det naturliga urvalet ha sin gång.

Eftersom du själv är för skademinskning, så borde du ju vara för detta.. Ett citat från artikeln jag länkade: "Efter att Norge förbjöd raketer för snart tio år sedan gick olycksstatistiken ner med två tredjedelar bara första året.."
Få bort Svenssons från användandet och stora samhälleliga resurser frigörs och då inte bara från skador och rehabiliteringar. Varje år är det ett hundratal som får uppsöka akuten pga. av skador med pyroteknik.
Att en licenserad person inte kan hålla i sina tyglar är ju dennes problem och har förhoppningsvis försäkring som täcker upp.

Visa signatur

Permalänk

Jag tycker det skall anvisas platser där man får skjuta sina fyrverkerier och det skall vara bra platser som är lätta att ta sig till så de som bara vill titta också kan vara med. Sätt generösa tider för uppskjutning på dessa platser och förbud på annan plats.

Kommun kan bistå med enkla uppskjutningsramper (fyrverkeri också?) kanske brandkår och polis närvaro för att informera om risker släcka och avvisa fyllon. Frakta dit lite bänkar och bord. Man kan tänka sig en korv moj skulle vara av intresse också.

Husdjursägare kan då undvika dessa platser när det skjuts fyrverkerier.

Fyrverkeri borde inte få användas på andra allmäna platser. Smällare/bomber skulle helt förbjudas.

Visa signatur

Vatten - 5950x - rtx3090 - ROG PG32UQX - HyperX nånting

Permalänk
Medlem

Under de senaste 10 åren så har jag vid 2 olika tillfällen på 2 olika orter sett hur lägenheter i grannhus brunnit under nyårsnatten eftersom dessa idioter till människor lyckats skjuta in raketer på:
1. balkong
2. genom vardagsrumsfönstret

På båda orterna och vid båda tillfällena så fanns det kommunala lagar och regler i hyreskontrakten mot att avfyra fyrverkerier på dessa platser, detta ignorerades som vanligt eftersom polisen inte kan vara överallt samtidigt och plocka in uppskattningsvis 2-5% av befolkningen i arresten på en och samma natt.

Mitt förslag till lösning är att göra det tillåtet att på plats avrätta människor som avfyrar fyrverkerier inne i bostadsområden.
"Han/Hon/Det attackerade mig/oss/min hund genom att avfyra sprängämnen, jag försvarade mig genom att halshugga personen med en brandyxa."

Visa signatur

Desktop 386 16/SX, 16MB RAM, 160MB Quantum HDD, 3,5" HD FDD, Colorful Soundblaster 16 Compatible, DOS 6.22/Windows 3.11, AOC 14" VGA skärm (Skiftar mot gul tills man slår till den rätt), Keytronic tangentbord, 2 knappars mus

Permalänk
Medlem

Har inte läst hela tråden men såg ett par poster i början som menade att om man förbjöd raketer kunde man likaväl förbjuda alkohol, måste säga att det är en dålig liknelse.
En som passar betydligt bättre är att likna med vapen, en raket i fel händer blir ett mycket farligt vapen som kan skada mycket svårt och värsta fall ännu värre, och vapen får inte köpas utan licens.

Därför anser jag att antingen förbjuder man det helt eller så inför man licens så att all användning sker under ordnade former och på hyfsat avskilda platser.
Finns ingen anledning till att folk skall stå och skjuta en massa bland villor och på innergårdar eller vägen utanför lägenheten så att dom som inte vill delta tvingas bli nära åskådare.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Nioreh83:

Jag är för ett förbud, eller snarare nån form av licensplikt. Jag vill inte ta bort fyrverkerier, men vilken tjomme som helst ska inte kunna köpa dem på ICA. Företag och evenemang ska kunna ordna fyrverkerier, men då ska det ske under ordnade former. Det är sånt här jag vill ska bort:
https://www.youtube.com/watch?v=d1KzCa7E7hk

Påminner väl dem om kaoset i deras hemländer 😛

Nyårssmällare var jättekul när man var mindre. Jag o storebrorsan brukade köpa den 27 och 28 Dec o sen sprang vi runt me våra kompisar o hade döskoj! Som när ja o kompisarna på ett nyår satte en stor raket (med pinne menas det då) i postlådan på torget. YYYYYYLLL *PANG*! Luckan till postlådan flö opp o massa brev flö ut.
Så kom nån Mellanöstern man o sa till min kompis att det vore bäst om hans räkning Kommer fram! Fast det var ju jag som gjorde det 😊

Eller den gången då ja o en ti gick runt i ett villaområde o la kinaskott i brevlådor. *POFF* så flö brevlådan upp o vi sprang iväg.

Det var en kul tid.....

