Permalänk
Avstängd

Bästa maten som är lättlagad är nästan grytor av olika slag där man gör mycket och kan ladda några matlåtdor och äta riktigt istället för skitsaker som är lätt att ta sig ocg jag gillar att ha en rejäl köttdel till dom så man håller sig mätt länge och finns ganska mycket att välja på som ger mat flera dagar

Köttgryta, kött/kyckling soppa, chillie con carne, korvstroganoff, tex annars så är stekar riktigt bra och en 1500g stek tar kanske 90min att göra men sköter sig själv eller varför inte koldolmar eller köttfärslimpa annars är biffar och köttbullar ganska bra att göra en stor batch av och alla dom sakerna är billiga rätt nyttiga och enkla att göra

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tolkar jag dig rätt tycker du alltså att vi har lika sund inställning?

Inte alls. Så mycket sundare var mer menat att ni grundar det på samma principer, trots att du troligtvis tillgodoser dina näringsbehov mycket bättre.

Laxpudding baserar sin kost på (uppskattningsvis) 90% kosttillskott för att få mer tid över till nöje.

Snorlena negligerar troligtvis sin kost för att få mer tid över till nöje.

Det finns långt mycket värre än att byta ut riktig föda mot vettiga kosttillskott, men man kan fråga sig om inställningen "jag hinner inte äta" är riktigt sund.

Sen påpekade han ju också ganska tydligt att det var en engångshändelse snarare än norm.

Skrivet av Snorlena:

Nu säger jag inte att man ska ge fan i att äta på 3 dagar, utan det jag menar är att man behöver inte käka så fort det kurrar i magen.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av kronwalled:

Det finns långt mycket värre än att byta ut riktig föda mot vettiga kosttillskott, men man kan fråga sig om inställningen "jag hinner inte äta" är riktigt sund.

På vilken grund är detta inte "riktigt sund"?

Som så många andra verkar du missuppfatta vad det handlar om. Det handlar inte om maten eller ätandet som sådant. Jag är tvärtom rätt mycket av en gourmand och nu har jag mer tid och pengar till restaurang och bra mat i lugn och ro.

Det handlar om att ta bort de tidsödande, stressfyllda och glädjedödande momenten runt mat, som lagning, disk, matlådor och allt annat bara för att tillgodose en hunger. Uppenbart finns det många som på grund av stressen kring födointag väljer att äta dåligt och fel vilket i längden leder till ett sämre livskvalitet. Likt TS.

Men givetvis, ser du alla momenten runtom själva födointaget som livskvalitet finns det förstås inget som hindrar dig från att fortsätta. Jag lägger inget värde i vad du tycker din tid är värd. Men jag är ganska medveten om vad min tid är värd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

På vilken grund är detta inte "riktigt sund"?

Som så många andra verkar du missuppfatta vad det handlar om. Det handlar inte om maten eller ätandet som sådant. Jag är tvärtom rätt mycket av en gourmand och nu har jag mer tid och pengar till restaurang och bra mat i lugn och ro.

Det handlar om att ta bort de tidsödande, stressfyllda och glädjedödande momenten runt mat, som lagning, disk, matlådor och allt annat bara för att tillgodose en hunger. Uppenbart finns det många som på grund av stressen kring födointag väljer att äta dåligt och fel vilket i längden leder till ett sämre livskvalitet. Likt TS.

Men givetvis, ser du alla momenten runtom själva födointaget som livskvalitet finns det förstås inget som hindrar dig från att fortsätta. Jag lägger inget värde i vad du tycker din tid är värd. Men jag är ganska medveten om vad min tid är värd.

Stress.

Permalänk

Jag håller med Snorlena orkar inte folk stå i köket numera

Själv står jag för matlagningen må-fr och min sambo lö-sö pga att hon pendlar ganska långt.

I början för typ 6-7 år sen tyckte jag det var döjobbigt och dötråkigt att stå i köket varje dag men sen när man får lite vana och inte behöver lusläsa alla recept och det inte tar en evighet att hacka och preparera grejer så blir det mindre och mindre jobbigt och mera avslappnande.

