Win 10 Installation 1000 fel

Permalänk

Win 10 Installation 1000 fel

Hej
Har under höst/vinter köpt på mig lite dela för att bygga ny dator. I5 8400, Asrock Z370m-itx/ac, 2x8 corsair lpx 3200mhz, samsung m.2 960 evo. Från gamla bygget följde med cryorig c7, fractal design 202 samt silverstone sfx-l nätagg.

När jag ska installera win 10 använder jag usb minnet sandisk ultra 16gb, som skapats med hjälp av media creation tool från microsoft.
Jag väljer engelska som språk, svensk tid och valuta samt svensk tangentbordslayout. Formaterar m.2 disken och låter installationsprogrammet partionera som den vill och sen börjar själva installationen.

Mellan 8 och 25 procent så stannar installationen och ger mig diverse felkoder. Den vanligaste är 0x8007025d men även 0x80070006 har skymtats förbi. Ibland är det inte en kod utan bara ett meddelande om att det inte går att läsa alla filer på installationsmediet eller fltmgr.sys kraschat. System service exception stod det en gång.

Som ni förstår har jag provat många gånger men inte kommit förbi. Mina googlingar har mest resulterat i "lösta" trådar där svaret varit att köra windows inbyggda felsökare, vilket ju blir svårt då jag inte har windows installerat än...

Jag har testat att ladda om usbminnet med nya filer från creation tool och som nån tipsade om att man skulle testa olika usbportar både fram och bak på chassit. En sak som kanske kändes mest relevant för mitt problem var att man kanske behövde drivrutiner för m.2 disken för att windows skulle installeras problemfritt, men när jag ska lägga till den drivrutinen under installationen hittar programmet den inte på mitt andra usbminne, trots att jag har den både i zip och uppackad i roten.

Snälla säg mig vad jag missat!

Edit: jag har flashat senaste bios, och alla komponenter syns i Uefi

Visa signatur

Asrock Z790m-itx/ac : I5 14400 : Asus RTX 2070 DUAL ADVANCED 8 GB : Corsair Vengance RGB 32GB (2x16GB@6000MHz) : Fractal Design 202 : Silverstone SFX-L W : Kingston KC3000 M.2 1TB :AOC P2770q : Mionix Naos 7000 : Cooler Master SK630 : BeQuiet Dark Rock LP : Audio Technica ATH-M20XBT :

Permalänk

I denna post lägger jag till fler felkoder efterhand som de dyker upp

pfn list corrupt

Visa signatur

Asrock Z790m-itx/ac : I5 14400 : Asus RTX 2070 DUAL ADVANCED 8 GB : Corsair Vengance RGB 32GB (2x16GB@6000MHz) : Fractal Design 202 : Silverstone SFX-L W : Kingston KC3000 M.2 1TB :AOC P2770q : Mionix Naos 7000 : Cooler Master SK630 : BeQuiet Dark Rock LP : Audio Technica ATH-M20XBT :

Permalänk
Medlem

Tjena.

En snabb fråga bara, är det senaste builden av Windows 10 du har ISO för, samt har du provat ett annat USB minne?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djungeltrumma:

Mellan 8 och 25 procent så stannar installationen och ger mig diverse felkoder. Den vanligaste är 0x8007025d

Som ovan skriver, annat USB minne.

Har du testat?

" METHOD 2: CHANGE BOOT OPTION TO FIX ERROR CODE 0X8007025D

To solve this particular Installation error code that occurs when installing Windows 10 from Windows 7 or 8.1, you have to change the primary boot option to your DVD-ROM and restart your computer.

You should also ensure that your important data has been backed up before you proceed. During the reboot, press the necessary key to choose the bios or boot drive. You can go to your computer’s manufacturer website to find the information. When your computer boots, you will be shown on the screen the combination of Keys you need to press while you motherboard is loading.

Once, in the BIOS, Change the Boot Priority option to the DVD-ROM or Flash drive. Next, change the language setting to English US. You can then restart your PC and open the installation tool as an administrator. Do not choose to install the new OS with the updates.

In the next step, you can either opt to keep nothing or keep everything. However, do not pick a similar option that gave the error during the first instance. You should also click on the option to allow Microsoft to improve the installation.

You should press the key for boot options and remove the USB or DVD before your PC boots up, and then you can insert the external media after boot. Changing boot option might just work in your case and help you to keep Error 0x8007025D away.

