Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Jag tänkte att jag skulle göra det "själv" i tre år. Det är ju mer eller mindre bara att posta ett papper till din kyrkoherre eller något. Men efter att inte ha fått tummen ur i tre år så betalade jag något företag 130kr för att skicka hem alla papper ifyllda till mig. Jag satte en kråka, och la pappret i det medskickade och föradresserade kuvertet och Done. 1 min aktivt arbete Borde vetat att jag skulle gjort det 3 år tidigare men var för snål och torskade nog typ 5k på det Lite trist hehe

Du torskade inte fem tusen kronor, du skänkte det till Gud.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

@Garderoben:

Sålt bostad eller?

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Avstängd

Fasen då, får typ 1400 mindre för kyrkoskatt. Trodde inte jag var med i den skiten då jag inte är döpt eller så men tydligen har de anslutit mig till sin kult i alla fall. Går det att göra någonting åt det eller är de pengarna rökta nu?

Permalänk

Jag verkar inte kunna kolla än... är det för att ni har digital brevlåda ni kan se ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Kort fråga:
Förstår inte alla som blir så glada? Enda ni gjort är ju att ha lånat ut era pengar till kass ränta?
Är väl nästan bättre att hustla pt andra hållet, se till att få betala tillbaka. Så liten som räntan är så borde man då med lite skicklighet kunna investera pengarna man haft för mycket under det gångna året och istället så faktiskt kunna gå plus?

Eller, behövs inte ens nån hustle. Får man 24k tillbaka så motsvarar det 2k per månad dom senaste 16 månaderna (12 under 2017 + 4 under 2018 innan ni fått tillbaka) man istället hade kunnat lägga i en fond som iaf ger 5% eller vad nått snitt nu på börsen ger.

Eller tänker jag helt fel här?

Själv har jag alltid fått betala tillbaka, och det beror på att jag varje år sen jag börjat jobba lyckats förhandla upp lönen kring mars/april vilket lett till att det dom 3-4 första månaderna per år dragits för lite skatt mot vad totalen med min nya lön blivit. Alltid surt stt betala tillbaka, men som sagt så har pengarna suttit i en fond och tjänat in stålar åt mig iaf...

Tror väldigt många sällan sparar 2k extra per månad för att dom får ut 2k extra. Folk tenderar istället att spendera mer.
Får dom däremot ut 24k i en klump utöver lönen är det lättare att spara

Edit: var visst andra som redan sagt detta
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Byvejret:

@korreWorre: Via digital brevlåda. Fick höra att de skickar ut efter sista siffran i personnumret 0 till 9.

Rackarns! Därav att frugan fått sitt besked, hon har 0 på slutet ...jag har 6 .... lär ju bli imorgon...är ju alltid så nyfffiiiiken

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av logrell:

Tror väldigt många sällan sparar 2k extra per månad för att dom får ut 2k extra. Folk tenderar istället att spendera mer.
Får dom däremot ut 24k i en klump utöver lönen är det lättare att spara

Edit: var visst andra som redan sagt detta
Skickades från m.sweclockers.com

Förstår, tack för insikten!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chrisism8:

Jag tänkte att jag skulle göra det "själv" i tre år. Det är ju mer eller mindre bara att posta ett papper till din kyrkoherre eller något. Men efter att inte ha fått tummen ur i tre år så betalade jag något företag 130kr för att skicka hem alla papper ifyllda till mig. Jag satte en kråka, och la pappret i det medskickade och föradresserade kuvertet och Done. 1 min aktivt arbete Borde vetat att jag skulle gjort det 3 år tidigare men var för snål och torskade nog typ 5k på det Lite trist hehe

Bra att du fick det gjort iallafall.

En gång i tiden gick det att gå ur med e-legitimation. Men det stoppade tyvärr kyrkan. Så smidigt borde det vara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GamerGertzy:

Fasen då, får typ 1400 mindre för kyrkoskatt. Trodde inte jag var med i den skiten då jag inte är döpt eller så men tydligen har de anslutit mig till sin kult i alla fall. Går det att göra någonting åt det eller är de pengarna rökta nu?

