Varför är kryptotransaktioner dyra?

Permalänk
Medlem

Varför är kryptotransaktioner dyra?

Hur kommer det sig att transaktioner med kryptovalutor är dyra? Bitcoin-transaktioner kostar hundratals kronor och Ethereum ligger bara någon storleksordning efter. Är det för information om varje transaktion måste nå varje miner eller något?

Finns det någon kryptovaluta som är konstruerad på ett sådant sätt att en transaktion aldrig kommer kosta mer än 1 öre oavsett av dess växlingskurs, antal transaktioner eller antal miners?

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Medlem

Kostnaden beror på att det är många som vill skicka bitcoins, men det finns bara plats för ett visst antal transaktioner i ett block (f.n. max 1 MB i bitcoin) och blocken genereras med en begränsad hastighet (10 min intervall). Miners prioriterar de transaktioner som ger bäst betalt, så dessa processas snabbast. Man kan välja att betala en lägre fee när man skickar, men då riskerar man att transaktionen aldrig går igenom.

Permalänk
Medlem

PASC har första transaktionen per block gratis (per person dvs). Jag kommer inte ihåg blocktimen, tror det var 3min/300sek, nåt sånt. Den scalar (i teorin och i kontrollerade tester) betydligt bättre än BTC också. En annan fördel är att det är lätt att komma ihåg sin walletadress, lite som ett bankkonto. Iirc är den idag upp till 6 siffror lång.

Permalänk

@arry: Det är ju inte dyrt alls med Eth, mellan $0.021 och $0.084 för en transaktion just nu. Bitcoin är däremot en annan femma. Här kan man kolla transaktionspriser på Eth: https://ethgasstation.info/

Permalänk
Medlem

Bitcoin är väl egentligen den enda kryptovalutan med riktigt höga transaktionsavgifter? Det finns som tidigare nämnt väldigt många där transaktionsavgifterna är under en krona, och så finns det även som tidigare nämnt vissa kryptovalutor med noll transaktionsavgift.

Permalänk
Medlem

Finns två stycken som jag har snubblat över som har gratis eller billiga transaktionsavgifter.
Första är IOTAs Tangle men den har jag inte läst så mycket om mer än reklamen, så att säga.
Det var en till jag läste om för några veckor sen som det ryktades om att flera exchanges använde bakom scenen för att flytta valutor billigt.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Det arbetas med något som heter Lightning Network som kanske ska lösa problemet med höga avgifter och långa transaktionstider för bitcoin, får väl se om det kommer fungera men om dom inte löser problemet är bitcoin döende.

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Medlem

Dogecoin är populärt för överföringar just på grund av hyfsat snabba transaktioner och låg avgift samt att de finns på många exchanges. Litecoin är också ett bra val. Litecoin är också lättare att köpa för fiatpengar än Dogecoin. Jag brukar köpa Litecoin på coinbase.

Permalänk
Medlem

Det du beskriver är Bitcoins största nackdel. Att det skalar inte med mängden transaktioner och att det är så svårt att beräkna transaktionens hashning. Bitcoin bygger på proof-of-work, att det är en tredjepartsdator som beräknar den nya hashen vid en transaktion mellan två parter, det kostar el och tid.

Så som jag förstått det så är Bitcoins blockkedja i sin natur seriell, det går inte att dela upp kedjan för att beräkna den parallellt på flera datorer. Ju längre kedjan blir, desto längre tid tar det för en dator att beräkna.
Flera datorer kan beräkna olika blockkedjor men att beräkna blockkedjan redan idag kräver mycket dyr hårdvara så färre och färre kommer kunna köpa den hårdvaran och då blir bara flaskhalsen i systemet större. Sen kommer problemet med tredjepartsdatorna som gör beräkningen och inte användarna själva, om majoriteten av tredjepartsdatorerna kan kontrolleras av någon så kan den manipulera systemet. Då är bitcoin inte decentraliserat längre, redan idag har två mining-pooler tillsammans mer än 50% av beräkningskraften än resten av poolerna tillsammans.

