Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Soldierofwar1985:

Ytterligare fråga om Plex server: om man har massa DVD filmer som samlar damm på hyllan - kan man kopiera in dem i Plex Server så man inte behöver stoppa in dessa i DVD spelaren varje gång man ska titta på en film man har på DVD utan man kan logga in i Plex Server och se den?

Eller måste jag kopiera alla DVD till min vanliga server och ha den igång hela tiden (för att jag ska kunna se alla mina filmer som jag har på min server via PLEX i min mobil måste jag ha Servern påslagen såklart). Min fråga är om jag även behöver kopiera DVD filmerna till Servr hårddisken eller om jag kan föra in dem direkt inPlex Server?

Skickades från m.sweclockers.com

Du skulle teoretiskt kunna ha ett bibliotek peka på din dvdläsare.. Frågan är väl hur bra transkodning/strömning kommer ske.
Å andra sidan stödjer inte Plex DVD: https://support.plex.tv/articles/203824396-what-media-formats...

Den måste rippas till valfri mapp och läggas till i Plex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Ytterligare fråga om Plex server: om man har massa DVD filmer som samlar damm på hyllan - kan man kopiera in dem i Plex Server så man inte behöver stoppa in dessa i DVD spelaren varje gång man ska titta på en film man har på DVD utan man kan logga in i Plex Server och se den?

Eller måste jag kopiera alla DVD till min vanliga server och ha den igång hela tiden (för att jag ska kunna se alla mina filmer som jag har på min server via PLEX i min mobil måste jag ha Servern påslagen såklart). Min fråga är om jag även behöver kopiera DVD filmerna till Servr hårddisken eller om jag kan föra in dem direkt inPlex Server?

Skickades från m.sweclockers.com

Det du frågar efter har samma svar: Plex Server är ett ganska litet program på några megabyte i princip. All data som den läser måste ligga någonstans, oftast på en filserver som Plex Server har tillgång till. Om det är samma dator eller en dator i nätverket spelar för Plex ingen roll.

Permalänk
Lego Master

Plex Server är bara ett program som hämtar media från andra ställen (antingen lokalt på samma maskin, eller nånstans i nätverket). Så oavsett hur du tänker dig att du vill komma åt gamla DVDer, så måste dom fortfarande rippas och läggas nånstans där Plex Server når dem. Plex Server reder inte ut att rippa själv, det får du ha andra program till.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Annan fråga om Plex server: Om kan vill börja om helt med att lägga in alla sina serier och filmer på nytt fast i en bättre ordning så det blir ordning och reda, måste man då radera allt i Plex och börja om från början eller kan man göra på något annat smidigare sätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Subs

Skrivet av svalle:

Snabb fråga, måste man packa upp undertexterna, eller kan de ligga ouppackade i en egen liten mapp som heter subs?

Eller så låter man Plex själv ladda ner alla texter. Funktionen finns under inställningar/server/agenter/plexmovie och bocka i opensubtitles. Fungerar för det mesta men inte allt.

Visa signatur

HTPC || Grandia GD-07 || i7 8700k || 3070 Aorus Master || 32GB DDR4 3.2GHz || Z370-F Strix || 2TB+ 500GB+ 256GB Nvme

Unraid-server || Ryzen 2400G || 8GB DDR4 || 24TB

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Shudnawz:

Plex Server är bara ett program som hämtar media från andra ställen (antingen lokalt på samma maskin, eller nånstans i nätverket). Så oavsett hur du tänker dig att du vill komma åt gamla DVDer, så måste dom fortfarande rippas och läggas nånstans där Plex Server når dem. Plex Server reder inte ut att rippa själv, det får du ha andra program till.

PMS hämtar metadata för din media i de bibliotek som finns.

Skrivet av Soldierofwar1985:

Annan fråga om Plex server: Om kan vill börja om helt med att lägga in alla sina serier och filmer på nytt fast i en bättre ordning så det blir ordning och reda, måste man då radera allt i Plex och börja om från början eller kan man göra på något annat smidigare sätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Mappa dem som du vill, i Plex väljer du "scan library files" och "refresh metadata" om nu inte Plex gör det själv.