"

Dold text
Permalänk
Medlem

Jag råkade ut för något liknande i höstats. Jag kommer inte ihåg om det var när jag la in Windows 10 på min Windows maskin eller om det var när jag la in Linux Mint på min Linux maskin men jag tror att det var Linux maskinen som krånglade.

Grundfelet var antingen USB minnet eller programmet som skrev ISO filen till USB minnet, för jag fick inga felkoder så jag såg aldrig att USB minnet var korrupt. Men när jag bytte både minne och program så fungerade det.

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

Tjena.

En snabb fråga bara, är det senaste builden av Windows 10 du har ISO för, samt har du provat ett annat USB minne?

Skrivet av Falcon:

Som ovan skriver, annat USB minne.

Har du testat?

" METHOD 2: CHANGE BOOT OPTION TO FIX ERROR CODE 0X8007025D

To solve this particular Installation error code that occurs when installing Windows 10 from Windows 7 or 8.1, you have to change the primary boot option to your DVD-ROM and restart your computer.

You should also ensure that your important data has been backed up before you proceed. During the reboot, press the necessary key to choose the bios or boot drive. You can go to your computer’s manufacturer website to find the information. When your computer boots, you will be shown on the screen the combination of Keys you need to press while you motherboard is loading.

Once, in the BIOS, Change the Boot Priority option to the DVD-ROM or Flash drive. Next, change the language setting to English US. You can then restart your PC and open the installation tool as an administrator. Do not choose to install the new OS with the updates.

In the next step, you can either opt to keep nothing or keep everything. However, do not pick a similar option that gave the error during the first instance. You should also click on the option to allow Microsoft to improve the installation.

You should press the key for boot options and remove the USB or DVD before your PC boots up, and then you can insert the external media after boot. Changing boot option might just work in your case and help you to keep Error 0x8007025D away.

"

Dold text

Det är den senaste från microsofts hemsida. 30 september.
Har bara ett usb minne stort nog för ändamålet, dvs >8gb

Jag har usb som första bootmedie
sen min m.2 disk
Har inget windows installerat sen tidigare.

Det är microsoft egna program som gör usb:n åt mig så är det korrupt borde de ju ta bort det från hemsidan omgående tycker jag.

Visa signatur

Asrock Z790m-itx/ac : I5 14400 : Asus RTX 2070 DUAL ADVANCED 8 GB : Corsair Vengance RGB 32GB (2x16GB@6000MHz) : Fractal Design 202 : Silverstone SFX-L W : Kingston KC3000 M.2 1TB :AOC P2770q : Mionix Naos 7000 : Cooler Master SK630 : BeQuiet Dark Rock LP : Audio Technica ATH-M20XBT :

Permalänk
Medlem

@Djungeltrumma:

Det lutar ju åt att USB-minnet har börjat bråka för dig.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djungeltrumma:

Det är den senaste från microsofts hemsida. 30 september.
Har bara ett usb minne stort nog för ändamålet, dvs >8gb

Jag har usb som första bootmedie
sen min m.2 disk
Har inget windows installerat sen tidigare.

Det är microsoft egna program som gör usb:n åt mig så är det korrupt borde de ju ta bort det från hemsidan omgående tycker jag.

Skulle gissa på USB minnet, annars prova med att fixa ISOn tll USBt med RUFUS ist för microsofts egna, det har gett mig huvudvärk flera gånger, men som sedan försvinner när man kör med RUFUS ist.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

Skulle gissa på USB minnet, annars prova med att fixa ISOn tll USBt med RUFUS ist för microsofts egna, det har gett mig huvudvärk flera gånger, men som sedan försvinner när man kör med RUFUS ist.

Prövade faktiskt med rufus innan men då ville den inte erkänna att det satt ett usb i datorn alls.
Ska ge rufus ett försök till, men tar gärna emot fler förslag

Visa signatur

Asrock Z790m-itx/ac : I5 14400 : Asus RTX 2070 DUAL ADVANCED 8 GB : Corsair Vengance RGB 32GB (2x16GB@6000MHz) : Fractal Design 202 : Silverstone SFX-L W : Kingston KC3000 M.2 1TB :AOC P2770q : Mionix Naos 7000 : Cooler Master SK630 : BeQuiet Dark Rock LP : Audio Technica ATH-M20XBT :

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djungeltrumma:

Prövade faktiskt med rufus innan men då ville den inte erkänna att det satt ett usb i datorn alls.
Ska ge rufus ett försök till, men tar gärna emot fler förslag

Låter onekligen som att ditt USB minne inte mår bra, har du ingen polare som kan låna ut ett minne lite snabbt?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

Låter onekligen som att ditt USB minne inte mår bra, har du ingen polare som kan låna ut ett minne lite snabbt?

