Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trackmaster:

Det är ju detta som är problemet! Avsändarens fraktkostnad är typ 0kr för brev. Så PostNord går ju back på försändelser av brev från Kina.
http://www.ehandel.se/Svensk-Handel-vill-ta-bort-Kinas-portof...

Men det har inget med adminstrationsavgiften för moms- och tullhanteringen som tas ut. Den skall täcka de extrakostnader som speditören har för den hantering som detta kräver.

Det verkar som att många här tror att Postnord tar ut denna avgift för att kompensera för utebliven intäkt för leverans av försändelserna men det är ett komplett felslut.

Nivån på denna avgift sätts förstås i relation till den arbetsmängd som åtgår för att utföra uppgiften. 100 kr plus moms låter inte alls mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Men det har inget med adminstrationsavgiften för moms- och tullhanteringen som tas ut. Den skall täcka de extrakostnader som speditören har för den hantering som detta kräver.

Det verkar som att många här tror att Postnord tar ut denna avgift för att kompensera för utebliven intäkt för leverans av försändelserna men det är ett komplett felslut.

Nivån på denna avgift sätts förstås i relation till den arbetsmängd som åtgår för att utföra uppgiften. 100 kr plus moms låter inte alls mycket.

Förstår inte hur folk tänker här, hade så varit fallet hade de inte haft något problem att kontrollera försändelserna och betala in momsen. Det är det sistnämnda de fått kritik för i media och tvingas rätta till, deras konkurrenter kunde ju säga hur fel det är att de ska följa lagen men inte PostNord.

Permalänk
Hedersmedlem

https://www.svd.se/staten-kan-krava-postnord-pa-miljoner-har-...

"Leif Jakobsson är statssekreterare med ansvar för skattefrågor och han har sedan i höstas känt till den bristande hanteringen av momsfrågan. Han beskriver en kaotisk situation."

...

"Leif Jakobsson är i övrigt mycket kritisk till hur Tullverket och Postnord har hanterat momsen. Det dröjde, enligt Jakobsson, till november förra året innan den felaktiga hanteringen blev känd på finansdepartementet. Orsaken till varför det dröjde så länge ska nu undersökas.

"– Det är myndigheten (Tullverket, reds anm) som har skyldighet att informera om såna saker och det kan jag inte påstå att de har gjort."

...

"Ett annat mysterium är vad som ligger bakom Postnords uppfattning att man kunde leverera momspliktiga varor till mottagaren utan att kontrollera att moms hade betalats. Postnord har hänvisat till "praxis" – men denna praxis tycks ha varit okänd hos Tullverket.

– Det här är en del av problembilden. Vi undrar om det är något gammalt muntligt avtal som har levt kvar. Men Tullverket har varit alldeles klara: det finns inga papper eller mejlkonversation som bekräftar den bilden som Postnord har haft."

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av Vapo:

Fortfarande är det för att den som gör privatimporten ska slippa åka ut till Arlanda och fylla i tulldeklarationen på plats.
Jag skulle säga att 125 kr för att slippa den resan och att stå i kö när 150000 andra leveranser (om dagen) ska deklareras på plats är värt varenda öre. Det är tom oförskämt billigt...allt är ju relativt.

Det är väl ändå väldigt gammaldags... Här i Finland får man tulldeklarationen digitalt och så fyller man bara i varuslag osv. samt betalar direkt via nätbanken. Sedan skickas varan vidare kostnadsfritt. För ca. 10 år sedan fick så lov att masa sig iväg till tullkontoret och deklarera, den tiden är sedan länge förbi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HellDildo:

Det är väl ändå väldigt gammaldags... Här i Finland får man tulldeklarationen digitalt och så fyller man bara i varuslag osv. samt betalar direkt via nätbanken. Sedan skickas varan vidare kostnadsfritt. För ca. 10 år sedan fick så lov att masa sig iväg till tullkontoret och deklarera, den tiden är sedan länge förbi.

