Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkydamn:

Tror det är plus 8 jag sitter på! Fick den billigt när jag köpte ett skrivbord från ett företag då de ändå skulle köpa nytt. Börjar dock bli lite sleten så vet inte hur dyrt lite service skulle gå på eller om man bara ska köpa annat

Edit: Blev lite osäker på modellen men den jag sitter på har hela kittet. Kanske var 8000? Ohh well.

Edit 2: Typ denna. https://www.kinnarps.se/contentassets/6ccb02516d204ba089b5ea34c675d363/images/8232n342.jpg?preset=product-imageLg1x

Har också en sån! Sjukt skön och blir aldrig "trött" i kroppen. Hade en IKEA Marcus innan som jag aldrig satt riktigt skönt i och vågar nog hävda att Kinnarps är i en helt annan liga när det kommer till komfort och ergonomi.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Omega GT Racing Master.
Använt den lite över ett år nu och den är som ny ett mycket bra hantverk, är sjukt nöjd med den rekomenderas varmt.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem

Sitter själv på en Vertagear Triigger 350. Kan inget annat än att rekommendera denna till alla som spenderar många timmar framför datorn.
Konstruktion och komfort i absolut toppklass. Sitter på en Herman Miller Aeron på jobbet och Triigger står upp bra emot den!

Pris: ca 7000kr

Permalänk
Medlem

Förvånansvärt många "dyr"stolar, men helt klart värt det.
Har själv brukat sönder en del 1500:- stolar, sista +10 åren har jag spenderat i en KAB Director, den är billigare i längden.
Ser fortfarande ny ut, om jag torkar av den lite nu och då, och stoppningen har klarat sig bra till trots för +100kg

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att kolla om ni har ett företag som köper upp kontorsmöbler etc i närheten.
Knackade på lagret hos min närmsta och köpte min stol för 900 under bordet (nypris ~6000 ex moms).

Sitter på en:
http://www.efg.se/~/media/Images/Pimcore/Products/efg1022644....

Permalänk
Inaktiv

Sitter på en 400:- stol ifrån IKEA som är sliten bortom igenkänning. Funderar starkt på att uppgradera både skrivbordet ifrån Jysk och IKEA stolen till ett Arozi Arena och Svive Lynx. Har bara inte tagit mått ännu för att se om stolen passar, och så måste ju frugan bearbetas

Arozzi Arena
https://new.webhallen.com/se/product/262687-Arozzi-Arena-Gami...

Svive Lynx
https://new.webhallen.com/se/product/276040-Svive-Lynx-Tier-3...

Permalänk
Permalänk
Medlem

jag avskyr hela "racing stol" trenden, tycker det är fjantig som fan...

jag har köpt en håg capsico, den ser konstig ut men man sitter som en gud i den.

https://www.stuhl24-shop.de/media/image/d0/8b/68/HAGCapisco81...

Permalänk
Medlem

Jag har en gammal Kinnarps 8000, men tyvärr så börjar klädseln bli lite sliten så jag funderar på att plocka med dynorna till en tapetserare eller kanske en bilskräddare och klä om den i något snyggt tyg eller kanske läder.

Jag har även bytt ut dom hemska högljudda originalhjulen till lättrullade tysta "AKRacing Rollerblade Casters" det är samma typ av hjul som sitter på rollerblades. Otrolig skillnad!

Visa signatur

Phanteks Eclipse G500A Vit | i9 13900K | RTX 4090 FE | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | DeepCool GAMMAXX L360 A-RGB Vit | 5TB M.2 | X34A |

Permalänk
Medlem

@Laktos: Haha nej men precis! Mera hemsjukvård och närståendepenning ^^ Tänk på hur skit försäkringskassan är med, det är ju rent oekonomiskt att inte låta dig köpa stolen!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

DX Racer drift series. Bästa stolen jag har haft. Aldrig problem med ryggen längre

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@SweDragon: Sitter på stolen i stort sett varje dag. Det blir alltid någon stund när jag lutar mig bakåt för att lyfta blicken och få en micropaus vilket får stolen att vicka till upprätt läge. Man får väl se "ryggstödet" för vad det är. Stöd för rygg, ett enkelt sådant.

Det finns en annan stol som heter Variér Thatsit balans som har ett betydligt mer påkostad ryggstöd. Den stolen skulle jag vilja ha.

Du kan faktiskt köpa det enkla ryggstödet i efterhand till stolen. Kostar ca femtonhundra. Ryggstödet förutsätter dock att stolens bas är utrustad med rätt typ av bottenplatta så att ryggstödet kan monteras korrekt i den nedre delen. Men om din bottenplatta saknar springan går det kanske att köpa även en sådan ny.

