Fins det några bra virtuella miljöer? (behöver tips)

Permalänk
Medlem

Fins det några bra virtuella miljöer? (behöver tips)

Hej.

Jag beställde nyligen ett Oculus Rift + Touch kit. (som jag inväntar på posten)

Min fråga till er här på forumet är om det finns några bra VR-miljöer/simulatorer(eller video).

Kanske "Walking simulators" I stil med Dear Esther där man nödvändigtvis inte behöver gå runt utan bara kan sitta i ett realistiskt virtuellt rum, en skog eller en fantasimiljö och bara chilla?

Jag vill gärna ha tips på vad som kan vara värt att kolla upp.

Program/spel som jag redan har installerat i förberedelse är följande:
Steam VR
Steam 360 Video
Allumette
Audio Factory
Belko VR
Colosse
Google Earth VR
Hearth of the Emberstone: Coliseum
In Cell
In Mind
Invasion
The Lab
Marius
Project Cars: Pagani Edition (som jag tror kommer bli fett med min Racing sim)
Quanero
Realities: Go Places
Rec Room
Surge
Senza Peso

Tacksam för alla tips och råd jag kan få ang virtuella miljöer då jag inte hittat mycket information om detta på steam eller google.

Permalänk
Medlem

Ett tips är att via inställningarna i Oculus Home aktivera "Beta-uppdateringar". Då kommer du få tillgång till en ny hemmiljö med lite roliga grejer att pilla med. Du kan skjuta lite pilbåge, inreda ditt utrymme eller bara chilla.

Hemmiljön är i princip en våning med terrass vid havet där det ligger ett stort träskepp ankrat samt lite spännande byggnader. Tycker det är rätt skönt att dra på lite lugn och musik, sätta mig på terrassen och titta ut över havet.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Suiyoubi:

Hej.

Jag beställde nyligen ett Oculus Rift + Touch kit. (som jag inväntar på posten)

Min fråga till er här på forumet är om det finns några bra VR-miljöer/simulatorer(eller video).

Kanske "Walking simulators" I stil med Dear Esther där man nödvändigtvis inte behöver gå runt utan bara kan sitta i ett realistiskt virtuellt rum, en skog eller en fantasimiljö och bara chilla?

Jag vill gärna ha tips på vad som kan vara värt att kolla upp.

Program/spel som jag redan har installerat i förberedelse är följande:
Steam VR
Steam 360 Video
Allumette
Audio Factory
Belko VR
Colosse
Google Earth VR
Hearth of the Emberstone: Coliseum
In Cell
In Mind
Invasion
The Lab
Marius
Project Cars: Pagani Edition (som jag tror kommer bli fett med min Racing sim)
Quanero
Realities: Go Places
Rec Room
Surge
Senza Peso

Tacksam för alla tips och råd jag kan få ang virtuella miljöer då jag inte hittat mycket information om detta på steam eller google.

Båda episoderna av the gallery The Gallery

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Ett tips är att via inställningarna i Oculus Home aktivera "Beta-uppdateringar". Då kommer du få tillgång till en ny hemmiljö med lite roliga grejer att pilla med. Du kan skjuta lite pilbåge, inreda ditt utrymme eller bara chilla.

Hemmiljön är i princip en våning med terrass vid havet där det ligger ett stort träskepp ankrat samt lite spännande byggnader. Tycker det är rätt skönt att dra på lite lugn och musik, sätta mig på terrassen och titta ut över havet.

Skrivet av matnojje:

Båda episoderna av the gallery The Gallery

Tackar.
Jag tror nog att jag får fixa ett 1080ti när dom kommer på marknaden igen om jag ska palla med The Gallery Ep 1&2
Sitter på ett 970 just nu som enligt Steam's VR check-grej ska räcka men jag antar att det bara är till vissa titlar och med låga inställningar.

Permalänk
Avstängd

vTime har ganska fina miljöer som man dessutom kan bjuda in folk till. BigScreen har väl ett par rum man kan sitta i också.