Sen har jag inget emot om maten är både nyttig och god och det blir den när man lagar själv.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk

Havregrynsgröt till frukost. 1 dl havregryn + 2½ dl-vatten och lite salt på en tallrik och in i mikron på full effekt i 3 min. Klart! Havregrynsgröt till middag + grönsakssallad + en bit skinka/aladåb/annat kött som man inte behöver tillaga. Inget småätande. Till lunch: storkok som är lätt att värma upp, företrädesvis soppa eller gryta. Sen kanske t.ex. konserverad ärtsoppa till lunch en gång i veckan.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Mikro-ägg som min brorson gillar går snabbt men gör inte som jag gjorde första gången efter hans förklaringar, jag knäckte ägget i en tallrik och körde i mikron och sen "KABOOM" tog en bra stund att rengöra mikron efteråt.

Sen fick jag höra att man ska vispa ägget innan och inte bara knäcka det.

Mina matvanor är:

Frukost: Mellanfil och musli eller en havrekaka med makrill.
Lunch: Matlåda med gårdagens middag.
Middag: Vanlig lagad mat gärna med mycket halvkokade grönsaker (al-dente men inte helt råa).

Sen brukar det oftast inte bli något mer men om det blir något så blir det en eller två hårdmackor (rågi tycker jag är godast) eller en halv burk makrill på en råg eller havrekaka om jag är hungrig (brukar gå åt en del makrill eller tonfisk konserver i månaden).

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av kronwalled:

Så det är osunt att minska stressen i mitt liv, är det vad du försöker säga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Så det är osunt att minska stressen i mitt liv, är det vad du försöker säga?

När tiden inte räcker till finns det i många fall troligtvis sundare saker att dra ner på än att inte inta solid föda, exempelvis Fallout 4.

Permalänk
Medlem

När jag sköter mig så lagar jag hela veckans mat på en dag, sedan har jag ca 14 matlådor till förfogande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av kronwalled:

När tiden inte räcker till finns det i många fall troligtvis sundare saker att dra ner på än att inte inta solid föda, exempelvis Fallout 4.

Ja, alla har vi våra prioriteringar och värderingar. Du föredrar matpysslet framför annat. Jag föredrar gymmet, spel, film och socialt umgänge framför matpysslet. Svårare än så är det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Vad du behöver är en kvinna och ett jobb så du börjar rätta till dygnsrytmen, sen kommer resten av sig själv.

Såg en lustig artikel i Aftonblaskan som "bevisar" raka motsatsen man går upp mer i ett förhållande och får en bättre hälsa som singel.
För mig stämde faktiskt påståendet droppade 20kg när jag gjorde slut med mitt ex.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Stefanp67:

Jag håller med Snorlena orkar inte folk stå i köket numera

Säger som man sade för 120 år sedan: Bil? Orkar folk inte mocka hästen längre?

Permalänk
Medlem

Havregrynsgröt på fiberhavregryn. Släng i lite sojaprotein för extra mättnad.
typ 60g Havregryn (1 dl) och 10g sojaprotein. Lite salt efter smak. Blanda och mikra.
Jag kör varje morgon typ 50g Fiberhavregryn, 15g Sojaprotein och 5g kakao blandat kvällen innan som en Overnight Oat.
Har en stor hink färdigblandat så tar 70g av det i en skopa och blandar med vatten. Ställer in i kylen över natten och tar på morgonen.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

PULLED

PORK

eller beef

Barnsligt enkelt , tar lite tid men du kan laga mycket och sedan äta det med vad som helst.

Själv gillar jag Pulled Beef med grönsaker.

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ja, alla har vi våra prioriteringar och värderingar. Du föredrar matpysslet framför annat. Jag föredrar gymmet, spel, film och socialt umgänge framför matpysslet. Svårare än så är det inte.

Har aldrig påstått nåt annat, jag sa att det inte nödvändigtvis var en sund inställning ur ett hälsoperspektiv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crew seven:

Såg en lustig artikel i Aftonblaskan som "bevisar" raka motsatsen man går upp mer i ett förhållande och får en bättre hälsa som singel.
För mig stämde faktiskt påståendet droppade 20kg när jag gjorde slut med mitt ex.

Stämmer, såg också den rubriken men har inte läst något mer.
Har inte provat att gå från förhållande till att bli singel men kan väl hålla med om att man går upp i vikt när man skaffar sig ett förhållande. Man behöver ju inte jaga runt då helt enkelt och dansa snyggt för den tilltänkte. Funkar att ligga i soffan, käka chips och se söt ut bara.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

@wranzzon: går ju att göra bananplättar, ägg och banan.

