Permalänk
Medlem

Plötsligt försvann 4G

Hej!
Ny här och tänkte om någon här har varit ute för samma sak. Får inga vettiga svar från Telenor.
Jag valde i somras att uppgradera familjeabbonemang med obegränsad surf och använda detta även som enda bredband. Kollade uppkopplingen flera ggr dit vi skulle flytta och där står en 2600hz mast nära dit vi flyttade. Det avgjorde saken.
Det verkade jättebra och har funkat ända tills förra veckan då det var som någon drog ut sladden.
4G försvann mer eller mindre totalt. Endast ett par Mb/s ned och 0 upp.
Har en TP Link 4G router med SIM och den blev stendöd i uppkoppling. Gick in och ändrade till 3G och då får jag riktigt bra hastighet för att vara 3G. Blir runt 20-25 ned då.
Kanske nåt fel på routern? Men grejjen är att samma sak hände mobilerna Galaxy S7 båda två.
De står i 2G/3G/LTE auto läge men skitdålig hastighet även på dom. Sätter jag dom på endast 3G blir det bra för den hastigheten.
Pratat med 4st på supporten på Telenor och alla säger olika. En skyller på hösten med mer luftfuktighet och sämre hastighet en annan på för mycket användare samtidigt osv.
Men det här hände väldigt plötsligt och har hållt i sig i över en vecka med dålig hastighet.
En av dom erkände att 2600hz frekvensen har sänkts till 800hz och det kan ju förklara en del. Då kan vi hamna i radioskugga om vi bor för nära masten (400m) tydligen.
Men varför sänker dom hastigheten i ett tättbebyggt område i stan (Skövde)?
Har ingen lust att betala för obegränsad surf med extra SIM om man inte längre har 4G.
Får sätta både mobilerna och routern till 3G nu för att överhuvudtaget kunna surfa och streama. :/
Har legat mellan 40-80Mb/s ned och ca: 10 upp när det funkade på 4G.

Mvh
Jocke

Permalänk
Avstängd

Fel apn?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@trollhattan:

Har inställt i mobilen:

services.telenor.se

Jag har bra hastighet på 4G om jag åker förbi en annan 4G mast så det är inget fel på mobilen som sådan.

Permalänk
Medlem

@jgusta11
Tjenare har du kvar problemet? hände det här en vecka ifrån du skrev det för jag har upplevt samma sak som dig och har också telenor. När jag tittar på datumet så ser det ut att vara ganska exakt samma datum. Har du fått någon lösning?

Jag har köpt ny router men ingen skillnad, tacksam för svar.

Visa signatur

Don't worry about what people think. They don't do it very often.

Permalänk
Medlem

Exakt samma sak inträffade här förra året där de då använde exakt samma bunt ursäkter.
Först var det dåligt väder som orsakade det, sen var det radioskuggor och dåliga signaler som till slut ledde till att 2600 inte stöds alls i området jag bor i, enligt Telenor.

Problemet här är att alla mätningar jag gjort visar på motsatsen - har installerat dyra antenner för att nå masten och få helt felfri signal från denna ( som även syns ifrån min balkong ska jag påpeka, antennerna är riktade mot den ). Detta på 2600 bandet.

Hörde då av mig till Telenor igen och då lät det helt annorlunda; nu var det istället överbelastning på nätet som orsakade nedsatt eller helt förlorad hastighet och den som talat om radioskugga tidigare blev dumförklarad av den killen jag talade med på kundtjänsten istället.
Jag frågade då om de hade planer på att åtgärda överbelastningen men det hade de icke.

Ändå ska jag nämna att efter det samtalet hade vi bra hastighet på 4G-uppkopplingen här i någon månad eller två, sen dök det igen och problemen är tillbaks.

Skulle vara intressant att veta exakt vad det är som pågår för jag bor i ett område där jag känner samtliga och vet att belastningen på 4G nätet ej har ändrats markant. De flesta har fiber och säger upp sina 4G anslutningar.

Vill inte peka finger och antyda att Telenor throttlar sitt nät men det är tämligen skumt.

Permalänk
Medlem

@Wheezymoon:
Det strular fortfarande till och från och orkar inte ringa supporten mer för olika förklaringar så har för det mesta routern låst på 3G ist som verkar mycket stabilare och vi klarar oss med lite streaming och surf på det men det är ändå tråkigt att inte kunna köra 4G hela tiden som man hade tänkt. :/
Mvh

Permalänk
Medlem

@n4ight:
Nåt skumt är det för det kan inte vara möjligt att ena stunden ligga på mellan 60-80Mb/s ned tills nästa stund i stort sett 0. Så håller det i sig så någon vecka eller två och sen plötsligt är det normalt igen och sen gör det lika dant igen efter ett tag. 3G när jag låser routern på det är väldigt stabil hastighet på så kör på det nu ist.

