Datorn fryser/krashar, ser inget samband...

Permalänk
Medlem

Datorn fryser/krashar, ser inget samband...

Hej hopp!

Senaste tiden har datorn fryst sig lite då och då. Främst sker det när jag spelar Cities Skyline, vilket kan vara ett tungt spel men det kan även hända t ex direkt vid uppstart, om man kör igång någonting innan datorn har startat upp i lugn och ro.

När det sker så fryser allt direkt, man kan inte röra musen, köra ctrl+alt+del eller något liknande. Vid reset så kommer inget om att datorn inte stängdes av ordentligt.
Har inte problem med temperaturer eller att datorn verkar arbeta hårt innan krash. Inte heller några blåskärmar etc.

Datorn visar att det finns 16 Gb RAM installerat när man tittar i "den här datorn-system". Vidare visar MSI Afterburner att jag använder som mest ca 8 Gb, då vid Cities Skylines.

Senast jag var inne och pillade inne i burken kom jag åt vad jag tror är en kylfläns(?). Den är rörlig, på fjädrar tror/hoppas jag. Vet ej om detta påverkar. Det är den stora metalldelen i mitten på bild.

Har kört AD-Aware och CCleaner. Överväger ominstallation av hela burken ifall problemet är mjukvara men tänkte höra här först.

Spec;
gigabyte 990fxa-ud3
AMD FX-8350
Geforce GTX 1060
2X8 GB

Några förslag?

Permalänk
Inaktiv

Kylflänsarna på moderkortet ska absolut inte vara rörliga.. då är det defekt och isåfall är det värmeproblem som låser datorn. Försök kolla i Windows loggboken om det står något nyttigt där. (högerklicka på start).
Att det visar 8GB använt minne i MSI Afterburner är inte konstigt, det behövs inte mer just i det tillfället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bra tips om loggboken, hade inte en tanke att kolla den.

Loggen visar; Kernel Power 41 63, vilket i regel verkar innebära att datorn inte stängs av ordentligt. Orsakerna till krasherna är ju dock många. Finns en hel del trådar om detta på nätet, men många av dem verkar inte vara relevanta till mitt problem. Som sagt, finns många orsaker till varför datorer krashar.
Jag skall gå vidare och kontrollera den där kylflänsen igen. Med MSI afterburner/HWmonitor så kollas ju bara cpu temp och gpu temp med mera. Den där kylflänsen kanske kyler MB i allmänhet??

Permalänk
Medlem

Skall ju dock påtalas att datorn ibland krashar direkt vid uppstart, dvs den borde inte ha hunnit bli varm. Kanske har lyckats få till någon kortslutning under/invid den där kylflänsen?...

Permalänk
Medlem

Hade detta problem (Kernel Power 41) på mitt gigabyte am2+ i både windows 7 och 10. Problemen försvann när jag körde CPUn på max 95% genom windows energiinställningar. Jag felsökte även gpu, nätagg, ssd innan eftersom jag hade någon krasch strax efter boot-up så jag trodde inte att det kunde vara värmerelaterat.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, skall kollas!

Permalänk
Medlem

Kan va dåligt minne. Prova att köra med bara ett minne i taget, om det blir stabilt med det ena så är det nog den andra kapseln som är boven.

Permalänk
Medlem

Har du något trådlöst nätverkskort i?
Jag hade ett som tydligen fick min dator att frysa sig.
Letade i loggboken, höll koll på vad som var återkommande utan några tydliga mönster.
Bytte massa saker utan bättring men visade sig tillslut vara nätverkskortet.

Visa signatur

CPU Intel I7 2600K | Moderkort: ASUS Maximus V Gene | GPU: Gigabyte Radeon RX Vega 56 | SSD: Samsung 840 EVO | PSU: EVGA Supernova G2 650W | RAM: Corsair Vengeance LP 16GB 1600 MHz

Permalänk
Inaktiv

Som @Barsk66 sa, så skulle det kunna vara dåligt minne. Jag skulle rekommendera att köra memtest för att utesluta dåligt RAM

Permalänk
Medlem

Kan också vara PSU'n eller moderkortet i sig. Man får byta en komponent i taget och använda uteslutningsmetoden. Ett jäkla bök? Ja...

