Mining rigg 5000-10000! tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av BABOON_ASS:

Är det stor skillnad mellan 1060 3gb och 6gb ?

Har bara ett 3gb men om det är överklockat enligt Whattomine calculator får jag lika mycket eller mer hashes i sekunden. Allt jag vet är något om en Etherium fil som blir för stor inom detta år för att använda 3gb så om du planerar att köra Etherium så kanske 3gb inte är det bästa förslaget. 6gb säljs också bättre på andrahandsmarknaden.

Permalänk

@Magicanz: Ok,tack, hittade 3gb kort "billigt" men synd om dom blir oanvändbara detta året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BABOON_ASS:

@Magicanz: Ok,tack, hittade 3gb kort "billigt" men synd om dom blir oanvändbara detta året.

Varför skulle de bli det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inlägget ovan påstår att 3gB inte kommer räcka till etherium. Huruvida det stämmer, och om det är relevant, vet jag inte.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Det är just de jag ville få fram, Att det är till ethereum som de inte kommer räcka, Men räcker till mycket annat.
Att sikta på att bara majna ethereum så är man nog sent ute, kan man tänka sig att majna annat så är de nog ett helt annat läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jazon:

Varför skulle de bli det?

Det har och göra med DAG filen som blir för stor för korten att lagra i minnet. Googlar man snabbt så visar det översta resultatet att DAG-filen kommer att gå över 3gb i April 2018. Detta är FEL och lurar många från att köpa 3gb-kort.

Denna beräkning säger 2019 men jag skulle gissa sent 2018.
https://investoon.com/tools/dag_size
Kom ihåg att det finns en massa andra coins att minea, och då ETH beryktas bli POS ändå så spelar DAG egentligen ingen roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridder:

Det har och göra med DAG filen som blir för stor för korten att lagra i minnet. Googlar man snabbt så visar det översta resultatet att DAG-filen kommer att gå över 3gb i April 2018. Detta är FEL och lurar många från att köpa 3gb-kort.

Denna beräkning säger 2019 men jag skulle gissa sent 2018.
https://investoon.com/tools/dag_size
Kom ihåg att det finns en massa andra coins att minea, och då ETH beryktas bli POS ändå så spelar DAG egentligen ingen roll.

Jag vet detta, ville egentligen ha honom själv till att svara. Det är inte ens eth man borde majna med ett 1060, utan oftast ngt med equihash. Dock så ändras de lite från tid till tid. Men om man vill ha de till majning av just eth så kommer man nog, som du säger, i värsta fall missa "slutet" av eth majningen innan den går in i pos med ett 3gb kort.

Permalänk

@jazon: ok,så det är mao bara att köpa 3gb kort för 2400 istället för 6gb för 2900 då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BABOON_ASS:

@jazon: ok,så det är mao bara att köpa 3gb kort för 2400 istället för 6gb för 2900 då?

Du kan använda 3gb korten till andra valutor när ethereum DAG går över 3gb. 3gb korten är lite långsammare än 6gb korten då de har färre cores och lägre klock.

Vilka du köper får vara upp till dig. Frågan du ska ställa dig är vad du vill majna.

Permalänk

@jazon: jag vet inte riktigt faktiskt,jag testade nicehash lite nu bara för att,men verkar inte ge så bra per kort?
Ca 25kr/dygn med 1060 säger den ungefär.
Finns väl bättre sätt antar jag så jag tar gärna tips på vilka miners och valutor,samt grafikkort.
1060 finns på lager här och verkar vara ett bra kort för mining generellt?

Permalänk
Medlem

@baboon_ass hur mycket hade du tänkt de skulle ge dig per kort? Tycker de verkar va i rätt nivå för hur de legat i någon vecka nu.
Fördelen med nicehash är att den skiftar vilken valuta dem majna till den som är "mest lönande" för varje kort. Du får dock betalt i bitcoin då du hyr ut din datorkraft.

Permalänk

@jazon: läste nånstans att det skulle ge ca 40kr/dygn på ett 1060 ungefär.
Skulle gärna få betalt i en annan valuta,men som åxå går att sälja för pengar utan att konvertera.
Testade att handla för gamla litecoin,fick konvertera till bitcoin o sen handla,av 1000kr blev det väl 500 kvar efter att alla tagit sitt,så en valuta som går att sälja för pengar med mindre avgifter vore ju bättre.

Permalänk
Medlem

@BABOON_ASS: Tror bara det är i just Ether mining dock. Saker som NeoScrypt tror jag inte påverkas.

Permalänk
Medlem

I debatten 1060 3gb vs 6gb ska man kanske även väga in en eventuell försäljning senare. Skiljer det inte mer vid inköp än ett par hundra, så är det nog pengar man får tillbaka när man ska göra av med dem.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

@-=Mr_B=-: ok,tack det kan vara värt att tänka på. Tror det skiljer ca 500 i inköp mellan dem.
Så ska man köpa några fler kan man ju få ett kort extra,men den lägre hastigheten och andrahandsvärdet kanske väger upp det ?