De pengarna är förlorade, gå ur snarast möjligt. Även om man har tills hösten på sig är det lätt hänt att man glömmer bort detta.

Någon nämnde innan att alla födda före 1996 tvångsanslöts. De födda 1996 och framåt är bara med om deras föräldrar valt att döpa sitt barn.

Går du ur i tid i år så ska du inte beskattas nästa år. Kan vara bra att verkligen kontrollera att man verkligen lämnat, förekommer att den lokala församlingen motarbetar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Tack för påminnelsen, borde göra klart utgång ASAP. Skulle gå ut förra året men av olika anledningar så var det inte rätt läge just då. Ångrat många gånger att jag gjorde det tidigare, så mycket pengar man ändå kastat bort på flum.

Finns en inofficiell sida som ska göra det väldigt enkelt att går ur kyrkan för den som vill det: http://www.offentligt.se/lamna-kyrkan

Inte provat själv dock så vet inte hur bra det fungerar.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Vafan, jag har slutsiffra 4 i personnumret och jag har inte fått något mejl i Kivra! Reggade mig för flera månader sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Vafan, jag har slutsiffra 4 i personnumret och jag har inte fått något mejl i Kivra! Reggade mig för flera månader sen.

11:37 imorgon får du det

edit: jag kan ha fel

Permalänk
Medlem

Jag har slutsiffra 4, fick precis mitt brev. Har skattat 7500 för mycket, men var mer orolig för att slå i taket för vad jag får tjäna utan att bli av med studiebidraget! Det gick vägen. 10 000 till godo!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Finns en inofficiell sida som ska göra det väldigt enkelt att går ur kyrkan för den som vill det: http://www.offentligt.se/lamna-kyrkan

Inte provat själv dock så vet inte hur bra det fungerar.

Det verkar vara lite sisådär med den hemsidan. Det kan fungera, ibland, men enligt Svenska kyrkan ska man "alltid" underteckna sitt brev för hand och skicka in det.

"Du behöver alltid egenhändigt underteckna ditt brev. Det räcker inte att skriva under digitalt för att gå ur Svenska kyrkan. Här berättar vi varför. Det kostar ingenting att lämna oss."

https://www.svenskakyrkan.se/medlem/uttrade_ur_svenska_kyrkan

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerGertzy:

Fasen då, får typ 1400 mindre för kyrkoskatt. Trodde inte jag var med i den skiten då jag inte är döpt eller så men tydligen har de anslutit mig till sin kult i alla fall. Går det att göra någonting åt det eller är de pengarna rökta nu?

Jag förstår hur du menar, på sätt och vis, och min text är inte enbart riktad till ditt inlägg.

En sak många glömmer är att, svenska kyrkan är Mer och/eller fyller andra funktioner bortsett från Religion. Många skol-avslutningar hålls i kyrkor, alla barn får besöka kyrkor under sin uppväxt och ta del av historia. Dom sköter dop, begravning och giftermål många gånger, finns väl ibland alternativ, men även om folk inte ber/kallar sig religiösa så använder trots allt en stor del kyrkans funktioner. Bortsett från det, så har dom diakonister och annat som kan hjälpa fattiga utslagna familjer med mat, kläder och liknande. Även om man totalt motsätter sig religion så fyller trots det kyrkan i Sverige andra funktioner för en stor del. Finns fler exempel, men där är vissa.

Dessutom är dom en av våra största fastighetsägare om jag inte har fel, gällande allt bestånd dom har. Jag vet några få hyreshus i Stockholms innerstad som ägs av kyrkan, ofta väldigt förmånliga priser på deras hyreslägenheter till mindre bemedlade, men det är ju bara en pyttedel i allt dom innehar.

Värt att nämna, åtminstone. Jag är själv inte döpt eller aktiv, även om jag betalar varje år utan att veta om det. Tänkt många gånger att gå ur, men så har det inte blivit.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Bra att du fick det gjort iallafall.

