En bra lur för 1500 kr max?

Permalänk
Avstängd

En bra lur för 1500 kr max?

Hej,

Jag är en snåljåp men i detta fall är det justifierat - det enda jag kräver ifrån en mobiltelefon är bra batteritid samt någorlunda snabb bearbetningstid eller vad man nu ska kalla det (tiden det tar för en mobil att visa mig bilder/starta upp appar o.s.v.).

Var finns min drömlur?

Permalänk
Permalänk
Avstängd

@trimmer95: Ahh, tack. Glömde nämna att jag inte är i akut behov av en lur utan kan beställa från utomlands också.

Ger den luren the most bang for the buck?

Permalänk

@lothric Ingen aning faktiskt har själv beställt än så det återstår att se. Men det verkar som det

Permalänk
Medlem

Storlek?

Jag är nöjd med min Xiaomi Redmi Note 4

Vet inte om tull kanske puttar upp den över 1500kr dock...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Storlek?

Jag är nöjd med min Xiaomi Redmi Note 4

Vet inte om tull kanske puttar upp den över 1500kr dock...

Köper man den här: https://www.aliexpress.com/item/Original-Xiaomi-Redmi-Note-4X... och väljer 200kr DHL-frakt inom EU så slipper man det.

Permalänk
Avstängd

@Ugga: Tack

Löjligt dum fråga men kommer jag kunna behålla mitt nuvarande nummer på den nya luren isåfall? Ursäkta min okunnighet. Det är ett sådant där comviq-kort eller dylikt man stoppar in i min nuvarande Iphone 4s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothric:

@Udd3n: Tack

Löjligt dum fråga men kommer jag kunna behålla mitt nuvarande nummer på den nya luren isåfall? Ursäkta min okunnighet. Det är ett sådant där comviq-kort eller dylikt man stoppar in i min nuvarande Iphone 4s.

Självklart.

Permalänk
Avstängd

@Ugga: Då har jag beställt!

Förhoppningsvis krånglar det inte till sig med adressnamn då just mitt inkluderar svenska bokstäver.

Permalänk
Medlem

Du kan behålla numret dock bör du kolla SIM-kortet passar i den nya telefonen. Om inte så kontaktar du Comviq så skickar dem ett nytt kort som passar till nya telefonen.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Men, Proshop har den för 1500:- och du har den i övermorgon.
Varför beställa från aliexpress för 1600:- och vänta i en månad?!?!

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

Köper man den här: https://www.aliexpress.com/item/Original-Xiaomi-Redmi-Note-4X... och väljer 200kr DHL-frakt inom EU så slipper man det.

Det kan man göra, om man vill ha en 4X. Jag valde en "global" variant för att få stöd för band 4 och 20 som används i Europa/Sverige för 4G.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Det kan man göra, om man vill ha en 4X. Jag valde en "global" variant för att få stöd för band 4 och 20 som används i Europa/Sverige för 4G.

Ah. Kollade första bilden där det stod global rom..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

Ah. Kollade första bilden där det stod global rom..

Skickades från m.sweclockers.com

ROM är mjukvara... Vilka band en telefon stöder är inte bara baserat på det.

edit: Med det sagt så tror jag inte det blir något problem med en 4X heller. Men det beror på vilken operatör man har och vilka band de använder just där man befinner sig oftast. I värsta fall får man dålig täckning.

Permalänk
Avstängd

@Ugga: Hmm, 4G låter ju viktigt!?

Jag kan ju alltid avbryta min order och beställa den som Xerbee rekommenderade. Låter det vettigt? Dock vet jag inte om jag kan få till det runt 1500 kronor med tullen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothric:

@Udd3n: Hmm, 4G låter ju viktigt!?

