Fel på grafikkort hög temp?!

Permalänk

Fel på grafikkort hög temp?!

Har ett msi gtx 1080 och ett Evga 1080 tempen på dem skiljer enormt mycket. Kör man full load (mining) kan msi ligga på cirka 80-85 grader, Har även klockat ner det med 70% power limit... Mitt evga i samma program toppar MAX 75 men oftast runt 70, MED lägre fläkthastighet med typ 25% och det körs på 100% power limit...
Vad är felet?
Placering på korten gör ingen skillnad. Ska jag reklamera? någon annan med msi 1080 gaming x som upplever hög temp på kortet?

Visa signatur

CITERA!!!!!

Permalänk

Just nu skiljer det 25 GRADER!!! Trodde msi kylaren skulle vara den bättre utav dem... men så fel man kan ha? Eller är det måndags ex?

Visa signatur

CITERA!!!!!

Permalänk
Medlem

prova byta kylpasta alternativt dra åt skruven till kylaren litegranna

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddechr:

Just nu skiljer det 25 GRADER!!! Trodde msi kylaren skulle vara den bättre utav dem... men så fel man kan ha? Eller är det måndags ex?

Om korten sitter i samma dator så brukar det ena kortet bli betydligt varmare, det är svårt att göra nått åt, möjligen byta plats med varann kan hjälpa lite, alt riktig vattenkylning, eller sätta korten med större mellanrum om det går..

Ena kortet har ju ordentligt med luft ovanför, medans kort nummer två som sitter under nummer ett suger åt sig massor av nummer etts värme.

Byt plats på korten så bör problemet också flytta på sig till det andra kortet, på så sätt kan du kolla om det förutom det "normala" problemet är även nått mer trassel som höjer tempen över normalt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Jag ska probva byta plats på korten, återkommer med tempsen sen!
Byta kylpasta eller dra åt kylaren är inget alternativ då korten är 1 och 2 veckor gamla så har fortfarande öppet köp

Visa signatur

CITERA!!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddechr:

Jag ska probva byta plats på korten, återkommer med tempsen sen!
Byta kylpasta eller dra åt kylaren är inget alternativ då korten är 1 och 2 veckor gamla så har fortfarande öppet köp

Sitter dem stackade mellan varandra så kommer kortet som är högst upp bli varmare då det sitter ett kort under fläktarna/kylaren som alstrar värme och gör även det svårt att få luftflöde. Förslagsvis så sätter du ett gäng fläktar i fronten på chassit som drar in luft till och träffar grafikkorten och sen sätter du fläktar i toppen och bak som blåser ut den varma luften för att göra saken bättre.

Visa signatur

9800X3D || Gigabyte Aourous Master RTX 5080 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || 32GB CL30 600MHZ DDR5 || Asus PG27VQ ||

Permalänk

Provadenu att byta plats på dem och tempen blev ungefär samma på båda, är inte det lite konstigt?
Alltså msi borde vara svalare nu?

Provade även såhär
Gtx1060msi
Gtx1080evga
Gtx1080msi

1080 evga som sitter i mitten då är fortfarande det svalaste kortet, vilket enligt mig känns lite skumt, samma fläkt hastighet nu dock, men tycker ändå att msi kylaren bör prestera bättre än så?

Visa signatur

CITERA!!!!!