Det är inte tullen utan speditören som hanterar paketen, istället för att de ska skickas till tullager så skickar PostNord ut försändelserna till postombuden som i sin tur inte får lämna ut paketet fören momsen/tullen är betald. Att blanda in Tullverket när PostNord redan importdeklarerat och har system för att betala in momsen sänker ju inte direkt PostNords kostnader för hanteringen, att först skicka alla försändelser till tullen för att hämta upp de igen sänker inte direkt kostnaden heller. Det är ju just att de måste stoppa och kontrollera paketen, registrera och fylla i alla uppgifter som behövs som tilläggsavgiften ska ersätta. Alla speditörer gör åtminstone så i Sverige, och de flesta andra länder har ju liknande upplägg. Avgiften i Frankrike är t.ex. €21 EUR, och visst blir folk sura där när deras Kina-paket åker dit.

Permalänk
Skrivet av Trackmaster:

Det är ju detta som är problemet! Avsändarens fraktkostnad är typ 0kr för brev. Så PostNord går ju back på försändelser av brev från Kina.
http://www.ehandel.se/Svensk-Handel-vill-ta-bort-Kinas-portof...

Inte mottagarens fel att Postnord skrivit ett dåligt avtal med Zhongguo youzheng. Istället är det Postnords (och övriga rika länders postoperatörers) problem att få till ett bättre avtal med Zhongguo youzheng.

Skrivet av guermantes:

Varför blir det en kostnad för PostNord med Kinapaketen? Är det så att man delar portointäkten för en försändelse mellan postsystemen i sändar- och mottagarland i vanliga fall? Men Kina med sitt FN-avtal inte behöver göra detta? Fattar inte det posttekniska.

Om du skickar en försändelse från ett rikt land till ett annat, t.ex. från Sverige till Norge, får Postnord betala en terminalavgift till Posten Norge som är tänkt att täcka Posten Norges hantering av försändelsen. Skickas en försändelse åt andra hållet är det istället Posten Norge som får betala till Postnord. Terminalavgiftens storlek bestäms av internationella avtal och jag tror att man inte räknar antalet försändelser utan att man istället väger varje postsäck man skickar från Sverige till Norge, vilket dock i praktiken bör bli ungefär samma som att räkna antalet försändelser eftersom medelvikten torde vara ganska så konstant.

Om du skickar en försändelse mellan ett rikt och ett fattigt land, tror jag att det är så att man bara betalar terminalavgifter om det skickas ett överskott av försändelser från det rika landet till det fattiga men inte om det skickas ett överskott av försändelser från det fattiga landet till det rika landet. Det är ett enormt överskott med försändelser från Kina till Sverige, så då betalas inga terminalavgifter alls utan Postnord och Zhongguo youzheng behåller var för sig de portointäkter de får av avsändarna. Detta är en väldigt oförmånlig fördelning av portointäkterna för Postnord. Det skickas betydligt färre försändelser mellan Sverige och andra fattiga länder, t.ex. mellan Sverige och Nordkorea, och där kanske inte avtalet är fullt lika oförmånligt för Postnord i fall att antalet försändelser går bättre jämnt upp.

Lösningen är att försöka få Kina omklassificerat som "icke u-land". I så fall får Zhongguo youzheng börja betala terminalavgifter till Postnord och västvärdens övriga postoperatörer.

Skrivet av ronnylov:

Kanske ebay kan lägga på moms och avgifter automatiskt redan vid köpet så slipper Postnord hantera det? Det är ju ofta så när man köper från USA och då får man aldrig några problem med förtullning och sådant. Kanske Kina skulle kunna göra likadant? Åtminstone som valmöjlighet så man själv kan välja att betala postnords avgift i efterhand (dyrare) eller att betala avgiften direkt vid köpet och slippa postnords avgift i efterskott (billigare).

Jag vet inte hur Ebay gör, men Amazon använder en tjänst som vissa speditörer (åtminstone DHL, FedEx och UPS) erbjuder som går ut på att speditören fakturerar avsändaren istället för mottagaren för tull och moms. Det är alltså så att det fortfarande är speditören som hanterar tull och moms (så speditören har fortfarande kostnader), men man fakturerar någon annan så att mottagaren bara behöver genomföra en transaktion (till avsändaren). Jag tror inte att Postnord erbjuder möjligheten att fakturera avsändaren på tull och moms, utan det begränsar vilka transporttjänster man kan använda och drar kanske därför i gengäld upp portokostnaderna.w

Permalänk
Medlem

@HellDildo: Jo. Man kan ju tycka att det borde finnas e-tjänst för detta. Försäkringskassan, 1177 (sjukvårdsupplysningen) och Skatteverket har ju alla (mer eller mindre) bra e-tjänster.

