Permalänk
Medlem
Skrivet av Gladaminer:

För att sedan bevittna att den som körde faktiskt var på väg till sin familj som varit med om en olycka någon kilometer därifrån. Men jag håller med ändå, så svårt att hänga upp sådana situationer på detta varje gång en ser en trafikförseelse.

Personligen så ser jag inte detta som en anledning att "köra som en dåre".
Att orsaka ytterligare en olycka hjälper knappast situationen.

Stora delar av Sverige har dock så långt till sjukhus att man inte kan vänta på ambulans/räddningskår utan måste ta saken i egna händer.
Så helt OK IMO att tumma på hastighetsgränserna då (och rättsväsendet håller ofta med), men fortfarande inte bra att köra som en dåre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Skalman:

Menar du att du först blinkar höger för att sedan blinka ut om du kör rakt i en rondell?
Håller dock med om att folk inte kan blinka i rondell. Själv tycker jag man ska blinka vänster om man ska åt "vänster" (oftast tredje avfarten). Men gör man det ska man se till att blinka ut. Tyvärr är det många som inte blinkar ut, utan bara blinkar vänster och sen kör ut. Då är det bättre att låta bli att blinka vänster över huvud taget och bara koncentrera sig på att blinka ut.

Det beror lite på hur rondellen ser ut, har en rondell i närheten där "rakt fram" (andra avfarten) är mer lutad åt vänster än rakt fram, så där blinkar jag först till vänster, sen till höger när jag ska ut. Även vissa större modeller gör jag också det i. Min bilskolelärare sa att man alltid ska blinka vänster och sen höger även om man ska rakt fram i en rondell.

Men viktigast är ju att blinka ut iallafall så man inte står å väntar på att bilen ska köra förbi och så tar den av tidigare i rondellen.

En annan sak jag irriterar mig på i rondeller är när det är två filer och man ligger i innerfilen för man ska svänga vänster, så lägger sig en bil i rondellen precis till höger om mig och han ska till samma ställe. Blir ju sjukt knepigt när jag ska ut och kanske helst byta till höger filen direkt från rondellen. (måste göra det varje dag när jag åker till jobbet). Jag som var inne i rondellen före honom har ju prio. Så antingen måste jag sakta in/stanna helt i rondellen och köra bakom honom eller så har jag en jättekort sträcka på mig att köra om honom och byta till höger för att sen svänga direkt höger i nästa rondell.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

@epaaj: Well klart man ser till att man gör rätt för sig, men var mer för att se vem som kunde vinna ett vad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

Jag kör för fort, alltid 10-20 km/h för fort
...
det borde vara mycket mer polisnärvaro på vägarna, det hade lett till sänkta hastigheter och färre olyckor imo

Så du kör för fort, men alla andra borde sakta ner?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Så du kör för fort, men alla andra borde sakta ner?

Du har ju 2 olika sorters bilister.
Idioterna som kör långsammare än dig.
Och galningarna som kör fortare

Permalänk
Medlem

Nu behöver ju inte åldern ha att göra med saken men statistiskt är det väl yngst som råkar ut i flest olyckor? Jag tycker åldersgränsen för att ta körkort borde höjas till minst 24. Hjärnan är ju inte färdigutvecklad förrän man är 25+ ändå. Klart det finns folk som sköter sig och kör riktigt bra trots att de är så unga. Men varje vecka på radio hör man ju om unga bilister mellan 19-21 som kört 90 på 50 vägar och 70 på 30 vägar. Bara denna vecka har jag sett folk som kört mot rött flera gånger. Visst, jag har också gjort bort mig men aldrig överskridit hastighetsgränsen eller lekt carmageddon ute på vägarna.

Vi är bara människor, trots allt

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Ser en del som skriver "folk gör fel/misstag", ja det är ju klart att man gör ibland och sånt händer ju. Men det som vi mest diskuterar är folk som inte gör misstag utan medvetna val som är totalt idiotiska.

Det är inte ett misstag att råka ligga bakom någon och (ljus)tuta, lägga sig i röven på någon, svänga fram och tillbaka på vägen för att hitta en lucka, zick-zacka mellan bilar med minimala marginaler eller byta 3-4 filer för att man kört som 120 på en 70 sträcka i vänstra filen och sedan kom helt plötsligt ens avfart etc. Om man anser att detta är misstag och man "råkade" göra så, då borde man kanske lägga in sig på ett psyke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Så du kör för fort, men alla andra borde sakta ner?

