Permalänk
Avstängd

Vad förkunnar råformatet?

Du lär dig att använda kamerans olika inställningar för att ta korrekt exponerade bilder. När du har nått så långt i kunskapsnivån så går det att ifrågasätta om det fanns en praktisk anledning när du redigera i råformat.

Fotar du i råformat så utesluts dina specifika inställningar på kameran. I råformat så kvittar det om exponeringen var lite mer och mindre när du kan justera allt. Frågan är om du lärde dig fototeknik i onödan när den tagna bilden du såg på displayen inte är det du jobbar med?

Du jobbar från grunden från ett avsaknat original, du justera efter eget tycke, och det färdigställda ersätter som huvuddel i det nya verket

Det var ju inte den bilden som togs.

Permalänk
Hedersmedlem

Nåja, det är ju knappast som så att inställningarna man gör inte spelar någon roll. Som exempel så har ju en sensor ett begränsat dynamiskt omfång, så det finns fortfarande gränser för hur under-/överexponerad en bild kan bli innan den blir omöjlig att rädda med redigering.
En bild med dåligt fokus blir ju också i allmänhet omöjlig att använda.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Rekordmedlem

Allt du gör vid exponeringen påverkar råformatsbilden, det man har det till är för att man vill framkalla bilderna utanför kameran i stället för att låta kameran göra framkallningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är, i princip, så man gjort sedan fotografiets barndom. "Mörkrummet" har flyttat in i datorn. Vissa saker har blivit enklare att göra men man har redan tidigare kunnat påverka resultatet i efterhar genom att framkalla i olika temperatur eller olika längre, framkalla i olika vätskor, belysa och efterlysa, lägga på oskarp mask (ett namn som kommer från den gamla mörkrumstekniken) osv osv osv. Man kunde även, i mörkrummet, montera ett moln eller en måna på himmeln, som inte fanns där från början.

Så... Jag fattar inte vart du vill komma. Ska en bild alltid vara en exakt representation/återgivning av hur det såg ut vid fotograferingsögonblicket?
Hur gör man då när ljuset tryter och man får köra med lång slutartid tex?

Även ett rent dokumentärt foto kan ju påverkas otroligt mycket redan i fotograferingsögonblicket genom vad man väljer för utsnitt.

Sedan är det ju, som tidigare talare påpekat: Vad du använder för slutartid, bländare och slutartid påverkar saker som inte går att ändra i efterhand. Du kan inte göra slutartiden kortare eller längre.
Att ändra skärpedjupet är väldigt svårt/tidskrävande att göra på ett trovärdigt sätt.
Att få tillbaka sådant som är utanför kamerans dynamiska omfång går inte och många gånger måste man välja om man vill förlora saker i skuggorna eller i högdagrarna.
Med vissa av de senaste kamerorna, som är "ISO-invarianta" så kan man dock lika gärna dra upp exponeringen i efterhand som att höja ISO-talet i kameran, men detta gäller ju inte alla kameror.

Det går, för övrigt, att göra väldigt mycket justeringar även med en JPEG-fil. Drar man rejält i spakarna blir dock resultatet märkbart sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

[...]
Så... Jag fattar inte vart du vill komma. Ska en bild alltid vara en exakt representation/återgivning av hur det såg ut vid fotograferingsögonblicket?
Hur gör man då när ljuset tryter och man får köra med lång slutartid tex?
[...]

Jag håller med om vad du säger. Jag vill dessutom kommentera just den här delen då möjligheten att exempelvis lyfta skuggor, vilket går att göra till mycket större grad i råformat, kan göra bilden mycket mer likt det man ser när man tar kortet.

Kunskap om exponering kommer alltid att ge resultat, dels vad som är korrekt exponering men även kunskap om den aktuella kamerans egenskaper för att exponera på sådant sätt att det finns goda möjligheter att få en bra bild. Exempelvis medvetet underexponera för att sedan lyfta valda delar istället för att skruva upp ISO.

Enklast kan man väl göra jämförelsen till analogt foto där man antingen tar sina kort och lämnar in rullen för framkallning och kopiering (jpg) eller framkallar själv och har möjlighet till justeringar både så och vid framtagning av papperskopior [raw samt jpg export från raw-hanteraren).

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Medlem

Ögat har ett ofantligt mycket större dynamiskt omfång än en kamera. Det du fotar har långt mindre omfång än vad du ser på plats.

Om fotografi ska handla om att helt orört fånga in något så likt som möjligt det man ser på plats så kommer råformatet mycket närmre vad du faktiskt ser, eftersom du kan anpassa innehållet i den slutgiltiga bilden till något som är så likt som möjligt det du faktiskt såg.