Förutsätter att du inte använt nån form av överklockning då det annars är första steget att stänga av allt sånt. Även en dator som gått länge med en viss överklock kan helt plötsligt börja uppvisa symptom. Kolla genom alla drivrutiner också och uppdatera, inklusive BIOS. Brukar finnas från tillverkarens support-hemsida.

Permalänk
Medlem

Börja med att testa minnet. När min dator uppförde sig så var det en defekt minnessticka.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

Vilket program är bäst för att testa minnet med? Funkar Prime bra?

Gällande överklock så kan det vara så att jag ligger kvar på 4,2 (4,0 o-klockat). Skall ta bort och testa.

EDIT; Överklocken var borta sedan tidigare.

Permalänk
Medlem

@JonB: Plocka ur en sticka och kör 100% stresstest. Jag använda aida64 extreme trialversionen. Den har en stabilitetsmodul. notera ditt resultat och sen kör du samma test på den andra stickan. Vill du vara extra noggrann så kör du testet 4 gånger fast flyttar stickorna till kanal 2 istället för kanal 1. Då testar du memory slots också.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

@Drickz: Testade snabbt Aida64 med båda stickorna i. Till skillnad från Afterburner så tog denna upp hela kapaciteten, 16 Gb.

körde 8 min utan problem, skall nu testa med enskilda stickor. Fråga; Hur länge är relevant att köra testen? På nätet skriver folk om allt från 3 h till 1 dygn (!). Vad är minsta tiden för att få ett trovärdigt resultat?

Permalänk
Medlem

@JonB: Vid 100% kapacitet borde den krasha inom en timme om minnet är problemet.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

@Drickz:

Skall jobba stora delar av helgen så får se vad jag hinner med innan men jag återkommer.

Tack för alla era tips so far. tbc

Permalänk
Medlem

Om nätagget är 5+ år och inte är något extremt högklass agg, hade jag misstänkt detta. Instabil spänning pga torkade kondensatorer gör lätt hårdvaru krascher. Minnesfel som är allvarliga (stora) kan också göra det, men mer ofta gör de med enstaka fel slumpmässiga krascher också, dvs den hänger sig inte alltid, de är mao väldigt slumpmässiga.

Nätaggregat fel är mer lastade till specifika laster (typ hård last) eller snabb ändring från idle till hög last. Detta kan också lida av temp problem om det dammat igen och överhettar och därför inte klarar effekten. Dock brukar det vara försent att rädda det när man väl upptäcker det då kondensatorer redan torkat sönder.

Men det kostar inget att testa RAM mer än lite tid, så bra att börja med.

Flänsen du nämnde ska inte kunna ha med det att göra. Den ser ut att vara en bogstandard fjädrar (vita plast ploppar med fjäder runt sig) och kylpasta mot chipset.

Temperatur kan vara orsak, men inte säkert på det sätt man tror. En CPU kan bli varm på sekunder från iskall om den inte har kontakt med kylare (torkad kylpasta tex).

Bästa sätt att kolla det är att lasta CPUn med något tungt i 5 min eller så och mäta temps, sedan försiktigt ta på flänsen på CPU kylaren. Är den hyfsat varm (motsvarande minst CPU temp/2) så har du rätt bra kontakt. Helst ska den så klart vara = CPU temp, men mellan kärna och IHS tappas en del också.

Löser inte snabb testande det får man helt enkelt göra en uteslutande felsökning.

Kernel Power sker för du bryter strömmen efter den hängt sig, så den noterar... jag stängdes av oväntat. Säger tyvärr inte mycket mer.

Permalänk
Inaktiv

Det finns även inbyggd funktion i Windows för att testa RAM. Den brukar vara ganska pålitlig.
Har du annars en "MemOK!" -knapp på moderkortet nånstans ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Om nätagget är 5+ år och inte är något extre....

Agget är 5-6 år gammalt. Har dock inte stött på problem vid specifikt hög belastning. Skall börja med minnena, annars är väl agg ett bra steg i nästa riktning.

Skrivet av anon288883:

Det finns även inbyggd funktion i Windows för att testa RAM.
Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tipset. Jag körde testet, fick dock inget resultat presenterat så jag antar att det innebär att testet var ok.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JonB:

Agget är 5-6 år gammalt. Har dock inte stött på problem vid specifikt hög belastning. Skall börja med minnena, annars är väl agg ett bra steg i nästa riktning.