Dåligt med tillgängliga polare såhär i nyårstider. Ska försöka få usbn utbytt av butiken jag köpte det i.
Tack för hjälpen än så länge. Återkommer efter nyår

Visa signatur

Asrock Z790m-itx/ac : I5 14400 : Asus RTX 2070 DUAL ADVANCED 8 GB : Corsair Vengance RGB 32GB (2x16GB@6000MHz) : Fractal Design 202 : Silverstone SFX-L W : Kingston KC3000 M.2 1TB :AOC P2770q : Mionix Naos 7000 : Cooler Master SK630 : BeQuiet Dark Rock LP : Audio Technica ATH-M20XBT :

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djungeltrumma:

Dåligt med tillgängliga polare såhär i nyårstider. Ska försöka få usbn utbytt av butiken jag köpte det i.
Tack för hjälpen än så länge. Återkommer efter nyår

Hoppas att du får bukt på problemet iaf och att du kan få installera datorn

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djungeltrumma:

Hej
Har under höst/vinter köpt på mig lite dela för att bygga ny dator. I5 8400, Asrock Z370m-itx/ac, 2x8 corsair lpx 3200mhz, samsung m.2 960 evo. Från gamla bygget följde med cryorig c7, fractal design 202 samt silverstone sfx-l nätagg.

När jag ska installera win 10 använder jag usb minnet sandisk ultra 16gb, som skapats med hjälp av media creation tool från microsoft.
Jag väljer engelska som språk, svensk tid och valuta samt svensk tangentbordslayout. Formaterar m.2 disken och låter installationsprogrammet partionera som den vill och sen börjar själva installationen.

Mellan 8 och 25 procent så stannar installationen och ger mig diverse felkoder. Den vanligaste är 0x8007025d men även 0x80070006 har skymtats förbi. Ibland är det inte en kod utan bara ett meddelande om att det inte går att läsa alla filer på installationsmediet eller fltmgr.sys kraschat. System service exception stod det en gång.

Som ni förstår har jag provat många gånger men inte kommit förbi. Mina googlingar har mest resulterat i "lösta" trådar där svaret varit att köra windows inbyggda felsökare, vilket ju blir svårt då jag inte har windows installerat än...

Jag har testat att ladda om usbminnet med nya filer från creation tool och som nån tipsade om att man skulle testa olika usbportar både fram och bak på chassit. En sak som kanske kändes mest relevant för mitt problem var att man kanske behövde drivrutiner för m.2 disken för att windows skulle installeras problemfritt, men när jag ska lägga till den drivrutinen under installationen hittar programmet den inte på mitt andra usbminne, trots att jag har den både i zip och uppackad i roten.

Snälla säg mig vad jag missat!

Edit: jag har flashat senaste bios, och alla komponenter syns i Uefi

Testa minnet är alltid bra http://www.memtest.org/ men som flera säger USB stickan kan vara dålig.

Sen du behöver inte formatera M:2 disken, kan till och med orsaka problem om du partitionerar och formaterar välj bara vilken disk finns det nån form av partitioner på den formaterade eller inte formaterade så ta bort alla, klicka på uppdatera och sen nästa, voila...

Skriver bara detta eftersom du skrev att du formaterade disken och sen lät installationsprogramet partionera den, vilket är nått det inte kan göra om du redan har formaterat den, man måste partitionera först sen formatera, tvärtom går inte..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Du kan också ta bort all formatering på disken genom att trycka Shift+F10 (eller vad man nu trycker på) för att få upp CMD:
diskpart
list disk
select disk 0 (eller vilken disk det nu är)
clean
exit

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

Låter onekligen som att ditt USB minne inte mår bra, har du ingen polare som kan låna ut ett minne lite snabbt?

Skrivet av ggustavsson:

Testa minnet är alltid bra http://www.memtest.org/ men som flera säger USB stickan kan vara dålig.

Sen du behöver inte formatera M:2 disken, kan till och med orsaka problem om du partitionerar och formaterar välj bara vilken disk finns det nån form av partitioner på den formaterade eller inte formaterade så ta bort alla, klicka på uppdatera och sen nästa, voila...

