Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

När blir pcie 2.0 en flaskhals och varför får jag bättre resultat än min polare i 3dmark?

Permalänk

När blir pcie 2.0 en flaskhals och varför får jag bättre resultat än min polare i 3dmark?

Insåg precis att jag hade pcie 2.0 x16 på mitt moderkort. Innan satt jag på ett gtx 970 och bytte nyligen upp mig till ett gtx 1070. Men när blir det egentligen en flaskhals att köra på pcie 2.0? Om jag förstått rätt så är pcie 2.0 x16 ungefär samma som pcie 3.0 x8?

Har inte märkt några prestanda förluster jämfört 3dmark resultat med en polare som hade samma grafikkort som mig men med en i7 7700k.

Jag fick till och med bättre poäng än honom på 3dmark även på CPU Score. Vilket jag tycker låter helt galet? Borde inte han få bättre resultat än mig i alla fall på CPU score? Med tanke på att han kör på en i7 7700k stock och jag kör en i7 4790k stock.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem

Den stora frågan är varför du kör PCIe 2.0?

Alla intel moderkort och CPUer efter 3000-serien har stöd för PCIe 3.0.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Korgan:

Den stora frågan är varför du kör PCIe 2.0?

Alla intel moderkort och CPUer efter 3000-serien har stöd för PCIe 3.0.

Nope, H81-chipsetet (som OP har enligt signatur) har PCIe 2.0.
http://ark.intel.com/products/75016/Intel-DH82H81-PCH

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

@warmerspy: Skillnaden för ett grafikkort är minimal om ens märkbar,

angående CPU kan det ha med boost/thermals att göra eller bara att han har något som kör i bakgrunden utan att tänka på det, väldigt svårt att säga.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av warmerspy:

Insåg precis att jag hade pcie 2.0 x16 på mitt moderkort. Innan satt jag på ett gtx 970 och bytte nyligen upp mig till ett gtx 1070. Men när blir det egentligen en flaskhals att köra på pcie 2.0? Om jag förstått rätt så är pcie 2.0 x16 ungefär samma som pcie 3.0 x8?

Har inte märkt några prestanda förluster jämfört 3dmark resultat med en polare som hade samma grafikkort som mig men med en i7 7700k.

Jag fick till och med bättre poäng än honom på 3dmark även på CPU Score. Vilket jag tycker låter helt galet? Borde inte han få bättre resultat än mig i alla fall på CPU score? Med tanke på att han kör på en i7 7700k stock och jag kör en i7 4790k stock.

Så länge du kör 16X 2.0 är det bra nog. Men går du ner till 8x 2.0 eller 4x 3.0 så kan det börja trilla av frames.
Det påverkas mest om du har mycket tunga texturer då dessa ska laddas från RAM till VRAM, men 1060/1070 bör inte se så stor skillnad av det, kanske en FPS hit eller dit, men inte mycket mer.

PCI 3.0 är lite mer effektiv pga sin ECC kodning tar mindre bandbredd, så man brukar säga effektivt är där ca 400-450MB/s (beroende på implementation) i en 1x 2.0, men ca 980MB/s i 1x 3.0. Detta gör 16x 2.0 till ca 6,4-7,2GB/s vs 8x 3.0 till 7,84GB/s.

Skrivet av Thomas:

Nope, H81-chipsetet (som OP har enligt signatur) har PCIe 2.0.
http://ark.intel.com/products/75016/Intel-DH82H81-PCH

Wow... vilken miss.
Jag hade inte sett detta, och kunde inte i min vildaste fantasi tro att Haswell skulle tvingas ner så illa. Det ska ju bara vara kopparbanor mellan CPU och PCI-E 16x porten. Chipset borde inte spela roll.

Men där står:
Supported Processor PCI Express Port Revision 2
Supported Processor PCI Express Port Configurations 1x16

Vilket är huvud-kliande...

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

@warmerspy: Skillnaden för ett grafikkort är minimal om ens märkbar,
https://www.youtube.com/watch?v=BopI-XSeMGI

angående CPU kan det ha med boost/thermals att göra eller bara att han har något som kör i bakgrunden utan att tänka på det, väldigt svårt att säga.

Skrivet av Thomas:

Nope, H81-chipsetet (som OP har enligt signatur) har PCIe 2.0.
http://ark.intel.com/products/75016/Intel-DH82H81-PCH

Skrivet av Korgan:

Den stora frågan är varför du kör PCIe 2.0?

Alla intel moderkort och CPUer efter 3000-serien har stöd för PCIe 3.0.

Skrivet av Paddanx:

Så länge du kör 16X 2.0 är det bra nog. Men går du ner till 8x 2.0 eller 4x 3.0 så kan det börja trilla av frames.
Det påverkas mest om du har mycket tunga texturer då dessa ska laddas från RAM till VRAM, men 1060/1070 bör inte se så stor skillnad av det, kanske en FPS hit eller dit, men inte mycket mer.

PCI 3.0 är lite mer effektiv pga sin ECC kodning tar mindre bandbredd, så man brukar säga effektivt är där ca 400-450MB/s (beroende på implementation) i en 1x 2.0, men ca 980MB/s i 1x 3.0. Detta gör 16x 2.0 till ca 6,4-7,2GB/s vs 8x 3.0 till 7,84GB/s.

Wow... vilken miss.
Jag hade inte sett detta, och kunde inte i min vildaste fantasi tro att Haswell skulle tvingas ner så illa. Det ska ju bara vara kopparbanor mellan CPU och PCI-E 16x porten. Chipset borde inte spela roll.

Men där står:
Supported Processor PCI Express Port Revision 2
Supported Processor PCI Express Port Configurations 1x16

Vilket är huvud-kliande...

Haha ser att ni också märkte detta nu. Jo jag var lika förvånad när jag idag slog upp gpu-z och såg att det bara körde i PCIE 2.0. Trodde inte heller att chipset spelade någon större roll. Men tydligen så gör det. Det är det här man fick ta när man gick ner till mitx något år efter att haswell hade fasats ur och detta var det enda 1150 moderkortet i mitx formfaktorn. Men då så.

Då behöver jag inte vara orolig över detta i alla fall. Antar att jag kommer ha uppgraderat cpun innan det blir grafikkorts bytte igen. Eller så kanske jag uppgraderar grafikkort en gång till men det får vi se i framtiden hur min cpu kommer hantera spel. Men den borde förhoppningsvis hålla något år till i alla fall.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|