Windows senaste uppdatering KB4056892 bråkar med Asus AI Suite 3

Permalänk
Medlem

Windows senaste uppdatering KB4056892 bråkar med Asus AI Suite 3

Windows senaste snabbfix ställer till åtminstone ett problem, Ai Suite 3 levererar felmeddelandet "Servern kastade ett undantag". Men det verkar endast göra så att det grafiska gränssnittet inte fungerar, för AI Suite 3 finns i aktivitetshanteraren och när jag startar ett spel och kontrollerar fläkthastigheterna så följer de min profil. En liten FYI för andra som får problemet och letar efter ett svar. Vågar man hoppas på en snabb fix? Jag tvivlar.

Precis innan jag skulle posta detta så märker jag att man INTE kan klicka bort felmeddelandet, gör man det så stängs programmet av helt. Så låt felmeddelandet vara aktivt.

Mitt moderkort är Prime Z370-A, signatur ej uppdaterad.

https://rog.asus.com/forum/showthread.php?98763-AISuite-fails...

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Har samma med mitt Z170 Sabertooth Mk1 efter uppdateringen.

Visa signatur

Asus Sabertooth Z170 - i7 6700K(Noctua NH-D15) - Corsair Vengeance 32GB ram - Asus ROG Strix GTX 1080Ti - OCZ 60GB+OCZ 250GB+Samsung EVO 840 500GB+2xSeagate 3TB+1xWD Greenpower 2TB+1xWD Red 3TB - 2xAsus PB248Q - Corsair HX850W - Fractal Design S

Permalänk
Medlem

Samma här med mitt z87 Expert. I mitt fall så verkar div AI suite-processer starta men inget finns i aktivitetsfältet. Försöker jag
starta manuellt så kommer en bekräftelsefönster fram från UAC och sen händer inte mer än att en värdprocesshanterare tar konstant 14-18% av CPU tills jag startar om datorn.

Visa signatur

CPU: 9900K
GPU: RTX 4070
RAM: 32GB

Permalänk
Hjälpsam

Avinstallera Asus AI-suite, det är en känd felkälla.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att samtliga av Asus program bara ställer till problem, sloppy coding at it's best! Installera helst aldrig, och om skadan är skedd ta bort snarast och rensa alla spår.

Vill ni klocka: bios. Ställa fläktprofil: bios.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Samma här med mitt Z370 Maximus X Hero.
Prövade även med senaste BIOS men ingen skillnad.

Version 1003
2018/01/02
8.23 MBytes
ROG MAXIMUS X HERO BIOS 1003
Improve system performance.
Improved DRAM compatibility

Visa signatur

|OS: Windows 10 64bit|MB: Asus ROG Maximus X Hero |CPU: Intel Core i7-8700K|GPU: ROG Strix RTX 2080Ti White Edition|RAM: Corsair Dominator Platinum SE Torque 32GB (4x8GB)3200MHzDDR4|SSD:Samsung M.2 970 EVO Plus 500GB Samsung SSD 750 500GB Samsung M.2 960 250GB |Chassi:Fractal Design Define R6 Vit TG|PSU: Corsair RM850x|CPU-Kylare:Asus Ryujin 240mm|Monitor:Asus ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Min erfarenhet är att samtliga av Asus program bara ställer till problem, sloppy coding at it's best! Installera helst aldrig, och om skadan är skedd ta bort snarast och rensa alla spår.

Vill ni klocka: bios. Ställa fläktprofil: bios.

Har ett Asus Strix X99 Gaming och i bios går det visserligen att justera fläktar men inställningarna är stenåldern jämfört med AI Suite 3 tyvärr, så jag föredrar programvaran i detta fall även om den är halvtaskig.

Och ja, efter uppgraderingen har det ballat ur för mig också.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

En beta finns tillgänglig nu:

" to fix ASUS AI Suite 3 issues on Windows 10, first download the latest AI Suite 3, right click the zip file and select “Properties”.

Select the “Unblock” check box and hit OK. Unzip the zip file and run AsusSetup.exe as Administrator. Keep in mind that your need to unblock the ZIP first before you extract the files. Reboot your computer and the AI Suite 3 should work smoothly now.!

REF:
https://www.reddit.com/r/ASUS/comments/7984hz/ai_suite_3_fix_...
http://windowsreport.com/kb4056892-issues/
https://rog.asus.com/forum/showthread.php?98800

Permalänk
Medlem

Funkade för mig med senaste Beta Ai suite 3.

Först avinstallerade jag Ai Suite.
Sen så körde jag Ai Cleaner.
Sen restarta och köra CCleaner.
Restart.
Ladda ner Ai suite 3 Beta Version 3.00.10 HÄR
Installera.