Var skrev jag alla andra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Vad jag lärt mig och läst ska man ge företräde till båda (alla) filer i en rondell innan man kör in. Man ska med andra ord inte lägga sig jämsides med den som eventuellt är i vänster fält ifall denne ska ut snart vilket är högst troligt.

Förstår helt vad du menar, sådant här man skulle vilja ha förklaring på från trafikverket, har inte hittat några vettiga rättsfall på det hela.
I rondellen nedan hade jag från några meter innan utfarten med den blåa bilen velat ha en heldragen linje i rondellen.
Jag tar rakaste vägen över rondellen själv, när den är tom, men man kan ju tycka att viss respekt mot övriga trafikanter borde finnas när det är köer, åtminstone såpass att man blinkar.

Se bild nedan för aktuell rondell.
På väg hem är det rusningstrafik genom den, med konstant trafik vi pratar kö vid samtliga infarter. utfarten med den blåa "bilen" är enbart en utfart, och den högra filen är skyldig att svänga ut, samtidigt som den vänstra kan både svänga ut eller fortsätta i rondellen.

Det "vanliga" är att bilar i motsvarande position som den gråa bilen som närmar sig denna utfart ligger kvar i vänsterfilen, för att kasta sig ut precis efter utfarten med den blåa bilen, ofta utan att blinka. "för att ta den rakaste/snabbaste vägen"

Det finns med tanke på tvåfiligheten inget måste att byta fil, och rimligtvis har de sen tvåfiligheten började haft möjlighet att både blinka och byta fil direkt den skapades.
Att den tvåfiliga infarten har väjningsskyldighet är dock mer logiskt.

edit: fixade bildlänkning.
Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Skrivet av Bellerefon:

Förstår helt vad du menar, sådant här man skulle vilja ha förklaring på från trafikverket, har inte hittat några vettiga rättsfall på det hela.
I rondellen nedan hade jag från några meter innan utfarten med den blåa bilen velat ha en heldragen linje i rondellen.
Jag tar rakaste vägen över rondellen själv, när den är tom, men man kan ju tycka att viss respekt mot övriga trafikanter borde finnas när det är köer, åtminstone såpass att man blinkar.

Se bild nedan för aktuell rondell.
På väg hem är det rusningstrafik genom den, med konstant trafik vi pratar kö vid samtliga infarter. utfarten med den blåa "bilen" är enbart en utfart, och den högra filen är skyldig att svänga ut, samtidigt som den vänstra kan både svänga ut eller fortsätta i rondellen.

http://i63.tinypic.com/wsjz81.png

Det "vanliga" är att bilar i motsvarande position som den gråa bilen som närmar sig denna utfart ligger kvar i vänsterfilen, för att kasta sig ut precis efter utfarten med den blåa bilen, ofta utan att blinka. "för att ta den rakaste/snabbaste vägen"

Det finns med tanke på tvåfiligheten inget måste att byta fil, och rimligtvis har de sen tvåfiligheten började haft möjlighet att både blinka och byta fil direkt den skapades.
Att den tvåfiliga infarten har väjningsskyldighet är dock mer logiskt.

Felet MÅNGA gör i rondell är att dom inte lämnar företräde för bilar som redan är inne i rondellen och glömmer blinka att den ska svänga ut, Därför kör en del för fort in i rondell och riskerar krocka för att den som ska ut ur rondellen antingen inte blinkar och/eller byter fil alldels för sent.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

@htbtoma: Till de andras försvar så framgick det inte riktigt av din ursprungliga berättelse hur rondellen är konstruerad.

Men vi har snart självkörande bilar och förhoppningsvis förbud mot manuell körning. Så blir vi av med problemet.

Förbud mot manuell körning? Nej usch, hur ska jag glida fram i min sommarbil då?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Har du kollat att din hastighetsmätare visar rätt? Jag har kört bil där den visade 15-20 km/h för mycket och då tyckte man att alla körde som vettvillingar.

Då skulle ju varenda hastighetskamera, osv tagit dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrell:

Då skulle ju varenda hastighetskamera, osv tagit dig.