Får så många konstiga tvetydiga svar från supporten och olika hela tiden beroende på vem man pratar med så de är inte speciellt kunniga eller så döljer dom något som dom egentligen vet om men inte får säga.... :/

Permalänk
Universal Telecom

Hej Jocke, det kan vara så att frekvensen sänkts pga. av en kraftigt ökad användning av mobildata i området. Frekvensen sänks då så att alla som är uppkopplade och använder nätet samtidigt ska få samma kvalitet på surfen. (Fair Usage Policy)

Är det så att det inte finns tillgång till fast bredband i ditt område? Har inte dina grannar till fast bredband i heller så använder de också förmodligen sig av det mobila nätet = mer trafik.

Hade jag varit du så hade jag skaffat ett fast bredband till hemmet (ifall jag kunnat)

Lycka till!

Mvh, Alfred på Universal

@jgusta11

Permalänk
Skrivet av jgusta11:

@trollhattan:

Har inställt i mobilen:

services.telenor.se

Jag har bra hastighet på 4G om jag åker förbi en annan 4G mast så det är inget fel på mobilen som sådan.

Testa internet.telenor.se
Tror att den gamla APN fortfarande funkar idag.
Try it!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jgusta11:

@n4ight:
Nåt skumt är det för det kan inte vara möjligt att ena stunden ligga på mellan 60-80Mb/s ned tills nästa stund i stort sett 0. Så håller det i sig så någon vecka eller två och sen plötsligt är det normalt igen och sen gör det lika dant igen efter ett tag. 3G när jag låser routern på det är väldigt stabil hastighet på så kör på det nu ist.

Får så många konstiga tvetydiga svar från supporten och olika hela tiden beroende på vem man pratar med så de är inte speciellt kunniga eller så döljer dom något som dom egentligen vet om men inte får säga.... :/

Som någon annan rekommenderade, skaffa ett fast bredband.
Det är så extremt många faktorer inblandade när man pratar hastighet på mobilt bredband.
Vilken frekvens masten sänder på. Vad finns mellan dig och masten, och här pratar vi inte bara om byggnader, träd och så vidare utan också hur många som använder samma mast som är närmre än dig. Att det fungerar på "udda" tider är ett tecken på att det är för många användare på masten. Det kan också vara så att antennerna på den masten som är närmst dig inte är riktade optimalt för att täcka det område som du bor i utan att det är en annan mast som är längre bort som ska göra det. Bor man i ett gammalt hus med en halvmeter tjocka väggar i betong så blir det inte jättebra heller.
Det finns helt enkelt för många faktorer för att få ett stabil uppkoppling. Nu för tiden finns det ju fiber mer eller mindre överallt, vilket vore ett mycket bättre alternativ.

Gällande kundtjänstens kompetens så är Telenor precis som alla andra, medelåldern är 19 och majoriteten har precis gått ut gymnasiet. De har fått en grundläggande utbildning och har egentligen ingen kunskap om något. Vanligtvis så finns det några få som vet vad de pratar om men man måste ha turen att få prata med dem också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hax1:

Som någon annan rekommenderade, skaffa ett fast bredband.
Det är så extremt många faktorer inblandade när man pratar hastighet på mobilt bredband.
Vilken frekvens masten sänder på. Vad finns mellan dig och masten, och här pratar vi inte bara om byggnader, träd och så vidare utan också hur många som använder samma mast som är närmre än dig. Att det fungerar på "udda" tider är ett tecken på att det är för många användare på masten. Det kan också vara så att antennerna på den masten som är närmst dig inte är riktade optimalt för att täcka det område som du bor i utan att det är en annan mast som är längre bort som ska göra det. Bor man i ett gammalt hus med en halvmeter tjocka väggar i betong så blir det inte jättebra heller.
Det finns helt enkelt för många faktorer för att få ett stabil uppkoppling. Nu för tiden finns det ju fiber mer eller mindre överallt, vilket vore ett mycket bättre alternativ.