Permalänk
Medlem

De går ju lite upp o ner. Men att ett 1060 varit uppe i 40kr per dag har jag inte sett mer än max under en dag isf.
Om jag har förstått de rätt så kan man använda nicehash interna wallet, och skicka från den till coinbase avgiftsfritt idag. Inte helt hundra då jag inte använt nicehash själv men en kompis gör de o han säger de går. O där kan du isf sälja dina btc.

Permalänk

@jazon: Ok,tack igen,det ska jag kolla upp.
Har du nån åsikt om fall man ska köpa 6gb eller 3gb ?
Säg att man vill ha 6 kort,då får du ju 6 för priset av 5 med 3gb,men 6gb kanske minar så pass mkt bättre att det är värt att lägga till 500 per kort ?

Permalänk

En fråga till,såg att mina nätagg bara har 2st pci-e kontakter,och iaf mitt 970 använder ju 2st,så finns det adaptrar eller måste man köpa agg med fler ?

Permalänk
Medlem

Du bör undvika adaptrar. Så du bör köpa annan psu. Finns saker som gör att du kan använda 2st psu. Tex add2psu.
Då ska du ha ström från samma nätdel till kort och riser.
Skiljer det bara 500kr hade jag nog tagit 6gb kort. Tror de e lättare o sälja med i efterhand om man inte vill fortsätta.

Permalänk

@jazon: Ok,tack igen.
6gb får det bli.
Ska kolla upp nätagg,jag har tänkt köra flera riggar med 2 eller 3 kort,eftersom jag har massa kompletta system liggande så det enda jag behöver köpa är grafikkort och psu då.
Sen om man ser att det går ihop sig så kan man ju bygga en eller flera riggar med 6 eller flera kort i,med anpassad hårdvara.

Edit,såg att 1060 bara verkar behöva 1x6 pin,så 2 per burk lär ju gå bra då.

Permalänk
Medlem

Som vanligt när man läser saker, blir man mer och mer fundersam.

Så, jag tänker ställa en fråga som kanske styr in den här tråden lite på ett sidospår.
Jag utgår från TS budget. Det här är helt teoretiskt.
Ett Asus B250 Mining Expert kostar 2000:- och har 19 PCI-E slots. Jag utgår från att jag vill ha en lokal skärm, och den ska rimligtvis vara ansluten till det grafikkortet som sitter i 16x slotten.
I de andra 18 kör jag en PCI-E splitter, för att få 4x18=72 PCI-E slots. 72 verkar vara en utmärkt siffra, om man vill köra enbart nVidia kort, eftersom 8'a är max i ett system. (Verkar vara en Windows begränsning. Drivrutinen?)
Så, min fråga således.

Varför kör folk inte så här, med 9 virtuella maskiner? Visst. 11000w för att driva systemet när man fyllt det med 1070 kort, är lite skrämmande, men de 72 korten drar lika mycket oavsett, och man spar lite genom att köra en uppsättning minne, CPU & moderkort, så att man får köra 12 PSU, rimligtvis via quad "ATX splitter" kablar lär ju vara lite annorlunda, men som slutresultat betraktat måste det ju vara bland det mest ekonomiska? Och som jag förstått det är en mining rigg rätt oberoende av CPU prestandan. Man behöver rätt funktioner för PCI-E passthrough, men de finns ju i Celeron CPU'er från 400:- och uppåt. Misstänker att man kan behöva en del minne med, lite beroende på hur mycket varje VM "måste" ha för mining-klienten ska fungera.

Fy F-N för elräkningen till bara ett sådant system, men min primära fundering är... Kommer man inte runt alla möjliga begränsningar AMD / nVidia skulle kunna lägga på grafikkort, och drivrutiner, genom att göra någonting i den vägen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@spinxen:

Hej, stötte på denna tråd när jag sökte på google om mining. Intressant tråd definitivt.

Jag undrar, vad är det man har USB stickan till i din inköpslista?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av vurna78:

@spinxen:

Hej, stötte på denna tråd när jag sökte på google om mining. Intressant tråd definitivt.

Jag undrar, vad är det man har USB stickan till i din inköpslista?

Mvh

Att köra operativsystem på, de flesta mining-specifika OS är linux-baserade och går utmärkt att boota från en usb. Billigare & energisnålare.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem
Skrivet av spinxen:

Att köra operativsystem på, de flesta mining-specifika OS är linux-baserade och går utmärkt att boota från en usb. Billigare & energisnålare.

Aha tänkte inte på det!

Skrivet av kelthar:

Men resten av datorn använder jag till annat, inte mining. Resten av datorn drar in 462kr/h, men då måste jag sitta och trycka på knapparna i rätt ordning.

Men, kanske 100w till som mest. Min server drar typ 45W, där ska jag stoppa i några kort sen.

Vad jobbar du med när du knappar på datorn? Låter som en bättre grej än att bryta kryptovaluta.

Grafikkort verkar vara den svåra varan att få tag på just nu utan att lägga för mycket pengar. Har tittat runt lite idag och till och med begagnade kort går för mycket pengar!