"Det var ju inte den bilden som togs"? Jodå, JPEG-bilden är bara ett urval av den bilden som togs, som ryms att visa på en skärm. Fotar du i råformat får du själv välja vad av originalet som du vill visa, på samma sätt som att en framkallning visar en del av det ett negativ innehåller.

Bara för att du inte kan se all information i en råbild samtidigt betyder det inte att det inte är en del av bilden. Det du lärt dig om fototeknik är fortfarande alltid relevant för att få bästa möjliga resultat. Visst finns det många lägen då det kan vara bättre att underexponera en bild och dra upp nivåerna i bearbetningen av råfilen, men då fotar du ändå saker som du själv såg med dina ögon på plats men som kameran inte tagit in lika lätt.

Permalänk
Medlem

Om man låter kameran bestämma skärpa, färger och kontraster så har du gett ditt verktyg fulla rättigheter att bestämma över din bild.

Därför använder man RAW, där du bestämmer reglerna genom hela processen, och inte bara fram till tillfället du trycker på avtryckaren.

En RAW fil är inte något magiskt, den innehåller bara mer information än vad JPG gör, vilket medför att man kan göra de ändringar man behöver utan förlust av kvalité och detaljer i skuggor och ljus.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Inaktiv

Ur rårformatet tar man fram den riktiga verklighetstrogna bilden och låter inte kameran bestämma hur det såg ut där kortet togs. Förutsett förstås att exponering och sånt man gjorde på plats tillåter det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

För mig är det en räddare. Räcker med att man fotat med fel inställning för vitbalansen och bara köra jpg.

Med Raw är det bara att justera och se glad ut.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Glöm inte att det går utmärkt att redigera även jpg, dock ej lika mycket finlir som med en bra RAW editor.

Det går inte alls "utmärkt" att redigera i JPG framför RAW. I JPEG är kontraster och färger inpräntade, och man får förlust av färg och kvalitét så fort man börjar redigera en JPEG. Men allt hänger på vad det är för redigering utför.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Florrpan:

Det går inte alls "utmärkt" att redigera i JPG framför RAW. I JPEG är kontraster och färger inpräntade, och man får förlust av färg och kvalitét så fort man börjar redigera en JPEG. Men allt hänger på vad det är för redigering utför.

Du kan justera färger, kontrast och ljus, ingen har sagt att det funkar bättre än RAW.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Du kan justera färger, kontrast och ljus, ingen har sagt att det funkar bättre än RAW.

Det jag menar är att om man har tillgång till RAW så är inte JPG ett bra alternativ. Om vitbalansen redan är inpräntad så kommer du alltid ha förlust av kvalitet. Det går givetvis utmärkt att redigera alla vanliga format.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gzerd:

Du lär dig att använda kamerans olika inställningar för att ta korrekt exponerade bilder. När du har nått så långt i kunskapsnivån så går det att ifrågasätta om det fanns en praktisk anledning när du redigera i råformat.

https://i.imgur.com/wSTuPzc.png

Fotar du i råformat så utesluts dina specifika inställningar på kameran. I råformat så kvittar det om exponeringen var lite mer och mindre när du kan justera allt. Frågan är om du lärde dig fototeknik i onödan när den tagna bilden du såg på displayen inte är det du jobbar med?

Du jobbar från grunden från ett avsaknat original, du justera efter eget tycke, och det färdigställda ersätter som huvuddel i det nya verket

Det var ju inte den bilden som togs.

Nja, det är en sanning med modifikation det där.

Du ska ALLTID försöka ta bilden så rätt exponerad som möjligt. Det är då du får allra mest information i bilden som det bara går.
Och du har allra största möjligheterna att göra bilden bra.

När du tar ett kort i JPEG så blir bilden "fast", den datan som har sparats vid en viss pixel är den datan du har. Inget mer.
Sparar du bilden i RAW har du istället sparat datan för röd, grön och blå sensor. Överlag har RAW en extremt mycket större spektrum av data i bilden.

Sedan har jag märkt att många som lärt sig (som jag själv) analoga systemkameror inte förstår STYRKAN i dom digitala systemkamerorna när man sparar bilden i RAW!!!

En bild tagen i JPEG visar i många situationer en bild som INTE stämmer överens med det ögat ser. I mörka områden är det för mörkt och i ljusa områden är det helt utfätt. Detta då en kamera inte fungerar som vi människor ser verkligheten.
Människan ser en liiiitet område av omgivningen (direktseendet). Allt du ser är skapat i hjärnan av information från ögat.
När du tittar i det mörka området i ett träd vid en solnedgång så blir våran pupill större just när vi tittar där. Vi ser då detaljerna i dom där träden.
Sedan lyfter vi upp blicken mot dom vackra molnen, direkt så minskar pupillen för att få in mindre ljus och vi ser alla detaljerna i molnen.
Det mörka partiet i träden minns vi i hjärnan, vi minns alla detaljer och hela upplevelsen blir i grund och botten en "HDR-version" av en bild (extremt förenklat och inte helt korrekt).