Jag kan ju alltid avbryta min order och beställa den som Xerbee rekommenderade. Låter det vettigt? Dock vet jag inte om jag kan få till det runt 1500 kronor med tullen

En 4X har fortfarande 4G. Det är bara en fråga om vilka "kanaler" din operatör använder och vad telefonen stöder.
Sen går det säkert att få tag i en 4 Global från ett liknande ställe inom EU om man kollar runt. Jag länkade bara den jag köpte ifrån då det var snabbast...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

@Xerbee: Förstår.

Skulle du dock personligen säga att en eventuell mellanskillnad i pris för en mer Sverige-anpassad (band 4/20) lur överväger mindre bra kompatibla "band" vad gäller 4X-luren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

ROM är mjukvara... Vilka band en telefon stöder är inte bara baserat på det.

edit: Med det sagt så tror jag inte det blir något problem med en 4X heller. Men det beror på vilken operatör man har och vilka band de använder just där man befinner sig oftast. I värsta fall får man dålig täckning.

Ja, jag blandade ihop global rom och global version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothric:

@Xerbee: Förstår.

Skulle du dock personligen säga att en eventuell mellanskillnad i pris för en mer Sverige-anpassad (band 4/20) lur överväger mindre bra kompatibla "band" vad gäller 4X-luren?

Uppenbarligen gjorde de det för mig då jag valde en global. Men jag vet inte hur en 4X fungerar i Sverige med just din operatör. Det kanske är så att de inte använder band 4/20 alls och då spelar det ju ingen roll. Men kolla runt vad folk med en 4X säger, finns det inga här så lär det finnas någon på swedroid som vet om det påverkar dig att "sakna" band 4/20.

För min del spelar heller inte +-500kr någon roll så jag valde det "säkra" alternativet...

btw: är du inte i akut behov av något, gör lite research innan du lägger en order

Permalänk
Medlem

@Lothric gör som @Xerbee säger och gör lite mer research. Avbryt din Aliexpressorder och fundera lite mer först.

Permalänk
Avstängd

@mrflash: Från den sidan kan jag få https://www.gearbest.com/cell-phones/pp_702214.html?wid=4 för 1367 kronor inkluderat EU express. Kan tullen jävlas på något sätt trots detta?

Detta är ju ingen 4X-variant utan det är den som Xerbee har i sin ficka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothric:

Hej,

Jag är en snåljåp men i detta fall är det justifierat - det enda jag kräver ifrån en mobiltelefon är bra batteritid samt någorlunda snabb bearbetningstid eller vad man nu ska kalla det (tiden det tar för en mobil att visa mig bilder/starta upp appar o.s.v.).

Var finns min drömlur?

Köp en Xiaomi Mi A1 istället (Global version) som har en helt ok cpu i sd625 som både är strömsnål och rätt rapp. Stock android i princip förutom kameraappen som är xiaomis egna. Det är ju en Android Onetelefon så uppdateringar kommer i princip från google och du är garanterad uppdateringar ett tag framöver vilket du inte är såvida du inte köper en pixeltelefon.

Förvisso är typ 1700 mer än 1500 men det är ju klart värt att få uppdateringar, både stora os-uppdateringar och säkerhetesuppdateringar varje månad.

Den har ju även band 20 vilket används till 4G av många här i sverige som jag fattat det.

A1 har ju 4gb ram samt 64gb lagring + stöd för sdkort också om man så önskar. 3gb ram är på gränsen till för lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av creativ:

Köp en Xiaomi Mi A1 istället (Global version) som har en helt ok cpu i sd625 som både är strömsnål och rätt rapp. Stock android i princip förutom kameraappen som är xiaomis egna. Det är ju en Android Onetelefon så uppdateringar kommer i princip från google och du är garanterad uppdateringar ett tag framöver vilket du inte är såvida du inte köper en pixeltelefon.

Förvisso är typ 1700 mer än 1500 men det är ju klart värt att få uppdateringar, både stora os-uppdateringar och säkerhetesuppdateringar varje månad.

