Intel: "Mekaniska hårddiskar ersätts av SSD- och molnlagring i framtiden"

Permalänk

Ok, Så Intel förutsätter att inga användare bryr sig om integritet över huvudtaget. Samt att alla 5G uppkopplingar kommer vara unlimited data och att täckning finns överallt. När vi ändå håller på så tycker dom väl oxå att folk kan bränna upp sina fotoalbum med. Scanna in allt o lägg på molnet bara. Hacking/cracking, downtime, account expired/disabled eller andra missöden med digitala tjänster har tydligen noll betydelse.

Storföretagen är så sjukt nonchalanta i sina sätt.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk

Varför håller företag på på detta viset?

Vet inte om jag bara sluppit se det, eller har företag börjat säga mer och mer uppenbara saker?

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JD:

Hårddiskar är skräp. Jag kommer aldrig köpa några fler.

Pengar är skräp..

Jag själv har runt 15TB SSD och mångdubbelt mer hdd, att gå över till enbart SSD kostar skjortan.
Har man ett litet lagringsbehov så kan man såklart köra med billiga mindre lagringsenheter, men för oss med större lagringsbehov så kommer hdd att finnas kvar länge.

Permalänk
Inaktiv

@Swedman18: Visst, men jag svarade på ett inlägg som sade att det inte kommer att ske på grund av problem som finns IDAG men sannolikt inte framöver, typ det höga priset.

Permalänk
Medlem

Jag tror definitivt att SSD kommer ersätta hårddisken som primär lokal lagring i datorer. Detta har ju redan i princip hänt, endast de billigaste datorerna saknar SSD idag.

Däremot kommer inte behovet av HDD att försvinna. Jag har som många andra hoppat på NAS-tåget. Oerhört praktiskt att alltid ha sina filer tillgängliga hemma oavsett enhet och även kunna komma åt dem över Internet om man vill. Det finns för många problem med molnlagring så även om jag hade tillgång till 1 Gb/s Internet överallt utan databegränsningar och 12 TB molnlagring för en billig peng, skulle jag inte vilja vara helt utlämnad till tredje part för att lagra personlig data. Sådant vill man känna att man har kontroll över.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Inaktiv

enda molnet jag skulle lagra något på vore min egna linux molnserver. Mem nu har jag ingen sådan så.... och är för övrigt tveksam till om det är värt risk+möda. En lokal filserver känns mycker mera sannolikt och säkrare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Gör Intel ens mekaniska diskar? Mcdonalds tror hamburgarna har större framtid än pizzorna..

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenFan:

Varför håller företag på på detta viset?

Vet inte om jag bara sluppit se det, eller har företag börjat säga mer och mer uppenbara saker?

Så tänkte jag också, sen såg jag kommentarerna här...

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem

cheesy...

Citat:

Intel: "Mekaniska hårddiskar ersätts av SSD- och molnlagring i framtiden"

..låter som något "PC för Alla" skulle skriva, på 90 talet.

Jag säger inte att dom har fel , men för de flesta så kommer det fortfarande behövas lokal lagring.
Trots envisa bedömningar att SSD kommer att komma ner till HDD pris/gig, så är det fortfarande bra mycket dyrare. Så HDD kommer hänga med ett tag till. Vi lär få vänta många år innan SSD blir så pass stora, att dom helt enkelt klassar ut HDD. (dvs flera krympningar.) Visst går det att göra nu, men det är ju knappast prisvärt.
Sen finns det ju problem med NAND som optane kanske?, kan lösa. (reliablililility) Men återstår att se hur det blir, då nuvarande optane verkar också vara begränsad i antal skrivningar.

Permalänk
Medlem

Extremt offtopic men jag skulle vilja ha ett moderkort med den blåa färgen. Galet snyggt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

I framtiden sade dem. Inte imorgon eftermiddag.

Jepp, ses om 30 år.

Permalänk
Medlem

oooh vilket uttalande. Det är ju klart att det kommer bli så. Det är som att säga: "I framtiden kommer vi använda smartphones och surfplattor. Dumma telefoner kommer gå i graven"

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Japp, att lagra sin data på någon annans hårddisk måste vara framtiden...