Men nu tar vi fram kameran. Vi tar bilden och kameran försöker hitta en bländaröppning och slutartid som ger så mycket information över hela bilden som möjligt, eller så gör man det manuellt som jag gör ofta vid såra förhållanden. Tyvärr kommer då begränsningarna. Det är OMÖJLIGT att få med detaljerna både i skuggan och i dom ljusa partierna. För i dom mörka partierna måste bländaren vara mycket öppnare och i dom ljusa partierna måste bländaren vara mindre.
I systemkameror har dock sensorn väldigt bra möjligheter att ändå ta med mycket data i dessa svåra områden i bilden. Dock så kan den inte ge en rättvis bild av den direkt i kameran, om du nu inte vill att kameran gör en HDR-bild åt dig direkt i kameran (som många kan göra också). Hur resultatet blir är dock svårt att avgöra. För kameran är bara en dum sak som inte förstår överhuvudtaget vad den tar kort på.
Så istället så sparar vi bilden som den blir, i ett läge som är så bra det bara går med ett enda kort.

Sparar vi den då i JPG, ja då är bilden helt "fast". Vi har inga möjligheter att få fram någon mer info.
Men sparar vi den i RAW, ja då finns det en MASSA extra information. Vi kan sedan i tex PhotoShop rediegera fram detaljerna som vi faktiskt SÅG där på plats. Vi får fram en mycket mer realistisk bild av ögonblicket med RAW.

Det du verkar se som fusk är istället i min värld en STYRKA. Du verkar tro att man inte behöver kunna kunskaperna om slutartid, bländare, ISO etc bara för man tar kortet i RAW.
Det stämmer inte alls, för om jag ställer in fel så bilden blir överexponerad kommer MASSA data vara utfärtta i högdagarna. Visst kan man rädda bilden men du kommer INTE få så bra slutresultat som om du hade ställt om kameran rätt.

Och att kunna redigera i RAW kräver massa mer kunskap om hur kameran fungerar.
Varför ser du en styrka med RAW som något negativt? Förstår faktiskt inte det.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk

Det handlar helt om man vil låta en cpu framkalla och komprimera bilden (jpg) eller om man själv tycker sig kunna göra ett bättre jobb (raw)

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Avstängd

Obehandlad bild. Bara efter kameran inställningar Så ser det ut som det var fotat med analog film

Folk snackar om så mycket info som finns i råformatet och vitbalans kvittar som bara gäller JPG. Men varför kan inte sensordatan leverera korrekta uppgifter till JPG-bilden som sparas så blir det perfekt bild från början.

Men titta! Sparar man i JPG så blir det overklig neonstark himmel vilket inte blir i råformatet. Det blir inte så blåtonade skuggor och klarvit snö. Träden syns tydligare i det gröna.

Permalänk
Inaktiv

Det är väl bara en minoritet som använder råformat?
Man kan diskutera huruvida de som ligger på gränsen gör rätt eller fel, men generellt är det inte fel att idag samla för mycket information som man senare om kanske 10 saknade. Verktygen man använder om 10, varför inte 50år kan dr nytta av information som man idag inte har.

Jag personligen samlar in mycket data som man idag inte har datakraft/teknik att behandla.

När det gäller fotografering kör jag enbart med mobil idag, visst den är kass på alla sätt. Skillnaden är dock att jag har med mig mobilen när jag behöver fotografera. Och mobilen kör jag dock jpg, lite overkill att köra råformat på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gzerd:

Det finns inget sådant. Får att vi ska kunna titta på bilden måste rådatan behandlas. Detta görs av rå-konverteraren. I första fallet i kameran och i andra fallet i datorn. Efter att bilden konverterats (demosaic) så appliceras tonkurvor och vitbalans. Skulle man titta på en bild konverterad bara utifrån den linjära rådatan så skulle bilden se mycket mörk ut. I princip helt svart över största delarna utom i de allra ljusaste partierna.
De kurvor som appliceras på bilden skiljer mellan olika råkonverterare. Därför ser det olika ut direkt från kamera jämfört med när man använt den råkonverterare i datorn.

