Någon som kan hjälpa mig så jag köper rätt ram?

Permalänk
Medlem

Någon som kan hjälpa mig så jag köper rätt ram?

Hej, jag behöver mer ram i min laptop.

På burken står det "ASUS N53S", men när jag söker hittar jag endast "ASUS N53V".
Någon som vet vad skillnaden är? Eller är det samma modell?

Här är en länk till specifikationer för "ASUS N53V". (Jag har i7an)
https://www.asus.com/Laptops/N53SV/specifications/

"Memory
DDR3 1333 MHz SDRAM, 4 x SO-DIMM socket for expansion up to 16 G SDRAM (Quad Core), 2 x SO-DIMM socket for expansion up to 8 G SDRAM (Dual Core)"

En kompis skickade en länk till två minnen jag skulle köpa, men sen sa en annan kompis att jag inte ska kombinera olika märken på ram.
Samt att om jag ska köpa minnen så måste jag köpa ram som är specifikt gjorda för att köras ihop och som säljs tillsammans.

Stämmer det här? Utveckla gärna så jag vet vem jag ska lyssna på..
Det är 4gig ram i datorn just nu, men jag vet inte hur det är uppdelat om det finns slots lediga..
Helst vill jag ju ha 16 gig, men jag är fattig som fan så jag vet inte vad som blir bäst..
Kanske köpa 8 gig om det finns slots så har jag iaf 12 gig.

Försöker spela RUST men det laggar något så förbannat, vad beror det på om inte ram?
Kommer det ens hjälpa att fylla på med ram?

Tackar ödmjukast.

Permalänk
Medlem

Både processor och grafikdel är gammalt så min gissning är att du får lägga ner dom funderingarna. Om inte Rust är väldigt lättdrivet, som jag är tveksam till att det är.

Permalänk
Medlem

Laptops kanske är mer känsliga för olika kombinationer, men generellt är det lugnt att blanda RAM.

Min värsta RAM-blandning är fyra olika märken (3x2GB,1x1GB) i LGA 775, till och med dual channel fungerar ändå.