Skrivet av Bazoon:

Eller så låter man Plex själv ladda ner alla texter. Funktionen finns under inställningar/server/agenter/plexmovie och bocka i opensubtitles. Fungerar för det mesta men inte allt.

Långt långt långt från allt har jag märkt. Finns så många olika releaser att det är löjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Per konto är det man får betala, engångsavgift om (för mig)ca 50 spänn
Port 32400 ska vara öppen.

@joeldeluxe Går fortare att kopiera till telefon/plattan än att synka, beroende på CPU då:)

Har bestämt för mig att jag betalat det, har dessutom plexpass. Har öppnat 32400 både i router och i VPN.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av svalle:

Har bestämt för mig att jag betalat det, har dessutom plexpass. Har öppnat 32400 både i router och i VPN.

Då ska allt vara good to go.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Då ska allt vara good to go.

Det är ju just det som det inte är. Fortfarande ingen åtkomst utifrån =(

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Det är ju just det som det inte är. Fortfarande ingen åtkomst utifrån =(

Dubbelkolla att porten verkligen är öppen på denna sida.

https://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Dubbelkolla att porten verkligen är öppen på denna sida.

https://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/

Den säger att porten är stängd, men den säger också att port 80 är stängd.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Den säger att porten är stängd, men den säger också att port 80 är stängd.

Då har du felet där. Brandvägg på datorn/servern som du måste öppna portar på kanske?

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Då har du felet där. Brandvägg på datorn/servern som du måste öppna portar på kanske?

Men om port 80 är stängd skulle jag väl inte kunna surfa?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Men om port 80 är stängd skulle jag väl inte kunna surfa?

Nej, den behöver inte vara öppen för att du ska kunna surfa.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Soldierofwar1985:

Ytterligare fråga om Plex server: om man har massa DVD filmer som samlar damm på hyllan - kan man kopiera in dem i Plex Server så man inte behöver stoppa in dessa i DVD spelaren varje gång man ska titta på en film man har på DVD utan man kan logga in i Plex Server och se den?

Eller måste jag kopiera alla DVD till min vanliga server och ha den igång hela tiden (för att jag ska kunna se alla mina filmer som jag har på min server via PLEX i min mobil måste jag ha Servern påslagen såklart). Min fråga är om jag även behöver kopiera DVD filmerna till Server hårddisken eller om jag kan föra in dem direkt in i Plex Server?

För att kort svara på frågan:
Ja, du lär kopiera allt till serven.

Det lite längre svaret:
Du lär rippa dina gamla DVD'er till t.ex. MP4 eller MKV, sedan lägga dem på en hårddisk (NAS, server o.s.v.) som PLEX kan komma åt på precis samma vis som med annat material du laddat ner från nätet eller så.

---------------------------------------

Ett tips när det kommer till att namnge filerna och mappstrukturen skulle kunna se ut såhär:

F:\Movies\Comedy\22 Jump Street (2014)
"22 Jump Street" mappen innehåller då följande:

  • 22 Jump Street (2014).mp4

  • 22 Jump Street (2014).en.srt

  • 22 Jump Street (2014).sv.srt

---------------------------------------

Jag rekommenderar att använda ett program som heter "FileBot" att namnge dina filer med, då hittar PLEX enkelt rätt metadata när skanning av filer sker (bilder, synopsis, IMDB/RottenTomatoes score mm).
FileBot kan även fixa subtitles åt dig direkt när du även ändrar namnet på dina filer.

Från PLEX-forumet (länk, annars inom spoiler):

FileBot 4.7 includes a new binding {plex} which will give you the Plex Naming Standard path for all media types:

{plex}
FileBot Media Renamer => http://www.filebot.net/
FileBot {plex} binding => https://www.filebot.net/forums/viewtopic.php?f=5&t=4116

EDIT: use built-in {plex} binding instead of long format expressions

Dold text

Du kan ladda ner en äldre version via SourceForge länken ovan, den är (var förut iaf) gratis att använda men har inte PLEX-bindingen utan använder sig utav en annan metod (funkar i 99% av fallen ändå, med allt från TheMovieDB, TheTVDB till AniDB).
Annars för senaste versionen så kan du köpa den via Microsoft's storen (filebot.net) för hundringen, engångskostnad.