Tack för tipset. Jag körde testet, fick dock inget resultat presenterat så jag antar att det innebär att testet var ok.

Ja den bör ha talat om om nånting var fel.
Har du tittat efter den där MemOK! knapppen ?
Har du upptäckt eller sett om några lampor tänds på moderkortet när fel uppstår ?
Kan även vara diskfel, har du Windows på en SSD eller hårddisk ? Försök köra test på den också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har kört Aida64 på minnena, i alla möjliga konstellationer, utan några felmeddelanden. Kört ca 1 h per test.

@anon288883: operativsystemet ligger på en egen SSD. Skall se om jag kan hitta något test för denna.

Annars känns det som att en ominstallation av hela klabbet är nästa steg.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JonB:

Har kört Aida64 på minnena, i alla möjliga konstellationer, utan några felmeddelanden. Kört ca 1 h per test.

@Kanelvispen: operativsystemet ligger på en egen SSD. Skall se om jag kan hitta något test för denna.

Annars känns det som att en ominstallation av hela klabbet är nästa steg.

Öppna utforskaren och klicka till "dator". Högerklicka på disken det gäller och välj "egenskaper". Under verktyg där kan du köra diskkontroll. Men finns ju såklart mer avancerade program att testa med också.
En ominstallation kan hjälpa många problem men det är ju något man helst vill göra som sista utväg
Det kan ju vara så otroligt mycket som är fel.
Men gör du en helt ren ominstallation av Windows och alla program så kan man ju utesluta mjukvarufel om det nu skulle fortsätta krascha.

Men återigen så låter det lite oroväckande med kylflänsen till nordbryggan, sitter den mycket löst ? Som tidigare skrivit så är den fjädrad, men har aldrig tänkt på att en sån rört sig något märkbart.
Hade du kollat med t.ex Aida64 eller HWMonitor vad temperaturerna på moderkortet ligger på efter en stunds användning ? Northbridge temp ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon288883:

Kylflänsarna på moderkortet ska absolut inte vara rörliga.. då är det defekt och isåfall är det värmeproblem som låser datorn. Försök kolla i Windows loggboken om det står något nyttigt där. (högerklicka på start).
Att det visar 8GB använt minne i MSI Afterburner är inte konstigt, det behövs inte mer just i det tillfället.

Skickades från m.sweclockers.com

Lol.. Har ett exakt lika dant moderkort till min 8350 och ett gammalt 990 Sabertooth till min gamla 9590 och bägge kan jag röra/vicka på " kyl flänsarna" som är bredvid Processorn.
Hur kan de fungerat i så många år om de är defekt.
Är nog något annat som är fel.

Permalänk
Medlem

Jag hade likadana problem med min dator för några år sedan.

Det som jag misstänker orsakade problemen var min mekaniska hdd som jag hade partionerad och använde för lagring + operativ. Nag bytte en ssd disk för operativet och då försvann problemet (nästan) helt. Jag skriver nästan för att det har hänt ett fåtal gånger sedan dess, <3 ggr per år från nästan >7 i månaden.
Anledningen till att det fortfarande händer emellanåt är för att den mekaniska disken fortfarande sitter i datorn om än oanvänd. Tyvärr ligger det bootfiler på den märkte jag när jag plockade bort den en gång och har inte orkat göra något åt det då det sker så sällan nu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ExcZist:

Lol.. Har ett exakt lika dant moderkort till min 8350 och ett gammalt 990 Sabertooth till min gamla 9590 och bägge kan jag röra/vicka på " kyl flänsarna" som är bredvid Processorn.
Hur kan de fungerat i så många år om de är defekt.
Är nog något annat som är fel.

