Permalänk
Medlem

@Zachtionman:

jepp så har jag fått det till med, liknande men mindre summa för mig.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Kort fråga:
Förstår inte alla som blir så glada? Enda ni gjort är ju att ha lånat ut era pengar till kass ränta?
Är väl nästan bättre att hustla pt andra hållet, se till att få betala tillbaka. Så liten som räntan är så borde man då med lite skicklighet kunna investera pengarna man haft för mycket under det gångna året och istället så faktiskt kunna gå plus?

Eller, behövs inte ens nån hustle. Får man 24k tillbaka så motsvarar det 2k per månad dom senaste 16 månaderna (12 under 2017 + 4 under 2018 innan ni fått tillbaka) man istället hade kunnat lägga i en fond som iaf ger 5% eller vad nått snitt nu på börsen ger.

Eller tänker jag helt fel här?

Själv har jag alltid fått betala tillbaka, och det beror på att jag varje år sen jag börjat jobba lyckats förhandla upp lönen kring mars/april vilket lett till att det dom 3-4 första månaderna per år dragits för lite skatt mot vad totalen med min nya lön blivit. Alltid surt stt betala tillbaka, men som sagt så har pengarna suttit i en fond och tjänat in stålar åt mig iaf...

Du tänker helt rätt! För egen del är det en kvarleva från mina första arbetsår då det tickande in lite jämkningar från tidigare bostadsbidrag under studietiden och sådana saker, plus restskatt ett år då jag missade hur skatt beräknas (bo och betala skatt som om man bodde i Stockholm när Skatteverket förväntar sig Göteborgs skattesats blir jäkligt fel), nu har dock jag och skattesystemet börjat komma överens igen, så ska ta och gå mer mot +/- 0 i skatteskillnad nu efter nästa lönerevision.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Betyder detta att jag ska betala 9 732kr i restskatt?

Varför inte skrolla ner till sida 4 och kolla facit?

”Beräknat belopp som du ska betala (exklusive ränta)”

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokas:

Om man måste betala skatt, tex vinstskatt på försäljning av lägenhet, när ska det betalas in senast?

Hänger på hur mycket skatten ärpå. Är den över 30k så var det förra månaden, annars får du betala hög ränta. Sista chansen är i höst någon gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Varför inte skrolla ner till sida 4 och kolla facit?

”Beräknat belopp som du ska betala (exklusive ränta)”

Skickades från m.sweclockers.com

Men det är ju just den raden jag skrev in i mitt inlägg. Under den står det en rad till med mitt saldo. Det står alltså ingen slutlig uträkning.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Permalänk
Medlem

75:- i restskatt

Visa signatur

Intel 6600k
Asus Z170 Pro Gaming
EVGA 1070.
NZXT H440 NE
Samsung 850 EVO 500gb x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Lika kul varje år när folk får tillbaka sina egna pengar som de i princip har lånat ut räntefritt till staten och agerar som att de vunnit på lotto.

Räknade ut min preliminärskatt för några månader sedan, kommer få tillbaka några tusenlappar. Lite trist då de hade kunnat göra mer nytta i sparandet, men får lägga in de när jag väl får dem.

Skrivet av BasseBaba:

Kort fråga:
Förstår inte alla som blir så glada? Enda ni gjort är ju att ha lånat ut era pengar till kass ränta?
Är väl nästan bättre att hustla pt andra hållet, se till att få betala tillbaka. Så liten som räntan är så borde man då med lite skicklighet kunna investera pengarna man haft för mycket under det gångna året och istället så faktiskt kunna gå plus?

Eller, behövs inte ens nån hustle. Får man 24k tillbaka så motsvarar det 2k per månad dom senaste 16 månaderna (12 under 2017 + 4 under 2018 innan ni fått tillbaka) man istället hade kunnat lägga i en fond som iaf ger 5% eller vad nått snitt nu på börsen ger.

Eller tänker jag helt fel här?

Själv har jag alltid fått betala tillbaka, och det beror på att jag varje år sen jag börjat jobba lyckats förhandla upp lönen kring mars/april vilket lett till att det dom 3-4 första månaderna per år dragits för lite skatt mot vad totalen med min nya lön blivit. Alltid surt stt betala tillbaka, men som sagt så har pengarna suttit i en fond och tjänat in stålar åt mig iaf...

Ni har egentligen helt rätt att man lånar ut pengar gratis osv. MEN jag vet många inkl mig själv som tycker det är ganska skönt att få en rejäl klumpsumma som verkligen känns än att få någon tusenlapp per månad som lätt går åt till något meningslöst.

Ett låst sparande helt enkelt, där man kanske kan göra något mer vettigt för pengarna än att köpa ett par pizzor extra i månaden.