---------------------------------------

Kan även rekommendera ett plugin till PLEX som heter "SubZero", finns i PLEX-storen för plugins (gratis), där kan du ställa in en massa olika källor för att automatiskt lägga till sub till filmer/serier du lagt in på din PLEX server (finns alla språk du kan tänka dig).

Gå in på PLEX-forumet's Tips, Tricks & 'How-Tos', där hittar du en massa nyttig information

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana X | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Nej, den behöver inte vara öppen för att du ska kunna surfa.

Nu har jag iaf öppnast porten i brandväggen också, men fortfarande så kommer jag inte åt det.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Tips om du kör Plex på Windows, ändra på dina storage diskar så att du kör NTFS med 64k istället för 4k då kommer det gå lite snabbare.

Även så kan du skaffa dig en SSD alt. RAM disk some cache disk (transcoding disk) då kommer det också snabba på.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

För att kort svara på frågan:
Ja, du lär kopiera allt till serven.

Det lite längre svaret:
Du lär rippa dina gamla DVD'er till t.ex. MP4 eller MKV, sedan lägga dem på en hårddisk (NAS, server o.s.v.) som PLEX kan komma åt på precis samma vis som med annat material du laddat ner från nätet eller så.

---------------------------------------

Ett tips när det kommer till att namnge filerna och mappstrukturen skulle kunna se ut såhär:

F:\Movies\Comedy\22 Jump Street (2014)
"22 Jump Street" mappen innehåller då följande:

  • 22 Jump Street (2014).mp4

  • 22 Jump Street (2014).en.srt

  • 22 Jump Street (2014).sv.srt

---------------------------------------

Jag rekommenderar att använda ett program som heter "FileBot" att namnge dina filer med, då hittar PLEX enkelt rätt metadata när skanning av filer sker (bilder, synopsis, IMDB/RottenTomatoes score mm).
FileBot kan även fixa subtitles åt dig direkt när du även ändrar namnet på dina filer.

Från PLEX-forumet (länk, annars inom spoiler):

FileBot 4.7 includes a new binding {plex} which will give you the Plex Naming Standard path for all media types:

{plex}
FileBot Media Renamer => http://www.filebot.net/
FileBot {plex} binding => https://www.filebot.net/forums/viewtopic.php?f=5&t=4116

EDIT: use built-in {plex} binding instead of long format expressions

Dold text

Du kan ladda ner en äldre version via SourceForge länken ovan, den är (var förut iaf) gratis att använda men har inte PLEX-bindingen utan använder sig utav en annan metod (funkar i 99% av fallen ändå, med allt från TheMovieDB, TheTVDB till AniDB).
Annars för senaste versionen så kan du köpa den via Microsoft's storen (filebot.net) för hundringen, engångskostnad.

---------------------------------------

Kan även rekommendera ett plugin till PLEX som heter "SubZero", finns i PLEX-storen för plugins (gratis), där kan du ställa in en massa olika källor för att automatiskt lägga till sub till filmer/serier du lagt in på din PLEX server (finns alla språk du kan tänka dig).

Gå in på PLEX-forumet's Tips, Tricks & 'How-Tos', där hittar du en massa nyttig information

Rek inte att döpa sina plexfiler till ovan såvida det inte är egna rippar. Risken med detta är att du kan få helt osynkade subs som kan ligga flera sekunder för lr efter.
Behåll hellre originalnamnet och använd pluginnet sub-zero där du kan ställa in hur bra den ska matcha filnamnet mot subs.

Tilläggas kan att jag väldigt väldigt sällan haft problem med att plex inte kan matcha rätt film mot filen.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av goa200:

Rek inte att döpa sina plexfiler till ovan såvida det inte är egna rippar. Risken med detta är att du kan få helt osynkade subs som kan ligga flera sekunder för lr efter.
Behåll hellre originalnamnet och använd pluginnet sub-zero där du kan ställa in hur bra den ska matcha filnamnet mot subs.

Tilläggas kan att jag väldigt väldigt sällan haft problem med att plex inte kan matcha rätt film mot filen.