Under demosaic:en så manglas de röda, gröna och blå bildelementen ihop till pixlar med RGB-värden. Därefter applicerar dessa kurvor på bilden är inte bilden längre linjär och det går i princip inte att backa tillbaka till det man hade innan. Därför kan man tex inte ändra vitbalansen med ett lika bra resultat i efterhand på en JPEG-fil som med RAW.
Om bilden därtill sparas som JPEG så har man först kapat bort 4-6 bitar information för varje bildpunkt på sensorn. Det mesta av denna information ligger i högdagrarna. Detta gör att man i princip saknar information i dessa områden i bilden med en JPEG men har ganska mycket kvar i en RAW-fil.
Utöver att man kastar bort denna information så reduceras datan genom en ganska kraftig datareducering i form av JPEG-komprimering. I princip kan man säga att man reducerar datan från en 24Mpix kamera från ca 60MB (okomprimerad TIFF) till 10-12MB för en JPEG. Man tar alltså i runda slängar bort 85% av informationen i en JPEG-fil jämfört med en RAW-fil.

Ovanstående något förenklat för jag orkade inte räkna "halva" bytes och grejer just nu, men i princip är det mer eller mindre korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Och mobilen kör jag dock jpg, lite overkill att köra råformat på den.

Jag tycker att det är skitbra att slippa den klumpiga uppskärpningen och allt för kraftiga brusreduceringen. Det gör att man faktiskt kan använda mobilen "på riktigt" i en situation där man av någon anledning inte har en riktig kamera med sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gzerd:

https://i.imgur.com/Moaguap.png

Obehandlad bild. Bara efter kameran inställningar Så ser det ut som det var fotat med analog film

Folk snackar om så mycket info som finns i råformatet och vitbalans kvittar som bara gäller JPG. Men varför kan inte sensordatan leverera korrekta uppgifter till JPG-bilden som sparas så blir det perfekt bild från början.

Men titta! Sparar man i JPG så blir det overklig neonstark himmel vilket inte blir i råformatet. Det blir inte så blåtonade skuggor och klarvit snö. Träden syns tydligare i det gröna.

Känns som du inte överhuvudtaget har läst ett enda av dom svar du har fått i denna tråden...

Men angående din bild som du visar i detta inlägg:
Hur har du ställt in din kamera? Oftast går det att ställa in hur den ska spara, tex porträtt, landskap mm.
Det finns nästan alltid en som heter neutral. Den ger då "oarbetat" bild i JPG.

Det du missar är att kameran är bara en dum burk. Jämför det med att analog kemisk film är just bara en dum film.
Resultatet på den kemiska filmen är först när du framkallar negativet till ett positiv. Det är vid själva framkallningen du kan få det resultat du vill ha.
Samma med RAW, via RAW har du möjligheter att "framkalla" bilden. All information finns där.
Men hade du sparat i JPG så blir du extremt begränsad hur bra resultat du får. Dels finns ingen mer information är det som du redan har i JPG-bilden.

RAW är extremt mycket kraftfullare än kemisk analog film tex. För där finns häller inte någon mer "data" än JPG.

Det känns som du mest motarbetar och bestämt dig att allt nytt är dåligt. Har läst massa av dina äldre trådar nu och ser en röd tråd.
Du tycker allt var bättre förr, även om det verkligen INTE var det.

Istället för att motarbeta RAW som är bättre än JPG och kemisk analog film så kan du lära dig det och se möjligheterna med RAW.
Har du svårt att lära dig så kan du ställa frågor här så kan jag och andra tipsa dig.

Men istället för att bortförklara din okunskap om RAW och den nya digitaltekniken på att allt nytt är dåligt så lär dig den nya tekniken.
Och all den kunskap som du har med hur man hanterar en analog systemkamera har du användning på en digital systemkamera.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det är väl bara en minoritet som använder råformat?

Alla som fotograferar något seriöst sparar allt i RAW.

Skrivet av anon159643:

Man kan diskutera huruvida de som ligger på gränsen gör rätt eller fel, men generellt är det inte fel att idag samla för mycket information som man senare om kanske 10 saknade. Verktygen man använder om 10, varför inte 50år kan dr nytta av information som man idag inte har.

Jag personligen samlar in mycket data som man idag inte har datakraft/teknik att behandla.

Här hänger jag inte riktigt med vad du vill få fram...
All den datan som finns i RAW kan vi redan nu använda.

Skrivet av anon159643:

När det gäller fotografering kör jag enbart med mobil idag, visst den är kass på alla sätt. Skillnaden är dock att jag har med mig mobilen när jag behöver fotografera. Och mobilen kör jag dock jpg, lite overkill att köra råformat på den.

Självklart är mobilkameran den man alltid har med sig. Men är jag ute efter att verkligen fotografera något är en mobilkamera ens en tanke att använda. Skillnaden är enorm i bildkvalitet i alla sammanhang.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Knashatt:

Alla som fotograferar något seriöst sparar allt i RAW.

Beror lite på vad man menar med seriöst, det är lite som att säga att alla seriösa datanördar sitter på xeon processorer.
Men om man jobbar professionellt med fotograferingen så skulle jag passa mig för att inte använda råformat tills motsatsen är bevisad. Det är de som vill att man ska radera oåtergivlig information, som har hela bevisbördan att det inte gör något vid lite seriösare fotografering.