Gällande kundtjänstens kompetens så är Telenor precis som alla andra, medelåldern är 19 och majoriteten har precis gått ut gymnasiet. De har fått en grundläggande utbildning och har egentligen ingen kunskap om något. Vanligtvis så finns det några få som vet vad de pratar om men man måste ha turen att få prata med dem också.

Fast bredband finns inte på den här orten och skulle jag vilja ha det får jag betala Telia 30k ( "öppen" fiber ) och det har jag ingen lust med för tillfället.

Masten är det inget fel på och inte antennerna heller, alla signaler är bra och i det närmaste felfri, allt är mätt och allt ser bra ut på pappret. Kan väl ev. synas på att upphastigheten alltid ligger på max uppnåbara.

Det där att det funkar udda tider är något som stadigt börjat förändras, nu händer det allt som oftast att det är lika illa om inte värre oavsett tid på dygnet. Vill även påpeka att hastigheten inte är speciellt variabel när det funkar dåligt, den låser sig runt 5-6 mbit ( nedhastighet ) och går varken upp eller ner nämnvärt.
Hur kan hastigheten gå ner så mycket udda tider om allt i övrigt är bra? Throttling är enda svaret jag kommer på på rak arm.

Likt andra i tråden har jag också blivit ombedd att köra 3G med olika förklaringar varför varje gång jag ringer.

Permalänk
Medlem

@Universal Telecom:
Hej!

Jo det måste vara något händer iaf som gör detta. Saken är den att hela området har fiber redan och alla grannar jag pratat med runt omkring mig märker inte av något för de använder bara fiber och någon enstaka gång surf från sin mobil så det verkar osannolikt att det är för många användare. Jag märker heller ingen större skillnad när jag gör ett test på Bredbandskollen mellan förmiddag, kväll och natt. Lite ser man men inte jättestora differanser. Men helt plötsligt ibland så försvinner det helt bara och är borta i dagar eller ett par veckor. Sen går det ett tag, alla tider på dygnet, utan några som helst problem.
Varför jag inte startar fiber är att vi använder datatrafik så mycket även utanför hemmet. Det surfas och streamas i bilen, när vi åker bort, jag använder en del datatrafik på jobbet osv. Fibern är ju låst till hemmet och när vi hade 24Gb i månaden så räckte inte det så då blev Telenor obegränsat en bra lösning och dessutom billigare att lägga till det ordinarie abbonemanget än ha fiber också.
Vi klarar oss bra som det är och vi har bra speed på 4G masten, 2600Mhz, när den funkar, annars så går jag över till 3G där vi har turbo 3G nät som ibland kommer upp i 36Mb/s. Det räcker för det mesta till för våra behov.
Det är bara att man blir inte klok på vad som händer när 4G helt försvinner långa perioder och sen kommer tillbaka. Alltså inte typ kvällar när folk kommer hem och drar ned hastigheten utan totalt försvinner dagar och tom upp till 2 veckor för att sedan komma tillbaka och fungera som vanligt ett tag.

Permalänk
Medlem

@n4ight:

Ja du verkar ha samma fenomen som mig. Jättekonstigt att 4G bara kan försvinna helt och komma tillbaka och vara helt normalt ett tag igen.
Speciellt hos oss eftersom många kör fiber och det finns även 100Mb/s alternativ via TV antennen och så har vi 24Mb/s ADSL så det är inte många som kör 4G som jag har märkt.

Vi har en från Telenor butiken här i stan som bor i grannhuset och han hade inte ens märkt att 4G nätet gått ned iom att han har fiber.
:/

Ringa Supporten är ingen idé längre när man får så luddiga svar.

Permalänk
Medlem

@Universal Telecom:

Hej Alfred!

Vi har både fiber, bredband via TV och bra ADSL så de flesta i detta området har fast bredband men jag vill ha obegränsad surf vart jag än är och vill inte vara låst till hemmet med bredband därför jag kör med 4G bredband.

Mvh
Jocke
Skövde

Permalänk
Medlem

@lucas_sthlm:

Ok, det ska jag göra.

Permalänk
Skrivet av jgusta11:

@lucas_sthlm:

Ok, det ska jag göra.

Funkar det bättre?

Permalänk
Medlem

@jgusta11

Jag har hållit på med mina inställningar en hel del nu och tycker att jag fått till en mycket bättre och stabilare uppkoppling när jag låser min router till 4G 1800MHz.

Du får testa, jag har bara hunnit testa sen igår kväll men för mig funkar det hittills mycket bättre.

Visa signatur

Don't worry about what people think. They don't do it very often.