En gång i tiden gick det att gå ur med e-legitimation. Men det stoppade tyvärr kyrkan. Så smidigt borde det vara.

Skickades från m.sweclockers.com

För många som går ur ifall det är smidigt tänker jag, självklart att de inte ville ha det så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

11:37 imorgon får du det

edit: jag kan ha fel

Hehe, jag fick brevet precis efter att jag postade inlägget, Skatteverket läser nog Sweclockers

17000 tillbaka, vart lite förvånad faktiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Hehe, jag fick brevet precis efter att jag postade inlägget, Skatteverket läser nog Sweclockers

17000 tillbaka, vart lite förvånad faktiskt

Grattis, själv får jag betala 2k som det ser ut men jag ska nog hitta lite avdrag så jag går plus

Permalänk
Medlem

1534 tillbaka alltid nåt, bra med digital brevlåda missade ju det förra året men i år var man redo.

Permalänk
Medlem

Vad ligger räntan på?

Ska få tillbaka 7661kr men det är ju exklusive ränta.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrikNordstrm:

Jag verkar inte kunna kolla än... är det för att ni har digital brevlåda ni kan se ?

Yes, själv använder jag Kivra!

Visa signatur

Intel i5-13600K Corsair V 16 GB EVGA RTX 3070Ti FTW3 ULTRA Zowie XL2546K 240hz + XL2536 144hz
Anne Pro 2 Gat. Brown • Zowie FK2 • RØDE NT-USB • Beyerdynamic DT 990 Pro • Behringer U-Phoria UMC22

CITERA FÖR SNABBARE SVAR

Permalänk
Medlem

Hej!

Lite frågor. Förra året reggade jag mig på en brevlåda, "minmyndighetspost" "MMP" och fick förra året ut pengarna redan den 1 April. Kommer man få det iår också? Om man skickar in deklarationen direkt via nätet?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Avstängd

Om man får restskatt, när ska det senast betalas in?

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxee:

Om man får restskatt, när ska det senast betalas in?

Brukar väl vara någon gång i Augusti. Det står i pdf-filen.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flygman:

Brukar väl vara någon gång i Augusti. Det står i pdf-filen.

Har ej fått den, vissa säger November på Jodel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Folk sitter och glädjs över att få tillbaka på skatten? Det är ju helt befängt egentligen.

Fick efterskatt även i år, precis som alla andra... precis som det ska vara.

Inte kul dock få restskatt på 5000kr och man knappt har 1.0000kr över varje månad (ibland 500kr), om man får in under 10.000kr varje månad t.ex.

Betalar lite extra för att slippa restskatt, bättre att få tillbaka lite än betala tillbaka skulder (och nej min inkomst är som exemplet ovan som tur är).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxee:

Har ej fått den, vissa säger November på Jodel.

https://www.skatteverket.se/privat/deklaration/betalaellerfat...

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Avstängd

Såg den där, men fattar den inte, vi får ju skattebeskedet nu i mars ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxee:

Såg den där, men fattar den inte, vi får ju skattebeskedet nu i mars ?

Detta som kommer nu är väl preliminärt? Har för mig att det är i november det sla vara betalt när jag fått det något år.

I år blev det dock tillbaks lite. Unna sig något och resten in i avbetalning.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Kommer få tillbaka 8 193 kr. Trodde jag skulle få tillbaka 5 000 kr så detta är en positiv överraskning.

En del har lyft i tråden att det är dumt att få restskatt då vi lånar ut pengar utan ränta. Jag köper resonemanget vid stora summor och i mitt fall hade jag lätt kunnat jämka 1000 kr i månaden och då bara hade fått tillbaka ~2 000 kr. Det är två anledningar till att jag inte gör detta.

  1. Pengarna jag får tillbaka är pga räntan jag betalar på mitt bolån. Om räntan kraftigt går upp så har jag då kvar alternativet att börja jämka och en ränteökning påverkar då inte min dagliga ekonomi.

  2. Mitt kapital på mitt ISK ökar kontinuerligt även skatten på ISK har ökat. Det är då skönt att ha en buffert över utan att jag kommer få restskatt.