Visa signatur

ASUS Strix laptop | R9 5900HX | RTX3070 | 32GB RAM | 17,3" 300 Hz IPS

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

https://www.svd.se/staten-kan-krava-postnord-pa-miljoner-har-...

"Leif Jakobsson är i övrigt mycket kritisk till hur Tullverket och Postnord har hanterat momsen. Det dröjde, enligt Jakobsson, till november förra året innan den felaktiga hanteringen blev känd på finansdepartementet. Orsaken till varför det dröjde så länge ska nu undersökas.

Låter som en efterhandskonstruktion. Låt gå att Tullverket kanske inte meddelat Finansdepartementet, men det måste väl finnas anställda på Finansdepartementet som själva beställer saker från utlandet och därmed får förstahandsinformation om hur Postnord hanterar momspliktiga försändelser?

Skrivet av MultiMan:

"Ett annat mysterium är vad som ligger bakom Postnords uppfattning att man kunde leverera momspliktiga varor till mottagaren utan att kontrollera att moms hade betalats. Postnord har hänvisat till "praxis" – men denna praxis tycks ha varit okänd hos Tullverket.

– Det här är en del av problembilden. Vi undrar om det är något gammalt muntligt avtal som har levt kvar. Men Tullverket har varit alldeles klara: det finns inga papper eller mejlkonversation som bekräftar den bilden som Postnord har haft."

Jag har uppfattat det som att man fattat något informellt, eventuellt muntligt, avtal mellan Postnord och Tullverket runt 2001-2002 och att det är därför man inte alltid tagit ut moms på lågvärdesförsändelser. Den uppfattningen har jag fått av att läsa diskussioner på olika diskussionsfora på nätet.

Skrivet av Petterk:

Det är inte tullen utan speditören som hanterar paketen, istället för att de ska skickas till tullager så skickar PostNord ut försändelserna till postombuden som i sin tur inte får lämna ut paketet fören momsen/tullen är betald. Att blanda in Tullverket när PostNord redan importdeklarerat och har system för att betala in momsen sänker ju inte direkt PostNords kostnader för hanteringen, att först skicka alla försändelser till tullen för att hämta upp de igen sänker inte direkt kostnaden heller.

Men är det inte så att finnarna löst det så att mottagaren kan välja mellan att själv gör importdeklarationen och att Itella/Posten Åland gör importdeklarationen? Det skulle vara smartare om man hade den möjligheten i Sverige också så att de som vill slippa undan avgiften (mot att själva sköta pappersexercisen) kan göra det på något vis.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Det är inte tullen utan speditören som hanterar paketen, istället för att de ska skickas till tullager så skickar PostNord ut försändelserna till postombuden som i sin tur inte får lämna ut paketet fören momsen/tullen är betald. Att blanda in Tullverket när PostNord redan importdeklarerat och har system för att betala in momsen sänker ju inte direkt PostNords kostnader för hanteringen, att först skicka alla försändelser till tullen för att hämta upp de igen sänker inte direkt kostnaden heller. Det är ju just att de måste stoppa och kontrollera paketen, registrera och fylla i alla uppgifter som behövs som tilläggsavgiften ska ersätta. Alla speditörer gör åtminstone så i Sverige, och de flesta andra länder har ju liknande upplägg. Avgiften i Frankrike är t.ex. €21 EUR, och visst blir folk sura där när deras Kina-paket åker dit.

Jaja, samma gäller om det är DHL eller UPS här åtminstone. Det är i sista hand tullen/staten som ska ha eventuellt tull eller moms. Säger bara hur det fungerar här. Säkert finns det samma strukturella problem med bytesbalansen, men åtminstone ett led är förenklat. Blev mäkta förbannad de gånger DHL skulle ha typ motsvarande 200 kr för ett litet skitpaket innan det digitala systemet sattes i bruk.