Annars finns det ju lite här och var i olika spel också, du kan testa AirCar, du kan landa på någon måne i Elite Dangerous och bara chilla och titta på utsikten eller sitta på någon bergstopp i Google Earth.

Och som sagt koppla på beta kanalen så att du får nya Home och Dash.

Permalänk
Medlem
Skrivet av knge:

vTime har ganska fina miljöer som man dessutom kan bjuda in folk till. BigScreen har väl ett par rum man kan sitta i också.

Annars finns det ju lite här och var i olika spel också, du kan testa AirCar, du kan landa på någon måne i Elite Dangerous och bara chilla och titta på utsikten eller sitta på någon bergstopp i Google Earth.

Och som sagt koppla på beta kanalen så att du får nya Home och Dash.

Jag Google earth är grymt. Man kan känna sig som en jätte när man klampar runt i sitt play space.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Suiyoubi:

Tackar.
Jag tror nog att jag får fixa ett 1080ti när dom kommer på marknaden igen om jag ska palla med The Gallery Ep 1&2
Sitter på ett 970 just nu som enligt Steam's VR check-grej ska räcka men jag antar att det bara är till vissa titlar och med låga inställningar.

Jag spontanbeställde ett 'Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti grafikkort 11G OC' så nu lär jag väl kunna spela allt som har med VR att göra. Får vänta ca 3 veckor på att skiten kommer in på lager igen bara.

Ahh! nu kan jag fly detta dystra klimat vi har i Sverige just nu.
Papa Bless!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Suiyoubi:

Jag spontanbeställde ett 'Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti grafikkort 11G OC' så nu lär jag väl kunna spela allt som har med VR att göra. Får vänta ca 3 veckor på att skiten kommer in på lager igen bara.

Ahh! nu kan jag fly detta dystra klimat vi har i Sverige just nu.
Papa Bless!

Vrs hårdvarukrav har vart lite överdrivna för eift och vive iaf. Spelen optimeras i regel så att även x1070 är overkill.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Vrs hårdvarukrav har vart lite överdrivna för eift och vive iaf. Spelen optimeras i regel så att även x1070 är overkill.

Så spelen har ingen settings menu där man kan cranka upp till ultra osv?

Jag hittade någon programvara som tydligen gör så att man sa kunna spela icke-VR spel med VR headset (ingen aning om hur bra detta funkar dock)

Men med 11gb gddr så borde man ju kunna moda Skyrim ganska hårt med alla vackra realistiska mods som finns?

Såg att det gjort FallOut4 VR men säljer det till fullpris.
Med Vanishing of Ethan Carter så är det bara en extra DLC för att få VR.
Känns lite tråkigt att Bethesta gjort så när man redan äger originalutgåvan av Fallout4.

Permalänk
Medlem

Vrchat skulle jag rekommendera.

Jag har skrivit min erfarenhet av det i en tråd som heter vrchat .

Nyfiken på vad du tycker om du testar det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleecin:

Vrchat skulle jag rekommendera.

Jag har skrivit min erfarenhet av det i en tråd som heter vrchat .

Nyfiken på vad du tycker om du testar det

Skickades från m.sweclockers.com

Ska skriva upp det och återkommer när mina grejer kommer på posten. (Verkar dröja ca 2 veckor)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Suiyoubi:

Så spelen har ingen settings menu där man kan cranka upp till ultra osv?

Vet inget om det men du lär ju kunna utnyttja supersampling flitigt åtminstone.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk

Bra tips på spel där!

Permalänk
Medlem

Jag hann med att testa lite VR igår efter all installation osv.
First Contact och Echo Arena samt lite Lucky's Tale.
Vad jag har märkt är att Oculus automatiskt sätter grafiken till "Medium" och att det inte finns någon meny där man kan ändra detta.
Jag skulle gissa på att den automatisk anpassar inställningarna utefter vad man har för grafikkort.