Skrivet av Knashatt:

Här hänger jag inte riktigt med vad du vill få fram...
All den datan som finns i RAW kan vi redan nu använda.

Min poäng var att även om man idag anser att viss data är onödig så kan det komma en dag då vill kunna nyttja den, man ska därför passa sig för att filtrera bort information för att man idag inte ser någon nytta med den. Samtidigt tvingas många göra detta när det gäller film idag, att lagra film i råformat 4k 60hz kostar en hel del, mer än vad alla har råd med.
Som jag brukar säga, det är ibland bättre skämmas bland nördar att man inte har det bästa, än att stå på Tv3 Lyxfällan och skämmas över vilka köp man har gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Beror lite på vad man menar med seriöst, det är lite som att säga att alla seriösa datanördar sitter på xeon processorer.
Men om man jobbar professionellt med fotograferingen så skulle jag passa mig för att inte använda råformat tills motsatsen är bevisad. Det är de som vill att man ska radera oåtergivlig information, som har hela bevisbördan att det inte gör något vid lite seriösare fotografering.

Finns inget att bevisa eller motbevisa. Uppenbart har du inte förståelsen varför man använder RAW.

Skrivet av anon159643:

Min poäng var att även om man idag anser att viss data är onödig så kan det komma en dag då vill kunna nyttja den, man ska därför passa sig för att filtrera bort information för att man idag inte ser någon nytta med den. Samtidigt tvingas många göra detta när det gäller film idag, att lagra film i råformat 4k 60hz kostar en hel del, mer än vad alla har råd med.
Som jag brukar säga, det är ibland bättre skämmas bland nördar att man inte har det bästa, än att stå på Tv3 Lyxfällan och skämmas över vilka köp man har gjort.

Men vad har detta med RAW att göra? Man nyttjar hela RAW:s data. Varje bild så måste du bearbeta RAW-datan i någon form av mjukvara.
Det finns ingen "onödig" data. Verkar som du tror RAW enbart handlar om ett mindre komprimerat format än JPG. Ungefär som att jämföra TIFF och JPG.

Läs här så får du lite inblick om fördelarna om man fotar i RAW: https://moderskeppet.se/live/ska-du-fotografera-i-raw/

EDIT:
Även här kan du läsa om RAW: https://www.kamerabild.se/kvar-fr-n-gamla-sajten/fotoguiden/v...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Knashatt:

Finns inget att bevisa eller motbevisa. Uppenbart har du inte förståelsen varför man använder RAW.

Men vad har detta med RAW att göra? Man nyttjar hela RAW:s data. Varje bild så måste du bearbeta RAW-datan i någon form av mjukvara.
Det finns ingen "onödig" data. Verkar som du tror RAW enbart handlar om ett mindre komprimerat format än JPG. Ungefär som att jämföra TIFF och JPG.

Läs här så får du lite inblick om fördelarna om man fotar i RAW: https://moderskeppet.se/live/ska-du-fotografera-i-raw/

EDIT:
Även här kan du läsa om RAW: https://www.kamerabild.se/kvar-fr-n-gamla-sajten/fotoguiden/v...

Jag tycker det snarare är du som försöker göra rådata som om det vore något unikt för kameror. Det är ett problem som man stöter på precis hela tiden och jag har system som är uppe i nästan PetaByte med samplad data.
När man väljer hur ens data ska lagras så har man olika kompromisser, oftast handlar det om vilken upplösning de ska vara och vilken datatyp man ska spara det i.

När det handlar om onödig data, så syftade jag på data som inte behövs för de krav som man ställer. Inom fotografier, filmer så kan man idag ha vissa krav som man senare i framtiden kanske höjer. Det kommer allt bättre filter, algoritmer som kan göra nya saker för varje år och man kanske hittar på helt nya sätt att använda den filmfrekvensen man spelade in. Tar vi filmer så kommer man snabbt upp i PetaByte i lagringsutrymme om man kör allt på högsta i råformat.

Att sedan de flesta kameror inte bara tar rådatan och komprimerar den direkt till jpg ser jag mer som en inställningsfunktion i kameran. Det går ju sabba rådatan också på olika sätt med kameror, det allra vanligaste jag brukar sabba är att jag i ett senare tillfälle vill ha skärpan på något helt annat än vad jag fotograferade på och då ska man ha tänkt på detta. (hyperfokal)
https://www.kamerabild.se/fotoskolor/vi-f-rklarar/vi-f-rklara...
Hyperfokal ger i sin tur medelmåttig skärpa överallt, så man bör ta flera bilden med olika inställningar för framtida bruk, alla såklart i råformat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag tycker det snarare är du som försöker göra rådata som om det vore något unikt för kameror. Det är ett problem som man stöter på precis hela tiden och jag har system som är uppe i nästan PetaByte med samplad data.
När man väljer hur ens data ska lagras så har man olika kompromisser, oftast handlar det om vilken upplösning de ska vara och vilken datatyp man ska spara det i.