Den har ju även band 20 vilket används till 4G av många här i sverige som jag fattat det.

A1 har ju 4gb ram samt 64gb lagring + stöd för sdkort också om man så önskar. 3gb ram är på gränsen till för lite.

Det är också ett alternativ, men när skulle 3 gb ram vara på gränsen? Nu spelar jag iofs aldrig men har aldrig upplevt att det är ett problem. Vad man däremot bör fundera på är hur ett 3080mAh batteri i A1 står emot ett 4100mAh i Redmi Note 4. Samma CPU och mycket snarlik spec i övrigt. Men uppdateringar är ju fint att få på A1, så det skulle väl vara därför man tar en sådan i så fall.

Permalänk

@Lothric:

Tja, jag är på jakt efter något jag själv för samma pengar.

Hittade denna -> LeTV LeEco Le Pro 3 Elite X722 .
VIDEO - > https://www.youtube.com/watch?v=rmq8aLUg4z8
Verkar mycket bra och intressant.
Som flera andra sagt så är ju Xiaomi Mi A1 också ett bra alternativ.

Finns många bra alternativ.
Kolla runt på Youtube och se vad som skulle passa.
Denna Kanal kan jag rekommendera -> https://www.youtube.com/channel/UCgfZazkz3uwmbVmvkl0cTbg/vide...

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av creativ:

Köp en Xiaomi Mi A1 istället (Global version) som har en helt ok cpu i sd625 som både är strömsnål och rätt rapp. Stock android i princip förutom kameraappen som är xiaomis egna. Det är ju en Android Onetelefon så uppdateringar kommer i princip från google och du är garanterad uppdateringar ett tag framöver vilket du inte är såvida du inte köper en pixeltelefon.

Förvisso är typ 1700 mer än 1500 men det är ju klart värt att få uppdateringar, både stora os-uppdateringar och säkerhetesuppdateringar varje månad.

Den har ju även band 20 vilket används till 4G av många här i sverige som jag fattat det.

A1 har ju 4gb ram samt 64gb lagring + stöd för sdkort också om man så önskar. 3gb ram är på gränsen till för lite.

Min röst faller också på Xiaomi A1. Väl beprövad lur och säkrare framtid vad gäller uppdateringar än många andra budgetlurar.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothric:

@mrflash: Från den sidan kan jag få https://www.gearbest.com/cell-phones/pp_702214.html?wid=4 för 1367 kronor inkluderat EU express. Kan tullen jävlas på något sätt trots detta?

Detta är ju ingen 4X-variant utan det är den som Xerbee har i sin ficka

Den skickas från Hong Kong, så du kommer behöva betala moms och administrationsavgift. Gearbest kallar sina EU-lager för G-W-# om jag förstått det rätt, alltså till exempel denna:
https://www.gearbest.com/cell-phones/pp_704640.html

I övrigt skulle jag nog inte rekommendera en Redmi Note 4 om du inte tänker flasha custom ROM på den. Jag vet inte hur länge Xiaomi ger uppdateringar eller hur bra MIUI är på senare tid, så om du vill ha den borde du kolla upp sådant först.

EDIT: Såg att någon skrev fel om LTE-banden i Sverige längre upp. De som används här är enbart 3, 7, 8, 20 och 38. Dessa bör du se till att telefonen har stöd för (38 är dock ingen större förlust om den saknar).

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd

Köpte https://www.aliexpress.com/item/Global-Version-Xiaomi-Mi-A1-4...

Levereras från Kina. Valde dock DHL-frakt (för att slippa tullavgifter och sådant).

Tack för hjälpen!

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothric:

Köpte https://www.aliexpress.com/item/Global-Version-Xiaomi-Mi-A1-4...

Levereras från Kina. Valde dock DHL-frakt (för att slippa tullavgifter och sådant).

Tack för hjälpen!

Den DHL-frakten verkar inte gå via EU som vissa andra säljare bara så du vet.