Plötsligt försvann 4G
Hej!
Ny här och tänkte om någon här har varit ute för samma sak. Får inga vettiga svar från Telenor.
Jag valde i somras att uppgradera familjeabbonemang med obegränsad surf och använda detta även som enda bredband. Kollade uppkopplingen flera ggr dit vi skulle flytta och där står en 2600hz mast nära dit vi flyttade. Det avgjorde saken.
Det verkade jättebra och har funkat ända tills förra veckan då det var som någon drog ut sladden.
4G försvann mer eller mindre totalt. Endast ett par Mb/s ned och 0 upp.
Har en TP Link 4G router med SIM och den blev stendöd i uppkoppling. Gick in och ändrade till 3G och då får jag riktigt bra hastighet för att vara 3G. Blir runt 20-25 ned då.
Kanske nåt fel på routern? Men grejjen är att samma sak hände mobilerna Galaxy S7 båda två.
De står i 2G/3G/LTE auto läge men skitdålig hastighet även på dom. Sätter jag dom på endast 3G blir det bra för den hastigheten.
Pratat med 4st på supporten på Telenor och alla säger olika. En skyller på hösten med mer luftfuktighet och sämre hastighet en annan på för mycket användare samtidigt osv.
Men det här hände väldigt plötsligt och har hållt i sig i över en vecka med dålig hastighet.
En av dom erkände att 2600hz frekvensen har sänkts till 800hz och det kan ju förklara en del. Då kan vi hamna i radioskugga om vi bor för nära masten (400m) tydligen.
Men varför sänker dom hastigheten i ett tättbebyggt område i stan (Skövde)?
Har ingen lust att betala för obegränsad surf med extra SIM om man inte längre har 4G.
Får sätta både mobilerna och routern till 3G nu för att överhuvudtaget kunna surfa och streama. :/
Har legat mellan 40-80Mb/s ned och ca: 10 upp när det funkade på 4G.
Mvh
Jocke