När det handlar om onödig data, så handlar det om data som inte behövs för de krav som man ställer. Inom fotografier, filmer så kan man idag ha vissa krav som man senare i framtiden kanske höjer. Det kommer allt bättre filter, algoritmer som kan göra nya saker för varje år och man kanske hittar på helt nya sätt att använda den filmfrekvensen man spelade in. Tar vi filmer så kommer man snabbt upp i PetaByte i lagringsutrymme om man kör allt på högsta i råformat.

Att sedan de flesta kameror inte bara tar rådatan och komprimerar den direkt till jpg ser jag mer som en inställningsfunktion i kameran. Det går ju sabba rådatan också på olika sätt med kameror, det allra vanligaste jag brukar sabba är att jag i ett senare tillfälle vill ha skärpan på något helt annat än vad jag fotograferade på och då ska man ha tänkt på detta. (hyperfokal)
https://www.kamerabild.se/fotoskolor/vi-f-rklarar/vi-f-rklara...
Hyperfokal ger i sin tur medelmåttig skärpa överallt, så man bör ta flera bilden med olika inställningar för framtida bruk, alla såklart i råformat.

Antingen förstår du RAW eller så förklarar du dåligt eller så är jag bara trött i skallen
RAW handlar inte så mycket om att "spara" data utan mer om att "framkalla" ett digitalt "negativ" till ett digitalt "positiv".
Att DU bestämmer själva framkallningsprocessen som nästan uteslutande blir bättre än det kameran presterar.

Du verkar duktig på film, finns RAW-format även på filminspelning? Alltså, RAW på samma sätt som på en systemkamera?
Är det i så fall en bild för varje frame? Eller hur sparas det.

EDIT:
Finns en kamera där du har skärpa på allt. Att du kan i efterhand bestämma vart du vill ha skärpan.
Var någon ny kamera som var helt fyrkantig. Mycket märklig sak.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Knashatt:

Antingen förstår du RAW eller så förklarar du dåligt eller så är jag bara trött i skallen
RAW handlar inte så mycket om att "spara" data utan mer om att "framkalla" ett digitalt "negativ" till ett digitalt "positiv".
Att DU bestämmer själva framkallningsprocessen som nästan uteslutande blir bättre än det kameran presterar.

Du verkar duktig på film, finns RAW-format även på filminspelning? Alltså, RAW på samma sätt som på en systemkamera?
Är det i så fall en bild för varje frame? Eller hur sparas det.

EDIT:
Finns en kamera där du har skärpa på allt. Att du kan i efterhand bestämma vart du vill ha skärpan.
Var någon ny kamera som var helt fyrkantig. Mycket märklig sak.

Jag har en annan syn på råformat än fotografer, det är förklaringen. Jag har pillat med både RAW och BMP från kameror och känner till att bmp är processad råformat med kamerainställningar.
-Det jag pratar om är att man i framtiden kan ha högre behov än vad man har idag, så många säger bilden duger som den vid jpg. -Ja, det är inte säkert man tycker det om 20år. Lycka till att då ta om bilden i Raw formatet.

Angående filmkameror så är väl råformat enbart på de svindyra, men även om man håller sig till de lägre prisklasserna får man problem med lagringsutrymme och man inte förlustkomprimerar tillräckligt hårt.
http://kurtlancaster.com/06/01/2014/why-should-i-shoot-cinema...

Jag själv samplar data från allt möjligt, inklusive kameror för länge sedan. Där jag körde egenmodifierade vision algoritmer på datan från kamerorna. Där jag har erfarenhet av att en bild som för det mänskliga ögat kan upplevas som riktigt bra, kanske inte håller de krav som vision algoritmerna ställer på bilden.

Angående förstöra bilder så jobbade jag för runt 15 år sedan med galningar som vägrade göra backuper av bilder, de tog en bild från kameran sedan gjorde de ändringar de ville med denna, det var allt från att ändra kontrast, färgsättning, göra bilden mindre, till att lägga in texter på den. När man sedan ville använda bilden till något helt annat hade man ett helvete och man hade problem att förklara för chefen att kvalitén på resultatet blev som det blev för ens kollegor är några....
-Nej jag jobbade ej som fotograf, men alla oavsett jobb borde veta rör ej originalbilderna!

Permalänk
Medlem

@anon159643, du verkar väldigt förvirrad kring varför man skulle behöva råformat.