Jag borde ha varit tydligare med att alla speditörer är skyldiga att fråga kunden om de ska utföra importdeklarationen (mot betalning) eller om man vill göra det själv (smidigt över nätet). Sedan vet jag inte hur noga kontrollen går till i praktiken, men alla paket jag har beställt (allt från sladdar till skärmar) har blivit släppta igenom minuter efter att jag har betalat digitalt.

Permalänk
Medlem

Vad innebär det egentligen att ordna en importdeklaration? Alltså, vad exakt är det kinaföretagen hade behövt göra för att paketet ska gå genom Postnords hantering utan uppehåll och utan den där 125 kr avgiften?

Har jag uppfattat det korrekt att ett paket med utförd importdeklaration slipper avgiften? Så kinaföretagen skulle kunna utföra en sådan importdeklaration (givetvis är värdet alltid 1 USD som brukligt) och då får kunden alltså endast betala 25 % på 1 USD samt kinaföretagets avgift för att hantera deklarationen (enligt timlönen i Kina... 2 kr/tim?).

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

@Hulle: Som sagts 1000 gånger tidigare. Dom skall ta avgift på alla paket oavsett hur dom blivit deklarerade innan.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

@Hulle: Som sagts 1000 gånger tidigare. Dom skall ta avgift på alla paket oavsett hur dom blivit deklarerade innan.

Det låter inte rimligt dock. Så du kan deklarera en vara perfekt, med allt pappersarbete, betala in moms osv... och sedan vill Postnord ha en avgift för inget alls? Det tror jag inte fungerar.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Men är det inte så att finnarna löst det så att mottagaren kan välja mellan att själv gör importdeklarationen och att Itella/Posten Åland gör importdeklarationen? Det skulle vara smartare om man hade den möjligheten i Sverige också så att de som vill slippa undan avgiften (mot att själva sköta pappersexercisen) kan göra det på något vis.

Men hur ska PostNord veta att paketet är momsat om de inte ska behandla och registrera varan? De har ju skitit i att kontrollera försändelserna överhuvudtaget. Kinapaketen har ju ännu ingen exportdeklaration som sker elektroniskt heller, utan det är ju papper.

Tullverket har sagt att de kommer göra det möjligt för privatpersoner att betala direkt på nätet, men det kommer ju främst gälla när man betalar in i efterhand och rättar sig själv. Stoppar inte PostNord oförtullade varor från att skickas ut/hämtas ut så kommer det inte spela någon roll hur vi ska betala och göra importdeklarationen, privatpersoner kommer skita i det lika mycket som PostNord tidigare gjorde.

Några av de åtgärder som Tullverket förbereder är:

• ...

• utveckling av en deklarationstjänst med betalningsfunktion.

http://tullverket.se/nyheter/nyheter/tullverketbegarhandlings...

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Det låter inte rimligt dock. Så du kan deklarera en vara perfekt, med allt pappersarbete, betala in moms osv... och sedan vill Postnord ha en avgift för inget alls? Det tror jag inte fungerar.

De tar ingen ny avgift på förtullade paket. Avgiften är för att de gör importdeklarationen och betalar in momsen, står avsändande speditör för det så är det inget de tar ut en avgift för en andra gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Kanske ebay kan lägga på moms och avgifter automatiskt redan vid köpet så slipper Postnord hantera det?

Funkar redan så om säljaren använder ebays funktion för det.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Skrivet av SwedZi:

Stämmer ej. Det är en avgift för att sköta importdeklarationen. Om Postnord inte behöver göra någon importdeklaration, tas ingen avgift ut. Du slipper alltså 125-kronorsavgiften om en kompis skickar hem ett vykort från semestern i Peking eftersom man inte behöver göra importdeklaration för vykort.

Skrivet av Petterk:

Men hur ska PostNord veta att paketet är momsat om de inte ska behandla och registrera varan? De har ju skitit i att kontrollera försändelserna överhuvudtaget. Kinapaketen har ju ännu ingen exportdeklaration som sker elektroniskt heller, utan det är ju papper.

Vet inte hur det funkar i Finland, men Tullverket kan väl höra sig för med finnarna om hur de gör. Sedan kanske man skulle kunna implementera samma system här också.