*Suck!*

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

I framtiden sade dem. Inte imorgon eftermiddag.

Det har ju ändå snackats om i flera år att SSD kommer ersätta HDD.
Mycket möjligt att det händer #iframtiden men frågan om det är flashminne eller någon ny typ av SSD som håller bättre för långtidslagring innan det sker.
Helst ska den även vara billigare per TB än motsvarande HDD.

Permalänk
Avstängd

Molnlagring Nej tack. SSD för att lagra film och musik etc? nej tack.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Kommer minneskretsarna inkludera säkerhetshål? Annars vill jag inte ha 'et.

När ska Intel dumpa priserna på sina prollar egentligen? AMD har redan sänkt en gång och dom är inte ens i hetluften just nu.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Hahaha precis vad jag tänkte, nästan lika pinsamt att lägga upp artikeln som att Intel "State the obvious". Lite som att någon skulle gått ut och sagt att platt-tv skulle ersätta tjock-tv för 10 år sen:)

Jo, det hade varit lite intressantare om dom hade kommit med något i stil med "i framtiden kommer alla sitta med AMD-proppar"...

Permalänk

SSD för lagring? Absolut, när priserna blir rätt.

Moln-tjänster? Absolut inte. Moln ser jag som ett verktyg för att enkelt kunna dela specifika filer med andra eller med andra enheter. Men mina filer lagras i förstahand lokalt och i betydligt säkrare förvar som inte är beroende av uppkoppling.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Vill helst inte att någon ska peta på mitt skit så jag håller mig undan från molnet ett bra tag till. Är helt okej med en HDD i burken bara för saker som bilder, musik och den enstaka videon/serien man kollar in. SSD hastigheter för att läsa av sånt behövs då allt inte. EDIT: Men när priserna sjunker på dem så skyggar man inte iväg såklart.

Tillägg
Permalänk
Medlem

Inte för att jag tror det kommer ske idag direkt men frågan är hur mycket man kan dra ner på elförbrukningen och ventilation i ett datacenter med ssd eller octain. Men för ren backup är ju så vitt jag vet, (jobbar inte med det) bandrobotar fortfarande aktuella. Man vill ju kanske inte bara ha en backup, som behövs nå inom nära framtid.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av diddedraker:

Jag behöver HDD då jag kör mitt eget moln 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Jo kör också mitt egna moln hemma.

10st diskar och 42Tb.

Har uppgraderat och byggt om den burken i över 10 år, chassit är ett gammal CM stacker som kom ut nån gång 2005 tror jag.

Gått igenom otaliga diskar, moderkort, processorer osv.

Privat moln hemma är bästa sedan internet.

Permalänk
Medlem

Verkar pålitligt och helt utan datakorruption... Är ju helt rimligt och används redan idag för långtidslagring men där stannar det.... för produktiva personer som bryr sig om mer än smidigt byte av enhet...

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Som vanligt, i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Detta är väl inte direkt någon nyhet? Google drive kan leverera hastigheter som i stort sett är lika höga som en mekanisk hårddisk om du har tillräckligt snabb uppkoppling. Och billigt är det. Mindre än tusen spänn om året och du har obegränsad mängd lagring. Med motsvarande pengar kommer du inte långt om du ska bygga och driva en egen lagringslösning i hemmet.

Permalänk
Medlem

https://www.pcworld.com/article/3251838/storage/intel-expects...
"Eventually, Crooke said, hard drives will be replaced."
“And so if you can put Optane in front of a SATA hard drive, with good performance, in theory you could put that hard drive in the cloud,” he said."

Jag förutspår att Intel kan tänka sig att ändra sina planer efter vinden.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Det kommer bli skitbilligt att stoppa upp 50tb i molnet. För att inte tänka på sin egen integritet...

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem

Beroende på användarens behov givetvis.

För den "vanlige" användaren så är SSD och molnlagring ett givet val sedan en bra tid tillbaka.

Men så fort man behöver lite större bandbredd och mer utrymme så är det långsamt och dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Känns alltid som att folk predikar för/emot HDD/SSD, tror verkligheten ligger/kommer ligga därimellan.