Här kan du se hur ryggstödet måste in i botten.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

27" BenQ 144 hz XL2720Z - Fractal Design Define S Black Windowed - Corsair Force LE 240GB - Crucial Ballistix Sport LT Red 2x8GB - Gigabyte Z170-GAMING K3-EU - Corsair CX750M 750W - Intel Core i7-6700K 4,0Ghz - MSI GeForce GTX980 Ti"

Permalänk

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/pc-gaming... Den här är bekväm, som att sitta på moln

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem

AKRacing ProX Gaming Chair

Kan rekommendera för er som är något längre än gemene man.

Hade tidigare IKEAs MARKUS.

Permalänk
Medlem

@Rolle2000: Jäklar vad dyr den där varianten var, trots att den ser ganska lik ut! Jag antar att knädynorna kan röra på sig med leder eller något annat som gör den dyrare att bygga?

Själv vill jag extremt gärna ha Variér Gravity balans (https://www.ergopartner.se/varier-gravity-balans-loungestol.h...), både för trötta kvällar framför datorn och att slappa i. Men den är också snordyr! Kanske som present till mig själv när jag fyller 40 om ett par år

Permalänk
Medlem
Skrivet av wåhla:

Sitter själv på en Vertagear Triigger 350. Kan inget annat än att rekommendera denna till alla som spenderar många timmar framför datorn.
Konstruktion och komfort i absolut toppklass. Sitter på en Herman Miller Aeron på jobbet och Triigger står upp bra emot den!

Pris: ca 7000kr

https://i.imgur.com/yu9KeE0.jpg

Ni som kör med dessa rätt låga stolar, känner ni aldrig att ni saknar nackstöd?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sitter inte mycket nog vid min gaming-dator men när jag gör det så är det på denna stiliga skapelse. Komfort kommer i andrahand, är helt ok sitsmässigt men får det inte att stämma helt 100% med armstöden kontra bords/armhöjd.

När vi väl beställt och fått hem den insåg vi även att jaha, den är med i typ varenda j*vla TV-serie som utspelar sig i någon form av kontorsmiljö. Smått undermedvetet påverkade när vi browsade snygga stolar att ha i anslutning till det som då också var vardagsrum.

Dock en kopia på nedan av inte lika hög kvalisort vad gäller material etc.
Inspirerad av Eames Aluminum Office Group

Bild
Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

https://i.imgur.com/ukqr41h.jpg

En elinställbar stol med massagefunktion och rövavärme duger ju för spelsessionerna!

Sätet är ifrån en bmw som jag har svetsat ihop en stålram till samt underdelen ifrån en slaktad kontorsstol.

Rätt trevligt!:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ursäkta en gubbe som hade sin spelpeak på typ 80-talet men varför är det viktigt att ha en stol man kan ligga i? Om man nu har en säng alltså

Bra fråga. Blir man trött så släpar man sig till närmasta soffa eller säng istället för att försöka sova i en för ändamålet högst olämplig skapelse. Höjd på ryggstödet eller sittdjupsjustering hade naturligtvis varit bättre funktioner hos dessa "ergonomiska" datorstolar.

Skrivet av knas123:

Ge den något år och den kommer börja gnissla, lutningsmekanismen kommer börja glappa och stoppningen kollapsa. Jag körde nyss min till sopstationen.

Permalänk
Medlem

Köpte en svart DX-Racer Sentinel i höstas när den var nedsatt med en tusenlapp, tror jag betalde 3500kr, men av olika anledningar blev den omonterad till i år.

Den ersatte en Ikea Verksam i läder som nog är över 15år och som gasfjädern blivit dålig på så den sakta sjunker ned.

Sentinel är både lång och bred samt pallar 160kg så den bör räcka till. En fördel med den är också att det inte sitter sådana höga vingar på sitsen som många gamingstolar har om man nu vill sitta på olika sätt samt just att den är bred nog.

Gillade också att den här modellen i svart är lite nedtonad när det gäller att skrika ut gaming och tonåring när man nu med råge passerat 55+.

Det står visserligen firmanamnet på ryggstödet och kuddarna med någon sorts liknande vävd silvertråd men för att vara en spelstol så är just denna i svart ovanligt diskret och vuxenanpassad, så pass att den nog även skulle kunna smälta in på ett kontor utan att skämmas utseendemässigt.