Om försändelsen har någon form av kolli-id, skulle man kunna tänka sig att mottagaren fyller i importdeklarationen i förväg och registrerar den på rätt kolli-id. Postnord måste ju ändå läsa av streckkoden för att spårningen ska funka i Sverige, och då skulle datorn kunna säga till att för denna försändelse har det redan gjorts en importdeklaration.

Permalänk
Medlem

@Kommenterande: Fast dom flesta paket ifrån t.ex aliexpress så finns ju varudeklaration på paketet? Så du menar att postnord ej kommer ta ut avgift på dom?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av SwedZi:

@Kommenterande: Fast dom flesta paket ifrån t.ex aliexpress så finns ju varudeklaration på paketet? Så du menar att postnord ej kommer ta ut avgift på dom? Det är ej vad jag läst.

Menar du blanketten CN22? Det är ingen importdeklaration utan en lista på vad försändelsen innehåller och används som grund för att göra en importdeklaration. Importdeklarationen måste skickas till Tullverket så att Tullverket kan läsa den (vilket de förmodligen inte gör), men blanketten CN22 sitter fast på försändelsen och finns alltså inte i Tullverkets datorsystem.

Permalänk
Medlem

@Kommenterande: Åh fan.. då har jag missförstått. Vad är din personliga åsikt då? Tror du att detta förslag kommer gå igenom? Att man ska behöva betala 125kr även på en sak som kostar 10kr att köpa från aliexpress?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har uppfattat det som att man fattat något informellt, eventuellt muntligt, avtal mellan Postnord och Tullverket runt 2001-2002 och att det är därför man inte alltid tagit ut moms på lågvärdesförsändelser. Den uppfattningen har jag fått av att läsa diskussioner på olika diskussionsfora på nätet.

Artikel 23 i EU-direktivet tillkom 2009 och säger uttryckligen att länder får ta moms från alla försändelser när det gäller postorder. Det handlar snarare om så informellt förfarande att PostNord inte dokumenterat det internt snarare. Ingen annan speditör har haft samma "uppfattning" och det är ju därför kritiken tog och de var tvungna att komma med åtgärder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

De tar ingen ny avgift på förtullade paket. Avgiften är för att de gör importdeklarationen och betalar in momsen, står avsändande speditör för det så är det inget de tar ut en avgift för en andra gång.

OK... men då hade jag alltså rätt? Aliexpress och andra kan alltså ordna en importdeklaration och betala in momsen så slipper vi Postnords avgift?

Dels är ju alltså 25 % på en fidget spinner för 5 kr ingenting och dels skriver de ändå ner värdet på dyra saker till 1 USD typ.

/hulle.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Stämmer ej. Det är en avgift för att sköta importdeklarationen. Om Postnord inte behöver göra någon importdeklaration, tas ingen avgift ut. Du slipper alltså 125-kronorsavgiften om en kompis skickar hem ett vykort från semestern i Peking eftersom man inte behöver göra importdeklaration för vykort.Vet inte hur det funkar i Finland, men Tullverket kan väl höra sig för med finnarna om hur de gör. Sedan kanske man skulle kunna implementera samma system här också.

Om försändelsen har någon form av kolli-id, skulle man kunna tänka sig att mottagaren fyller i importdeklarationen i förväg och registrerar den på rätt kolli-id. Postnord måste ju ändå läsa av streckkoden för att spårningen ska funka i Sverige, och då skulle datorn kunna säga till att för denna försändelse har det redan gjorts en importdeklaration.

Fast småpaketen har ingen kollid i många fall, exportdeklarationen kan inte ha något unikt EORI-nummer ifyllt eftersom privatpersoner inte har något EORI – det är ju däremot vad som sker när företag importerar/exporterar. Alltså måste de manuellt kontrollera och registrera paketen vilket som, likaså måste de ju kolla att importdeklarationen överensstämmer med exportdeklarationen.

Förstå nu här, i Finland anländer alla försändelser till ett tullager, och där ligger de tills du betalat. Du kan inte betala fören du fått en avi från speditören, speditören måste alltså registrera försändelsen och skicka till ett tullager. Själva betalningsförfarandet är knappast problemet här i Sverige, och knappast det som avgiften kan väntas täcka.

