Permalänk

Internet via eluttaget?

Hej har funderat på att köpa såndär internet via eluttag. FUnkar detta? Ska ha det till gaming men är osäker på att jag för hög ping? Vad tror ni funkar det eller? att dra en kabel är INTE ett alternativ, och det trådlösa är inte jättebra!

Visa signatur

CITERA!!!!!

Permalänk
Avstängd

Olika från hus till hus, köp från Netonnet eller Elgiganten och testa

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fungerade piss i min lägenhet. Fick ut 2mbit på en 100 lina. Så köp prova lämna tillbaka

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att det blir dålig ping när det är hög belastning på anslutningen som går över eluttaget, men relativt bra överföringshastighet.

Jag hade då flera enheter anslutna över samma kabel och pingen såg bra ut (6-7ms i bredbandskollen jämfört med ca 4ms med kabel) så länge inte trafiken över elnätet var stor. När sen flera enheter började öka trafiken, netflix och 2 datorer som "surfade" då steg pingen till upp emot 100ms. Bandbredden räckte till bra dock.

Sen vad jag förstått så är det väldigt beroende på vilken fas man hamnar och förmodligen kvalitén på kablarna så jag gissar på att det är ganska individuellt hur bra det fungerar.

Permalänk
Medlem

Om du får in det på samma fas så kan det funka riktigt bra. Jag kör det hemma och veti sjutton om jag är på samma fas, inte riktigt brytt mig då min ping ligger tämligen lågt och min hastighet är bra samt att jag inte uppmätt någon packet loss.
Som de ovan nämnt, beror från hus till hus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Om du får in det på samma fas så kan det funka riktigt bra. Jag kör det hemma och veti sjutton om jag är på samma fas, inte riktigt brytt mig då min ping ligger tämligen lågt och min hastighet är bra samt att jag inte uppmätt någon packet loss.
Som de ovan nämnt, beror från hus till hus.

Vill poängtera fas-frågan, helt avgörande. Med det sagt så är det överlag ett dåligt alternativ och väldigt sällan bättre än trådlöst. Om något så vill du byta till en bättre wifi-infrastruktur.

Permalänk
Medlem

@TheNoNa:
Håller inte helt med dig, men rent generellt så skulle jag nog råda att om man behöver hastighet och låg ping så högt, är det bättre att investera ytterligare lite och dra en kabel istället - då den lösningen klår bra wifi/el över nätet.

Att mitt fungerar bra är kanske för att jag är på samma fas, enbart använder det mellan hubben och min speldator - inga andra enheter på elnätet så det är som en skarv. Kan ju lätt erkänna att jag var försiktig med förpackningen och hade kvittot under uppsikt då jag frukatde dåligt resultat.

Permalänk
Avstängd

@freddechr: Tänker inte hacka eller tracka... men nätverk, inte internet. Två helt olika saker

Tekniken har utvecklats och mognat. Jag har haft de själv tills jag fixade mitt nätverk med fast kabelinstallation. Även min far kör med den tekniken hemma och får ut respektabla 270Mbps i snitt i sin villa från 70 talet.
De som är värt att tänka på när de kommer till Powerline eller Homeplug som de också heter är att satsa på den senaste tekniken på enheterna. De är också en fördel att varje adapter har inbyggd switch med minst två nätverksportar.

Ett het tips på ett kit som jag själv provat med gott resultat i min lägenhet från de ökända miljonprojektet.
Bilden som kjell.com har är lite gammal. Dom har ett annat utseende idag.
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad...

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Linus tech tips gjorde en video för några år sedan om Ethernet vs homeplug vs WIFI.

Om du inte kunde dra en kabel så var Homeplug bäst både i hastighet och ping (om jag minns rätt ).

Men mycket hänger på huset/lägenheten.

Köp med öppet köp/returrätt och testa!

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Kolla om uttagen du tänkt använda är på samma fasskena, isåfall funkar det

Permalänk
Medlem

När jag köpte mina homeplugs så kollade jag på den videon från LTT och resultatet av deras tester då var att homeplug var lite långsammare i överföringshastighet och hade lite högre ping. Men det var mer stabilt och varierade inte lika mycket som wifi kan göra.

Men det är beroende på hur dina elledningar är dragna.

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem

Känns som Wi-Fi ger bättre prestanda i det flesta fall, speciellt i en lägenhet. Får själv ut över 600 Mb/s över Wi-Fi (SMB), medan man via eluttaget verkar vara begränsad till några hundra Mb/s i *bästa fall*.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Fick inte mer än 80mbit med en sån adapter... dock mycket bättre ping, men känns dumt när jag har 250/150 lina. I min iphone får jag cirka 200/100 så känns som att wifi funkar okej iaf... men måste nu ha en ny wifi mottagare... någon ni kan rekomendera för spel?

