Permalänk
Medlem

Minidator till TV

Hej,

Jag har tröttnat på att använda tv-kontrollen (magic remote) för att navigera webbläsare och allt annat på tv:n så nu tänker jag skaffa en minidator så jag kan använda mig av ett trådlöst tangentbord.

Kraven jag har:
Klara av full HD 1080
WIFI
Windows 7 eller 10
Någorlunda lagring (30-50gb)

Jag har hittat denna burk för hyffsat pris som säger sig klara allt detta:

https://www.komplett.se/product/959978/datorer/datorer-statio...

Tänkte kolla med er först om ni har några andra tips, kanske finns bättre alternativ.

Har kollat lite på Intel NUC, men priset hamnar ju ungefär desamma då man måste köpa till lagring + minne.

Budget ligger på 2-4000kr.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjore:

Hej,

Jag har tröttnat på att använda tv-kontrollen (magic remote) för att navigera webbläsare och allt annat på tv:n så nu tänker jag skaffa en minidator så jag kan använda mig av ett trådlöst tangentbord.

Kraven jag har:
Klara av full HD 1080
WIFI
Windows 7 eller 10
Någorlunda lagring (30-50gb)

Jag har hittat denna burk för hyffsat pris som säger sig klara allt detta:

https://www.komplett.se/product/959978/datorer/datorer-statio...

Tänkte kolla med er först om ni har några andra tips, kanske finns bättre alternativ.

Har kollat lite på Intel NUC, men priset hamnar ju ungefär desamma då man måste köpa till lagring + minne.

Budget ligger på 2-4000kr.

MVH

En Nvidia Shield kan ju vara ett alternativ

Visa signatur

|MOBO:Asus Z170-Pro Gaming|PSU:EVGA SuperNOVA G2 750W|CASE: Fractal Design Define R5 |CPU:Intel Core i7-6700K|GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 |RAM: 8GB x 2 Corsair Vengeance LPX|HDD:Intel 535 series 480GB + SAMSUNG HD753LJ 750GB + WDC WD5000AAKS-00A7B0 500GB |COOLING:Noctua NH-D15 + 2x 140mm Front fans

Permalänk
Medlem

Skall du ha liten dator så finns ju alltid Intels Computestick: https://www.inet.se/produkt/1450118/intel-compute-stick-core-...
Finns även klenare och kraftigare, med eller utan Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiddzoR:

En Nvidia Shield kan ju vara ett alternativ

Håller med har provat flera olika alternativ och den som fått vara med längst är shielden komplettera med valfri storlek på lagring så klarar du dig länge.

Permalänk
Medlem

Vad har du för TV? Jag har en LG och där går det att ansluta trådlöst tangentbord och mus direkt till TV:n via USB.

Permalänk
Medlem

Intel NUC är rätt poppis och klarar det mesta. Finns mycket begagnade också.

Permalänk
Medlem

Den kommer att funka till det du vill, 32GB är i minsta laget när det kommer stora uppdateringar till Win 10 så all lagring behöver ske externt.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

En microdator måste ju vara betydligt mer praktiskt för TS än en minidator !
https://en.wikipedia.org/wiki/Minicomputer

Men håller med de andra i tråden.
NUC om du nu måste köra ett desktop OS på den, annars en Shield TV.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte köpa något som inte fixar youtube i 4k 60fps.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag skulle inte köpa något som inte fixar youtube i 4k 60fps.

Vad du skulle köpa spelar mindre roll för TS som har kraven:
"Klara av full HD 1080
WIFI
Windows 7 eller 10
Någorlunda lagring (30-50gb)"

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Tack för alla förslag, nvidia shield låter ju intressant! Finns det möjlighet att surfa på den också?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjore:

Tack för alla förslag, nvidia shield låter ju intressant! Finns det möjlighet att surfa på den också?

Skickades från m.sweclockers.com

Bara att installera Chrome eller annan webbläsare från Google Play.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Bara att installera Chrome eller annan webbläsare från Google Play.

Observera att det officiellt inte finns chrome eller "vanliga" webbläsare i play butiken som finns i shield tv (och andra android TV enheter) men det går utan större problem att installera manuellt

Men krävs verkligen att man använder tangentbord då, att surfa med handkontroll eller fjärren är inge höjdare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Jag har ungefär samma krav som dig. Efter att ha kollat runt lite föll valet på "Intel NUC" som några även rekommenderat i denna tråd. 2157 kr gick kalaset på. Här är exakt paket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jauger:

Jag har ungefär samma krav som dig. Efter att ha kollat runt lite föll valet på "Intel NUC" som några även rekommenderat i denna tråd. 2157 kr gick kalaset på. Här är exakt paket

https://i.imgur.com/OJYZvPo.png

TS eget förslag för 400 kr mer innehåller Win 10 Pro och en 1 år nyare och aningen bättre processor, minus dock för mindre ssd.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

TS eget förslag för 400 kr mer innehåller Win 10 Pro och en 1 år nyare och aningen bättre processor, minus dock för mindre ssd.

64 GB behövs för att köra Windows 10 på ett fulländat sätt. Skulle därmed inte rekommendera TS förslag, om man nu vill köra win 10.

Anledningen till att jag plockade in 120 GB är att det nästan inte säljs mindre SSD nu för tiden (dålig prispress).