Om PostNord kan göra samma jobb som tidigare, registrera paketen och hålla på dem hos ombuden tills importavgifterna är betalda men du betalar avgiftsfritt till Tullverket så är det bara själva betalningsförfarandet de slipper undan. Bra om det kan bli så, men det skulle bli problem hos de andra speditörerna, de lämnar ju ut paket och efterfakturerar importavgifterna, de måste istället för att dela ut paketen skicka de till ett lager i så fall och vänta med utdelningen. Pappersarbetet blir knappast enklare för speditörerna här. I Finland måste de fortfarande registrera alla uppgifter som behövs för importdeklarationen.

Välkommen till Deklarationstjänsten för import

Via Deklarationstjänsten för import kan du tullklarera din försändelse och betala importskatterna först när du fått en ankomstavi för försändelsen. När du tullklarerat försändelsen med lyckat resultat, skickas postförsändelsen direkt till närmaste postkontor eller hem till dig. En postförsändelse kan tullklareras när Postens försändelseuppföljning visar ett meddelande som säger att försändelsen har anlänt till tullager och att mottagaren har 20 dagar tid att ta hand om tullklareringen från och med ankomstdagen. I meddelandet nämns också uppgifter om försändelsens ankomstdag, registrering och läge (TULLPOST/Vanda 01530 01534).
Postförsändelserna ska tullklareras och importskatterna betalas inom 20 dagar efter ankomsten. Posten skickar försändelsen tillbaka till avsändaren efter dessa 20 dagar. Om din försändelse är en fraktförsändelse kan du skriva ut ett överlåtelsebeslut från Deklarationstjänsten för import. Fraktföraren lämnar ut varan till dig mot överlåtelsebeslutet.

För att använda Deklarationstjänsten för import krävs att man identifierar sig. Privatpersoner ska ha en finländsk personbeteckning och nätbankskoder. Företag ska ha en Katso-kod som beviljas av Skatteförvaltningen.

Observera att du kan lämna in tulldeklarationen först när du fått ankomstavin från fraktföraren. Ankomstavin innehåller de uppgifter som behövs vid tulldeklareringen. Ta vid behov kontakt med fraktföraren.

https://asiointi.tulli.fi/nettituonti/mainpage.html

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

OK... men då hade jag alltså rätt? Aliexpress och andra kan alltså ordna en importdeklaration och betala in momsen så slipper vi Postnords avgift?

Dels är ju alltså 25 % på en fidget spinner för 5 kr ingenting och dels skriver de ändå ner värdet på dyra saker till 1 USD typ.

/hulle.

Inte via kinesiska posten, för fraktalternativ som kostar från 300-400 kr ja! Tilläggstjänsten kostar dock fortfarande om du vill skicka DDP istället för DDU. Avgiften byter bara sida, att det är avsändaren som står för de istället för mottagaren bara. Efter den nya tullagstiftningen börjar gälla i EU så kommer de däremot att kunna registrera sig för att betala moms och på så sätt slippa importdeklarera via speditörerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Jag syftade på den felaktiga objektbeskrivningen gällande tjockleken, vilken man får anta är absolut. Om den inte stämmer... Dessutom vet jag med 100% säkerhet att det är samma ringar, jag vill inte säga hur, men det är det.

Hundra pers sköter det där på kort sikt och när man skrämt bort 90% av alla småsaksimportörer som förstör den svenska kronan behövs också bara 10% av folket som knappar in belopp på ett tangentbord.

Men den kostnaden är inte satt i sten på berget Sinai.

Vilka båda ägs av staten. Detta är inget Stenbeck eller Bonnier har hittat på, detta har våran regering bestämt.

Nu är detta verkligen ett sidospår, men ändå...

Öhm, felaktig objektbeskrivning? Var då? Vad jag kan se så står det att ringarna minskar det maximala nedslaget med 0,4 mm respektive 0,2 mm. Det står inget om hur tjocka dom är. Som jag skrev tidigare så kommer de dels sträckas ut när de sätts på tangenterna och dels tyckas ihop vid nedslaget. Att de är 1mm tjocka innebär inte att att nedslaget minskar med 1mm. Läs vad som står och fundera på vad det egentligen innebär innan du hoppar till slutsatser att objektbeskrivningen är felaktig. Är det något annat du syftar på så får du gärna skriva det är.