Kanske om mätaren visat 15-20 km/h för lite.

Permalänk

Folk ligger alltid för nära röven enligt mig. Det är extremt påfrestande och stressigt när man kör i snöstorm. Särskilt när det är allmänt känt att det springer älgar över vägen där flera gånger per dag.

Sen är det läskigt att i princip alla i åldern 18-35 sitter med telefonera och kollar Instagram eller skriver SMS.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Folk ligger alltid för nära röven enligt mig. Det är extremt påfrestande och stressigt när man kör i snöstorm. Särskilt när det är allmänt känt att det springer älgar över vägen där flera gånger per dag.

Sen är det läskigt att i princip alla i åldern 18-35 sitter med telefonera och kollar Instagram eller skriver SMS.

Det finns även 18-35åringar som tycker att det borde vara skyddsjakt på mobilpillare.

Härlig tråd för övrigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Folk ligger alltid för nära röven enligt mig. Det är extremt påfrestande och stressigt när man kör i snöstorm. Särskilt när det är allmänt känt att det springer älgar över vägen där flera gånger per dag.

Sen är det läskigt att i princip alla i åldern 18-35 sitter med telefonera och kollar Instagram eller skriver SMS.

Jag ligger för nära många gånger på morgonen för att förhindra att vissa ska leka rallykalle och tränga sig fram i minsta lilla lucka dom hittar. Jävligt barnsligt av mig men så jäkla respektlöst att tränga sig mellan två bilar av ingen försvarbar anledning. Då väljer jag helt enkelt av ren jävlighet att stänga för gluggen. Det är alltså i lägen där bilen i fråga ligger bakom mig eller två bilar bakom för att sen köra om för att sedan tränga in sig igen. Det är ett jävla sätt som bara en egoistisk idiot beter sig. Jag har alltså vid upprepade tillfällen lämnat lucka helt enkelt för att det ska vara ett vettigt avstånd mellan mig och framförvarande fordon, inte för att någon ska tränga sig mellan. Det har jag lessnat på.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Kanske om mätaren visat 15-20 km/h för lite.

Precis, klassiskt feltänk från @Terrell

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av windblownsnow:

@Flygman Du menar att det där trafikljuset står på en 80-väg?

Denna muterade cirkulationsplatsen är en 90 väg. Inte per någon konstig automatik, skylten är 100 meter innan man kör in. 60 väg direkt efter man kommit ur den och sedan 80 väg 50 meter efter det. Känns som om 60 (eller lägre) skylten bör ha varit innan cirkulationsplatsen men men. Var däremot konstant olyckor när det var en obevakad tvåfilig korsning på en 80 väg med dålig sikt tills de nyligen byggde om den. Du ser på google maps mönstret hur den såg ut innan där det gula var en enkelriktad väg som folk använde som två filer. Förstår däremot inte för fem öre varför de även höjde hastigheten när den byggdes om när den vertikala vägen annars är en 80 väg.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@philipborg: Förstår inte riktigt, de som kommer uppifrån i bild och åker rakt ner har alltså 90km/h genom hela kalaset men ska sedan sakta ner när de väl kommit ut?

Hos oss på landet har vi nog det motsatta: liten "by?" på kanske 12 hus som tidigare bara var en enda 40-sträcka på ca 200 meter har nu dubbelt så många 30-skyltar som det finns hus ^^

Permalänk
Medlem

Perfekt bild som få verkar förstå. Regler är inte svåra in en rondell, så upp till er själv o se vem som gjort fel

Visa signatur

CPU: i7700k (Delided) @ 5Ghz | GPU: Gigabyte GTX 1080 TI Waterforce Xtreme Edition | Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance | Mobo: ASUS PRIME Z270-K | PSU: EVGA Supernova G2 850W | SSD: 2 * Samsung 850 EVO 500GB och HDD: 4TB | Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV | CPU-Kylning: DeepCool Captain 360 EX | Skärm: AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av windblownsnow:

@philipborg: Förstår inte riktigt, de som kommer uppifrån i bild och åker rakt ner har alltså 90km/h genom hela kalaset men ska sedan sakta ner när de väl kommit ut?