Ja det är möjligt att det är så, får slita isär min burk hör jag och kolla, har också ett Sabertooth 990FX så ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon288883:

Ja det är möjligt att det är så, får slita isär min burk hör jag och kolla, har också ett Sabertooth 990FX så ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Gör så, har aldrig tänkt på att det kan vara trasigt eller fel på det.
Märkte att de gick att böja när jag "råkade" komma åt de.
Men de har alltid gått sen flera år tillbaks och går än så jag tyckte det var lite konstigt
Men jag vet inte om de ska kunna gå att vicka på eller inte.
Aldrig tänkt på de för ens du tog upp det nu

Permalänk
Medlem

Har du testat av PSU'n som nämndes tidigare? Om du har nåt gammalt liggande så prova att boota med det. Du behöver ju inte montera om nåt annat än strömkablarna och bara lägga andra PSU'n ovanpå chassiet medans du testar. Även ett för klent PSU kan funka så länge du inte drar igång nåt spel. Det är ju Windows-uppstart stabilitet vi är efter här.
Temperaturer kan också påverka stabiliteten. HWinfo är ett bra verktyg för att kolla av alla sensorer. Även en CPU-kylares pasta kan ju försämras med tiden även om det är ovanligt. Men speciellt då om det kanske inte påfördes korrekt i början. Även för mycket kylpasta kan ge problem. Speciellt om det innehåller metallpulver (Arctic Silver t.ex). Kommer det ner på andra kretsar så kan de orsaka krypströmmar eller ev t.om kortslutning. Men jag får erkänna att det är mina egna idéer och inget jag hört om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon288883:

Öppna utforskaren och klicka till "dator". Högerklicka på disken det gäller och välj "egenskaper". Under verktyg där kan du köra diskkontroll. Men finns ju såklart mer avancerade program att testa med också.
En ominstallation kan hjälpa många problem men det är ju något man helst vill göra som sista utväg
Det kan ju vara så otroligt mycket som är fel.
Men gör du en helt ren ominstallation av Windows och alla program så kan man ju utesluta mjukvarufel om det nu skulle fortsätta krascha.

Men återigen så låter det lite oroväckande med kylflänsen till nordbryggan, sitter den mycket löst ? Som tidigare skrivit så är den fjädrad, men har aldrig tänkt på att en sån rört sig något märkbart.
Hade du kollat med t.ex Aida64 eller HWMonitor vad temperaturerna på moderkortet ligger på efter en stunds användning ? Northbridge temp ?

Skickades från m.sweclockers.com

Körde en ominstallation. Ännu har jag inte märkt av problemet, men det är lite för tidigt att uttala sig om. Skall köra det enkla testet på hårddiskarna och kolla.

Kylflänsen är nog helt ok, som nämns efter ditt inlägg. Verkar vara fjädrad i två hörn.

Brukar köra HWmonitor och Afterburner, har inte sett några avvikande temperaturer på någon mätpunkt.

Skrivet av Barsk66:

Har du testat av PSU'n som nämndes tidigare? Om du har nåt gammalt liggande så prova att boota med det. Du behöver ju inte montera om nåt annat än strömkablarna och bara lägga andra PSU'n ovanpå chassiet medans du testar. Även ett för klent PSU kan funka så länge du inte drar igång nåt spel. Det är ju Windows-uppstart stabilitet vi är efter här.
Temperaturer kan också påverka stabiliteten. HWinfo är ett bra verktyg för att kolla av alla sensorer. Även en CPU-kylares pasta kan ju försämras med tiden även om det är ovanligt. Men speciellt då om det kanske inte påfördes korrekt i början. Även för mycket kylpasta kan ge problem. Speciellt om det innehåller metallpulver (Arctic Silver t.ex). Kommer det ner på andra kretsar så kan de orsaka krypströmmar eller ev t.om kortslutning. Men jag får erkänna att det är mina egna idéer och inget jag hört om.

Nej, har inte testat PSU´n än. Det får bli nästa steg om inte mjukvaran var boven.

Men än så länge verkar allt ok dock, fingers crossed!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JonB:

Körde en ominstallation. Ännu har jag inte märkt av problemet, men det är lite för tidigt att uttala sig om. Skall köra det enkla testet på hårddiskarna och kolla.

Kylflänsen är nog helt ok, som nämns efter ditt inlägg. Verkar vara fjädrad i två hörn.

Brukar köra HWmonitor och Afterburner, har inte sett några avvikande temperaturer på någon mätpunkt.

Nej, har inte testat PSU´n än. Det får bli nästa steg om inte mjukvaran var boven.

Men än så länge verkar allt ok dock, fingers crossed!

Får hoppas det löst sig, men man ska aldrig kasta bäver i trähus

Skickades från m.sweclockers.com