Visa signatur

|OS: Windows 10 64bit|MB: Asus ROG Maximus X Hero |CPU: Intel Core i7-8700K|GPU: ROG Strix RTX 2080Ti White Edition|RAM: Corsair Dominator Platinum SE Torque 32GB (4x8GB)3200MHzDDR4|SSD:Samsung M.2 970 EVO Plus 500GB Samsung SSD 750 500GB Samsung M.2 960 250GB |Chassi:Fractal Design Define R6 Vit TG|PSU: Corsair RM850x|CPU-Kylare:Asus Ryujin 240mm|Monitor:Asus ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem

Skall testa med

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av jolu:

En beta finns tillgänglig nu:

" to fix ASUS AI Suite 3 issues on Windows 10, first download the latest AI Suite 3, right click the zip file and select “Properties”.

Select the “Unblock” check box and hit OK. Unzip the zip file and run AsusSetup.exe as Administrator. Keep in mind that your need to unblock the ZIP first before you extract the files. Reboot your computer and the AI Suite 3 should work smoothly now.!

REF:
https://www.reddit.com/r/ASUS/comments/7984hz/ai_suite_3_fix_...
http://windowsreport.com/kb4056892-issues/
https://rog.asus.com/forum/showthread.php?98800

Funkade inte för mig.
Tänkte testa AI Suite (en av mina chassifläktar vill inte varva upp trots ändring i BIOS) men fick upp samma felmeddelande som TS.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd

Suck... samma här. Är på god väg att lägga ner AISuite nu. Asus har ju dille på att göra olika versioner av programmet, och mitt moderkort får bara sämre och sämre stöd för varje uppdatering.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk

Äntligen fick jag ordning på det här. Det är ju ett måste att kunna justera fläktarna enkelt från skrivbordet, går inte att hålla på och pilla med i setupen

Jag hittade en länk till nån nyare version av AI Suite, nämligen 3.00.10. Bara avinstallerade den gamla versionen, körde cleanern och så in med den i länken nedan så funkade allt normalt igen. Tyvärr verkar det som om man får man göra om alla personliga tweaks igen, det beror väl troligtvis på att cleanern tar bort dem.

Här är den: https://drive.google.com/file/d/1EBUU6Vsut08WUeY81IPZC_qciiUv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PC-ftw-4all:

Äntligen fick jag ordning på det här. Det är ju ett måste att kunna justera fläktarna enkelt från skrivbordet, går inte att hålla på och pilla med i setupen

Jag hittade en länk till nån nyare version av AI Suite, nämligen 3.00.10. Bara avinstallerade den gamla versionen, körde cleanern och så in med den i länken nedan så funkade allt normalt igen. Tyvärr verkar det som om man får man göra om alla personliga tweaks igen, det beror väl troligtvis på att cleanern tar bort dem.

Här är den: https://drive.google.com/file/d/1EBUU6Vsut08WUeY81IPZC_qciiUv...

Samma här.

Avinstallerade AI Suite, körde deras cleaner och installerade 3.00.10 och nu fungerar det.
Idle-temps sänkt med nästan 10 grader och load-temps med 5, yay. Fick aldrig en fläkt att göra som jag ville i BIOS men gick med AI Suite.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd

Samma för mig med min rigg i signaturen.
Ställde dock in fläktarna i Bios.
Men skulle hellre vilja ha ett fungerande AI suite3.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Kan bara instämma med alla andra strunta i AIsuite.

Testade att ändra och köra stockinställningar än det jag hade ställt i bios, helt plötsligt ville AIsute göra inställningar som gjorts tidigare samt tagits bort från programmet. Det var hellöjligt.

Vart så less att jag avinstallerade det och ställde in allt i bios bara helt enkelt och allt har fungerat bra sedan dess!

Så undvik AIsuite är mitt råd.

Permalänk
Avstängd

@bigganum:
Tror jag med struntar i det.
Är nöjd med Bios inställningarna.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av macce601:

Funkade för mig med senaste Beta Ai suite 3.

Först avinstallerade jag Ai Suite.
Sen så körde jag Ai Cleaner.
Sen restarta och köra CCleaner.
Restart.
Ladda ner Ai suite 3 Beta Version 3.00.10 HÄR
Installera.

Detta funkade för mig, tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Patchen jag lade upp tidigare fungerade iaf 100% här. Själv har jag inte fått fläktarna att lira med enbart "bios-inställningar". Så fort Windows bootat up går fläktarna igång igen oavsett konfig av någon anledning. Med AI-suite fungerar det däremot, vilket är synd eftersom programmet ärhyfsat kasst som andra redan påpekat.

Permalänk
Medlem

Har avinstallerat AI Suite jag med, då det gärna resulterar i blackscreen om man råkar ha fler sensor-monitoring-program igång samtidigt som pollar sensorerna på moderkortet. Asus kort verkar inte gilla när alldeles för många program gör det samtidigt, som jag nämnt i en annan tråd.