Har ingen aning hur det ser ut för de som kommer uppifrån då jag aldrig kör där. De som jag är säkra på har 90km/h genom hela kalaset är de från vänster. Men då antar jag att det gäller alla infarter i rundellen som har 90km/h. Det är sedan när man kör ut norr det blir direkt 60km/h i 50m sedan 80km/h. Så skyltningen om man kommer från väst och ska norr (som jag gör regelbundet) resulterar i följande.

100m innan cirkulationsplatsen blir det 90km/h.
20m efter cirkulationsplatsen blir det 60km/h.
70m efter cirkulationsplatsen blir det 80km/h.

Den skyltningen är helt jävla bakvänd alltså, du hade kunnat köra den baklänges och den hade varit mer logisk. Kan bara tacka att det är ett utav de få ställena där normen är att köra under hastighetsgränsen. Ett utav de få ställena du troligen hade blivit arresterad för vårdslös fortkörning trots att du kan ligga rätt långt under hastighetsgränsen som sätts precis innan man kör in där. Hade gärna sett ett sådant fall gå till rätten.

Skrivet av windblownsnow:

Hos oss på landet har vi nog det motsatta: liten "by?" på kanske 12 hus som tidigare bara var en enda 40-sträcka på ca 200 meter har nu dubbelt så många 30-skyltar som det finns hus ^^

Haha! Landet alltså, bor också där. Någon på gatan önskar sänkt fart och resultatet blir enormt förvirrade handlingar från kommunen som knappt bryr sig. Har ett litet bostadsområde nära mig där man byggt om farthindrena flera gånger då ingen faktiskt tagit 5 minuter och funderat över vad som hade fungerat. Farthindret som tog flera veckor att bygga gjorde att fordon större än en personbil (t.ex. buss) knappt kunde komma förbi och var uppe i några enstaka veckor innan den revs och man började om igen.

En annan favorit är den krokiga grusvägen på knappt 2.8m bredd och noll sikt med trafik åt båda hållen där man bemödat sig att sätta upp en 70km/h skylt. Går att hitta lite här och var. Omärkt så blir den automatiskt 70km/h och då hade jag förstått det, men bemödar man sig att sätta upp en skylt så kan man väl för bövlen också sätta en hastighetsgräns?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Har sett flera farthinder som är helt jävla felkonstruerade. Om man försöker köra igenom dom i lagstadgad hastighet så händer det tråkiga saker, typ förstörd framvagn, buckla i taket från där man krossade skallen, eller så hoppar man av vägen.

Å andra sidan så är det rätt skoj att åka igenom vissa såna fartgupp med min hobbybil, en XM från tidigt 90-tal. Den sväljer ofta fartgupp så jäkla fint. Alltid lika skoj när någon jäkla BMW-nisse ligger bakom och stressar. Själv svävar man över fartguppet och i backspegeln ser man BMW föraren panikbromsa och dunka skallen i taket. Barnsligt? Javisst, men så jäkla gött!

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Har sett flera farthinder som är helt jävla felkonstruerade. Om man försöker köra igenom dom i lagstadgad hastighet så händer det tråkiga saker, typ förstörd framvagn, buckla i taket från där man krossade skallen, eller så hoppar man av vägen.

Å andra sidan så är det rätt skoj att åka igenom vissa såna fartgupp med min hobbybil, en XM från tidigt 90-tal. Den sväljer ofta fartgupp så jäkla fint. Alltid lika skoj när någon jäkla BMW-nisse ligger bakom och stressar. Själv svävar man över fartguppet och i backspegeln ser man BMW föraren panikbromsa och dunka skallen i taket. Barnsligt? Javisst, men så jäkla gött!

Farthinder är placerade där en sänkt hastighet är väl motiverad.

Säg att farthindret är placerat på en 30-sträcka utanför en skola. Det är absolut inte meningen att du då ska hålla 30 km/h... farthindret är där för att man ska tvingas sänka farten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av auToeXeC:

..
Perfekt bild som få verkar förstå. Regler är inte svåra in en rondell, så upp till er själv o se vem som gjort fel

Generellt ja, så bör man köra. Men man kan lika gärna ligga i höger fil in i "cirkulationsplatsen" för att köra ut "de tredje avfarten" (vänster alltså). Folk blir alltid lika förvånade de få gånger jag gör så