En sista grej. Ett nyår så kastar brorsans kompisar in thunderkings in i sin polades trapphus.
Jääävel va dem small!! Sen i ett trapphus också....Fan man hade sketet på sig varje gång dem small!! 🤣

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Problemet är väl knappast det som skjuts upp, utan bitarna folk lämnar kvar på marken. Något som åtminstone jag tycker är ett personligt ansvar att röja upp efter sig när man skjutit. Jag gick en runda i dag, mest för att få frisk luft, och kunde konstatera att graden av städning skiljer sig kraftigt beroende på var man är. Vila områden, rent och snyggt, hyresrätter, kaos, bostadsrätter fläckvis kaos, mestadels städat. Endast undantagsvis har folk städat efter sig vid hyresrätterna... Antagligen för att man tycker att det fixar hyresvärden, och skiter i det.

Det är ju mest skräpfolk som bor i hyresrätter så det verkar ju logiskt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Skulle inte vara så svårt att lagstagda att man inte får störa sin omgivning, förutom just runt tolvslaget. Finns redan idag lagar om störande, när det gäller högmusik etc. inom vissa tidpunkter.

Lagstiftningen är helt entydig. Det är ALDRIG lagligt att störa. Hur funkar det, tycker du? Knappast någon ny lagstiftning, så har det varit i alla tider.

Skrivet av DaBone:

Det går inte att lära alla djur som är skotträdda att det är ofarligt.. det är ett faktum.

Och det är en ursäkt för att alla ska slippa ens bry sig? Visst. Du kan inte träna alla djur helt orädda, men du kan definitivt träna alla djur så att de lider mindre. Men det kräver arbete, något som man slipper om man helt enkelt bara skyller från sig.

Skrivet av DaBone:

Alternativt att man plockar bort smällarna, då alla som är positiva ändå bara säger att det är så vackert.. inte att det låter så ljuvligt.

Själv, anser jag förstås att smällarna är en del av varför fyrverkerier är så attraktivt. Men det kan kvitta. Det är nämligen helt omöjligt att sprida stjärnorna över himlen utan ljudet. Man kan möjligen öka krutmängden till gamla normer, för att gå tillbaka till svartkrut, och därmed gå tillbaka till de dovare knallarna från förr, i stället för dagens flashbaserade burst, som ger väldigt skarpa knallar. Men ljudnivån har inte påverkats speciellt mycket av skiftet i sig.

Skrivet av DaBone:

Tror mycket väl att användandet minskar om det finns en rejäl påföljd.. Folk i allmänhet är inte dumma, men det finns ett fåtal som inte ser längre en sin egen näsa och där brukar det naturliga urvalet ha sin gång.

Eftersom det redan är olagligt, och böterna går att skriva i storleksordningen 3500:- som en vanlig ordningsbot, så förstår jag inte vad det är du vill uppnå... Problemet är att man har en lagstiftning som inte går att följa upp. Polisen kan inte hantera att hela deras verksamhet stannar för att de sedan ska stå och skriva böter det närmaste halvåret, för vad som egentligen är en skitsak. De har för lite resurser, och viktigare saker att ägna sig åt.

Skrivet av DaBone:

Eftersom du själv är för skademinskning, så borde du ju vara för detta.. Ett citat från artikeln jag länkade: "Efter att Norge förbjöd raketer för snart tio år sedan gick olycksstatistiken ner med två tredjedelar bara första året.."

Fast Norge FÖRBJÖD dem. Inte gjorde dem licenspliktiga. Var jag otydlig innan? Det som stör mig med den här utvecklingen är att det redan finns folk som, tycker att de vill skjuta större prylar än vad de lagligt kan utan licens, och därför skaffar licensen, och köper de större pjäserna. För folk som regelmässigt lägger 10Kkr, årligen, är det dessutom inte ens en extra kostnad, då de licensbelagda pjäserna är så mycket billigare. Nu kommer dessa utökas med folk som bara måste skjuta raketer, och som när de är igång och handlar helt plötsligt kan välja att köpa hem en 10" pjäs. De kommer naturligtvis inte ha röret att skjuta en sådan från, men det spelar ju ingen roll, den är ju "ball"...

Skrivet av DaBone:

Att en licenserad person inte kan hålla i sina tyglar är ju dennes problem och har förhoppningsvis försäkring som täcker upp.

Kunde man ju tycka. Men så fungerar inte Sverige, och det vet du antagligen redan. Som privatperson är det inte ens möjligt att skaffa sig en separat försäkring för pyro, det närmaste du kommer är hemförsäkringen i jämförelse med en ansvarsförsäkring. Och personskador går på det allmänna. Man kan kanske glädjas åt att någon som har rehabiliterats i tre år för att denna skadeskjutit sig själv med en 1.3g pjäs, nog inte får förnyat sin licens i första taget.

Skrivet av videopac:

Det är ju mest skräpfolk som bor i hyresrätter så det verkar ju logiskt!

Eftersom merparten av den svenska befolkningen bor i hyreshus...Inklusive jag då, så tror jag att ditt uttalande är något för generellt för att vara relevant.
Däremot är det inte alls osannolikt att folk med en ovilja att själva röja upp är samma folk som inte vill ta hand om huset, gräsmattan, trädgården i allmänhet, osv, och att fler av dem därför bor i hyresrätter, än faktiskt i hus. Att inte 100% av befolkningen kan bo i villa torde vara en självklarhet...

Visa signatur