Fast man märker att det fanns fler justeringar på gamla stolen utom då för armstöden de kunde bara höjas eller sänkas på gamla stolen, å andra sidan är just armstöden mycket mer justerbara i alla ledder på den nya samt då möjligheten att luta ned den långt näst intill liggande om man vill slappa med att titta på film eller under en lång simulatorflygning.

Sitter än så länge ok i den trots ryggproblem, även om kanske svankkudden eventuellt byts mot en annan i framtiden om jag inte vänjer mig vid den. Får se hur det blir när jag haft stolen ett lite längre tag.

Permalänk
Medlem

Jysk Magnus med armstöden borttagna för att slippa akrobatik när jag ska ta mig i och ur, har ynka 28cm mellan sängkant och skrivbord.

Så har det sett ut i 6 års tid.

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Kinnarps Capella, mörkgrått tyg, nackstöd i skinn, matt kryss och hjul för hårda golv.

Gjorde slag i saken förra året och uppfyllde en långlivad dröm: att promenera in på Kinnarps och beställa en ny stol precis enligt egna önskemål. Det var en mycket trevlig upplevelse att få den levererad in till datorbordet och sätta sig första gången. Den ersatte en ~10 år gammal Kinnarps 6000 som var begagnad när jag köpte den så jag har inga som helst tvivel på att den kommer att hänga med mig i minst lika lång tid.

Jag köpte den via mitt företag så det kanske ställer saken i annat ljus. Tveksamt om jag hade pyntat samma summa privat.

Visa signatur

If I sow a wind now I will reap a storm

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Har precis gått från denna:

https://i.imgur.com/4eA9xmR.jpg

En ~10 år gammal Jyskstol av okänt märke som är så sliten (välanvänd) att jag är förvånad att den inte trillade ihop för länge sedan. Har haft ett svart lakan över ryggstödet för att hindra bitar från att lossna samt en extra sittdyna för att den har varit så nersutten.

den där har ju även jag, funkar bra men börjar se lite sliten ut, inte i klass med din men inte långt ifrån. jag gick från en gammal ikea stol som min storebror hade med hårdplast sits och hårdplast ryggstöd

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Skaffade mig en Arozzi Vernazza (dyraste o största arozzin, tror jag) och jag ångrar ingenting!
Den var något hård första månaden, men nu har den blivit perfekt.
Har ett riktigt bra liggläge, kuddar o alla andra konfigurations-möjligheter man kan tänka sig.
Ganska dyr dock på 3200kr: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3724725

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Sen idag(!) en Kinnarps 6000 med free-float och nackstöd!

Har suttit hela mitt professionella liv i Kinnarps och skulle aldrig välja nåt annat. Sjukt sköna. Köpte min på blocket för 450 kr idag, och det är nog det bästa köp jag gjort på länge. Sjukt nöjd med det! Freefloaten med inställbart gung som är oberoende för sitsen och ryggstödet är GULD. Se till att ställa in rätt fjäderläge där bara så man flyyter.

Permalänk
Medlem

Det finns som bekant mkt åsikter om spelstolar men finns det några seriösa tester av dom från kunnigt folk? Och då menar jag inte från en 22 åring som gymmar 4 timmar per dag och säger sig minsann inte ha några problem med ryggen

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det finns som bekant mkt åsikter om spelstolar men finns det några seriösa tester av dom från kunnigt folk? Och då menar jag inte från en 22 åring som gymmar 4 timmar per dag och säger sig minsann inte ha några problem med ryggen

33 år, överviktig, 0 motion eller träning, aldrig suttit som man ska i en stol, mycket halvliggande osv. Satt 10-15h om dagen i flera år. Noll rygg problem....

Sitta som en pinne i en Kinnarps är crap. Halv ligga i en bred stol är goast.

Inte heller haft några musarmsproblem osv, samma där aldrig brytt mig om rätt sätt för undvika sådant.

Permalänk
Medlem

Vid datorn hemma är det en rödmålad stol från detta kit (eller ja, föregångaren till detta kit) som köptes för 10 år sen: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50211104/

På jobbet där man spenderar lite mer tid framför datorn så kör vi Kinnarps och kan inte klaga på dom stolarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

33 år, överviktig, 0 motion eller träning, aldrig suttit som man ska i en stol, mycket halvliggande osv. Satt 10-15h om dagen i flera år. Noll rygg problem....

Sitta som en pinne i en Kinnarps är crap. Halv ligga i en bred stol är goast.

Inte heller haft några musarmsproblem osv, samma där aldrig brytt mig om rätt sätt för undvika sådant.

jaja, man kan ju inte dra någon slutsats av en persons erfarenhet