Förhoppningsvis blir det lite skarpare när mitt nya grafikkortet kommer.
Tråkigt nog måste jag skicka in mitt moderkort på reparation/byte då VRMn överhettar och datorn totalfryser. (orelaterat till Oculus dock då det är ett problem jag haft de senaste veckorna) Men tråkigt att vara utan dator:(

Jag ska gräva djupare I era rekommendationer när datorn är på tipp topp igen.
Hoppas att det dyker upp fler tips och trix i denna tråden.
3e parts programvaror som kanske kan förbättra/låsa upp fler inställningar vore ju intressant.

Är det någon som har provat special-linserna som går att beställa för de med glasögon?
isf vad tyckte ni om dom?
finns det några bra förvarings boxar i stil med den man får med till Xbox one Elite kontrollen?
känns lite överdrivet att använda lådan som oculusen kom i då den är rätt stor.

Mycket n00biga frågor här förstår jag. Tacksam för alla råd jag kan få.

Permalänk
Medlem

Kom med förvaringsbox med mina vr lens-lab linser. Det är nog standard skulle jag tro.

De flesta spel brukar låta en göra inställningar i spelet men ofta bara några få inställningar gällande supersampling och texturkvalitet. Du blir inte låst med lägre inställningar för att du har sämre grafikkort.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd

Nature treks VR på Oculus store kan du kolla in också. Vackra miljöer men den är ganska krävande vilket många klagat på.

Permalänk
Medlem

Halloj! Sry att jag inte har återkommit till er på länge. Min dator ballade ur totalt så jag skickade in moderkortet på teknisk undersökning. (Tror att VRM eller någon annan komponent på moderkortet överhettade då datorn tvärfrös under minsta load). Har inte hört ifrån teknikerna på ganska länge så jag blev "tvungen" att köpa ett helt nytt system.
Men nu hoppar jag på VR-tåget igen!
Ska göra ett nytt syntest hos optikern till veckan så då får jag väl med mig mitt recept så att jag kan beställa hos VR Lens-lab.
Tack för alla tips och råd.

Permalänk
Avstängd

Nu skrevs ju den här tråden 2018, så jag tänkte höra om det fortfarande är samma tips som gäller?

Morsan och farsan gillar inte spel, skräck och är skeptiska till VR. Jag tänkte hitta några chilla och väldigt vackra miljöer som jag kan visa dom när/om jag väl övertalat dom att ta på sig ett headset, för att inte skrämma bort dom. Jag får troligen bara en chans att imponera, om ens det. Vad är era bästa tips?

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrytaPlanka:

Nu skrevs ju den här tråden 2018, så jag tänkte höra om det fortfarande är samma tips som gäller?

Morsan och farsan gillar inte spel, skräck och är skeptiska till VR. Jag tänkte hitta några chilla och väldigt vackra miljöer som jag kan visa dom när/om jag väl övertalat dom att ta på sig ett headset, för att inte skrämma bort dom. Jag får troligen bara en chans att imponera, om ens det. Vad är era bästa tips?

Morsan tyckte Google Earth var spännande.
Farsan spelar Pingis i Eleven table tennis

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BrytaPlanka:

Nu skrevs ju den här tråden 2018, så jag tänkte höra om det fortfarande är samma tips som gäller?

Morsan och farsan gillar inte spel, skräck och är skeptiska till VR. Jag tänkte hitta några chilla och väldigt vackra miljöer som jag kan visa dom när/om jag väl övertalat dom att ta på sig ett headset, för att inte skrämma bort dom. Jag får troligen bara en chans att imponera, om ens det. Vad är era bästa tips?

Google Earth absolut. Tilt Brush är ganska coolt också, rita i 3D med diverse texturer och så. Final Approach var också lite kul även om det är ett spel, man typ står i havet vid en miniatyrö och ska dra flight paths för flygplan som kommer så att de kan landa säkert. Nu har jag inte kört VR på några år så mina tips kanske inte är de hetaste direkt.