Visa signatur

9700k, Z390 Strix, 32 gb, RTX3080, 970 PRO m.2, Custom Vattenkylt, Vitlackat Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av windblownsnow:

@Flygman Du menar att det där trafikljuset står på en 80-väg?
@Cooling23 Alla andra som kör lagligt hinner ju aldrig ikapp dig för att du ska märka dom bakom dig, till skillnad från de som kör för fort

Det spelar ingen roll om trafikljuset står på en 80-väg, vänsterfilen bör ej användas för att ligga och prutta i när det finns en högerfil. Självklart bryter det inte mot lagen, men alla människor med någon form av hjärna lägger sig i högerfilen om ens bil har 50hk.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Nu behöver ju inte åldern ha att göra med saken men statistiskt är det väl yngst som råkar ut i flest olyckor? Jag tycker åldersgränsen för att ta körkort borde höjas till minst 24. Hjärnan är ju inte färdigutvecklad förrän man är 25+ ändå. Klart det finns folk som sköter sig och kör riktigt bra trots att de är så unga. Men varje vecka på radio hör man ju om unga bilister mellan 19-21 som kört 90 på 50 vägar och 70 på 30 vägar. Bara denna vecka har jag sett folk som kört mot rött flera gånger. Visst, jag har också gjort bort mig men aldrig överskridit hastighetsgränsen eller lekt carmageddon ute på vägarna.

Vi är bara människor, trots allt

Kanske skulle funka i storstäder men här i norr där lokaltrafiken är ett stort skämt så finns det inte en chans i världen att det skulle funka. Dessutom är B-körkort ett anställningskrav inom väldigt många yrkesgrupper så det är inte genomförbart att skjuta på körkortsåldern

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Farthinder är placerade där en sänkt hastighet är väl motiverad.

Det kan dom vara, men inte alltid.

Skrivet av Exxovion:

Säg att farthindret är placerat på en 30-sträcka utanför en skola. Det är absolut inte meningen att du då ska hålla 30 km/h... farthindret är där för att man ska tvingas sänka farten.

Sätter dom ett fartgupp på en 30 sträcka så är det min åsikt att en normal personbil ska kunna köra 30 där utan att det får ödesdigra konsekvenser. Meningen är att farten ska sänkas, ibland lägre än lagstadgad hastighet, men det innebär inte att farthindren i sig får utgöra en fara för personer eller fordon som färdas med lagstadgad hastighet eller tom högre hastighet än så (t.ex. utryckningsfordon). Poängen med farthinder är att de ska ge obehag vid högre farter, inte ha ihjäl folk eller ha sönder fordon. Men visst, kör man över ett fartgupp med sin Lambo med 3 mm frigång får man ju skylla sig själv.

Rent formellt gäller att det är upp till föraren att bedöma med vilken hastighet dennes fordon kan passera. Kan farthindret inte köras över i högsta tillåten eller rekommenderad hastighet med en ordinär personbil utan skaderisk bör det finnas varningsmärke för hindret.

Om man kör så fort att bilen skadas och hävdar att väghållaren är vållande kan man kräva ersättning av väghållaren, vilket denne lär neka och i så fall kan man stämma väghållaren. I den mån väghållaren då kan visa att denne följt rekommendationerna i VGU så lär man torska i rätten.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Om man ligger i vänsterfilen, kan man oftast även köra rakt fram och då svänga ut i vänsterfilen... Svänga ut i höger det sista som görs, som de flesta brukar göra, är ett big no no. Vet inte hur många nära krocken upplevelser jag varit med om...

Ska jag vänster, svänger jag även ut i vänster körfält för att underlätta trafiken. Detta då jag redan ligger i vänster körfält i rondellen.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Här hittade jag en filmsnutt på några dårar:
http://www.debaryon.com/index.php/films/

Tänk om någon sprang ut framför bussen med en barnvagn...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Det spelar ingen roll om trafikljuset står på en 80-väg, vänsterfilen bör ej användas för att ligga och prutta i när det finns en högerfil. Självklart bryter det inte mot lagen, men alla människor med någon form av hjärna lägger sig i högerfilen om ens bil har 50hk.

Det spelar stor roll vad det är för väg? I ena fallet ska vänsterfilen endast användas vid omkörning och i andra fallet ska filbyten endast göras när du ska någon annan stans dvs någon omkörning är det inte tal om.