Permalänk
Medlem

Varierade clock speed i7 8700k

Tja!

har en i7 8700k

som jag har gjort en överklockning på via Asus självöverklockning i bios
Men när man kollar på CPU-z så går clock spede från 800~Mhz till 5100 Mhz~ Är detta något som är normalt? Detta händer när man inte gör något speciellt på datorn.

Även CPU voltage varierar från ca 1,2V till 1,4 Volt

När man spelar elr liknande går den upp till max o stannar där, antar att det är något med spara energi när man inte använder det. Det är samma sak med RAM minnena

är detta någon nackdel att den varierar så mycket eller vad tycker ni?

tack på förhand

Permalänk
Medlem

Det är intel speedstep som klockar ner processorn när den inte används till något som kräver beräkningskraft. Helt normalt alltså.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

Själv anser jag att moderkortet kan med nackdel mata på för mycket ström till processorn och föredrar att konfigurera allt manuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkrik92:

Det är intel speedstep som klockar ner processorn när den inte används till något som kräver beräkningskraft. Helt normalt alltså.

Ja det var lite så som jag trodde då

Skrivet av Harddrive:

Själv anser jag att moderkortet kan med nackdel mata på för mycket ström till processorn och föredrar att konfigurera allt manuellt.

Precis, men jag kör en dubbel vattenkylning till min CPU så får inte så höga temp, men visst aldrig bra med för hög voltage

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Dubbel vattenkylning?:)

Haha ja, kanske lät lite konstigt, menar 280 radiator xD

Permalänk
Medlem

Förstår, Men det spelar ingen roll hur stor radiator man har när intel är i farten. Interfacet imellan chippet och kylaren kan bara leda bort x mängd värme. Därför vill du ha spänningen så låg som möjligt så att processorn inte går onödigt varm.

Permalänk

i7 8700k

Hei hei går du inn på Windows System skjerm, varslinger,strøm og strøm og hvile modus og igjen til tillegginnstillinger for strøm og hvilemodus,men da må du velge balansert står kanskje på Høy ytelse.Min i7 8700k gikk ned på volt og hastighet.Mvh robert

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Förstår, Men det spelar ingen roll hur stor radiator man har när intel är i farten. Interfacet imellan chippet och kylaren kan bara leda bort x mängd värme. Därför vill du ha spänningen så låg som möjligt så att processorn inte går onödigt varm.

Ja det är sant, man vill ju ha så bra prestanda som möjligt men till så låg volt som möjligt

Skrivet av robert miland:

Hei hei går du inn på Windows System skjerm, varslinger,strøm og strøm og hvile modus og igjen til tillegginnstillinger for strøm og hvilemodus,men da må du velge balansert står kanskje på Høy ytelse.Min i7 8700k gikk ned på volt og hastighet.Mvh robert

Jag tackar för det tipset, har valt balanserat redan

Permalänk
Medlem

@Blackoxy
Det är normalt, men om vill kan du göra så att den håller sig i maxfrekvens:
Energialternativ -> Fler energiinställningar -> Hög Prestanda.

Utan det iklickat (och med intel speedstep igång) så ligger min CPU (även den överklockad till 4,8 GHz) och pendlar mellan 800 MHz och 4,8 GHz. Temperaturerna blev inte svalare dock så nu kör jag med "Hög Prestanda".

Hoppas du har koll på temperaturerna dock, skulle personligen aldrig låta moderkortet auto-klocka en i7-8700k till 5,1 GHz. 1,4V är väldigt högt för 24/7 bruk.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

@Blackoxy
Det är normalt, men om vill kan du göra så att den håller sig i maxfrekvens:
Energialternativ -> Fler energiinställningar -> Hög Prestanda.

Utan det iklickat (och med intel speedstep igång) så ligger min CPU (även den överklockad till 4,8 GHz) och pendlar mellan 800 MHz och 4,8 GHz. Temperaturerna blev inte svalare dock så nu kör jag med "Hög Prestanda".

Hoppas du har koll på temperaturerna dock, skulle personligen aldrig låta moderkortet auto-klocka en i7-8700k till 5,1 GHz. 1,4V är väldigt högt för 24/7 bruk.

Tackar för det tipset!
jag har testat köra prime95 och då kommer CPU upp i ungefär 70-75 grader vid 100% load
Men jag tror att jag kommer klocka den till 5GHz i framtiden själv

Permalänk
Medlem

Lånar denna tråd lite om det går bra.

Har klockat min 7700k till 5ghz med fast 1.260v som inmatning.
Så om jag nu har fattat allt rätt så ju lägre spänning jag matar min CPU med desto bättre blir det samt den går lite svalare? Eller är jag helt ute och cyklar nu? Samt vad ska man helst ligga på för volt?

Visa signatur

MSI Z270 SLI PLUS, Intel i7 7700k@5ghz, Corsair RM750x 750W, Gigabyte Gtx 1070 G1, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, be quiet! Pure Rock