Synd dock att man inte kan få datorn lika tyst med bios-inställningar som med FanXpert i Dual Intelligent processors 5. Jag har inte riktigt lyckats iaf.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av macce601:

Funkade för mig med senaste Beta Ai suite 3.

Först avinstallerade jag Ai Suite.
Sen så körde jag Ai Cleaner.
Sen restarta och köra CCleaner.
Restart.
Ladda ner Ai suite 3 Beta Version 3.00.10 HÄR
Installera.

Hej! Har haft samma problem som er andra. Har enbart använt AiSuite till att läsa av temp. Jag avinstallerade AiSuite i väntan på bättre tider. Såg den här tråden och fick nytt hopp. Min fråga, behöver jag först installera versionen jag har på skiva, och sedan betan, eller kan jag installera betan direkt?
God fortsättning på det nya året👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petegem:

Hej! Har haft samma problem som er andra. Har enbart använt AiSuite till att läsa av temp. Jag avinstallerade AiSuite i väntan på bättre tider. Såg den här tråden och fick nytt hopp. Min fråga, behöver jag först installera versionen jag har på skiva, och sedan betan, eller kan jag installera betan direkt?
God fortsättning på det nya året👍

Installera betan direkt. Att installera en tidigare version först är som att be om problem. Det är därför en del i tråden skrivit om att de har använt programvara för att rensa bort tidigare version ordentligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Installera betan direkt. Att installera en tidigare version först är som att be om problem. Det är därför en del i tråden skrivit om att de har använt programvara för att rensa bort tidigare version ordentligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Okidoki! Misstänkte att det var så, men blev lite osäker. Provade en annan uppdatering av programmet tidigare, men då fanns inte alla alternativ med. Hursomhelst, tack för svar👍

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Klumpeduns:

Windows senaste snabbfix ställer till åtminstone ett problem, Ai Suite 3 levererar felmeddelandet "Servern kastade ett undantag". Men det verkar endast göra så att det grafiska gränssnittet inte fungerar, för AI Suite 3 finns i aktivitetshanteraren och när jag startar ett spel och kontrollerar fläkthastigheterna så följer de min profil. En liten FYI för andra som får problemet och letar efter ett svar. Vågar man hoppas på en snabb fix? Jag tvivlar.

Precis innan jag skulle posta detta så märker jag att man INTE kan klicka bort felmeddelandet, gör man det så stängs programmet av helt. Så låt felmeddelandet vara aktivt.

Mitt moderkort är Prime Z370-A, signatur ej uppdaterad.

https://rog.asus.com/forum/showthread.php?98763-AISuite-fails...

Nu har jag inte slagit upp det uppdateringspaketet på microsofts KB lista men tycker mig känna igen den som uppdateringen som mitigerar CPU sårbarheten. AI suit pysslar väl med överklockning och dylikt, så det är nog kanske inte konstigt om dessa slår slint med varandra i och med att CPU fixen var en snabblösning på en sårbarhet och något bättre antagligen kommer längre fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknown:

Nu har jag inte slagit upp det uppdateringspaketet på microsofts KB lista men tycker mig känna igen den som uppdateringen som mitigerar CPU sårbarheten. AI suit pysslar väl med överklockning och dylikt, så det är nog kanske inte konstigt om dessa slår slint med varandra i och med att CPU fixen var en snabblösning på en sårbarhet och något bättre antagligen kommer längre fram.

Det stämmer att det är den uppdateringen, det kunde jag ha varit tydligare med. Men som jag skrev så fungerar programmet i bakgrunden, det är endast GUI som inte startar. Det är lite konstigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Kom att tänka på en sak till! Har det någon betydelse om man kör asussetup.exe, eller setup.exe?

Permalänk
Medlem

Härligt det fungerar igen! Men synd att gpu temp inte visas. Löste det tillsvidare med GPU-Z

Permalänk
Avstängd

Försökte mig på beta versionen. Men den funkar inte heller. De jag nu vill göra går inte å göra. Enligt Asus så finns de nya BIOS att ladda hem för att åtgärda Spectre. Kruxet är att version 3703 inte finns att ladda hem manuellt, och programmet för att uppdatera BIOS nu inte fungerar

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petegem:

Härligt det fungerar igen! Men synd att gpu temp inte visas. Löste det tillsvidare med GPU-Z

Har du ett Asus grafikkort?

Visa signatur

|OS: Windows 10 64bit|MB: Asus ROG Maximus X Hero |CPU: Intel Core i7-8700K|GPU: ROG Strix RTX 2080Ti White Edition|RAM: Corsair Dominator Platinum SE Torque 32GB (4x8GB)3200MHzDDR4|SSD:Samsung M.2 970 EVO Plus 500GB Samsung SSD 750 500GB Samsung M.2 960 250GB |Chassi:Fractal Design Define R6 Vit TG|PSU: Corsair RM850x|CPU-Kylare:Asus Ryujin 240mm|Monitor:Asus ROG Swift PG279Q