Jag är medveten om att flera av er tycker att det "är bara att sätta in de pengarna på ett konto istället", och ja det bör väl vara så... men i praktiken är det inte alltid så. Vi har ganska lätt att anpassa oss efter de medel vi har att tillgå, och då blir det lätt att den extra slanten går åt på att käka ute osv.

Permalänk
Medlem

19267 + 12500ish för resor, kul att vara timanställd >_>

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Kort fråga:
Förstår inte alla som blir så glada? Enda ni gjort är ju att ha lånat ut era pengar till kass ränta?
Är väl nästan bättre att hustla pt andra hållet, se till att få betala tillbaka. Så liten som räntan är så borde man då med lite skicklighet kunna investera pengarna man haft för mycket under det gångna året och istället så faktiskt kunna gå plus?

Eller, behövs inte ens nån hustle. Får man 24k tillbaka så motsvarar det 2k per månad dom senaste 16 månaderna (12 under 2017 + 4 under 2018 innan ni fått tillbaka) man istället hade kunnat lägga i en fond som iaf ger 5% eller vad nått snitt nu på börsen ger.

Eller tänker jag helt fel här?

Själv har jag alltid fått betala tillbaka, och det beror på att jag varje år sen jag börjat jobba lyckats förhandla upp lönen kring mars/april vilket lett till att det dom 3-4 första månaderna per år dragits för lite skatt mot vad totalen med min nya lön blivit. Alltid surt stt betala tillbaka, men som sagt så har pengarna suttit i en fond och tjänat in stålar åt mig iaf...

Mja.. Om man bara har sin lön som man deklarerar så är det ju bra att ligga så nära +/- 0 som möjligt. Har man massa avdrag att göra så blir det ju en annan femma. Dessutom sitter många på bolån/billån osv. vilket ger ränteavdrag, som inte har med att du har betalat för mycket skatt att göra.

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Avstängd

10k från återbäring är ju inte helt fel

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

Permalänk
Medlem

Tusan! Betala tillbaka 3300

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

@Thex:

DU har en poäng med det att folk troligtvis föredrar en klumpsumma. Men ex som jag gör en excel budget per månad, kanske låter tråkigt men trivs bra och har stenhårdkoll på alla utgifter osv, har jag ex jobbat mer och får mer pengar en månad så sprider jag in de pengarna i olika typer av sparande och fyller i det i excelen för månaden som kommer Men gör man inte så är det som du säger lätt att man bara "köper några pizzor extra per månad" och man spenderar de kronorna man kunde sparat istället

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Avstängd

25k tillbaka

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hur kan se se er restskatt? Går ju inte att deklarera förräns 20:e mars?

Visa signatur

Moderkort: ASUS PRIME Z690M-PLUS D4 | Proccesor: i5 12600K @ 3.6Ghz | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO V2 | Ram: Corsair Vengeance LPX Black 32GB @ 3200Mhz | Chassi: Fractal Design Define Mini C | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 DUAL OC 12GB | Nätagg: Corsair TX750M 80+ GOLD | Lagring: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB | Skärm: MSI 27" Optix MAG274QRF-QD IPS QHD @ 165 Hz

Permalänk
Medlem

@korreWorre: Via digital brevlåda. Fick höra att de skickar ut efter sista siffran i personnumret 0 till 9.

Visa signatur

7700k delid @ 5Ghz ~ Z270 MSI SLI Plus ~ RTX 3070

Permalänk
Skrivet av Byvejret:

@korreWorre: Via digital brevlåda. Fick höra att de skickar ut efter sista siffran i personnumret 0 till 9.

Haft det flera år, kanske dyker upp senare idag då Har för mig att jag fick beskedet på kvällen förra året.

Visa signatur

Moderkort: ASUS PRIME Z690M-PLUS D4 | Proccesor: i5 12600K @ 3.6Ghz | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO V2 | Ram: Corsair Vengeance LPX Black 32GB @ 3200Mhz | Chassi: Fractal Design Define Mini C | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 DUAL OC 12GB | Nätagg: Corsair TX750M 80+ GOLD | Lagring: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB | Skärm: MSI 27" Optix MAG274QRF-QD IPS QHD @ 165 Hz

Permalänk
Medlem

50kr i rest. Men jag är en av dem som håller med om att det är en bra grej så jag är glad. är det Sep man ska betala in?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

13,5 tillbaka, trevligt. Trodde det skulle bli runt 4-5

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Det är ju dåligt att få tillbaka skatt. Ni har ju lånat pengar utan ränta till staten. Grattis alla som har restskatt - räntefritt lån!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Byvejret:

@korreWorre: Via digital brevlåda. Fick höra att de skickar ut efter sista siffran i personnumret 0 till 9.