Sant, jag uppfattade det som att han skulle göra "vanliga" pannkakor

Permalänk
Medlem

Oj oj vad många svar! Tack till alla som skrivit! Skrivit upp en listen lista medans jag läste alla inlägg och många verkar ju vara inne på samma sorts mat så har ju en bra grund nu.

Sedan kan jag ju komplettera med att säga att jag spelar PokemonGo också och går mellan 1-2mil/dag och är ute mellan 2-10 timmar nu när jag "går hemma". Har inga problem med att sova, sover som en stock (kan även ta en Red Bull precis innan och ändå somna direkt) och sover mellan 06-10h, enda problemet är väll att jag är uppe lite för länge, om jag lägger mig 02 tex så sover jag till 12, om jag lägger mig 06 sover jag till 12-15. Lägger jag mig 09 kan jag sova till typ 18-19, så för att maximera min dag så gillar jag att lägga mig runt 04-05 och sedan gå upp mellan 11-13 då jag inte gillar att vara uppe innan 10, då det knappt finns ngt att göra. Har testat gå upp 06-07 några helger men då mycket inte va öppet så tidigt och alla vänner va afk (usa etc) så va det rätt tråkigt.

Älskar kyckling så får börja göra många sådana matlådor samt alla andra som folk nämnt i tråden
Sedan ang pankakor visste jag inte, så dåliga kan de väll inte vara? (bättre än inget?) Finns ju även plättar, micra en 5st små bara för att "starta" dagen?

Ang småätande så åt jag mycket igår (10 riesen kålor). Brukar knappt äta ngt då jag som sagt är en sådan som inte äter om jag har det hemma. Tex gav jag bort 3 chokladaskar för några veckor sedan som gått ut (från förra jul). Ang Ballerina som jag skrev om förut så kan det hända att jag tar 2-3 kakor på en vardag (te en film) men oftast så är det typ ett halv paket på en fre-lör typ. Stor äter inte godis. Sedan vinner jag alltid 2kg Marabou på chokladhjulet varje år så har också massa 100g liggandes, käkar kanske en sådan/varannan månad.

Tar gärna emot fler tips på smårätter Tapas kanske?
Och med "småäta" etc menar jag mellan måltider, alltså lunch 12, käkar ngt vid 15, middag 18.

Tack för alla svar!

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Sedan ang pankakor visste jag inte, så dåliga kan de väll inte vara? (bättre än inget?) Finns ju även plättar, micra en 5st små bara för att "starta" dagen?

De blir ju inte nyttigare bara för att du ändrar formen på maten.
Är ju nästan bara kolhydrater och fett i plättar så det är ju inte den nyttigaste maten. När jag käkar plättar till middag brukar det bli kring 3000 kcal =D

Sen är det väl inget måste att äta på morgonen? Många mår då bättre av att skippa "frukost" och det finns viss forskning som säger att frukost är dagens sämsta mål.
Jag mår då märkbart sämre om jag äter "frukost" (någonting 1-3h efter jag vaknat), kan ofta gå 5-6h innan dagens första mål utan att det påverkar mig något.

Så om jag t.ex vaknar 16 så äter jag först kring 20-21, sen igen kring 00 (far till jobbet 00:30, annars skulle det här ätas senare) och efter gymmet kring 07-08. Blir sen då 12-13h utan käk.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Pannkakor för mig/min familj består av 1,2-1,5l mjölk, 400-500g mjöl/grahamsmjöl (2/1), 8-10 xxl ägg, salt samt smör att steka med; ca 60-80 gram totalt.

Snabb och säkert helt galen huvudräkning ger typ 175g protein, 375 gram kolhydrater och typ 175 gram fett i en sats.. Delar vi det på typ 3,5 personer (i snitt) så får vi i oss 50g protein och 110 gram kolhydrater och 50 gram fett per person, typ 1100 kalorier per person; det blir inte jättejättehemsk blandning ändå.
Nu trör vi i betydligt mer (typ dubbelt) ägg än vanliga recept anser, men ändå.

Till det käkar vi socker (ca 5-7g per pannkaka (drygt en tesked)) eller grädde med mosade bär + en aning socker. <-- detta är ju det som kanske kan dra iväg lite extra; helst med vanlig köpesylt till.