Det har kommit många kryptovalutor som försöker lösa detta med skalbarheten och majoritetsproblemet.
IOTA har jag också fastnat för. IOTA sägs vara 4:generationens blockkedja (Ethereum är 2:a, 3:de vet inte) men bygger inte på blockkedje-konceptet alls.
IOTA kallar sin teknik för Tangle och är typ som Bittorrent som är ett mesh-nätverk, det gör att hela systemet blir snabbare ju fler som använder det. Det är inte heller bara en speciell tredjepartsdator som beräknar transaktionen utan det är också transaktionsparterna själva som gör beräkningen. Systemet bygger på att man beräknar sin egen transaktion + en annans. Då har man fått det skalbart, säkert och ingen transaktionsavgift.

IOTA ska också vara så lätt att beräkna att man kan göra det på små mikrokontrollers. Så mobiltelefonen eller allt som är uppkopplat i Internet-Of-Things kan använda systemet till betalning eller för generella molntjänster eftersom kod kan skickas med och beräknas. Det sista gör mig lite fundersam till hur kan man förhindra virus m.m.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eson:

Det du beskriver är Bitcoins största nackdel. Att det skalar inte med mängden transaktioner och att det är så svårt att beräkna transaktionens hashning. Bitcoin bygger på proof-of-work, att det är en tredjepartsdator som beräknar den nya hashen vid en transaktion mellan två parter, det kostar el och tid.

Så som jag förstått det så är Bitcoins blockkedja i sin natur seriell, det går inte att dela upp kedjan för att beräkna den parallellt på flera datorer. Ju längre kedjan blir, desto längre tid tar det för en dator att beräkna.
Flera datorer kan beräkna olika blockkedjor men att beräkna blockkedjan redan idag kräver mycket dyr hårdvara så färre och färre kommer kunna köpa den hårdvaran och då blir bara flaskhalsen i systemet större. Sen kommer problemet med tredjepartsdatorna som gör beräkningen och inte användarna själva, om majoriteten av tredjepartsdatorerna kan kontrolleras av någon så kan den manipulera systemet. Då är bitcoin inte decentraliserat längre, redan idag har två mining-pooler tillsammans mer än 50% av beräkningskraften än resten av poolerna tillsammans.

Det har kommit många kryptovalutor som försöker lösa detta med skalbarheten och majoritetsproblemet.
IOTA har jag också fastnat för. IOTA sägs vara 4:generationens blockkedja (Ethereum är 2:a, 3:de vet inte) men bygger inte på blockkedje-konceptet alls.
IOTA kallar sin teknik för Tangle och är typ som Bittorrent som är ett mesh-nätverk, det gör att hela systemet blir snabbare ju fler som använder det. Det är inte heller bara en speciell tredjepartsdator som beräknar transaktionen utan det är också transaktionsparterna själva som gör beräkningen. Systemet bygger på att man beräknar sin egen transaktion + en annans. Då har man fått det skalbart, säkert och ingen transaktionsavgift.

IOTA ska också vara så lätt att beräkna att man kan göra det på små mikrokontrollers. Så mobiltelefonen eller allt som är uppkopplat i Internet-Of-Things kan använda systemet till betalning eller för generella molntjänster eftersom kod kan skickas med och beräknas. Det sista gör mig lite fundersam till hur kan man förhindra virus m.m.

Alla blockchains är en länkad lista av transaktioner sedan kan man naturligtvis bygga upp mer eller mindre smarta datastrukturer i programmen som hanterar den beroende på vad som ska göras. Alla blockexplorers indexerar ju alla transaktioner och adresser för att ta ett exempel, alltså bygger en normal databas av informationen.

En wallet behöver inte nödvändigtvis läsa hela kedjan, mobila wallets till exempel backas upp av en tjänst som någon hanterar och behöver alltså inte hantera blockkedjan alls. Sedan kan man köra pruning där man helt enkelt slänger bort blocks och transaktioner som inte berör ens egna wallet.

Skalbarheten i Bitcoin jobbas det på hela tiden, med att nya saker läggs till som tex SegWit och Lightning Network.