Sedan verkar det handla om "märkesringar" från Cherry vilket såklart innebär att de blir dyrare, precis som med det mesta annat. Om inte annat så kommer det att köpas via en mellanhand (cherry) som med sitt namn garanterar en viss kvalitet (eller brist på detsamma) vilket gör att fler ska tjäna pengar på det. Osv. Man vinner väldigt sällan något på att dra till med extremexempel om inte förutsättningarna är desamma, vilket uppenbarligen inte är fallet här...äpplen och päron.

Sedan är jag lite nyfiken på exakt hur enkelt det är att momsdeklarera 100k paket om dagen? Spåna själv lite lätt på vad det krävs för att ordna detta. Räkna med personer som ska ha lön, det ska ordnas lokaler att jobba i, det ska till inventarier för att kunna sköta hanteringen, det behövs personer som sköter det extra transportstegen och tillhörande infrastruktur, det behövs saker att transportera sakerna i, det ska till datorer att knappa in personer/värden i, det ska till tid för att spåra mottagare där adressen verkar felaktig, det ska till tid där det deklarerade värdet är uppenbart fel osv osv. Allt detta ska då även ske i en miljö som inte belastar personerna på ett fysiskt ohållbart sätt.

Reglerna som styr detta har funnits på plats länge och jag är övertygad om att både postnord och tullverket är kapabla att ta beslut på egen hand. De har ett uppdrag att sköta som inte skötts tidigare, nu får det se till att sköta det.

Och ingen har sagt att avgiften är huggen i sten, tvärtom så har postnord sagt att avgiften kan komma att justeras. Om/när/hur får vi se när de är klara med utredningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Varför blir det en kostnad för PostNord med Kinapaketen? Är det så att man delar portointäkten för en försändelse mellan postsystemen i sändar- och mottagarland i vanliga fall? Men Kina med sitt FN-avtal inte behöver göra detta? Fattar inte det posttekniska.

På samma sätt som all annan subventionering eller bidrag fungerar. Någon arbetar men någon annan får ta del av resultatet. Länder delas upp runt i världen av FN i olika grader där A är "bäst" och D el. dylikt är ett U-land. Kina behövde förr bistånd från de länder som inte var uländer då kina var mycket fattigt och behövde finansiera sitt Postväsende. Iom kinas explosionsartade tillväxt har det inte ändrats från detta utan räknas fortfarande som ett fattigt land som behöver hjälp med sitt postväsende och får således bistånd för att skicka alla dessa paket.

Jag tror dock att det bara gäller för brev och liknande (dock så kan nog större grejer fortfarande vara billigare om än inte gratis) vilket är en av anledningarna till att alla prylarna skickas i separata småpaket. (Sen är det också för att undkomma tull och liknande då man inte tullar på sådant värt under 200 kr föränn nu.)

Hela det här systemet som införs nu är alltså en "fullösning" skulle man kunna säga för att det fungerar faktiskt inte att ta denna ENORMA belastning på varenda en av våra terminaler utan att få något som helst betalt. Självklart vill Postnord ha kunder för att få in lite stålar men detta handlar inte om en kund utan om gratisarbete.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Sedan är jag lite nyfiken på exakt hur enkelt det är att momsdeklarera 100k paket om dagen?

Jag kan garantera att mängden paket kommer att minska då det plötsligt inte är lika billigt med 10-kronors lösnaglar, sminkborstar, mobilskal, nyckelringar, dåliga armbandsur och liknande när det plötsligt slängs på en avgift.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Skrivet av SwedZi:

@Kommenterande: Åh fan.. då har jag missförstått. Vad är din personliga åsikt då? Tror du att detta förslag kommer gå igenom? Att man ska behöva betala 125kr även på en sak som kostar 10kr att köpa från aliexpress?

Vad spelar det för roll vad en okänd användare på Internet har för åsikt? Det är ändå inte jag, utan Postnord och politikerna, som bestämmer vad som gäller.

Det står i pressen att "avgiften ska utredas" så det är möjligt att Postnord väljer att ändra avgiften. Tänk på att en ändring kan göras både uppåt och neråt.