En JPG är 8 bitar medan en RAW fil är allt från 12 - 16 bitar.
En JPG visar 256 nyanser av röd, grön och blå medan en RAW(12-bit) visar 4096 nyanser av röd, grön och blå.

Dvs, om en JPG bild som kommer från kameran har helt vita områden, t.ex himmel, kommer informationen i det vita endast vara vitt.
Med en 12-bitars RAW kommer du att kunna återställa himmelen eftersom den lagrar otroligt mycket mer information.

Du verkar prata om RAW utan att förstå varför man använder det. Det är inte för att "kanske behöva återställa data i framtiden". RAW används för att få fram all information som behövs, och för att skapa ett foto av väldigt hög kvalité i både färg, exponering och detaljer.

Exempel; En kameras sensor kan inte exponera himmel och subjekt exakt så som man vill om någon av dessa är för mörk eller för ljus. Himmelen kommer vara utsprängd vit om subjektet inte är väl upplyst. Alltså kommer himmel försvinna medan subjektet får korrekt exponering. Fotar man i RAW kan man sedan återställa himmelen så att den visar både moln och blå himmel istället för en kritvit bakgrund.

"Jag har en annan syn på råformat än fotografer, det är förklaringen."
Ja, men din syn är inte fakta, så sluta prata som om att du vet hur alla jobbar. Du har tydligt visat att du inte förstår varför hobbyfotografer till professionella fotografer endast använder RAW i sitt fotande. Majoriteten med ett intresse och en systemkamera kör med RAW.

Jag skulle aldrig låta min kamera bestämma färger, vitbalans och skärpa(JPG). Då har jag helt förlorat makt över mina egna verk.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Florrpan:

@Johan86c, du verkar väldigt förvirrad kring varför man skulle behöva råformat.

En JPG är 8 bitar medan en RAW fil är allt från 12 - 16 bitar.
En JPG visar 256 nyanser av röd, grön och blå medan en RAW(12-bit) visar 4096 nyanser av röd, grön och blå.

Dvs, om en JPG bild som kommer från kameran har helt vita områden, t.ex himmel, kommer informationen i det vita endast vara vitt.
Med en 12-bitars RAW kommer du att kunna återställa himmelen eftersom den lagrar otroligt mycket mer information.

Du verkar prata om RAW utan att förstå varför man använder det. Det är inte för att "kanske behöva återställa data i framtiden". RAW används för att få fram all information som behövs, och för att skapa ett foto av väldigt hög kvalité i både färg, exponering och detaljer.

Exempel; En kameras sensor kan inte exponera himmel och subjekt exakt så som man vill om någon av dessa är för mörk eller för ljus. Himmelen kommer vara utsprängd vit om subjektet inte är väl upplyst. Alltså kommer himmel försvinna medan subjektet får korrekt exponering. Fotar man i RAW kan man sedan återställa himmelen så att den visar både moln och blå himmel istället för en kritvit bakgrund.

"Jag har en annan syn på råformat än fotografer, det är förklaringen."
Ja, men din syn är inte fakta, så sluta prata som om att du vet hur alla jobbar. Du har tydligt visat att du inte förstår varför hobbyfotografer till professionella fotografer endast använder RAW i sitt fotande. Majoriteten med ett intresse och en systemkamera kör med RAW.

Jag skulle aldrig låta min kamera bestämma färger, vitbalans och skärpa(JPG). Då har jag helt förlorat makt över mina egna verk.

Visst jag kan erkänna att jag i början när jag pratade om råformat tänkte på komprimering (jpg) och inte jämförde emot bmp. Men om man tar ett foto idag i råformat så kan man precis som du nämner ändra himlen och det kan hända i framtiden att man vill ha en annan himmel än vad man ville ha idag på fotot, av anledningar som att man ska använda samma bild till något helt annat.

Är man proffs, fotograferar i Raw sitter i photoshop gör precis det man vill göra för att få den bild man anser är bäst och slänger RAW originalet, så har man ändå ett dåligt underlag för framtiden, då man har missköt hanteringen av datan och man i framtiden kan få dåliga resultat p.g.a slarv. Jag skulle knappt kalla en person som beter sig så på viktiga "ögonblicksfoton" för en amatörfotograf. (d.v.s foton på händelser som man ej i framtiden kan ta om)

Jpg vs Rawformat är fel jämförelse, då jpg är komprimerad och helt förstörd.
BMP vs Rawformatet är det man ska göra:

OCh skillnaden är som någon skrev:
https://www.quora.com/What-is-the-difference-between-RAW-and-...
Raw is the data from camera sensor with some extra information stored along-side depending on which company’s format is being discussed. bmp on the other hand can be created from this data after post-processing and applying the various exposure settings.