Vanlige Svensson klarar sig med molnlagring och lokalt cachade filer på minimal SSD, men Kalle som har många spel på steam + musik + filmer behöver nog en extra HDD för att lasta av alla filer på ett mer kostnadseffektivt och snabbt sätt.

Sedan börjar NAS lösningar bli mer populära för vanliga privatpersoner (typ qnap), annars kan man sätta ihop en liten egen NAS/cloud enhet med finesser. Några fördelar är att du själv står för datalagringen på egen plats, behöver inte bry dig om nätverkshastigheterna i lägenheten du hyr är för slött för vettiga accesstider och lite andra små saker. Dock får man göra en avstämning om hur många faktiskt skulle orka sätta upp en lösning om det inte är 100% plug and play.

Kom igen, hur många tror du egentligen lagrar musik och filmer på sin dator 2018? Max någon procent.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att Intel berättar för oss det som dom tror att datoranvändarens "naturliga önskan/väg är, men jag tror mer på att det är det som Intel och Microsoft försöker pressa oss till.

Tänk om Microsoft om ett par år kommer ut med ett nytt konsument-OS som bara är en typ web klient där man kann använda program och data man lagt upp på molnet.
Att installera ett program på datorn själva, kommer då inte funka längre.
Samma med lagring av filer av alla sorter.
Om detta nu blir ett "Win 13 home edition", lär det nog vare DEN OS versionen som då finns att köpa på alla sorters burkar på media markt eller andra kedjor.
Det är ju sen upp till dom stora tillverkarna att bygga sina laptops/datorer därefter och förinstallera dessa sen med "Win 13 home edition" som sen konsumenten kommer köpa.
Den vanlige konsumenten kommer svälja det for sure.
Vill du ha nåt annat, behöver du köpa komponenter och bygga datorn själv, samt att köpa en jättedyr proffs version av Windows OS om du nu vill stanna hos Microsoft dvs.

För mig är det en horribel tanke att allt är på prenumerations bas som tex Adobe Photoshop redan är idag.
Men visst, för dom som naivt tror att det personliga pengarflödet aldrig kommer ta stop ...

Jag kommer aldrig lagra mina filer i molnet.

Jag personligen kör inte ens med musik via streaming som Spotify tex.
Har det hellre på SD-kortet i mobilen.
Jag kanske ligger efter vad det gäller "utvecklingen", men ju mer det går mot molntjänster, desto bättre känns det att ligga "efter" och går åt andra hållet.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

Jag tror inte att Intel berättar för oss det som dom tror att datoranvändarens "naturliga önskan/väg är, men jag tror mer på att det är det som Intel och Microsoft försöker pressa oss till.

Tänk om Microsoft om ett par år kommer ut med ett nytt konsument-OS som bara är en typ web klient där man kann använda program och data man lagt upp på molnet.
Att installera ett program på datorn själva, kommer då inte funka längre.
Samma med lagring av filer av alla sorter.
Om detta nu blir ett "Win 13 home edition", lär det nog vare DEN OS versionen som då finns att köpa på alla sorters burkar på media markt eller andra kedjor.
Det är ju sen upp till dom stora tillverkarna att bygga sina laptops/datorer därefter och förinstallera dessa sen med "Win 13 home edition" som sen konsumenten kommer köpa.
Den vanlige konsumenten kommer svälja det for sure.
Vill du ha nåt annat, behöver du köpa komponenter och bygga datorn själv, samt att köpa en jättedyr proffs version av Windows OS om du nu vill stanna hos Microsoft dvs.

För mig är det en horribel tanke att allt är på prenumerations bas som tex Adobe Photoshop redan är idag.
Men visst, för dom som naivt tror att det personliga pengarflödet aldrig kommer ta stop ...

Jag kommer aldrig lagra mina filer i molnet.

Jag personligen kör inte ens med musik via streaming som Spotify tex.
Har det hellre på SD-kortet i mobilen.
Jag kanske ligger efter vad det gäller "utvecklingen", men ju mer det går mot molntjänster, desto bättre känns det att ligga "efter" och går åt andra hållet.

Spotify kan du ju cache:a till mobilen och att vara emot tjänster som spotify och netflix förstår jag inte även om det är "månads betalning" är kostnaden mindre än att köpa en CD eller film...

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9