Om Postnord ber dig att betala 125 kr, kan du välja att inte hämta ut försändelsen. Då skickas den istället tillbaka till avsändaren. Det är inte säkert att du i så fall får tillbaka din tia.

Skrivet av Petterk:

Ingen annan speditör har haft samma "uppfattning" och det är ju därför kritiken tog och de var tvungna att komma med åtgärder.

DHL har inte tagit ut någon moms på böcker från japanska Amazon. Amazon har bett mig att deponera ett belopp för moms och sedan har det återbetalats efter två månader för att det inte blev någon moms enligt DHL. Det blir säkert ändring på detta i och med att det skrivits så mycket i pressen om detta. Jag har ingen riktig erfarenhet av andra speditörer än Postnord och DHL.

Skrivet av Yooriitzz:

Jag kan garantera att mängden paket kommer att minska då det plötsligt inte är lika billigt med 10-kronors lösnaglar, sminkborstar, mobilskal, nyckelringar, dåliga armbandsur och liknande när det plötsligt slängs på en avgift.

Men betyder inte det att Postnord får anställa en massa personal som sedan måste sparkas efter ett kort tag för att antalet försändelser minskar kraftigt?

Permalänk
Medlem

DHL har inte tagit ut någon moms på böcker från japanska Amazon. Amazon har bett mig att deponera ett belopp för moms och sedan har det återbetalats efter två månader för att det inte blev någon moms enligt DHL. Det blir säkert ändring på detta i och med att det skrivits så mycket i pressen om detta. Jag har ingen riktig erfarenhet av andra speditörer än Postnord och DHL.

Det här kan ju också ha att göra med att DHL har svårt att se skillnad på periodiska publikationer och böcker som du var inne på. Även böcker kan ju komma ut periodiskt, typ uppdateringar till lexikon. Där kommer det nog aldrig bli rätt om du inte själv skickar in rätt uppgifter till Tullverket.

Men betyder inte det att Postnord får anställa en massa personal som sedan måste sparkas efter ett kort tag för att antalet försändelser minskar kraftigt?

Nu verkar ju inte denna person jobba på Toftanäs eller Arlanda eller ha något med denna hantering att göra och saknar insyn. 200 kr verkar han ha tagit ur luften, PostNord har aldrig hänvisat till någon gräns eller härlett till vad den påstådda gränsen skulle varit nu i efterhand när de påstår att de haft en i deras egna praxis. 22 EUR är ganska ny nivå inom EU och gäller inte postorderförsändelser om inte medlemsländerna vill det, gränsen för privata paket är dessutom 300 SEK (det Tullverket översätter 22 EUR till) enligt tullagarna. Det står uttryckligen i EU-direktivet att 22 EUR inte gäller postorder om de inte uttryckligen skriver in att det är undantaget från moms upp till den nivån i nationell lagstiftning. I våran lag har vi haft formuleringar om att postorder (från tredje land då) inte är undantagna moms i mer än 25 år. Det är alltså helt i sin ordning att Sverige aldrig haft någon de minimis så länge vi varit med i EFTA eller EG. Helt i sin ordning att Frankrike och Polen också tar ut moms på alla postorderförsändelser. Det är också vad som börjar gälla i hela EU från och med 2021. Efterlevnad i andra länder har såklart varit bättre än hos PostNord, men ingen tar allt.

Fast det är ju vad bemanningsföretag är till för idag, men jag tror inte de får bort volymerna. Som svar på bemanningsfrågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Inte via kinesiska posten, för fraktalternativ som kostar från 300-400 kr ja! Tilläggstjänsten kostar dock fortfarande om du vill skicka DDP istället för DDU. Avgiften byter bara sida, att det är avsändaren som står för de istället för mottagaren bara. Efter den nya tullagstiftningen börjar gälla i EU så kommer de däremot att kunna registrera sig för att betala moms och på så sätt slippa importdeklarera via speditörerna.

Varför går det inte att göra via China Post? Om Alibaba ordnar det alltså?

Normalt så kostar DHL 100-150 kr från kinasajterna vad jag märkt. Då får man paketet inom en vecka. Men DHL kräver i princip alltid in momsen och även en avgift eller? Jag har inte själv valt DHL.

/hulle.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Denna printscreen från slutet av december känns genast aktuell.