Visa signatur

CITERA!!!!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av freddechr:

Fick inte mer än 80mbit med en sån adapter... dock mycket bättre ping, men känns dumt när jag har 250/150 lina. I min iphone får jag cirka 200/100 så känns som att wifi funkar okej iaf... men måste nu ha en ny wifi mottagare... någon ni kan rekomendera för spel?

Testade du adapterna i olika uttag också?
Och vilken modell köpte du?

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Skrivet av HC-8315:

Testade du adapterna i olika uttag också?
Och vilken modell köpte du?

Har bara ett uttag vid datorn och ett vid routern^^ någon dlink eller vad det hette från netoonnet (kosta 399kr)

Visa signatur

CITERA!!!!!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@freddechr: Majoriteten av de billiga PowerLine-adaptrarna har bara ett 100 Mbps-port. Det gäller även vissa modeller som marknadsförs med 800 Mbps intern hastighet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

@freddechr: Du menar kanske detta paket? https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/powerline/tp-link-t...
Är de don så finns de två problem. Först så är den tyvärr begränsad till max 100Mbps till kabel. För de andra så är den av en äldre standard som också presterar betydligt sämre än dom senare standarderna som finns. Som jag bland annat rekommenderade i förra inlägget så är de alltid klokast att satsa på ett kit med den senaste tekniken när de kommer till Powerline enheter.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av HC-8315:

@freddechr: Du menar kanske detta paket? https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/powerline/tp-link-t...
Är de don så finns de två problem. Först så är den tyvärr begränsad till max 100Mbps till kabel. För de andra så är den av en äldre standard som också presterar betydligt sämre än dom senare standarderna som finns. Som jag bland annat rekommenderade i förra inlägget så är de alltid klokast att satsa på ett kit med den senaste tekniken när de kommer till Powerline enheter.

Om det är detta paketet så är det väldigt tydligt 100 Mbps. Men även med AV2-specifikationen/"Standard:en" så finns inget bestämt att det ska vara 1000Mbps-uttag.

Det är väldigt viktigt att kontrollera vad uttaget säger.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Om det är detta paketet så är det väldigt tydligt 100 Mbps. Men även med AV2-specifikationen/"Standard:en" så finns inget bestämt att det ska vara 1000Mbps-uttag.

Det är väldigt viktigt att kontrollera vad uttaget säger.

Nä, så kan de vara. Men de är inte särskilt vanligt att hitta ett paket med AV2 som har lägre än 1Gbps. Men de är ganska lätt att gå på denna nitlott med gamla AV1 då man ofta hittar dessa 500Mbps med 100Mbps port.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Om du ska köpa powerlines så köp av märket Devolo, de är bland de bästa konsumentdosor du kan skaffa

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

Men en följdfråga då, eftersom alla svar verkar behandla problematiken efter att man redan har en internetlina in i huset; Finns det någon ISP som tillhandahåller internet via elnätet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mrfusion:

Men en följdfråga då, eftersom alla svar verkar behandla problematiken efter att man redan har en internetlina in i huset; Finns det någon ISP som tillhandahåller internet via elnätet?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, de gör de inte. Nätverk via elkabel använder enkelt förklarat liknande tekning som Wi-Fi, och de medföljer en del restriktioner. Men inom 300m elkabel kan man generelt säga så funkar Powerline/Homeplug väldigt bra.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mrfusion:

Men en följdfråga då, eftersom alla svar verkar behandla problematiken efter att man redan har en internetlina in i huset; Finns det någon ISP som tillhandahåller internet via elnätet?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror det är helt borta numera, för 15-20 år sedan fanns det ett par elbolag som hade det men idag är det fiber som gäller överallt då elnätsdistribution till hushållen innebär en hel del problem eftersom det blir ett delvis delat medium som till och med är mer likt radiolänk än dsl.
Grundproblemen blir ungefär det samma för radiolänkar och dsl, det kräver att välutbyggt fibernät i botten för att fungera bra och då kan man lika gärna dra fiber hela vägen i stället för det ger närmast obegränsad kapacitet och att fixa bra kabel sista biten är mest dumt och framförallt dyrt i förhållande till fiber, att köra radio sista biten är också nästan fysiskt omöjligt om det handlar om många användare och avstånd över några 10 tals meter.om det är krav på hög bandbredd.
Vi landar i princip alltid i att det i praktiken behövs ett bra fibernät nästan hela vägen oavsett om man ska ansluta sista biten via en kabel eller radio, då är det vettigare att lämna radio till det som behöver vara mobilt och inte har så höga krav på kapacitet som telefoner och så drar man fiber till hushållen och kör Ethernet eller i värsta fall wifi de sista metrarna till klienten.