Kan vara fallet, kan inte definitivt svara varken bu eller bä då jag låter FileBot eller SubZero hitta mina subs automatiskt när jag ändrat filmnamnet genom FileBot och lagt in på PLEX-serven.

Dock om man ändrar sina filmnamn manuellt måste man nästan använda den strukturen, även den som rekommenderas på PLEX-forumet i deras sticky.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana X | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem

folk krånglar till det, filmer i en mapp och serier i en annan. plex sköter resten.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Kan vara fallet, kan inte definitivt svara varken bu eller bä då jag låter FileBot eller SubZero hitta mina subs automatiskt när jag ändrat filmnamnet genom FileBot och lagt in på PLEX-serven.

Dock om man ändrar sina filmnamn manuellt måste man nästan använda den strukturen, även den som rekommenderas på PLEX-forumet i deras sticky.

Jag själv försöker köra så automatiserat det bara går. I nuläget kör jag deluge, sickrage, couchpotato. så bortsett från de helautomatiseringar de står för så räcker det med att jag droppar filerna i specifika "watchfolders" så sköter deluge samt couchpotato/sickrage resten och lägger upp det i plex.

Orkar inte göra mer handpåläggning än så. Jag saknar dock det subtitlestöd som finns i kodi under uppspelning.

Permalänk

@hakd:

Tänkte köra följande delning:
Filmer i en mapp
Serier i en annan mapp
Tecknat i en tredje mapp

Tror du att det fungerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

@hakd:

Tänkte köra följande delning:
Filmer i en mapp
Serier i en annan mapp
Tecknat i en tredje mapp

Tror du att det fungerar?

Fungerar galant, du väljer själv i plex var din media är sparad.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

@hakd:

Tänkte köra följande delning:
Filmer i en mapp
Serier i en annan mapp
Tecknat i en tredje mapp

Tror du att det fungerar?

Det enda du behöver separera är filmer och serier.
Sen kan du självklart separera än mer t.ex.
filmer - tecknat
filmer - manga
filmer - 1080p

o.s.v.
det viktiga är bara att du separera filmer och serier

Permalänk
Skrivet av goa200:

Det enda du behöver separera är filmer och serier.
Sen kan du självklart separera än mer t.ex.
filmer - tecknat
filmer - manga
filmer - 1080p

o.s.v.
det viktiga är bara att du separera filmer och serier

Har separerat både filmer och serier. Det är bra men det är dock ett problem som dykt upp. T.ex. "Fresh Prince i Bel Air": säsong 1, 3, 5 och 6 kommer in i biblioteket men inte säsong 2, och 4. Jag har dessa säsonger också och har fört in dem i Plex biblioteket men de har dock inte kommit in där. Hur kommer det sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Har separerat både filmer och serier. Det är bra men det är dock ett problem som dykt upp. T.ex. "Fresh Prince i Bel Air": säsong 1, 3, 5 och 6 kommer in i biblioteket men inte säsong 2, och 4. Jag har dessa säsonger också och har fört in dem i Plex biblioteket men de har dock inte kommit in där. Hur kommer det sig?

Prova döpa om filerna så de heter typ "Fresh Prince of Bel Air S02E01" osv. Orkar du inte göra detta manuellt så finns FileBot

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk

@Zache_:

Tack för svar! Vad är "Filebot"? Är det ett program som man laddar ned som döper om filerna per automatik så det passar Plex Server bättre? Var hittar man "Filebot" någonstans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

@Zache_:

Tack för svar! Vad är "Filebot"? Är det ett program som man laddar ned som döper om filerna per automatik så det passar Plex Server bättre? Var hittar man "Filebot" någonstans?

Du hittar filebot här
https://sourceforge.net/projects/filebot/
Sen finns även TheRenamer som jag själv använt som är otroligt lättarbetat
http://www.therenamer.com/

Permalänk
Skrivet av goa200:

Du hittar filebot här
https://sourceforge.net/projects/filebot/
Sen finns även TheRenamer som jag själv använt som är otroligt lättarbetat
http://www.therenamer.com/

Exakt hur använder jag detta kombinerat med Plex Server för att jag ska få Plex Server att hitta alla serier etc?