Så pass. Ja, det kan ju komma under imorgon också. Min digitala brevlåda är tom, medan min kollega nyss fick sin information. Nu har jag ingen aning om vad han har för personnummer, men det är ju en möjlighet.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Det är ju dåligt att få tillbaka skatt. Ni har ju lånat pengar utan ränta till staten. Grattis alla som har restskatt - räntefritt lån!

Här var glaset halvtomt ja...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Lika kul varje år när folk får tillbaka sina egna pengar som de i princip har lånat ut räntefritt till staten och agerar som att de vunnit på lotto.

Räknade ut min preliminärskatt för några månader sedan, kommer få tillbaka några tusenlappar. Lite trist då de hade kunnat göra mer nytta i sparandet, men får lägga in de när jag väl får dem.

Skrivet av alex5555:

Det är ju dåligt att få tillbaka skatt. Ni har ju lånat pengar utan ränta till staten. Grattis alla som har restskatt - räntefritt lån!

Jag blir glad när jag får lön, pengar på skatten, utdelningar på aktier.
Jag pengar överlag, desto mer desto roligare

Sen kanske det är fördelaktigast ekonomiskt uträknat att gå plus minus noll eller varför inte låna gratis och få betala tillbaka. Även med den vetskapen så tycker jag ändock att det är roligt att få tillbaka pengar på skatten.

Men nu vet ju alla som har läst om hur det fungerar så varför inte låta alla som vill glädjas göra det ändå. För vi alla kan ju inte tycka lika.

Permalänk

@alex5555: Det kunde vara värre. Staten kunde ha behållit överskjutande skatten.

Själv är man glad att man får tillbaka. Denna gång blev det 848kr. Blir att lägga det på nå fond, aktie eller liknande.

Visa signatur

Motherboard: ASUS ROG Crosshair VIII Hero X570 | Processor: AMD Ryzen 5900X | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Det är ju dåligt att få tillbaka skatt. Ni har ju lånat pengar utan ränta till staten. Grattis alla som har restskatt - räntefritt lån!

Känner mig nästan som en filantrop som lånar ut pengar gratis till staten

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Kort fråga:
Förstår inte alla som blir så glada? Enda ni gjort är ju att ha lånat ut era pengar till kass ränta?
Är väl nästan bättre att hustla pt andra hållet, se till att få betala tillbaka. Så liten som räntan är så borde man då med lite skicklighet kunna investera pengarna man haft för mycket under det gångna året och istället så faktiskt kunna gå plus?

Eller, behövs inte ens nån hustle. Får man 24k tillbaka så motsvarar det 2k per månad dom senaste 16 månaderna (12 under 2017 + 4 under 2018 innan ni fått tillbaka) man istället hade kunnat lägga i en fond som iaf ger 5% eller vad nått snitt nu på börsen ger.

Eller tänker jag helt fel här?

Själv har jag alltid fått betala tillbaka, och det beror på att jag varje år sen jag börjat jobba lyckats förhandla upp lönen kring mars/april vilket lett till att det dom 3-4 första månaderna per år dragits för lite skatt mot vad totalen med min nya lön blivit. Alltid surt stt betala tillbaka, men som sagt så har pengarna suttit i en fond och tjänat in stålar åt mig iaf...

Har du svårt att förstå varför folk blir glada över att få julklappar också? Man byter ju bara pengar med varandra egentligen.

Din förnicklade torrboll.

Permalänk

171 rest...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

För mig så spelar det inte speciellt mycket roll om man får lite extra lön eller om det kommer som skatteåterbäring.
Jag får 5500:- tillbaka, de hade sannolikt legat på mitt lönekonto eller på mitt "sparkonto" med låg/ingen ränta. De har mellan 0,05-0,35 % i ränta, det blir max en tjuga jag "förlorat".

Permalänk
Medlem

får ca:20k ihop med frugan, blir att uppdatera servern till en epyc 7401p med supermicro mobo

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Tack för påminnelsen, borde göra klart utgång ASAP. Skulle gå ut förra året men av olika anledningar så var det inte rätt läge just då. Ångrat många gånger att jag gjorde det tidigare, så mycket pengar man ändå kastat bort på flum.

Jag tänkte att jag skulle göra det "själv" i tre år. Det är ju mer eller mindre bara att posta ett papper till din kyrkoherre eller något. Men efter att inte ha fått tummen ur i tre år så betalade jag något företag 130kr för att skicka hem alla papper ifyllda till mig. Jag satte en kråka, och la pappret i det medskickade och föradresserade kuvertet och Done. 1 min aktivt arbete Borde vetat att jag skulle gjort det 3 år tidigare men var för snål och torskade nog typ 5k på det Lite trist hehe