Permalänk
Medlem

Hur ska jag sätta fläktarna?

Hej,
De är så att jag har byggt mina två servrar i ett skåp, en del av skåpet har ett dammfilter för sig och andra delen har en lucka. Som ni ser på bilden nedan.

Dammfilter sektionen kan jag hänga två stycken 140mm fläktar i överkant (högst upp).
Och dörren kan jag borra in två stycken 120mm fläktar.

Frågan är, ska jag ha utsug eller insug vid dammfilter sektionen?
Och isf antar jag att de blir tvärtom i lucksektionen.

Dom två servrar som står där i har endast utblåsfläktar och dom står till större delen i dammfilter sektionen.

Hur skåpet ser ut, på utsidan:
https://imgur.com/gallery/wRn3h

Insidan:
https://imgur.com/gallery/qCbos

Dåliga bilder men nu ser nog ändå

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

@Calby: Det låter ju smart att ha dammfilter på luften IN. Damm kan ju inte uppstå ur tomma intet, så luften där inne borde ju vara "ren". Så blåser du ut det genom dörren sen. PS. Det såg ut att vara jäkligt tjocka filter. DS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

@Calby: Det låter ju smart att ha dammfilter på luften IN. Damm kan ju inte uppstå ur tomma intet, så luften där inne borde ju vara "ren". Så blåser du ut det genom dörren sen. PS. Det såg ut att vara jäkligt tjocka filter. DS.

Självfallet så sätter jag luftfilter vid dörren med
Dock ett betydligt tunnare filter då de jag har tunnare filter med dock så är dom inte så stora att de skulle täcka en del av skåpet dessvärre.

Så frågan är då, är de fortfarande så att man ska köra in vid filtret? Och ut genom dörren?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

@Calby: Hmm, med filter på båda kan jag aldrig tänka mig att det spelar någon roll, det skulle isåfall vara "höjden" på fläktarna relativt servrarna, alltså att utblåset hamnar några dm högre upp än insuget. Varm luft stiger, och allt det där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

@Calby: Hmm, med filter på båda kan jag aldrig tänka mig att det spelar någon roll, det skulle isåfall vara "höjden" på fläktarna relativt servrarna, alltså att utblåset hamnar några dm högre upp än insuget. Varm luft stiger, och allt det där.

Okej, så låter de som att de blir utblås genom filtret och insug genom dörren

Filtret är 8mm tjockt, hittade inge tunnare om ingen annan har några bra tips?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

@Calby: Servrarna går nog inte så fruktansvärt varmt, och står i rumstemperatur. Men det finns något slags tunnare filter, (magnetiska) som är mycket lättare att ta loss och tvätta den dagen det blir för mycket damm... - men där får du nog få tips av någon annan.
Stiligt löst är det hur som helst, tycker jag. Ha en bra dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

@Calby: Servrarna går nog inte så fruktansvärt varmt, och står i rumstemperatur. Men det finns något slags tunnare filter, (magnetiska) som är mycket lättare att ta loss och tvätta den dagen det blir för mycket damm... - men där får du nog få tips av någon annan.
Stiligt löst är det hur som helst, tycker jag. Ha en bra dag.

Om någon har tips på tunnare filter så skulle de uppskattas

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V