Permalänk
Medlem

Färdiggrillad kyckling med mangorajasås (rydbergs är godast enligt mig) och en påse sallad brukar jag äta när tid eller ork inte finns för matlagning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

En stor tallrik med havregrynsgröt är en bra start på dagen.
Två minuter i micron är allt det tar.

Är det bara jag som inte blir ett dugg mätt av havregrynsgröt? Jag kan vräka i mig en enorm portion och ändå vara hungrig två timmar senare och står mig nästan bättre på en skål med Coco-Pops.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Avstängd

Jag glömde nämna det bästa mellanmål som går att finna.
Makrillburkar. Jag äter ca 10-15/v.
Perfekt till frukost men framförallt som mellanmål.

Bör ej ätas i matsalar med mycket folk 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av dovienya:

Pannkakor för mig/min familj består av 1,2-1,5l mjölk, 400-500g mjöl/grahamsmjöl (2/1), 8-10 xxl ägg, salt samt smör att steka med; ca 60-80 gram totalt.

Snabb och säkert helt galen huvudräkning ger typ 175g protein, 375 gram kolhydrater och typ 175 gram fett i en sats.. Delar vi det på typ 3,5 personer (i snitt) så får vi i oss 50g protein och 110 gram kolhydrater och 50 gram fett per person, typ 1100 kalorier per person; det blir inte jättejättehemsk blandning ändå.
Nu trör vi i betydligt mer (typ dubbelt) ägg än vanliga recept anser, men ändå.

Till det käkar vi socker (ca 5-7g per pannkaka (drygt en tesked)) eller grädde med mosade bär + en aning socker. <-- detta är ju det som kanske kan dra iväg lite extra; helst med vanlig köpesylt till.

Inte illa om ni delar på så många, jag äter i stort samma laddning själv till middag (1.2L mjölk, 6dl mjöl, 5 ägg) och typ 30% av en korv med hallonsylt.
Socker/sylt är ju helt klart boven, därför detta är något jag brukar unna mig och inte käka så ofta.
Ska ju även vara bacon eller sidfläsk till.

Men tar du t.ex 110g kolhydrater i klyftpotatis får man 500g

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Är det bara jag som inte blir ett dugg mätt av havregrynsgröt? Jag kan vräka i mig en enorm portion och ändå vara hungrig två timmar senare och står mig nästan bättre på en skål med Coco-Pops.

Jag blir på samma vis.
Men energin jag får från det räcker i många timmar, dock ett tag med mullrande mage

Permalänk
Hedersmedlem

@Laxpudding
När jag läste dina första inlägg här om shakes istället för mat så tänkte jag bara "Oj vad knäppt". På intet sätt fel men det är långt ifrån hur jag gör i min vardag.
Jag lagar mat dagarna i ända. Äter ute resten av tiden vilket blir minst 2 luncher i veckan - mest för att jag då inte har lunchlåda.

Sedan läste jag tråden igen och diskussionen kring ämnet fortsatte. Får säga att det var en väldans intressant inställning till det hela som du presenterade. Och det såg ju rätt smart ut.
Jag blev så inspirerad att jag själv beställde hem samma produkt du kör ;). Inte för att göra exakt likadant kanke, men jag tänkte minsann testa det här. Kommer nog köra det mer sällan än dig, men startade med en första frukostshake idag ;).

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Bildexpert 📺

@Söderbäck: Nästan alla av oss är intutade sedan barnsben runt uppfostrande barnlögner likt att "riktig mat är lagad på spis", "frukost är den viktigaste måltiden" och liknande. Då tar det emot att tänka på att en shake och ett pulver skulle vara "riktig mat". Men nej, du får inte fyrkantiga ögon av att titta för mycket på TV.

Men jag lovar, Det är inte många matlådor där ute som håller det näringsinnehåll som en omgång Huel har. Jag skulle förmodligen må bättre, bli piggare, fisa mindre och tappa lite fluff runt midjan bara jag slutade med lagad mat. Men nä, det är för gott.

Permalänk
Medlem

Jag har själv inget bra tips på maträtter men följande sida är proppfull med tips och recept på bla lättlagad mat(och mycket annat).
www.tasteline.se

Permalänk

Det här livnär jag mig på ibland och det är det mest lättlagade jag kan tänka mig, blanda, skaka och klart.
https://se.huel.com/collections/huel-powder