Skriver bara detta eftersom du skrev att du formaterade disken och sen lät installationsprogramet partionera den, vilket är nått det inte kan göra om du redan har formaterat den, man måste partitionera först sen formatera, tvärtom går inte..

Har nu bytat ut usb mot ett nytt 16gb. Det ändrade ingenting, får fortfarande olika felmeddelande mellan 8-25%.
Testade mer med rufus också och märkte att om jag sätter den på gpt istället för mbr så funkar det inte att boota ifrån den.
Gick inte heller att installera mer än 10% med rufus varianten. Tror jag ska testa att ladda hem nån annan iso än den från microsoft.

Visa signatur

Asrock Z790m-itx/ac : I5 14400 : Asus RTX 2070 DUAL ADVANCED 8 GB : Corsair Vengance RGB 32GB (2x16GB@6000MHz) : Fractal Design 202 : Silverstone SFX-L W : Kingston KC3000 M.2 1TB :AOC P2770q : Mionix Naos 7000 : Cooler Master SK630 : BeQuiet Dark Rock LP : Audio Technica ATH-M20XBT :

Permalänk
Medlem

@Djungeltrumma:

som @ggustavsson skriver. testa minnet

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av FX9:

@Djungeltrumma:

som @ggustavsson skriver. testa minnet

glömde skriva det, har kört en pass med memtest utan att få några fel

Visa signatur

Asrock Z790m-itx/ac : I5 14400 : Asus RTX 2070 DUAL ADVANCED 8 GB : Corsair Vengance RGB 32GB (2x16GB@6000MHz) : Fractal Design 202 : Silverstone SFX-L W : Kingston KC3000 M.2 1TB :AOC P2770q : Mionix Naos 7000 : Cooler Master SK630 : BeQuiet Dark Rock LP : Audio Technica ATH-M20XBT :

Permalänk
Medlem

Är problemet kvar efter nytt USB minne, samt ny ISO så låter det ju kanske som att det eventuellt är disken som bråkar :/ Du har ingen vanlig SSD disk eller HDD som ligger som du kan prova med för att snabbt se om det är M2 Disken som bråkar kanske?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk

Då fortsätter sagan med win 10. Testade att plugga in min gamla 850 ssd men det gick inte att installera på den heller. Testade att ändra en massa boot alternativ i Uefi med secure bla bla bla. Hjälpte inte ett smack. Tröttnade och bestämde mig för att öppna upp burken och experimentera lite med RAMstickorna.

Hepp var det var så att det gick att installera win 10 utan problem. Antar att ett av minnena var kass.

Jag tackar och bockar för all eran hjälp och stöd i denna svåra stund. Nervigt värre när en uppgradering i burken går snett.

/Tomas (Djungeltrumma)

Visa signatur

Asrock Z790m-itx/ac : I5 14400 : Asus RTX 2070 DUAL ADVANCED 8 GB : Corsair Vengance RGB 32GB (2x16GB@6000MHz) : Fractal Design 202 : Silverstone SFX-L W : Kingston KC3000 M.2 1TB :AOC P2770q : Mionix Naos 7000 : Cooler Master SK630 : BeQuiet Dark Rock LP : Audio Technica ATH-M20XBT :

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djungeltrumma:

glömde skriva det, har kört en pass med memtest utan att få några fel

man ska inte nöja sig med bara 1 pass. det är random så man kan aldrig säga att minnet är felfritt ens efter 100 pass

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk

Ska inte säga att jag är nån expert i frågan om att uppdatera/installera windows men....

Flera gånger då jag har installerat operativet har den börjat gnällas och bråkats och jag fick tipset att ta bort alla diskar och enheter som inte tillhör installationen. Sedan har jag upplevt problem med att det varit för mycket minne installerat i datorn vid själva installationen. Fråga mig inte hur eller varför!
Jag har kommit runt problemet då jag endast körde med en minnessticka i... Låter otroligt och smått löjligt men sant för det!

Lycka till!

Visa signatur

Dator | Skärm

Permalänk

Ska göra några tester till med minnena i helgen, men det lutar åt reklamation

Visa signatur

Asrock Z790m-itx/ac : I5 14400 : Asus RTX 2070 DUAL ADVANCED 8 GB : Corsair Vengance RGB 32GB (2x16GB@6000MHz) : Fractal Design 202 : Silverstone SFX-L W : Kingston KC3000 M.2 1TB :AOC P2770q : Mionix Naos 7000 : Cooler Master SK630 : BeQuiet Dark Rock LP : Audio Technica ATH-M20XBT :