Fotograf som du pratar om är en intressant term vem som är det, majoriteten av alla bilder som tas idag behandlas nog inte på något sätt av en människa. I vilken fall när jag själv fotograferar så handlar det om att spara information, där jag framförallt hatar dåliga skärpa på saker som fotografer brukar älska för de vill belysa en grej.

*edit*
Du jämförde rawformatet emot jpg, det unika med rawformatet är dock kameraparametrar och man ska väl jämföra det emot bmp?
Där det väl finns 32 bit inom bmp formatet, fast frågan är ju inte vad formatet klarar utan vad resultatet från kameror blir? Jag vill minnas att runt 1995 så var standardformatet från en digitalkamera .bmp, men det handlade nog om brist på datakraft.

*edit2*
JPG som du pratade om ska man egentligen inte enbart använda detta format vid den slutgiltiga presentation av bilden? Man bör istället arbeta med bättre format som TIFF, där det på en kamera är bättre att spara bilderna i TIFF än JPG, även om rawformtet är bättre än de båda. Jag vill nästan jämföra en jpg med en pfd från en worddokument, jättebra att kunna göra och presentera. Men släng för guds namn inte wordfilen efter ni har skapat pdf filen. -Så många gånger jag har varit med om att någon av misstag har gjort detta, typ lika ofta som någon klant ej har sparat en orörd bild från kameran utan varit inne och gjort ändringar

Angående min förvirring då är det bland amatörer som mig vanligt att jämföra rawformatet emot jpg och låtsats som det ej finns något däremellan, men det beror på vilken nivå man ska lägga sig på.
Det unika med råformatet är inte hur många bitars färger som sparas utan hur informationen sparas och att kameran bearbetar bilderna med inställningar innan.. Komprimering har heller inget med rawformatet att göra, då man kan spara bilder utan detta i bmp och tiff.
Sedan att nästan alla kameror i praktiken sparas TIFF med bara 8 bitar är dåligt och detta leder till att man i allt högre grad behöver spara bilder i rawformatet istället.

Om man verkligen vill förstöra sina bilder så ska man spara dem från kameran i jpg, sedan tar man något bildprogram kör på ett filter, sparar i jpg. Därefter öppna filen efter någon dag och fortsätter..
Då kommer ens förlustkomprimering snart leda till att man milt sagt har en kass bild, även om man från version 9.1 av jpg kan spara utan en destruktiv komprimering https://sv.wikipedia.org/wiki/JPEG

Permalänk
Vive la liberté!
Skrivet av anon159643:

Det unika med råformatet är inte hur många bitars färger som sparas utan hur informationen sparas och att kameran bearbetar bilderna med inställningar innan.. Komprimering har heller inget med rawformatet att göra, då man kan spara bilder utan detta i bmp och tiff.
Sedan att nästan alla kameror i praktiken sparas TIFF med bara 8 bitar är dåligt och detta leder till att man i allt högre grad behöver spara bilder i rawformatet istället.

Fast det intressanta är inte att du lagrar okomprimerad data, utan att lagra exakt det bildsensorn fångat upp. 32-bitars BMP ger dig i slutändan ändå bara 8bit per färgkanal, och har du en bildsensor som klarar exempevis 10-12bit per kanal så tappar du information i omvandlingen till 8 bit. Även om du har stöd för 16-bit/kanal för TIFF, så är det i slutändan en bild som blivit bearbetad av kameran och inte är identisk med informationen från sensorn.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Apanx:

Fast det intressanta är inte att du lagrar okomprimerad data, utan att lagra exakt det bildsensorn fångat upp. 32-bitars BMP ger dig i slutändan ändå bara 8bit per färgkanal, och har du en bildsensor som klarar exempevis 10-12bit per kanal så tappar du information i omvandlingen till 8 bit. Även om du har stöd för 16-bit/kanal för TIFF, så är det i slutändan en bild som blivit bearbetad av kameran och inte är identisk med informationen från sensorn.

Ja det är det jag menar även om jag var otydlig och konvertering leder till att information tillförs och/eller försvinner.
Det är lite som de som jobbar med en JPG, sparar ner filen i TIFF sedan jobbar och sist går tillbaka till JPG igen.
Nu ska det finnas förlustfria versioner av formaten, men det blir en drös konverteringar fram och tillbaka som kan leda till sämre och större bild.
Det intressanta med TIFF/JPG är att tillverkaren medvetet ber cpun i kameran att gå in och ändra bilderna med kamerainställningar, inte bara det att det blir konverteringsfel.

BMP formatet är jag inte så insatt i detalj, mer än att det förr var enkelt att jobba med dem. Idag är det väl knappt någon som använder dessa mer till bilder i mindre applikationer.