Konstig värme resultat av överklockning på 4.6 Ghz

Permalänk

Konstig värme resultat av överklockning på 4.6 Ghz

Hejsan!!
Jag har haft min CPU överklockning i nåt år nu på 4.6 Ghz. Och det har funkat bra tills för några veckor sen då jag har fått lite problem med Bluescreen där det står "WHEA UNCORRECTABLE ERROR" Och jag har gjort ominstallation av datorn i söndags. Men det verkar inte ha hjälpt, och drivrutiner kommer direkt från asus hemsida, så dem är inte gamla. Och jag har kollat runt lite på nätet vad Bluescreen betyder, Och alla har get mig olika svar, så jag kollade på min överklockning dem sa att det kunde vara en anledning, så jag testa med Prime95 i 1 timme bara för att se att allting stod rätt till. Och det var då jag märkte när jag körde testet att min CPU blev aldrig riktigt varmt, när volten ligger mellan 1.360-1.376, och jag har läst och sett andras resultat att dem ligger högre mycket högre i värme. Det jag använder som kylare är Corsair H100i och fläktarna snurrar typ 2300 RPM , och jag länkar med en bild på 1 timmes resultat av Prime95 så ni själva kan se, och skall det vara så låg värme på den volten??
Ni kan se mina specs på signatur.

Skulle bli tacksam för all hjälp

https://imgur.com/a/WEHvI

Permalänk
Föredetting

Ganska övertygad om att du inte belastar alla kärnor om du har de där temperaturerna medan du kör Prime95. Testa XTU (som kör just Prime95, men garanterat på alla kärnor), där finns både ett benchmark och stabilitetstest, samt grafer på frekvens och temperatur i realtid.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk

@Meantek: Jag har gjort testet med XTU i 1 timme för att se om det blev nån skillnad, men det blev inte alls nån skillnad på temperaturen.
Den visar ungefär samma temp som igår när jag gjorde en test med Prime95. Och så såg jag att CPU var inte änns konstant load på 100% dem hoppade hit och dit hela tiden och som lägst kom den snabbt till 87% på en kärna såg jag.

https://imgur.com/a/JfDZ2.
Jag hoppas ni andra som läser den här tråden vad ni har för tips om det här.

Och sen så har jag märkt att att när jag kör den nya version 1.83.0 av CPU-Z och har kört Prime95 så stämmer inte änns volten överhuvudtaget. Och jag har testat versionen 1.83.0 på min bärbara dator, Jobb dator, och bett min kompis skicka bild på vad han har för volt, och där stämmer volten, ligger mellan 1.1-1.2 volt när det händer saker på CPU, men på min så går den upp typ till 0.7 Volt. Så jag har fått använda en äldre version av CPU-Z typ version 1.66. Men vet inte änns om den gamla versionen stämmer då alls heller

https://imgur.com/a/8IMuC

Så det här är frågan till er alla på Sweclockers forum är det nån som har en idé varför det är så här på mitt system??

Permalänk
Medlem

Cpu-degradation

Händer väl vanligtvis inte med dom som kör oöverklockat, men dom som kör med högre volt/värme kan få problem i längden, en frekverns vid en viss spänning behöver nödvändigtvis inte fungera om 5 år. Saker förändras, material förändras, saker inuti din cpu förändras. Det som fungerade en gång kan behöva högre spänning för att vid ett senare tillfälle vara stabilt. Finns mycket att läsa, för dom som orkar söka runt och gå down the rabbit hole när det gäller liknande problem.

Sänk frekvensen 200mhz och öka volten något litet, se om problemen kvarstår.

För att ge annan huvudvärk: senaste patcharna för meltdown/spectre som pushats av Intel har pushats tillbaka för att det gör att olika datorer random hänger sig och det är tråkigt, så du kan väl även vara drabbad av det beroende på vad du kör@vilken uppdatering som finns på din dator.

Visa signatur

Operativsystem: En bootbar Linux-container baserad på Fedora Kinoite som byggs av Github actions och kontrolleras av bootc på host! ---> github.com/sleepyoh/divine-desktop