Elmätarna läses däremot av via elnätet men det handlar då inte om några högre krav på överföringskapacitet men man kan väl säga att de är uppkopplade med någon Baud om man räknar ut dataflödet från dem till ett genomsnitt

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av HC-8315:

@freddechr: Du menar kanske detta paket? https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/powerline/tp-link-t...
Är de don så finns de två problem. Först så är den tyvärr begränsad till max 100Mbps till kabel. För de andra så är den av en äldre standard som också presterar betydligt sämre än dom senare standarderna som finns. Som jag bland annat rekommenderade i förra inlägget så är de alltid klokast att satsa på ett kit med den senaste tekniken när de kommer till Powerline enheter.

Precis den jag köpt, men den är speccsd för 500mbit?
Någon du kan rekomendera att jag ska testa?

Visa signatur

CITERA!!!!!

Permalänk
Avstängd

@freddechr: så du spelar samma spel på din iphone som på datorn över wifi?

Permalänk
Avstängd

Alla större elbolag med anseende satsade på elmodem men samtliga la ner affärsiden pga för mycket störningar.

Det här ÄR och förblir "crap" och en ren tombola om det funkar för vissa! CRAP!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Avstängd
Skrivet av freddechr:

Precis den jag köpt, men den är speccsd för 500mbit?
Någon du kan rekomendera att jag ska testa?

Internt mellan varje adapter är den specificerad till 500Mbps. Dock är de också precis som med Wi-Fi dess teoretiska max. Men själva switchen i den är en 10/100Mbps vilket också gör den till max 100Mbps. Så 80Mbps är riktigt bra och väldigt nära dess maximala praktiska hastighet.
Den standard som idag ger bäst förutsättningar för hög hastighet är AV2. Om budget är av betydelse här så är dessa de enklaste jag skulle rekommendera: https://new.webhallen.com/se/product/222363-TP-Link-TL-PA7020...
Jag har dessa själv och använde dom fram tills dess jag drog kabel.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Är det inte så fortfarande att alla leverantörer specar bandbredden genom att räkna samman upp och nerladdning över adaptern? alltså att 500 Mb/s är 250 i varje riktning? Förr räknade de av någon anledning så om jag minns rätt.

I nedanstående test inom samma rum, 10 m med den senaste 2000-standarden som utlovar ev (2x)1Gb/s får man ut under 500Mb/s.

https://www.techadvisor.co.uk/review/powerline-adapters/tp-li...

Vad man kunde slå fast så är det åtminstone så att man ju nyare standard man köper, desto högre bandbredd får man ut, och det är ju bra

Permalänk

Powerline är lite hit or miss

det kan fungera bra beroende på många faktorer.

1. sitter bägge pluggaran på samma fas?

ett hus har generellt 3 faser in som sedan delas upp till de olika rummen för att jämna ut belastningen. så rum 1 och rum 2 är inte säkert att de ligger på samma fas.

behöver du ändra till samma fas går detta fixa mha en elektriker som får flytta om i elcentralen så de 2 rummen du behöver ha på samma ligger på samma fas

Vet att vissa pluggar påstår sig fungera mellan faserna men räkna med en klar försämring så bättre att kosta på de där 1000:- eller va de kan kosta att ha en elektriker att byta plats i centralen.

2. gammla eller nya elkablar.

gammla eluttag, kablar osv är ofta slitna har en viss del korrosion på kontaktytor osv och presterar ofta sämre än moderna nyinstallerade.

3. Skarvkablar och grenkontakter.

grenkontakter och skarvkablar ska i största mån undvikas med powerline då varje kabelskarv försämrar.

så om möjligt ska man plugga in pluggen direkt i eluttaget och sedan använda en längre nätverkskabel istället för en kort nätverkskabel och sedan plugga in den i en grenkontakt t.ex bakom datorn.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Köpte ett paket D-link från Netonnet. Här hemma är det helt värdelöst. Hastigheten har jag inga problem med men däremot stabiliteten? De går ner med jämna intervaller för att helt sluta fungera för att sedan hoppa igång igen. Har testat på alla möjliga sätt att försöka förstå vad det är som krånglar men lyckas inte.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE